Steeds meer jongeren twijfelen over afsteken vuurwerk

Zou er ook op kunnen wijzen dat die 3% verschil komt doordat mensen minder geld te besteden hebben? Of op vakantie zijn? Wat een gelul... 'twijfel'... over wat en waarom? Vraag het dan verdorie gewoon! Je doet toch een onderzoek, of niet?! Stemmingmakerij van de bovenste plank weer, bah.

Eigenlijk is hier alleen die 1 op de 4 relevant, want dat is blijkbaar binnen de toegestane tijden gemeten. Daarbij vervolgens de vraag, waar had men precies "overlast" van? Te harde knallen? (mag al niet) Gooien met vw? (mag niet) Bange dieren? (tja) Vandalisme? (mag ook niet) Zomaar 2-3 zaken die eigenlijk een gebrek aan handhaving aangeven, alsmede verkeerd gebruik van vaak ook verkeerd vuurwerk.
Die 44% buiten afsteektijd is eigenlijk alleen voor handhaving relevant. Buiten de 8 uurtjes, sowieso illegaal. Probleem van handhaving (en mensen die zich niet in kunnen houden)..

Ze hebben het over Nederlanders, wellicht hebben ze het onderzoek op een asielzoekerscentra uitgevoerd.

Het is puur dit soort sensatie berichten die invloed hebben op de publieke opinie omtrent vuurwerk. Ook echt ieder nieuwsmedium pakt dit vage onderzoekje met 2 handen op. Radio, kranten, tv het is echt te gek voor woorden. Enkel negatieve onderzoeken worden uitgelicht en er wordt gestrooid met ondeugdelijk anames.

Wat hebben media in hemelsnaam tegen vuurwerk? Een aantal jaar geleden lijken alle media een offensief te zijn gestart om de vuurwerktraditie om zeep te helpen. Is de media wel onafhankelijk van de politiek vraag ik mij steeds vaker af. Dat ze lezers willen trekken is duidelijk maar dit lijkt haast een vooropgezet plan.

Is het wellicht een idee voor de vuurwerkfederatie om een onderzoeksbureau in te huren / in het leven te roepen die dergelijke artikelen en onderzoeken uit te pluizen? Ik geloof namelijk echt helemaal niks van al deze sensatie onderzoekjes. Ik denk dat de definitie propaganda hier niet misplaatst is.

Mocht blijken dat een onderzoek of artikel onjuist is, laten we dan met zn allen een advocaat inhuren en de bedrijven aanklagen. Met zn allen een beetje geld bij elkaar voor een bekende advocaat die hiermee ook weer aandacht krijgt.

Ik ben echt helemaal klaar met de anti vuurwerk propaganda!

Het is niet dat de media TEGEN vuurwerk is, het is meer dat de media GELD willen. En negatief nieuws levert geld op! Al is t wel opvallend dat in de laatste 2 maanden van het jaar t wel extreem veel is.

Even los van het waarheidsgehalte van dit bericht. Ook ik ervaar in toenemende mate een bepaalde terughoudendheid de laatste jaren. Met het wegvallen van de dagperiode is de jaarwisseling als geheel behoorlijk gedegradeerd in zowel beleving als voorpret.

Die paar avonduurtjes zijn simpelweg niet genoeg om dezelfde beleving als voorheen te hebben. Ik voel me niet zelden opgejaagd tijdens 'DE' avond van het jaar. Je wilt immers ook nog gewoon gezellig met familie en vrienden binnen zitten, spelletjes spelen en lol maken. Niet álleen maar knallen in het donker (wat sowieso al minder leuk is dan overdag), maar anderzijds wel wetende dat de klok doortikt en er kostbare 'stooktijd' verloren gaat terwijl je binnen zit. Je snapt de tegenstrijdigheid. Dat was voorheen echt anders.

Bovendien, ondanks dat we na na 1800u los mogen voel ik me nog steeds regelmatig bekeken. Gebeurt jammer genoeg steeds vaker dat er mensen afkeurend naar buiten kijken of vloekend voorbij lopen. Dat was voorheen echt wel anders, lees: minder frequent het geval. Nu wordt de publieke opinie gedomineerd door een bepaalde vorm van afkeer tegen vuurwerk. We zijn duidelijk in toenemende mate in de minderheid.

Die >60 miljoen aan omzet wordt deels ook in stand gehouden door duurdere producten. Minder mensen kopen vuurwerk, maar omdat de prijs (te) hoog is komen we grofweg elk jaar op hetzelfde uit. Het wordt hier in de buurt ook al jaren rustiger...Maar goed, zoals Amerikanen zeggen: it is what it is. Ik geef het nog 5 jaar en dan is het klaar vermoed ik. Nog maar even genieten zolang het kan mannen!

Echt prima verwoord dabombe! Ik herken me hier 100% in. Vooral wat je in de 2de alinea plaatst is zo herkenbaar. Wij gaan al jaren 's avonds naar familie toe en ook dan moet ik een keuze maken om te stoken of gezellig binnen te zitten.

Ook hier merk ik de laatste jaren wel meer een soort van weerstand tegen vuurwerk. Opmerkingen dat het zonde van mijn geld is, maar dan wel als hardste Oooooh en Aaaaaah roepen als ik m'n showtje schiet om twaalf uur.

Zoals je zegt, nu nog lekker van genieten, want binnen een enkele jaren kan het wel eens echt gebeurt zijn!

Wauw en dat na een onderzoek onder maar liefst 3052 mensen van 18+ van de ongeveer 9.000.000 van 18+ in heel Nederland :bonk:

I&O Research voerde van donderdag 15 tot en met donderdag 22 november 2018 een online onderzoek
uit naar de standpunten en ervaringen van Nederlanders met betrekking tot vuurwerk. In deze periode
werkten 3.052 Nederlanders (18+) mee aan het onderzoek

Het is puur dit soort sensatie berichten die invloed hebben op de publieke opinie omtrent vuurwerk. Ook echt ieder nieuwsmedium pakt dit vage onderzoekje met 2 handen op. Radio, kranten, tv het is echt te gek voor woorden. Enkel negatieve onderzoeken worden uitgelicht en er wordt gestrooid met ondeugdelijk anames.

Ik hoorde Gijs Staverman net ook al blaten dat er volgend jaar misschien geen vuurwerk afgestoken mag worden.

Ik heb Radio 2 toch geappt, met het vriendelijke verzoek om geen links nieuwsberichten meer er bij te halen in de uitzendingen.

Onderzoeken als deze zijn uitermate geschikt om de publieke opinie te beinvloeden. Doorgaans is het zo dat de aanvrager van zo'n onderzoek er een doel mee heeft. Wie betaalt, die bepaalt.

Ik wantrouw I en O inmiddels voor de volle honderd procent. Wie de rapporten van de afgelopen jaren bekijkt, en vooral de begeleidende teksten analyseert, ziet de hand van de overheid. Vorig jaar stipte I en O, uit het niets, aan dat er sprake was van een groeiend aantal mensen dat verdere beperking van de afsteektijden wil. Daarop wordt nu verder geborduurd.

Volgend doel is vuurwerkminnende jongeren het gevoel te geven dat ze tot een minderheid gaan behoren en eigenlijk een beetje achterlijk zijn.

Ik zeg: uitermate geraffineerde manipulatie vanwege de overheid.

Onderzoeken als deze zijn uitermate geschikt om de publieke opinie te beinvloeden. Doorgaans is het zo dat de aanvrager van zo'n onderzoek er een doel mee heeft. Wie betaalt, die bepaalt.

Ik wantrouw I en O inmiddels voor de volle honderd procent. Wie de rapporten van de afgelopen jaren bekijkt, en vooral de begeleidende teksten analyseert, ziet de hand van de overheid. Vorig jaar stipte I en O, uit het niets, aan dat er sprake was van een groeiend aantal mensen dat verdere beperking van de afsteektijden wil. Daarop wordt nu verder geborduurd.

Volgend doel is vuurwerkminnende jongeren het gevoel te geven dat ze tot een minderheid gaan behoren en eigenlijk een beetje achterlijk zijn.

Ik zeg: uitermate geraffineerde manipulatie vanwege de overheid.

Dat zijn ze nu al (in de minderheid). Dat is iets wat de laatste jaren snel pijnlijk duidelijk wordt, uiteraard deels in de hand gewerkt door die verdomde inkorting van de afsteektijden. Ik loop al heel wat jaartjes mee en als je ziet hoe snel die verandering gestalte kreeg in de loop van de laatste decade dan is het niet meer een kwestie van óf maar van wanneer een totaal verbod er komt. Maar goed, misschien komt er nog een magic move vanuit de vuurwerkwereld...

Dat zijn ze nu al (in de minderheid). Dat is iets wat de laatste jaren snel pijnlijk duidelijk wordt, uiteraard deels in de hand gewerkt door die verdomde inkorting van de afsteektijden. Ik loop al heel wat jaartjes mee en als je ziet hoe snel die verandering gestalte kreeg in de loop van de laatste decade dan is het niet meer een kwestie van óf maar van wanneer een totaal verbod er komt. Maar goed, misschien komt er nog een magic move vanuit de vuurwerkwereld...

Ik ben niet bang voor een totaalverbod voor heel Nederland. Zwartste perspectief dat ik zie opdoemen is 23-1 uur, geen knallers, geen pijlen, geen kleine Thunderkings, misschien zelfs geen waaiers. Vermoed dat er in dat geval op de avond van de 31e niet erg fanatiek zal worden gehandhaafd.

Ik hoorde Gijs Staverman net ook al blaten dat er volgend jaar misschien geen vuurwerk afgestoken mag worden.

Ik heb Radio 2 toch geappt, met het vriendelijke verzoek om geen links nieuwsberichten meer er bij te halen in de uitzendingen.

Daarentegen was 538 heel afkeurend over het gedoe rond de vuurpijlenstandaarden en dit bericht en gaven ze juist de draai vuurwerk positief te vinden. Trokken ook de lijn naar de Pietendiscussie en het gezeik van tegenwoordig. Positiviteit ten over!

Ik wil nog best geloven dat de kwantitatieve cijfers kloppen. Het is alleen zo jammer (bij alle onderzoeken) dat er geen 'happiness score' wordt meegenomen.

Wat bedoel ik daarmee?
Iemand die overlast ervaart wordt gelijkgetrokken met iemand die er plezier aan beleeft (beiden n=1), terwijl ik ervan overtuigd ben dat de overlast die een gemiddeld persoon uit het 'anti vuurwerk kamp' ervaart vele malen kleiner is dan het plezier dat iemand van de 'pro vuurwerk club' ervaart.

Ander vergelijkbaar voorbeeld:
Ja, ik heb overlast van honden want ik stap wel eens in hun poep en hoor wel eens wat geblaf in de verte. Het plezier dat een baasje beleeft aan zijn trouwe viervoeter is vele malen groter dan mijn overlast. Complete onzin om dit 1 op 1 tegen elkaar af te zetten.

Ik wil nog best geloven dat de kwantitatieve cijfers kloppen. Het is alleen zo jammer (bij alle onderzoeken) dat er geen 'happiness score' wordt meegenomen.

Wat bedoel ik daarmee?
Iemand die overlast ervaart wordt gelijkgetrokken met iemand die er plezier aan beleeft (beiden n=1), terwijl ik ervan overtuigd ben dat de overlast die een gemiddeld persoon uit het 'anti vuurwerk kamp' ervaart vele malen kleiner is dan het plezier dat iemand van de 'pro vuurwerk club' ervaart.

Ja, ik heb overlast van honden want ik stap wel eens in hun poep en hoor wel eens wat geblaf in de verte. Het plezier dat een baasje beleeft aan zijn trouwe viervoeter is vele malen groter dan mijn overlast. Complete onzin om dit 1 op 1 tegen elkaar af te zetten.

volledig met je eens

Echter worden enquetes (in het algemeen) gehouden als een steekproef. Een steekproef wordt gehouden als je een uitspraak wilt doen over een bepaalde groep, waarbij het is niet haalbaar om iedereen in die groep te vragen om mee te doen. Stel je voor je wilt een conclusie trekken over wat een gemiddelde nederlander vindt van een onderwerp. Dan is het niet haalbaar om iedere nederlander om zijn mening te vragen...

Deze groep waar je een uitspraak over wilt doen heet je populatie. Om een steekproef goed uit te voeren moet je aangeven wat je steekproefkader is. Een steekproefkader is een lijst van bijv. email adressen die je aanschrijft. In het geval van het onderzoek hierboven is het steekproefkader een lijst van leden van dit panel... je kunt dan in theorie ook alleen maar uitspraken doen over de mening van die groep. En je kunt het dus in geen enkele maten generaliseren naar de gehele nederlandse bevolking. Daarnaast moet je om representatief te zijn, bepaalde variabelen benoemen die van invloed kunnen zijn op je resultaat. Dus zeg dat die leden van dit panel bestaan uit 50% mannen en 50% vrouwen. Dan moet je ervoor waken dat de als 100 personen reageren op je enquete dat hiervan ook 50% mannen zijn en 50% vrouwen... En inderdaad zoals bonzo al aangeeft, kan dit ook zijn of iemand liefhebber is of niet. Of een bepaald inkomensniveau heeft, religie etc. Allemaal factoren die de representativiteit in gevaar kunnen brengen.

Al met al, de uitvoerende organisaties hebben vaak al geen onderbouwing voor hun onderzoek (steekproef). Maar de media gooit er vervolgens nog een schepje bovenop.

Om helemaaaaal gek van te worden :bonk:

Dit is dus was ik bedoel:

een ander rapport van dezelfde onderzoeksinstantie begint met:
Ruim zes op de tien Nederlanders voor het verbieden van knalvuurwerk

hievoor moeten zij een steekproef doen want ze kunnen niet 17 miljoen nederlander vragen.

De meeting is gedaan onder 3.052 deelnemers aan het I&O research panel. Dit panel is zoals zij zelf vermelden een a-selecte proef. Dus ze sturen aselect brieven uit naar verschillende mensen in nederland... daar komt het op neer. Vervolgens gaan alleen mensen reageren die het iets boeit, maar dit geldt van twee kanten (voor- en tegenstanders).

daarna geven zij aan: De onderzoeksresultaten van burgers zijn na herweging op geslacht, leeftijd, regio en opleidingsniveau representatief voor Nederlanders van 18 jaar en ouder, voor wat betreft deze achtergrondkenmerken. Dit is uitgevoerd conform de richtlijnen van de Gouden Standaard.

Dit slaat echt alles, ipv hun onderzoek onderbouwen met een beperking, gaan ze het zelf rechttrekken op een aantal factoren die 'de gouden standaart' zouden moeten zijn. Je beinvloed de resultaten gewoon zonder ons als lezer daar inzicht op te geven en vervolgens schreeuw je maar iets...

volledig met je eens

...

Om helemaaaaal gek van te worden :bonk:

Met een grote glimlach je reactie gelezen, erase2fast. Hulde!

Ikzelf heb bijna 10 jaar bij een marktonderzoekbureau gewerkt. Gelukkig niet bij het bureau dat dit onderzoek heeft uitgevoerd. ;)

Simpele toevoeging:
Normaalgesproken houdt men bij een marktonderzoek bij het bepalen van de (aselecte) steekproef al rekening met het referentiekader (de populatie), in die zin dat je steekproefkader overeenkomt met je populatie. Natuurlijk wijkt de daadwerkelijke respons wat af (omdat lager opgeleiden over het algemeen minder reageren dan hoog opgeleiden en voor oud vs jong idem). Dat laatste kun je met een simpele PW weging of PS weging dan weer rechttrekken (binnen bepaalde grenzen), waardoor je onderzoeksresultaten wel representatief zijn voor de populatie (binnen voorgedefinieerde betrouwbaarheid en validiteit).

Een simpele segmentatievraag (iets met relevantiescore of zo)zou bij dit onderzoek al veel toevoegen.

Het wordt pas interessant als de vraag komt wat er met de uitkomsten van een onderzoek gebeuren. Het is erg subjectief welke van alle uitkomsten er door de media worden opgepikt (en voor andere doeleinden worden gebruikt) om nog maar te zwijgen over de interpretatie daarvan. De opdrachtgever is daarin niet een te onderschatten factor, evenals de sensatiegeilheid van de media zelf. Heb maar al te vaak meegemaakt dat ik de uitkomsten van een onderzoek zelf toch heel anders las dan dat ik het na verloop van tijd in de media deed.

Dit slaat echt alles, ipv hun onderzoek onderbouwen met een beperking, gaan ze het zelf rechttrekken op een aantal factoren die 'de gouden standaart' zouden moeten zijn. Je beinvloed de resultaten gewoon zonder ons als lezer daar inzicht op te geven en vervolgens schreeuw je maar iets...

De Gouden Standaard (de PW weging waar ik het hierboven over had) is simpelgezegd de populatie, de afspiegeling van de Nederlandse bevolking alsdus het CBS. Het slaat wel degelijk ergens op, mits je bepaalde criteria hanteert. Als een bepaald segment in je onderzoek sterk ondervertegenwoordigd is, mag je deze bijvoorbeeld een wegingsfactor van maximaal 3 of 6 (daar verschillen de meningen over) toekennen.

Apart draadje 'statistiek' voor openen? ;)

Laatst bewerkt:

Wat bedoel ik daarmee?

Precies die Happiness Score miste ik ook al.:D

...

Gaaf om jou stuk ook te lezen! En ik moet toegeven dat ik het gisteren nogal driftig aan het typen was, juist door mijn frustratie... dus ik had misschien wat meer mogen nuanceren :bonk:

Daarentegen fijn dat jij mij er in ondersteund met al jou ervaring! En tof om er wat van te kunnen leren :thumbsup:

Dit klopt voor de volle 100%, prefect verwoord! Pure anti-propaganda weer dit bericht....

Minder jongeren zeggen vuurwerk af te gaan steken.

De animo om zelf vuurwerk af te steken neemt onder jongeren af. Van de 18 tot 24-jarigen zegt 32 procent komende jaarwisseling waarschijnlijk vuurwerk te gaan afsteken.

Vorig jaar was dat nog 45 procent. Dat blijkt uit een onlineonderzoek van I&O Research onder ruim 3000 mensen in opdracht van het tijdschrift Binnenlands Bestuur.

Het aandeel Nederlanders dat waarschijnlijk vuurwerk gaat afsteken tijdens oud en nieuw is *gedaald van 19 naar 16 procent, terwijl het aandeel dat ‘waarschijnlijk geen’ vuurwerk gaat afsteken, is gestegen van 13 naar 16 procent. “Dit zou erop kunnen wijzen dat er onder vuurwerkafstekers meer twijfel is”, aldus de onderzoekers.

Een algemeen vuurwerkverbod voor particulieren kan rekenen op de steun van 48 procent van de Nederlanders, concludeert I&O. Als een algemeen verbod wordt gecombineerd met een vuurwerkshow op een centrale plaats in de gemeente komt het aandeel voorstanders uit op een meerderheid van 55 procent.

Een particulier vuurwerkverbod zal de politie vermoedelijk handenvol werk opleveren rondom de jaarwisseling. Uit het onderzoek blijkt dat zo’n verbod veel mensen er niet van zal weerhouden toch zelf vuurwerk af te steken. 29 procent van de vuurwerkafstekers is niet van van plan zich de traditie te laten afpakken

Eén op de vier Nederlanders geeft aan tijdens de jaarwisseling overlast te ervaren van vuurwerk. Buiten die periode is die hinder nog groter: 44 procent van de Nederlanders.

Een groeiende groep Nederlanders vindt dat er een verdere beperking van de afsteektijden moet komen. In 2016 vond 29 procent dat, dit jaar 38 procent.

Vuurwerk afsteken mag op 31 december van 18:00 uur tot 1 januari 02:00 uur. Van de volwassen vuurwerkafstekers heeft 63 procent daar vrede mee. Een kleine groep (14 procent) zou eerder willen beginnen met afsteken.

https://sittard-geleen.nieuws.nl/nieuws/20181207/minder-jongeren-zeggen-vuurwerk-af-te-gaan-steken/

Ikzelf heb bijna 10 jaar bij een marktonderzoekbureau gewerkt. Gelukkig niet bij het bureau dat dit onderzoek heeft uitgevoerd. ;)

Simpele toevoeging:
Normaalgesproken houdt men bij een marktonderzoek bij het bepalen van de (aselecte) steekproef al rekening met het referentiekader (de populatie), in die zin dat je steekproefkader overeenkomt met je populatie. Natuurlijk wijkt de daadwerkelijke respons wat af (omdat lager opgeleiden over het algemeen minder reageren dan hoog opgeleiden en voor oud vs jong idem). Dat laatste kun je met een simpele PW weging of PS weging dan weer rechttrekken (binnen bepaalde grenzen), waardoor je onderzoeksresultaten wel representatief zijn voor de populatie (binnen voorgedefinieerde betrouwbaarheid en validiteit).

Een simpele segmentatievraag (iets met relevantiescore of zo)zou bij dit onderzoek al veel toevoegen.

Het wordt pas interessant als de vraag komt wat er met de uitkomsten van een onderzoek gebeuren. Het is erg subjectief welke van alle uitkomsten er door de media worden opgepikt (en voor andere doeleinden worden gebruikt) om nog maar te zwijgen over de interpretatie daarvan. De opdrachtgever is daarin niet een te onderschatten factor, evenals de sensatiegeilheid van de media zelf. Heb maar al te vaak meegemaakt dat ik de uitkomsten van een onderzoek zelf toch heel anders las dan dat ik het na verloop van tijd in de media deed.

De Gouden Standaard (de PW weging waar ik het hierboven over had) is simpelgezegd de populatie, de afspiegeling van de Nederlandse bevolking alsdus het CBS. Het slaat wel degelijk ergens op, mits je bepaalde criteria hanteert. Als een bepaald segment in je onderzoek sterk ondervertegenwoordigd is, mag je deze bijvoorbeeld een wegingsfactor van maximaal 3 of 6 (daar verschillen de meningen over) toekennen.

Houd jij het voor mogelijk dat I&O zich tegen betaling voor het karretje laat spannen van de overheid?:

Back
Bovenaan