Naast de discussie omtrent ongewenst gedrag, al dan niet direct gelinkt aan vuurwerk, bemerkte ik de afgelopen jaarwisseling(en) ook een aanwakkerende onrust mbt de milieu impact van vuurwerk. Ze kwamen allemaal weer voorbij, van CO2 en stikstof tot overmatige fijnstofproductie en zware metalen die in o.a. ons oppervlakte water voor schade zorgen. Om maar niet te spreken over de enorme bergen fysiek afval in de vorm van plastic en karton....
Wel nu, ik denk dat het in dat opzicht een kwestie van tijd is voordat een totaal verbod er is. Vermoedelijk binnen 2-3 jaar is het wel klaar met deze traditie. In het licht van de huidige ontwikkelingen kunnen we er simpelweg ook niet meer omheen. De anti-lobby is te sterk en bij ontbrekend solide tegengeluid valt 'ons' vuurwerk simpelweg ten prooi aan de overheersende publieke opinie (en die is momenteel fel tegen).
Ik voel me soms, onterecht of niet, dat laten we even in het midden, bijna schuldig en voel me meer dan ooit verplicht om met mijn hobby zo min mogelijk mens en milieu te belasten. Hetgeen in de basis natuurlijk niet eens zo'n gek idee is. Maar het gekke is....dat was pak 'm beet 5 tot 10 jaar geleden écht anders. Soms lag er in bepaalde straten nog maanden na de jaarwisseling een dik vastgereden rood papier mache tapijt. Moet je nu eens kijken wat voor reacties je krijgt als er snippertje in een tuin terecht komt, of als er na afloop een laagje stof/kruit/klei over een auto ligt (dit jaar was natuurlijk perfect daarvoor)...
Het maakt het allemaal minder leuk in mijn optiek. Ik heb me zelfs al betrapt op de gedachte 'laat ze het maar verbieden'. Dat geeft dan in ieder geval rust. Mensen gaan zich niet massaal afzetten tegen een dergelijk verbod. Alleen een kleine harde kern zal nog even doorgaan terwijl Jan met de pet het er bij laat zitten (en dat is simpelweg de meerderheid). Nu heb je het idee alsof je een molensteen om je nek hebt hangen in de dagen voor de jaarwisseling. Ik althans wel terwijl ik het allemaal nog redelijk klein houd. En toch drukt het al zo enorm op de sfeer. Eeuwig zonde...
Ontopic: ik bestel nog niet

. Later dit jaar waarschijnlijk wel.