Nu bestellen of wacht je nog even op de definitieve uitspraak?

Een compleet vuurwerkverbod zie ik persoonlijk echt niet gebeuren. Wel mogelijk het wat hun noemen 'gevaarlijke' en 'smijt' vuurwerk denk ik.

Ik ga gewoon bestellen, ben niet bang dat het opeens verboden gaat worden. Voordat dat zo is zullen er eerst heel wat stappen moeten worden ondernomen. Ik durf dat wel aan.

Met je eens. Nu verbieden houd in dat half Nederland naar Duitsland gaat voor vuurwerk en dat is niet te handhaven. Verder liggen er nog tonnen thuis bij veel mensen, wat toch afgestoken zal moeten worden. (afgezien van onze museum stukken, ha, ha..). Nee, ik denk ook niet dat het verboden zal worden maar wel ingeperkt. Het gevaarlijke knalvuurwerk eruit (lees, rotjes, piraatjes) :confused: :confused: en ook de vuurpijlen, wat ik me eigenlijk wel voor kan stellen bij de pijlen. Maar de discussie gaat natuurlijk vooral over alle vernielingen en aanvallen op hulpverleners, een aantal mensen gaat voor anarchie op straat met oud en nieuw ofwel vernielen, fik erin en schijt aan alles...verder veel drank en pillen, wat tegenwoordig ook vrij normaal is...helaas worden wij als echte liefhebben daar de dupe van...

Een compleet vuurwerkverbod zie ik persoonlijk echt niet gebeuren. Wel mogelijk het wat hun noemen 'gevaarlijke' en 'smijt' vuurwerk denk ik.

Tja het gooien met een Chinese rol behoorde dus inderdaad tot de mogelijkheden, daarom is die er uit.
Niet dat ik er rouwig om ben, maar de lijst met wat er uit gaat is groter dan wat er straks behouden mag blijven :sad:

Je kunt best een cakebox horizontaal over de grond richting agenten laten schieten...of zelfs uit de hand, nog stoerder.

Nope, de tokkies, pubers en stuntvloggers hebben het flink verpest

Met je eens. Nu verbieden houd in dat half Nederland naar Duitsland gaat voor vuurwerk en dat is niet te handhaven. Verder liggen er nog tonnen thuis bij veel mensen, wat toch afgestoken zal moeten worden.

Eerlijk gezegd ben ik bang dat bij een verbod veel mensen het maar zullen laten zitten, ik verwacht niet dat mensen massaal het verbod zullen negeren. Het geheel verbod is natuurlijk niet te handhaven, maar wel een hele grote stok om mee te slaan. Buren hoeven maar de politie te bellen en je bent de klos. Veel mensen zullen dat gedoe niet willen, waardoor ze zich braaf aan de regels gaan houden. Zelf zou ik ook goed moeten nadenken of ik bij een verbod het risico zou willen lopen om gedoe te krijgen. Sinds dat op 31 december pas vanaf 18:00 mag worden afgestoken, is het stoken op oudjaarsdag volgens mij ook sterk verminderd. Je moet ook bedenken dat mensen eromheen (buren, familie, vrienden, partner, collega's) het zullen afkeuren als mensen bij een totaalverbod toch vuurwerk afsteken. Dus laten we hopen dat het niet zo ver komt. Leuk is het niet, maar liever dat ze vuurpijlen en die "gevaarlijke harde bommen" (lees rotjes)verbieden zodat je nog wel gewoon grotere cakes en compounds mag kopen. Alhoewel door de 25kg regel je bijna niets meer kunt, dus leuker wordt het er allemaal niet op vrees ik.

Voordeel is natuurlijk wel dat je heel het jaar de tijd krijgt om vuurwerk in huis te halen ipv de laatste 3 dagen van het jaar.... Ik heb altijd alles legaal gehouden, maar mocht er een verbod komen op alles zit er een dikke kans in dat ik elk jaar op vakantie ga naar Polen...

Als je als verkoper hier kijkt dan zou ik gelijk stoppen.
Wat een paniek.
Ik ga in ieder geval wel bestellen als de website's open zijn.

Naast de discussie omtrent ongewenst gedrag, al dan niet direct gelinkt aan vuurwerk, bemerkte ik de afgelopen jaarwisseling(en) ook een aanwakkerende onrust mbt de milieu impact van vuurwerk. Ze kwamen allemaal weer voorbij, van CO2 en stikstof tot overmatige fijnstofproductie en zware metalen die in o.a. ons oppervlakte water voor schade zorgen. Om maar niet te spreken over de enorme bergen fysiek afval in de vorm van plastic en karton....

Wel nu, ik denk dat het in dat opzicht een kwestie van tijd is voordat een totaal verbod er is. Vermoedelijk binnen 2-3 jaar is het wel klaar met deze traditie. In het licht van de huidige ontwikkelingen kunnen we er simpelweg ook niet meer omheen. De anti-lobby is te sterk en bij ontbrekend solide tegengeluid valt 'ons' vuurwerk simpelweg ten prooi aan de overheersende publieke opinie (en die is momenteel fel tegen).

Ik voel me soms, onterecht of niet, dat laten we even in het midden, bijna schuldig en voel me meer dan ooit verplicht om met mijn hobby zo min mogelijk mens en milieu te belasten. Hetgeen in de basis natuurlijk niet eens zo'n gek idee is. Maar het gekke is....dat was pak 'm beet 5 tot 10 jaar geleden écht anders. Soms lag er in bepaalde straten nog maanden na de jaarwisseling een dik vastgereden rood papier mache tapijt. Moet je nu eens kijken wat voor reacties je krijgt als er snippertje in een tuin terecht komt, of als er na afloop een laagje stof/kruit/klei over een auto ligt (dit jaar was natuurlijk perfect daarvoor)...

Het maakt het allemaal minder leuk in mijn optiek. Ik heb me zelfs al betrapt op de gedachte 'laat ze het maar verbieden'. Dat geeft dan in ieder geval rust. Mensen gaan zich niet massaal afzetten tegen een dergelijk verbod. Alleen een kleine harde kern zal nog even doorgaan terwijl Jan met de pet het er bij laat zitten (en dat is simpelweg de meerderheid). Nu heb je het idee alsof je een molensteen om je nek hebt hangen in de dagen voor de jaarwisseling. Ik althans wel terwijl ik het allemaal nog redelijk klein houd. En toch drukt het al zo enorm op de sfeer. Eeuwig zonde...

Ontopic: ik bestel nog niet :wink:. Later dit jaar waarschijnlijk wel.

Ik durf wel te bestellen hoor, als er een verbod komt, dan zal dat nooit direct zijn. De reden dat ik nog niet besteld heb is omdat de spullen waar ik op aasde helaas alweer uitverkocht zijn.

Wat bestel je dan?, pijlen / rotjes? die funke pijlen van dit jaar zou ik er wel een paar van op voorraad willen hebben. Maar als de rotjes al verboden worden, wat denken ze daarmee te winnen dan?
Het is voor mij al jaaaren geleden dat ik in Belgie ben geweest, wat denk je wat ik dit jaar ga doen?

Gewoon bestellen, liefst allemaal het dubbele van afgelopen jaren. Met een dikke record omzet zullen ze merken dat het zoveel leeft als nooit tevoren. Die procenten waarmee ze komen kloppen ook van geen kanten. Als ik zie wat hier verstookt is afgelopen oudjaarsdag, niet normaal zoveel.
Mensen schamen zich voor vuurwerk net zo erg als voor roken, vlees eten, autorijden enz..... Waardoor die percentages wat genoemd worden echt niet kloppen. Ik heb hier zoveel lovende woorden gehad over het mooie vuurwerk afgelopen jaar
Ik denk dat veel mensen bang zijn voor de reacties van die anti's. Leven en laten leven...
(Bijna) niemand die vlees eet zal zich storen aan vegetariërs...... Andersom proberen ze ons wel alles op te leggen... Ik vraag me wel eens af, waar gaat het heen met ons mooie landje.

Als er uitkomt dat er een vuurwerkverbod komt, dan zal dat niet dit jaar geïmplementeerd worden. Zo’n motie moet allereerst nog in de eerste kamer worden goedgekeurd en afspraken moeten worden gemaakt.

Op zijn vroegst zal dit volgend jaar geïmplementeerd worden!

Maar, zeg nooit, nooit...!

Ik zeg gewoon bestellen en hopen op een restitutie vanuit de vuurwerkverkopers!

In reactie op het stuk van dabombe hierboven, met betrekking tot het schuldig voelen of de milieu impact die je persoonlijk met je vuurwerk veroorzaakt. Ik had die gedachten afgelopen jaar ook even, maar die vloog snel weg toen ik het even in perspectief plaatste. Bijna elke hobby heeft negatieve gevolgen voor het milieu. Motorsport, autocross, kaarten maken, voetballen (naar wedstrijden rijden). Ik maak me dan ook totaal niet druk om de uitstoot die ik met mijn hobby genereer, omdat ik dan toevallig een hobby heb die vaak in opspraak komt.

En dan weer meer ontopic: zoals al eerder gezegd, ik ga binnenkort weer lekker bestellen, ook pijlen en single shots als ik daar behoefte aan heb. Ik vind dat we vooral lekker door moeten gaan met onze hobby en niet vanwege een kans op een verbod er al mee moeten stoppen.

Het is zeer pijnlijk dat er hierover gediscussieerd moet worden. Een hele kleine groep ratten verpest het voor zoveel goede liefhebbers. En de hetze, elke dag lees je wel weer een anti vuurwerk artikel. Laatst gaf het ad een update over de gesteldheid van een kat, die met vuurwerk was toegetakeld. Begrijp me niet verkeerd, ik keur dat absoluut af. Maar zo een update zorgt er weer voor dat hetzelfde incident meerdere keren vuurwerk onderuit haalt.

Terugkomend op je vraag, ik denk dat we juist massaal moeten kopen in de freak actie. Als er nu al miljoenen worden gespendeerd, zal de overheid dat niet compenseren. Anderzijds zullen de importeurs zich hard maken om een verbod uit te stellen als ze inkomsten moeten terug betalen.

Als het er komt dan komt het er zo simpel is het. Maar om nu steeds te gaan zitten mauwen hierover op het forum en al die negatieve berichtgeving te lezen... heb wel wat beters te doen.

Ondanks een nationaal verbod er niet snel doorheen zal komen kan er ook veel lokaal gereguleerd worden. Rotterdam is zojuist een vuurwerkverbod ingevoerd, Amsterdam (hieronder link), inclusief omringende gemeentes als Diemen (zie uitspraak burgermeester Diemen) zullen ook volgen:
https://www.at5.nl/artikelen/198882...vuurwerkbeleid-we-kregen-het-gewoon-niet-rond

Voor de kleinere steden en dorpen in NL zal dit niet zo'n probleem zijn, maar ik denk dat ik mijn freak bestelling voor deze week toch maar even halveer aangezien ik midden in het gereguleerde gebied woon :/

Mijn 100ste post hier op het forum.

Ja ik ga gewoon bestellen. Ik zie het somber in maar ik hou hoop (voor de komende 2-3 jaar).

Het dreigende totaalverbod op vuurwerk.. ik bedacht me ineens dat dit ook gewoon een "slim" spelletje kan zijn. Dat de uitkomst gewoon weer een inperking van afsteektijd en producten zal worden.

Dan lijkt het weer alsof wij niet in onze vrijheid beperkt worden en de tegenstanders (voorstanders van een verbod) weer succes hebben geboekt.

Overigens is alleen dat laatste waar helaas..

Wat een overdreven paniek hier allemaal!

Je steekt toch ook nog gewoon ver voor 18u af?
Je rijdt toch ook wel eens te hard?
Je loopt toch ook wel eens door een rood stoplicht?
Je neemt toch ook wel eens een lijntje of een tikkel?
Je hebt toch ook wel eens snoepjes gepikt?
Je hebt vroeger of nu nog, toch ook volop illegaal afgestoken?
Je hebt hét toch ook wel eens zonder gedaan?

Allemaal dingen die niet mogen en we toch doen.

Nu is er nog niets aan de hand, maar een hoop mensen hiero zitten opeens te bibberen achter moeders rok!

Precies waar de anti-vuurwerklobby jullie hebben wil...

Back
Bovenaan