Vuurwerkvloggers opgepakt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
De auto vergelijking is natuurlijk wel een beetje kort door de bocht (volg je 'm!) he. Maar dat snap je zelf ook. Nogmaals, als je de gevaarzetting van een shell bagatelliseert moet je echt even je huiswerk gaan doen vind ik.

Ik zei ook niks over 5" in een woonwijk op de videos van PoolseZebra's. Ik zei dat in de algemeenheid over goed gebruik van shells. Want natuurlijk, als alles goed gaat is er weinig aan de hand - maar dáár gaat het nou juist om: wat als het mis gaat? En het gaat een kéér mis, altijd - vroeg of laat. Het blijft vuurwerk en zelfs met de beste veiligheidsmaatregelen en goeie handelingen kun je bijvoorbeeld een low-break krijgen. Wat zijn de consequenties in zo'n geval?

Nou, dit. En sorry, maar je kan roepen wat je wil - dit soort incidenten horen NIET bij een oud en nieuw traditie. Eigenlijk moet je, als je met dit soort spul bezig wil zijn, je certificaten maar behalen en ga je lekker als pyro aan de slag.
https://www.omroepbrabant.nl/nieuws...-door-zwaar-vuurwerk-EOD-doet-onderzoek-VIDEO
https://nos.nl/artikel/2210221-slac...rkongeval-swifterbant-stak-mortierbom-af.html

:frusty::bonk:

Sorry dat ik het zeg maar in al die nieuwsberichten word het alleen 10 keer erger gemaakt dan wat het is. Netzoals als in het nieuws komt; Levensgevaarlijke bommen gevonden bij 16 jarige. Terwijl ze ook kunnen neerzetten 20 nitraten gevonden bij 16 jarige.

Sorry dat ik het zeg maar in al die nieuwsberichten word het alleen 10 keer erger gemaakt dan wat het is. Netzoals als in het nieuws komt; Levensgevaarlijke bommen gevonden bij 16 jarige. Terwijl ze ook kunnen neerzetten 20 nitraten gevonden bij 16 jarige.

Meen je dat nou? Hoe veel erger wil je het hebben dan? Mensen gewond geraakt door vliegend glas, autoruiten aan gort, ruiten van de huizen eruit. Wat is dan voor jou in hemelsnaam acceptabel?

Zie ook deze bewakingsbeelden van de gevel van een huis. Leuk, als je daar lekker je pakketje staat af te steken. Natuurlijk, de expert overdrijft nogal in zijn bewoording maar de beste man heeft natuurlijk wel gelijk. Dit hoort niet in woonwijken.

https://www.youtube.com/watch?v=HqIX53aNsbI

Zie ook dit artikel, met bijbehorende video. Hierin zijn ook de mortieren te zien van nog redelijk klein kaliber.... dat zegt wat.

https://www.bndestem.nl/moerdijk/ex...-gewonden-5-huizen-zwaar-beschadigd~a1c6d576/

Drie mensen zijn naar het ziekenhuis gebracht. Twee daarvan waren gewond geraakt door rondvliegend vuurwerk, een persoon werd onwel. De kracht van de ontploffing was zo groot dat bij een woning zelfs een deel van de badkamer ontzet raakte.

Dit kun je gewoon niet rechtlullen. Zou je echt moeten inzien.

EDIT: Dit is natuurlijk een beetje een Off-Topic discussie aan het worden, maar ik denk dat dit aantoont waarom velen blij zijn met de acties tegen Illegaal, zwaar, vuurwerk. Inclusief acties tegen YouTubers.

Meen je dat nou? Hoe veel erger wil je het hebben dan? Mensen gewond geraakt door vliegend glas, autoruiten aan gort, ruiten van de huizen eruit. Wat is dan voor jou in hemelsnaam acceptabel?

Zie ook deze bewakingsbeelden van de gevel van een huis. Leuk, als je daar lekker je pakketje staat af te steken. Natuurlijk, de expert overdrijft nogal in zijn bewoording maar de beste man heeft natuurlijk wel gelijk. Dit hoort niet in woonwijken.

https://www.youtube.com/watch?v=HqIX53aNsbI

Zie ook dit artikel, met bijbehorende video. Hierin zijn ook de mortieren te zien van nog redelijk klein kaliber.... dat zegt wat.

https://www.bndestem.nl/moerdijk/ex...-gewonden-5-huizen-zwaar-beschadigd~a1c6d576/

Dit kun je gewoon niet rechtlullen. Zou je echt moeten inzien.

Kerol, je doet alsof elke youtuber dit doet, veel zijn ongelukken en zijn genoeg videos die niet zo fout bezig zijn. Snap niet wat je probleem precies is. Ik praat het niet goed, maar zeg alleen dat niet elke pyro 5 inch in woonwijken afsteekt.

10 Jaar geleden gebeurde alles wat nu ook gebeurt alleen kwam het niet gelijk in het nieuws en slecht daglicht.

Ik wilde eigenlijk niet reageren op je getroll maar nu maak je het wel heel bont.
In het tweede artikel is iemand overleden door een shell. Hoe wil je dat 10x erger maken dan het is?

Kerol, je doet alsof elke youtuber dit doet, veel zijn ongelukken en zijn genoeg videos die niet zo fout bezig zijn. Snap niet wat je probleem precies is.

In dat geval: graag in dit draadje mijn berichten én jouw berichten even opvolgend lezen.

Exchange zei:
... Als je dat dan eens tegen het algemeen gevoel van de maatschappij rondom vuurwerk houdt, is het klip en klaar dat er een groep is die daar direct invloed op heeft: de YouTubers. Om ze maar even over één kam te scheren, want er zijn natuurlijk veel kanalen die weinig verkeerd doen.

;-)

Ik wilde eigenlijk niet reageren op je getroll maar nu maak je het wel heel bont.
In het tweede artikel is iemand overleden door een shell. Hoe wil je dat 10x erger maken dan het is?

Ik had het toch niet over dat deel maar over vele nieuwsberichten die tegenwoordig in de media komen. Lees even goed dan voor je de wijsneus wilt zijn. :bye:

En wat nou als er een Chinees op een brakke maandag ochtend te weinig stijglading bij de shell heeft gedaan of het lontje te lang heeft geknipt? Bij dat laatste zal het maar je kant op komen.. Heb ik liever de bombette van een thunderking die dichtbij ontploft. Ook shells bevatten productiefouten en als het dan mis gaat, gaat het ook goed mis, bij een thunderking valt de schade enorm mee.

Danku! Dit wilde ik onze bagatelliseergoeroe Vuurwerk_geak2 net uit gaan leggen ja. Zolang je niet begrijpt dat de gevaarzetting van zwaar illegaal vuurwerk niet te vergelijken is met legaal vuurwerk, dan is het vechten tegen de spreekwoordelijke bierkaai.

Ik sluit mijn bijdrage graag af met het feit dat ik iedere promotie, aanzet of verheerlijking van zwaar illegaal vuurwerk afkeur, in de hoop dat er minder slachtoffers vallen, minder wordt gesloopt en minder overlast wordt veroorzaakt, zodat ik uiteindelijk langer van mijn geliefde hobby mag genieten.

Mits je shells gebruikt hoe ze bestemd zijn ze niet gevaarlijk, dat geld ook voor thunderkings. Alleen dat sommige mensen het verkeerd gebruiken tjaa.. Over een grondbloem heb ik niks gezegd, dus graag wel reageren op wat word gezegd en niet in je rijke fantasie situatie's creëren, dan mag je nu een lolly uitzoeken!

Dude, je kan shells nog zo veilig gebruiken als je wil, maar dan nog kan het gemakkelijk fout gaan. Ik was afgelopen zomer in Malta, en november jongstleden in Adelfia, en hoe vaak ik toch nog een shell in, of net boven, de buis heb zien knallen.. die krengen zijn, hoewel zeer mooi, ook gewoon zeer gevaarlijk.

Dat jij het niet gevaarlijk vind is weer een ander verhaal.

Dude, je kan shells nog zo veilig gebruiken als je wil, maar dan nog kan het gemakkelijk fout gaan. Ik was afgelopen zomer in Malta, en november jongstleden in Adelfia, en hoe vaak ik toch nog een shell in, of net boven, de buis heb zien knallen.. die krengen zijn, hoewel zeer mooi, ook gewoon zeer gevaarlijk.

Dat jij het niet gevaarlijk vind is weer een ander verhaal.

Dat soort shells zijn ook weer een slag anders dan die chinese balletjes die bij de huishoudens belanden.... Italiaanse en Maltese producten zitten veel anders in elkaar. Beetje appels met peertjes vergelijken. Maar inderdaad, tegenwoordig schijnt het zo makkelijk te zijn om die dingen te bemachtigen, moet er niet aan denken dat mensen zonder verstand de hele avond die spullen wegschieten terwijl jij met je potjes er vlak in de buurt staat.

het was eindelijk een leuke en goed beargumenteerde discussie op fatsoenlijk niveau... totdat iemand (vuurwerk_geak2) koste wat kost z'n gelijk wil halen zonder inhoudelijk bij te dragen... doodzonde.

Dat soort shells zijn ook weer een slag anders dan die chinese balletjes die bij de huishoudens belanden.... Italiaanse en Maltese producten zitten veel anders in elkaar. Beetje appels met peertjes vergelijken. Maar inderdaad, tegenwoordig schijnt het zo makkelijk te zijn om die dingen te bemachtigen, moet er niet aan denken dat mensen zonder verstand de hele avond die spullen wegschieten terwijl jij met je potjes er vlak in de buurt staat.

Hoezo is dat appels met peren vergelijken? Shells van alle makelij zijn onderhevig aan productie fouten. Of je nou een 8 inch stutata hebt of een random 3 inch uit China.
Tuurlijk, de ene heeft de potentie om meer leed te veroorzaken dan de ander, maar dat is ook direct het punt: iedere shell heeft die potentie, en als het fout gaat, gaat het goed fout.

Ik snap zoiezo niet waarom men de risico's durft te nemen om zelf met dat spul aan de haal te gaan, terwijl je voor een paar honderd euro een trip naar Adelfia of elders kan maken. Geen risico's, geen stress, alleen maar genieten! :D

Mits je shells gebruikt hoe ze bestemd zijn ze niet gevaarlijk, dat geld ook voor thunderkings. Alleen dat sommige mensen het verkeerd gebruiken tjaa.. Over een grondbloem heb ik niks gezegd, dus graag wel reageren op wat word gezegd en niet in je rijke fantasie situatie's creëren, dan mag je nu een lolly uitzoeken!

Beste geak,

Om alle misverstanden uit de wereld te helpen wbt veilig shells schieten door amateurs en/of profs in bijv een woonwijk, moet jij je uitspraak wbt
“mits je shells gebruikt hoe ze bestemd zijn, zijn ze niet gevaarlijk”: toch echt even voor de “leken” onder ons, onderbouwen en je criteria wbt “veilig shells schieten” opsommen...

Ik kan je alvast uit de droom helpen... aan de hand van de kreten en bedreigingen die ik in mn berichtinbox krijg van meneer geak kan ik wel opmaken dat er geen fatsoenlijk gesprek mee te voeren is whaha...

Ik kan je alvast uit de droom helpen... aan de hand van de kreten en bedreigingen die ik in mn berichtinbox krijg van meneer geak kan ik wel opmaken dat er geen fatsoenlijk gesprek mee te voeren is whaha...

Bedreigingen ja? Dan is mr geak gewoon af, en mag hij niet meer meespelen.

Wat een trieste gasten hier zeg, het niveau straalt er weer vanaf.... haantjes die hun gelijk willen halen en blijven beweren dat shells niet gevaarlijk zijn. Dan ben je droeftoeter eerste klas.

Inderdaad. Het is duidelijk dat er 2 kampen zijn, net als bij de zwarte pieten discussie. Hier wordt Niemand iets wijzer van. Wat mij betreft mag er wel een slotje op.

Nou, tot zover de inhoudelijke discussie. Jammer dat er niet gewoon onderbouwde berichten worden geplaatst maar de boel direct verwordt tot een soort moddergooien. Opvallend dat diegenen die een andere mening zijn toebedeeld ten aanzien van vuurwerksoorten er behoorlijk met gestrekt been in gaan.

Tot nu toe heb ik geen enkel serieus, weloverwogen en goed onderbouwd argument gezien waarom bepaald vuurwerk wél bij de oud en nieuw traditie zou horen en niet gewoon uitsluitend door professionals zou moeten worden gebruikt. Veelzeggend, lijkt me.

EDIT: ik zie dat de bezem er door is gegaan. Bovenstaande is alleen van toepassing op reacties die er dus niet meer zijn :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan