Meerderheid Tweede Kamer wil riskant vuurwerk verbieden

Mensen zeggen dat het bij een verbod ''alleen maar erger zal worden'' maar bedenk wel, de overheid wint het altijd. Willen ze dat we 50 rijden op de snelweg? Krijgen ze voor elkaar. Buig je niet voor ze? Krijg je een boete van €500 er anders pleuren ze je in de cel.

Hetzelfde geld voor onze vuurwerkhobby. Ook die gaan ze kapot maken.

Het is overdag ook al een heel stuk rustiger geworden sinds de stookperiode van 10:00 naar 18:00 is gegaan. Bij een totaalverbod zal het gelijk 90% stiller zijn denk ik...

Uiteraard haal ik dan gewoon wat dikke cakes maar het gros van de mensen (99%) zal zich er bij neerleggen.

Ben ik ook bang voor inderdaad. De harde kern liefhebbers zullen echt niet stoppen, dat worden dan gewoon F4 blokken voor mij iig. Maar het grootste gedeelte van de mensen die nu legaal spul kopen zullen als het verboden word zich erbij neerleggen. Denk niet dat er veel vaders zijn die bereid zijn om een misdrijf te plegen voor / met hun zoontje...

Maarja als ik heel sneaky met mn blokjes over straat moet en dan daarna hard weg moet rennen is voor mij de lol er ook wel een beetje af ben ik bang.

Een vuurwerkverbod is toch compleet kansloos... Voor veel mensen is Duitsland maar een klein stukje rijden en de handel in illegaal vuurwerk wordt alleen maar lucratiever.

Wat naar mijn idee meer helpt is het verbieden van categorie 1 vuurwerk, of in iedergeval het verbieden van het afsteken buiten de vuurwerkafsteek tijden. Het lijkt heel onschuldig, maar categorie 1 zorgt voor enorm veel overlast weken van te voren. Jongeren die dozen knetterlint tegelijk afsteken..

Ben ik ook bang voor inderdaad. De harde kern liefhebbers zullen echt niet stoppen, dat worden dan gewoon F4 blokken voor mij iig. Maar het grootste gedeelte van de mensen die nu legaal spul kopen zullen als het verboden word zich erbij neerleggen. Denk niet dat er veel vaders zijn die bereid zijn om een misdrijf te plegen voor / met hun zoontje...

Maarja als ik heel sneaky met mn blokjes over straat moet en dan daarna hard weg moet rennen is voor mij de lol er ook wel een beetje af ben ik bang.
Eens en eens. De freaks blijven stoken, maar de 'normale' huisvader legt zich erbij neer.. die is hooguit nog 1 of 2 jaar burgerlijk ongehoorzaam, maar dat zal steeds verder afzwakken ben ik bang.

En ja, zo'n kat-en-muis spel is misschien wel leuk, maar de echte lol en charme is er dan natuurlijk wel af.

Maar; een totaalverbod zie ik 1-2-3 nog niet volgen.. daarvoor zijn de meningen in Den Haag nog te verdeeld.
En ik hoop dat de branche zich Z.S.M. gaat mengen in het debat, en met name bij VVD en CDA om wijsheid gaat vragen. De impact van een (totaal)verbod, weegt dat op tegen de "oplossing" die het biedt? Want ze weten donders goed dat ze dan nog lang niet van de overlast af zijn.. en van het illegale.. en van de aso-tokkies.. en van de schades.. etc.

en wanneer komt onze Belangenvereniging-Pyrotechniek-Nederland nou eens echt in actie ?

In dit hele verhaal betreft het knalvuurwerk en vuurpijlen, de single shots welke dus de grootste overlast doelgroep zijn mogen blijven. Pfff

Er is pas een motie aangenomen om single shots en zware vuurpijlen te verbieden.
Alles bij elkaar opgeteld gaat het dan om steun van een meerderheid voor afschaffen van single shots (F3 maar ook F2), alle knalvuurwerk en alle pijlen

Met alleen compounds en cakes is oud en nieuw voor mij niet compleet. Juist het kleine spul tussendoor ga ik dan heel erg missen.

Eerlijk gezegd begin ik er wel schijt aan te krijgen.
Ik stook netjes legaal laat dat duidelijk zijn.
Maar de laatste jaren, door de tendens ook hier op het forum dat we op moeten passen omdat er anders een verbod komt.

Ik kom al niet meer in België, ik steek al niet meer af buiten de toegestane tijden, ik steek zelfs in de avond al amper meer af. Ik hou me door allerlei bochten door te wringen enigszins aan de 25kg regeling. God ik begon zelfs als ik een knal hoorde buiten oudjaar al te denken: he verdorie weer voer voor het tegenkamp.
En wat krijg je ervan? Niks. Het wordt alleen maar erger. De liefhebber is nooit het probleem geweest en zal dit ook nooit zijn.
Ik ga niet meer op mijn tenen lopen. Ik ga er lekker van genieten zo lang het nog kan.

Eens en eens. De freaks blijven stoken, maar de 'normale' huisvader legt zich erbij neer.. die is hooguit nog 1 of 2 jaar burgerlijk ongehoorzaam, maar dat zal steeds verder afzwakken ben ik bang.

En ja, zo'n kat-en-muis spel is misschien wel leuk, maar de echte lol en charme is er dan natuurlijk wel af.

Maar; een totaalverbod zie ik 1-2-3 nog niet volgen.. daarvoor zijn de meningen in Den Haag nog te verdeeld.
En ik hoop dat de branche zich Z.S.M. gaat mengen in het debat, en met name bij VVD en CDA om wijsheid gaat vragen. De impact van een (totaal)verbod, weegt dat op tegen de "oplossing" die het biedt? Want ze weten donders goed dat ze dan nog lang niet van de overlast af zijn.. en van het illegale.. en van de aso-tokkies.. en van de schades.. etc.

ik betwijfel dat ten zeerste. je ziet dat nu bijvoorbeeld ook met het rookbeleid...zelfs de echte diehards stoppen er geleidelijk mee, want je voelt je zowat een paria als je nog rookt.

bij vuurwerk afsteken word dat nog veel erger. als jijde enige bent die om 12 uur snachts gaat afsteken, en daarmee niet alleen opvalt maar waarschijnlijk gewoon als asociale word gezien door het gros van je buren, dan hou je dat echt niet lang vol ben ik bang.

helemaal niet in de middenklasse wijken...hier bijvoorbeeld, waar ze nu al de politie bellen omdat jongetjes uit hun eigen straat om half vijf astronauten staan af te steken (het ging zelfs letterlijk in de buurt app rond), dan denk ik echt van “kom op, jullie zijn toch ook jong geweest...laat ze toch lekker”... moet je nagaan wat er gebeurd als jij als enige in het dorp of in je buurt flinke compounds of f4 spul gaat afsteken...

Eerlijk gezegd begin ik er wel schijt aan te krijgen.
Ik stook netjes legaal laat dat duidelijk zijn.
Maar de laatste jaren, door de tendens ook hier op het forum dat we op moeten passen omdat er anders een verbod komt.

Ik kom al niet meer in België, ik steek al niet meer af buiten de toegestane tijden, ik steek zelfs in de avond al amper meer af. Ik hou me door allerlei bochten door te wringen enigszins aan de 25kg regeling. God ik begon zelfs als ik een knal hoorde buiten oudjaar al te denken: he verdorie weer voer voor het tegenkamp.
En wat krijg je ervan? Niks. Het wordt alleen maar erger. De liefhebber is nooit het probleem geweest en zal dit ook nooit zijn.
Ik ga niet meer op mijn tenen lopen. Ik ga er lekker van genieten zo lang het nog kan.
Ik ga sommige dingen uit de media bijna geloven :-( laat staan een niet liefhebber..

dit jaar zou ik geen pijlen of knallers bestellen, zie ze wel aangeboden worden,dat is vragen om gedoe.

En branche zich hard maken? Laat me niet lachen. Die lui, BPN en daarbuiten, hebben enkel op hun vermogen gezeten en bezig hun zaakjes uit te breiden ipv geld in een goeie lobby te steken tegenover de anti-lobby van Achmea & Co. En nu is het te laat voor een algeheel verbod volgend jaar. Want ja, dat is de toekomst in dit mongolenlandje.

Achterlijk in opvoeden van je volk en kinderen.
Achterlijk in omgang met vuurwerk en elkaars en algemeen bezit.
Achterlijk op social media.
Achterlijk in algemene media.
Achterlijk in politiek.
En ja, ook in de branche dat je dit zo laat gebeuren.

Media regeert ipv politiek.
Sociale media regeert.
Emotie regeert.
Overheid regeert niet, liberaal hè dus mensen moeten het zelf kunnen maar daar is men te vdrwend voor, heeft men het te goed voor. Welvaart en geld regeert. Dan blijft enkel domme emotie over en emotie maakt kapot. En dan heeft elke gek nu macht via social media....

Geniet er nog maar goed een jaartje van jongens, na dit jaar is 't over!

Het is triest en lachwekkend tegelijk dat de politiek die het zo verkloot heeft in de afgelopen decennia en hierdoor de controle op straat is kwijtgeraakt, nu zijn eigen probleem gaat toegeven door allerlei rare sprongen te gaan maken en alles te gaan verbieden. totale onmacht en onkunde gecombineerd.
Links wanbeleid en knuffelaarij zullen dit land in een nog veel grotere ellende gaan storten wanneer men zich niet heel gauw aan gaat passen aan de realiteit.
De problemen zullen niet alleen met oud en nieuw boven water komen (vuur/vuurwerk zit in onze traditie en velen zullen dit niet opgeven, vuurwerk zullen auto's, autobanden, vuurstapels en containers worden) Maar in zijn algeheel zullen we naar een maatschappij toe gaan waarbij je blij bent dat je kinderen verslaafde gamers zijn omdat ze dan veilig binnen zitten. De overheid is aan het verliezen en dit merk je aan zoveel, Drugs is nog nooit zo makkelijk te verkrijgen geweest voor zulke lage prijzen, kinderen van 12 13 jaar met kapmessen waar normaal houthi rebellen elkaar mee te lijf gaan, politieagentjes die noodkreten uiten op twitter en facebook?????? wat een uiting van onmacht en wat kansloos.
Nu zijn het ook maar slaafjes van ditzelfde falende beleid en systeem en snap ik hun frustratie. maar waarom zou je in godsnaam dit systeem willen verdedigen met een zacht handje. had allang al mijn biezen gepakt met zo'n baas .
Denk je dat er in Spanje, iemand het in zn hoofd haalt om vuurwerk naar een politie agent te gooien? :p
Ik heb Nigerianen compleet total loss geslagen zien worden door meerdere agenten met wapenstokken omdat ze gekopieerde DVD-tjes verkochten op straat en wegrenden toen de politie deze in beslag wilde nemen.
Nu is dit wel een beetje over de top, maar het respect voor het gezag is er. en hierdoor voelen mensen zich JUIST veilig.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, en het verbieden en je kop in het zand steken gaat alleen maar averechts werken.
Nu moet ik ook zeggen dat de randstedelijke arrogantie me ook erg steekt.
De Problemen die ik in de media lees en wat er allemaal gebeurt in de grote steden, daar hebben wij waar ik woon totaal niet mee te maken ook en ik denk 90% van nederland niet.
Het is van de zotte dat wederom een klein gedeelte van Nederland waar de controle kwijt is bepalend moet zijn voor het overgrote deel van het land.

Een heel relaas maar de frustratie zit diep door dit amateuristische handelen in dit inmiddels zielige land.

Nu bestaat 90% van mijn collectie uit cakes en cakeboxen dus ik wordt er persoonlijk op dat vlak niet mee geraakt, maar wat ik wel sneu vindt is dat mijn kinderen niet zo'n jeugd kunnen hebben als dat ik vroeger met mijn vriendjes had en we gewoon lol hadden om wat leuk was. en niet agressief benaderd werden, en gewoon ergens anders gingen stoken als iemand last van ons had.

Mijn hoop is gevestigd op grote politieke verandering want ik vrees dat wanneer dit niet gaat gebeuren we nog meer verboden gaan krijgen terwijl de onvrede en onveiligheid juist alleen maar toe zullen gaan nemen op straat.

een totaalverbod vinden ze moeilijk in de mond te nemen,al word dat wel gedaan.
dus wat er nu staat te gebeuren is elke keer weer een ander aantal artikelen verbieden,totdat er niks meer over is.
zo heb je toch een totaalverbod ,maar niet met zoveel woorden.
vuurwerk is iets dat alleen nog maar in ons geheugen gegrift staat als mooi leuk en onze passie van VROEGER.
ten slotte was vroeger alles beter.

r.i.p onze gemeenschappelijke hobby en passie en de felicitaties aan deze 2e kamer..

azijnzeikers, nichten en dierenactivisten .

nog even en ik ga écht de mogelijkheden serieus bekijken hoe ik kan emigreren .
nederland gaat kapot.. maar goed welk land niet?!

welkom in de 21e eeuw

Links wanbeleid? Ik weet niet in welk land jij leeft maar er is hier een centrumrechtse regering, LIBERAAL. Die hebben de overtuiging dat mensen zichzelf kunnen regeren, in markt maar ook in gedrag. Het is VVD die het politieapparaat heeft uitgekleed "Want mensen kunnen zich wel gedragen, het valt wel mee". Het is de laissez-faire houding van rechts die zorgt voor woekering van drugs, schulden, en voornamelijk van wangedrag. Mensen laten zich ergeren door emotie en impulsiviteit en hebben een hardere hand nodig qua corrigering, niet een afwezige autoriteit. Dan krijg je "fuck autoriteit" want welke autoriteit?

Tuurlijk komt dan centrumlinks als oppositie om de hoek die moet bijsturen maar dan, naïef beïnvloed door financiële macht en fundamentalistisch idealisme, doorschiet naar een "alles moet verboden wat ook maar een tikje gevaarlijk of slecht kan zijn". Media wordt opgestookt door de lobbies en langzaam moet rechts mee met een links geluid.

De politieke waarheid is dat de hele centrale links/rechtse politiek een ratjetoe wordt en je een beweging naar de extremen zou verwachten maar hoe daar een kabinet mee te creëren...?

Laten we nou niet gaan struisvogelen, het is gedaan met onze hobby... men heeft gekozen voor de weg met de minste weerstand en dat is totaal verbod omdat men heeft gefaald in de bestrijding en beheersing van het illegale.

We gaan hier op VWC speciale vuurwerk reizen organiseren naar Valencia.

Back
Bovenaan