Voor- en tegenstander uit Helmond en Eindhoven over vuurwerkverbod. Wat vind jij? Vul

ylke

VWC lid
444.jpg
Vuurwerkhandelaar Jan de Wit in Helmond is tegenstander van een vuurwerkverbod. © FotoMeulenhof

VuurwerkenquêteEINDHOVEN/HELMOND - Aan een landelijk vuurwerkverbod durft het kabinet zijn vingers niet te branden. De hete aardappel is nu doorgeschoven naar de gemeenten. Zij krijgen waarschijnlijk de mogelijkheid om vuurwerk te verbieden. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunt dit plan.

Is zo’n gemeentelijk verbod op vuurwerk wel zo’n goed idee? Een voorstander van het verbod - een huisarts uit Eindhoven - en een tegenstander - een vuurwerkverkoper uit Helmond - geven hun mening.
En wat vindt u? Het ED houdt samen met andere regiokranten een enquête onder lezers. Die is vanaf zaterdag in te vullen. Geef uw mening over een vuurwerkverbod in uw gemeente.
Enquete

'Verbod is het domste wat je kunt doen'
Naam: Jan de Wit (60)
Beroep: Vuurwerkverkoper

,,Een verbod op vuurwerk? Dat is het domste wat je kunt doen. Hoe ga je dat handhaven dan? Gaan er dan agenten door alle wijken van de stad lopen? Wij hebben zelf een enquête gehouden, waar 1.800 mensen op reageerden. Tachtig procent gaf aan toch vuurwerk te kopen als er een verbod komt. Die gaan dan allemaal hun heil zoeken bij illegale handelaren. En dáár zit hem het probleem, niet bij de reguliere verkoop."

,,Het legale spul is zó veilig geworden. Dat is allemaal twintig keer getest. Ik durf het af te steken en in mijn hand te houden. Dan hou je er misschien een brandblaar aan over, maar je verliest er geen lichaamsdelen mee. De mortieren uit Oost-Europa, ja, die zijn levensgevaarlijk. Denk je dat onze branche daarop zit te wachten? Die jongens die dat zware vuurwerk illegaal verkopen, die hopen op een verbod. Want die gaan dan binnenlopen, hoor. Ik ken nu al lui die naar Polen en Tsjechië rijden om daar spul in te slaan. Gaat alleen maar toenemen met een verbod."

,,Het is ook raar dat er nu wordt gezegd: gemeentes bepaal het zelf maar. Alsof er in de Helmondse politiek deskundigen op dit gebied rondlopen. Nee, die reserveren wat geld voor vuurwerk op één centrale locatie. Dat wordt een mooie boel als iedereen daarheen moet komen met een slok op. Wist je trouwens dat er maar een paar bedrijven een vergunning hebben om zo'n vuurwerkshow te verzorgen? Als het op meerdere plaatsen wordt ingevoerd, dan heb je al een probleem."

555.jpg
Huisarts Monique Hartings in Eindhoven is voorstander van vuurwerkverbod. © FotoMeulenhof

'Mensen durven hun huis niet uit te komen'
Naam: Monique Hartings (49)
Beroep: huisarts

,,De belangrijkste reden voor mij om te pleiten voor een verbod is dat vuurwerk ieder jaar weer leidt tot ernstig letsel. Vooral oogletsel komt veel voor. Als het afsteken van vuurwerk gereguleerd wordt door de gemeente kunnen veel van deze verwondingen worden voorkomen. In de eerste plaats bij de mensen die het vuurwerk zelf afsteken, maar ook bij omstanders."

,,Ook lopen er ieder jaar rond de jaarwisseling mensen binnen in mijn huisartsenpraktijk die ernstige luchtwegenklachten ondervinden door vuurwerk. In de huidige situatie ontkom je er niet aan om tijdens de periode rond oud en nieuw door de rook te lopen. Die rook is erg slecht voor de luchtwegen; ik heb cliënten die wekenlang prednison moeten slikken om van hun kwalen af te komen."

,,En mijn laatste argument voor is in het belang van mensen die minder goed zien, of minder goed ter been zijn, veelal ouderen. Ik merk dat voor velen van hen oudjaarsdag beangstigend is, zeker als het vuurwerk recht op ze afkomt en de reactiesnelheid minder is. Tijdens oudjaarsdag bezoek ik meer mensen thuis omdat ze dan simpelweg hun huis niet uit durven te komen."

,,Ik begrijp dat het afsteken van vuurwerk voor veel mensen leuk is, maar de negatieve consequenties wegen voor mij zwaarder dan de voordelen. Als men daar het argument tegen luchtvervuiling nog bij neemt, lijkt het mij heel verstandig om het gebruik van vuurwerk te gaan reguleren."

Bron

Laatst bewerkt:
Ik snap dan echt niet waarom mensen die er tegen zijn, bang voor zijn, slecht ter been zijn, oud of gewoon seniel, niet gewoon op de 31e tussen 18u en 2:00u lekker binnen blijven. Gewoon thuis voor de buis met een lekkere glas warme chocolade melk, al dan niet met een paar oorpluggen in. Ik denk dan, zit niet te zeiken en accepteer gewoon dat er een traditie wat voor vele mooie herinneringen zorgt, in ere wordt gehouden. En ja, wanneer men dan met argumenten aankomt dat het niet alleen op de 31e tussen 18u en 2u overlast is, geven ze in principe al aan waar de schoen wringt. Het zijn die lui die met een totaalverbod toch ook gewoon doorgaan met afsteken. En eerlijk is eerlijk, ik zou mij hier ook niet aan gaan houden. Het is al erg genoeg dat afsteektijden zijn ingekort, maar ik neem dat nog voor lief, maar meer dan dat wil ik echt niet inleveren en ben dat ook niet van plan te doen. Dus kom je inderdaad op de vraag, hoe willen ze dat gaan handhaven.

Laatste alinea in de OP staat verkeerd, hoort bij de verkoper niet bij de huisarts. Zie ook bronbericht.

Back
Bovenaan