Ziekenhuizen eisen landelijk vuurwerkverbod

Ze zien dat het gebruik van vuurwerk leidt tot een hogere werkdruk in de zorg en hogere medische kosten. „
Wat een onzin, ik mis het woordje "verkeerd" wat voor het woord gebruik moet staan.

"Ernstige verwondingen aan het aangezicht, handletsel met amputatie tot gevolg en IC-opnames"

- boven het vuurwerk hangen met gezicht of ledematen
- handletsel en amputatie veroorzaakt door illegaal vuurwerk, oftwel vuurwerk wat al verboden is
- niet dragen van een vuurwerkbril en beschermende kleding
- onder invloed van drank of drugs
- niet voldoende afstand houden na aansteken, ook door omstanders
- producten vanuit de hand aansteken en gooien

Vuurwerk krijgt overal de schuld van, maar het is toch echt het verkeerde gebruik waardoor het fout gaat.
Of het nu gegooid wordt naar een hulpverlener of dat men er met dr snuffferd perse bovenop wil staan, allemaal voorbeelden van verkeerd gebruik.

Vooral goedgekeurd Nederlands consumentenvuurwerk gaan verbieden, jullie wilden lagere druk op de Zorg?
Denk nog maar eens heel en heel goed na dan. De druk op de Zorg zal onwijs toenemen bij een Landelijk verbod is mijn voorspelling en de schades ook. Toename zwaar illegaal, vandalisme, agressie, drugs en drankgebruik, zelfmaak.

Kijk eens wat een weekje schaatsen doet, ook dan krijgen jullie het druk........

Ze hebben mij niks gevraagd als verpleegkundige. Zie meer ongelukken door onwetendheid, slechte voorlichting en simpelweg domheid. Met mij een heleboel zorgmedewerkers die van vuurwerk houden (buiten de aanschafkosten dan)
Klopt, ze hebben 99.99 % van de mensen die in de zorg werken niets gevraagd. Ik heb Oud & nieuw met 3 andere artsen (SEH arts, longarts en internist) gevierd en allen vuurwerk afgestoken. Onze beroepsgroepen en ziekenhuizen steunen echter de roep om een verbod zonder dat ons iets gevraagd is. Dat wordt beslist door een enkeling en het lijkt dan alsof alle artsen en zorgmedewerkers voor een verbod zijn.

De media weet overigens ook wie ze moeten hebben om hun anti campagne te ondersteunen. Vorig jaar gaf collega Baden namens de SEH artsen aan dat niet vuurwerk, maar alcohol het grootste probleem is en dat een vuurwerkverbod dus niet nodig is. Ook al is hij nog steeds officieel voorzitter van de SEH-artsenvereniging wordt zijn mening uiteraard niet meer gevraagd. Nu mag een internist die op de SEH in Maastricht werkt en een SEH arts uit het UMCG de oproep op een verbod ondersteunen.

Laatst bewerkt:
Toch even een iets langere reaktie van mezelf dan gebruikelijk wv excuus.

Net zoals waarschijnlijk velen hier heb ik me de afgelopen week geërgerd aan de propaganda voor een vuurwerkverbod door diverse media en instanties. Het is inmiddels een traditie waar de eerste 2 weken van elk jaar mee te maken krijgen. Waar ik me als medicus echter het meest over heb verbaasd is, ondanks een daling van het aantal slachtoffers, de roep om een vuurwerkverbod door individuele medici, beroepsverenigingen en zelfs ziekenhuizen. Daar waar we de laatste decennia als medici naar zoveel mogelijk evidence based medicine (alles o.b.v. wetenschappelijk onderzoek) zijn gegaan, wordt hier zonder goed onderzoek geroepen om een verbod op iets (siervuurwerk) wat maar een klein deel van het probleem (F2 vuurwerk 16% van de letsels) uitmaakt. Waarbij onduidelijk is of een verbod überhaupt de oplossing voor het probleem is enmogelijk juist leidt tot meer letsels. Ik vraag me sterk af hoe zo´n oproep tot stand komt, maar nog meer in hoeverre het eigenlijk juridisch of (tucht)rechterlijk is toegestaan.

Politieke geneeskunde
De stroming in de geneeskunde die zich bezig houdt met het voorkomen van ziektes en ongevallen wordt de preventieve geneeskunde genoemd. Hierbij wordt d.m.v. wetenschappelijk onderzoek bepaalde gevaren onderzocht en gekeken hoe die kunnen worden voorkomen of verkleind. Bijvoorbeeld een helm op de motor of brommer, een gordel in de auto, maar ook vaccinaties en ontmoedigings- en stopprogramma’s voor rokers. Bij vuurwerk is bijvoorbeeld de vuurwerkbril geïntroduceerd en is het maximale geluidsniveau teruggebracht ter preventie van oog- en gehoorschade. Alhoewel er geen wetenschappelijk onderzoek is verricht zou je o.b.v. de cijfers van de slachtoffers van de afgelopen jaarwisseling vanuit de preventieve geneeskunde kunnen pleitten voor campagnes om het beter dragen van de vuurwerkbril te promoten en betere controles/opsporing vanillegaal vuurwerk zoals cobra’s of shells. Tot mijn verbazing wordt er echter opgeroepen tot een verbod op consumentenvuurwerk, wat volgens de cijfers ongeveer 16% van de alle vuurwerkletsels (waarschijnlijk ook niet de ernstigste) heeft veroorzaakt. Een oproep tot een verbod is geen taak van de preventieve geneeskunde en al helemaal niet van een individuele arts of ziekenhuis. Een ziekenhuis houdt zich namelijk bezig met een heel andere tak van de geneeskunde, de curatieve geneeskunde. De afwezigheid van een wetenschappelijke basis of een duidelijke relatie met de getallen maakt zo’n oproep helemaal merkwaardig. Ik heb dit niet eerder meegemaakt en zal deze nieuwe stroming dan ook duiden als “politieke geneeskunde”.

Selectief
In het artikel hierboven wordt opgeroepen tot een verbod op consumenten vuurwerk vanwege de hoge zorgdruk en onnodige zorgkosten. Ik ga als medicus geen slachtoffers bagataliseren, want elk letsel blijft vreselijk. Maar het is hier al vaker aangehaald, er zijn in Nederland activiteiten die een veel groter beroep doen op de (acute) zorg dan consumentenvuurwerk, zowel in korte periode als chronisch. Een veel gehoord voorbeeld is het schaatsen. Bij de laatste koude inval in 2021was het aantal slachtoffers enorm. Het argument dat deze letsels minder ernstig zijn dan door consumentenvuurwerk gaat helemaal niet op. In mijn ziekenhuis hebben we in februari 2021 meerdere weekenden na het schaatsweekend extra operatie teams moeten invliegen om alle enkel-, schouder-, heup- en polsfracturen weg te kunnen werken. Ondanks het goede werk, zullen velen, ook kinderen, hiervan blijvende invaliditeit ondervinden. Dit betreft allemaal klinische opnames, waar de slachtoffers van consumentenvuurwerk meestal op de huisartsenpost worden afgehandeld. Een andere voorbeeld is het overmatig gebruik van alcohol. Dit veroorzaakt het hele jaar grote aantallen slachtoffers en ook op oudejaarsnacht zelf meer dan vuurwerk. Waar blijft de roep om een alcohol verbod?

Een volgend argument is dat vuurwerk volstrekt onnodig is en de letsels dus volledig vermijdbaar zijn. Het is niet aan zorgverleners om te oordelen wat een samenleving wel of niet nodig vindt om in de vrije tijd te doen. Paardrijden, kite surfen en voetbal zijn allen ook niet noodzakelijk, maar veroorzaken een veelvoud aan slachtoffers vergeleken met consumentenvuurwerk, zowel in aantallen als ernst. Ook wordt vaak gesteld dat een groot deel van de slachtoffers van vuurwerk omstanders zijn. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor ski letsels: een groot deel van deze letsels betreft mensen die zijn aan geskied door een ander. Een ieder die wel eens een weekend naar Winterberg is geweest kan dit bevestigen. Ik heb geen ziekenhuis horen vragen om een skiverbod. Een argument dat vuurwerk ook nog eens vervuilend is en slecht voor het milieu zou, vanuit medische hoek gezien niet mogen meewegen, maar zelfs dan: een ski-reis is velen malen risico voller en belastender voor het milieu dan het afsteken van een paar potjes consumentenvuurwerk.

Vanuit de medische hoek wordt overigens ook nog wel eens misbruikt gemaakt van de aantallen vuurwerkslachtoffers tijdens de 2 Covid jaren. Er gold toen niet alleen een vuurwerkverbod, maar er was sprake van een complete lockdown en de vuurwerkverkoop in omringende landen was ook verboden. Hoewel het eerste jaar de solidariteit nog hoog was, was dit het 2e jaar al veel minder en stegen de getallen ondanks een verbod aardig richting de voorgaande jaren.

Weging
We moeten dus vaststellen dat het niet de taak van een ziekenhuis of medici is om op te roepen tot een verbod, niet verklaarbaar of onderbouwd vanuit onderzoek en nogal selectief t.o.v. minstens net zo onnodige en gevaarlijke andere activiteiten. Kennelijk spelen er dus andere overwegingen mee om als medicus, zorginstelling of beroepsgroep hier zo buiten het boekje te gaan. Het is goed om te benadrukken dat de ziekenhuizen zeker niet alle medewerkers naar hun mening hebben gevraagd. Dit geldt ook bij beroepsgroepen, alleen een woordvoerder of bestuurder doet zo’n uitspraak uitgaande van de goedkeuring van de gehele achterban. Ik weet nog dat mijn eigen beroepsvereniging (trauma chirurgie) zich in 2020 achter het vuurwerkverbod vanwege Covid schaarde. Dit gebeurde 2 dagen na het najaarscongres waar alle leden aanwezig waren, maar waarbij dit punt niet is besproken of in stemming is gebracht. Ik heb om opheldering gevraagd, maar helaas nooit reactie ontvangen. Wanneer er dus staat “ziekenhuizen” of bijvoorbeeld “plastisch chirurgen” klinkt het heel zwaar maar gaat het in werkelijkheid slecht om een enkeling, namelijk een woordvoerder of bestuurder. Het kan dan gebaseerd zijn op onwetendheid m.b.t. vuurwerk (onbekend met het feit dat in NL alleen nog siervuurwerk is toegestaan), afschuw door een bepaalde heftige casus, paternalisme en/of arrogantie (vuurwerk is gevaarlijk en vervuilend dus een medicus hoort hier tegen te zijn) of- en dat is veel kwalijker- ingegeven door banden met bepaalde politieke stromingen.

Politiek
Alhoewel in alle vormen ongewenst, gaat het in het gunstigste geval om een eigen politieke voorkeur, maar wellicht zijn er ook duidelijkere banden met bepaalde politieke partijen. Een voorbeeld is bijvoorbeeld dit artikel, waar dezelfde boodschap wordt verkondigt door de voorzitter van de NVZ, dhr Ad Melkert, welbekend natuurlijk als PvdA politicus.

Politici weten namelijk dondersgoed hoe zwaar zo’n oordeel van een ziekenhuis of medische beroepsgroep klinkt in de media en hoe weinig het in werkelijkheid voorstelt. Daarnaast weet men ook dat er zelden tegen geageerd zal worden tegen een uitspraak namens een ziekenhuis of beroepsgroep. Ziekenhuizen verrichten immers goed en belangrijk werk, hebben aanzien, zijn groot en machtig met eigen juridische afdeling en tegenstanders staan bijvoorbeeld al op grote achterstand.

Mijn advies aan de HVLV (maar ook aan de financieel belanghebbenden zoals de BPN, immers hier wordt hun boterham onterecht aangevallen) is toch om (uit proef) juridische of (tucht) rechterlijke stappen te ondernemen tegen een ziekenhuis of medicus die oproept tot een verbod op consumentenvuurwerk. Zo’n oproep wordt door velen als zwaarwegend gezien en door (linkse) media en politici dankbaar gebruikt voor anti vuurwerk campagnes. Maar zoals hierboven beschreven is het geen taak van een ziekenhuis, niet gebaseerd op degelijk (wetenschappelijk) onderzoek, niet te onderbouwen met cijfers, selectief en politiek gemotiveerd. Dit is volstrekt onacceptabel van instellingen waaraan wij allemaal financieel bijdragen en op onafhankelijke wijze zorg moeten verlenen. In plaats van deze misplaatste oproep laten passeren zou een goede jurist hier zonder problemen een rectificatie kunnen eisen en een berisping voor de betrokken instantie. Dit zou een zeer sterk signaal afgeven voor toekomstige medici die zich verlagen tot dergelijke uitspraken.
Steengoed stuk, geen speld tussen te krijgen!! Ik zou zeggen zoveel mogelijk rondsturen of laten sturen....

Het Radboud UMC had gisteren het bericht al op Facebook gepost. Mijn vingers jeukten om te reageren, maar niet gedaan. Je wordt besprongen door vele figuren die het wel eens zijn met.
Nee dat moet je juist niet doen, wij reageren hier in dit vuurwerk hoekje altijd op veel maar niemand erbuit leest het. Ik ben ook altijd zeer actief in de nu.nl comments en krijg daar altijd redelijk veel duimpjes met mijn belichting uit een andere hoek omtrent vuurwerk. Juist nu is de tijd om niet stil te zijn en te zwijgen.

Nee dat moet je juist niet doen, wij reageren hier in dit vuurwerk hoekje altijd op veel maar niemand erbuit leest het. Ik ben ook altijd zeer actief in de nu.nl comments en krijg daar altijd redelijk veel duimpjes met mijn belichting uit een andere hoek omtrent vuurwerk. Juist nu is de tijd om niet stil te zijn en te zwijgen.
Helemaal mee eens, zeker zo een stuk als door Guusje geplaatst is laat de andere kant van het verhaal zien. Wat mij betreft zou dat stuk zo copy paste in de krant kunnen!!

Klopt, ze hebben 99.99 % van de mensen die in de zorg werken niets gevraagd. Ik heb Oud & nieuw met 3 andere artsen (SEH arts, longarts en internist) gevierd en allen vuurwerk afgestoken. Onze beroepsgroepen en ziekenhuizen steunen echter de roep om een verbod zonder dat ons iets gevraagd is. Dat wordt beslist door een enkeling en het lijkt dan alsof alle artsen en zorgmedewerkers voor een verbod zijn.

De media weet overigens ook wie ze moeten hebben om hun anti campagne te ondersteunen. Vorig jaar gaf collega Baden namens de SEH artsen aan dat niet vuurwerk, maar alcohol het grootste probleem is en dat een vuurwerkverbod dus niet nodig is. Ook al is hij nog steeds officieel voorzitter van de SEH-artsenvereniging wordt zijn mening uiteraard niet meer gevraagd. Nu mag een internist die op de SEH in Maastricht werkt en een SEH arts uit het UMCG de oproep op een verbod ondersteunen.
En hier sla je de spijker op zijn kop, niet alleen qua vuurwerk. Een enkeling die menen voor een hele groep te kunnen spreken. Zoals je al zei zou je mijn insziens inderdaad gerechtelijke stappen kunnen ondernemen in punten die je aanhaalt, maar volgens mij is het ergens ook niet helemaal de bedoeling dat een 'woordvoerder' namens een hele beroepsgroep of branche mag spreken. Kom dan met cijfers zoals bijvoorbeeld: 'van de 3000 ondervraagden wat 0.3% van de beroepsgroep omvangt zijn 1400 ondervraagden voor een totaalverbod' cijfers zijn fictief maar gewoon om een idee te krijgen hoe misleidend het allemaal is.

Zwaardere verwondingen terwijl legale aanbod is ingekrompen, en legaal zwaar vuurwerk niet zwaarder is geworden.

Hou het bij je vakgebied zou ik zeggen want artsen weten niet hoe het zit. Legt ook weer goed bloot hou betrouwbaar die informatie vanaf de SEH die bij veiligheidNL en zijn rapportages terechtkomt is. Die zijn namelijk afhankelijk van de verklaringen van de arts en slachtoffer of het om illegaal of legaal vuurwerk gaat.

Uit dit hele artikel maak ik alleen maar op dat de ziekenhuizen duidelijk dat onderscheid niet goed maken.
Noo ik was ook wel eens benieuwd naar de echte cijfers en dan ook met onderscheid tussen echte spoedhulp en de huisartsenpost zeg maar...
Ik heb eens geprobeerd cijfers te krijgen van dat oogziekenhuis in Rotterdam...sturen me door naar een publicrelaiton bureau..
Zou je dergelijke cijfers ook kunnen afdwingen ofzo via wob of iets soort gelijks?

Noo ik was ook wel eens benieuwd naar de echte cijfers en dan ook met onderscheid tussen echte spoedhulp en de huisartsenpost zeg maar...
Ik heb eens geprobeerd cijfers te krijgen van dat oogziekenhuis in Rotterdam...sturen me door naar een publicrelaiton bureau..
Zou je dergelijke cijfers ook kunnen afdwingen ofzo via wob of iets soort gelijks?
Die cijfers in veiligheidNL zijn wel echt daar durf ik wel vanuit te gaan en die splitsen wel uit tussen HAP en SEH, alleen het type vuurwerk wordt volledig beoordeeld door wat de arts en slachtoffer zelf aangeven en er wordt vertrouwd op de expertise van de arts en de blauwe ogen van de patiënt.

Omdat ze inschatten dat vanwege aangegeven anonimisering het aantal slachtoffers wat zal liegen niet heel hoog is nemen ze dat al zonder twijfel over. (Dat is nog steeds discutabel). Echter als je het hebt over de expertise van de arts wat betreft inschatten begin ik helemaal twijfels te krijgen, na zon artikel als deze waarbij om een verbod om legaal wordt gevraagd direct naar aanleiding van de hoeveelheid zwaargewonde en amputaties.

Niet eens via de insteek dat de controle op illegaal vuurwerk (welke de oorzaak zijn van amputaties en zwaargewonde) beter wordt. Nee gewoonweg een verband tussen legaal siervuurwerk en amputaties/zwaargewonde.

Daarnaast kan die input van artsen op de info die geleverd wordt aan veiligheidNL op instituut niveau gemanipuleerd worden. Als er inderdaad monden in het vakgebied die een andere mening hebben dan "er moet een vw verbod komen worden weggemoffeld dan is het al helemaal makkelijk om vanuit de top op te leggen dat bepaalde incidenten gekleurd moeten worden gerapporteerd richting veiligheidNL.

De mogelijkheid van manipulatie schat ik groter in bij de bron (ziekenhuizen) dan bij de verwerker (veiligheidNL) in dit geval.

Kortom de lobby, campagne en geluid voor een totaal verbod is vele malen groter geworden dan ooit. Daarom moeten we ook niet stil blijven.

• Like
Waarderingen: GMP
Het is duidelijk dat de focus op vuurwerk ligt omdat een droeftoeter van Groen Links (Arno Bonte) destijds een hetze tegen het consumentenvuurwerk gestart is en er vanaf dat moment jaarlijks een terugkerende hetze tegen het consumentenvuurwerk gestart word.

Dit zie je terug in de media die consumentenvuurwerk zo negatief mogelijk in beeld brengt met vaak valse informatie en cijfers waardoor onwetende burgers een hekel aan consumentenvuurwerk hebben gekregen.

Het lijkt wel alsof er een hele linkse kliek bestaat die jaarlijks ingezet word om bepaalde zaken (een vuurwerkverbod) gedaan te krijgen, mainstream media, klimaatactivisten, dierenclubs, medici doen er allemaal aan mee.

Eerst laten ze op TV incidenten zien met overduidelijk illegaal vuurwerk en noemen ze alles "vuurwerk" waardoor onwetende mensen denken dat dat zware vuurwerk gewoon legaal bij de fietsenmaker op de hoek verkocht word.

Sinds een aantal jaren wordt er ineens onderscheid gemaakt tussen legaal consumentenvuurwerk en illegaal vuurwerk en wordt duidelijk dat de meeste ellende door illegaal vuurwerk komt.
Was erg blij met dat onderscheid in de hoop dat de pijlen nu alleen op het illegale vuurwerk gericht zouden worden.
Ook laten cijfers zien dat er in 5 jaar op rij een dalende trend te zien is met incidenten door vuurwerk.

Nu bekend is dat het illegale vuurwerk het grootste probleem is wordt er ineens geroepen dat er een landelijk vuurwerkverbod moet komen om het illegale vuurwerk aan te kunnen aanpakken, wat nergens op slaat en wat ook niet gaat lukken.

En nu gooien ze het weer over een andere boeg en moet er een landelijk vuurwerkverbod komen om de zorg te ontlasten.

De tegenstanders van consumentenvuurwerk schreeuwen moord en brand als er tijdens oud & nieuw 1200 gewonden zijn waarvan je je moet afvragen hoeveel er daadwerkelijk ernstig gewond zijn, ik ben er van overtuigt dat 99% kleine verwondingen hebben en na een kleine behandeling gewoon weer naar huis kan en binnen een week volledig hersteld is.
Maar als er tijdens de ijspret van een paar jaar geleden 40.000 mensen gewond raken waaronder vele mensen met ernstige botbreuken dan hoor je ze niet.
Ook zijn er veel mensen tegen vuurwerk omdat zij huisdieren hebben die er last van hebben maar als je aangeeft dat er jaarlijks 150.000 bijtincidenten door honden zijn waarbij mensen ernstig gewond raken dan blijft het angstvallig stil aan die kant.

Er zijn genoeg dingen die mensen in het dagelijks leven doen waardoor zij gewond raken en soms overlijden, veel meer mensen dan door het afsteken van legaal consumentenvuurwerk.

Laatst bewerkt:
Die cijfers in veiligheidNL zijn wel echt daar durf ik wel vanuit te gaan en die splitsen wel uit tussen HAP en SEH, alleen het type vuurwerk wordt volledig beoordeeld door wat de arts en slachtoffer zelf aangeven en er wordt vertrouwd op de expertise van de arts en de blauwe ogen van de patiënt.

Als iemand gewond raakt door illegaal vuurwerk, dan gaan zij echt niet zeggen dat het door illegaal vuurwerk komt omdat ze bang zijn voor verdere gevolgen, dat ze Politie aan hun bed krijgen en de zorgverzekeraar de behandeling misschien niet betaald.

Weetje waar ik me zo ongelooflijk aan kan storen, één en al gezeik over vuurwerk en wat het allemaal aan politie inzet enz kost.
Vervolgens zitten die bloedhonden van XR vandaag voor de 32e!!!!! keer op de A12, moeten de ambulances omrijden, staat er weer voor een godsvermogen aan politie op straat. Maar dat word keer op keer maar getolereerd. Echt ongelooflijk gewoon....

Zo dat moest ik ff kwijt..🫣

Laatst bewerkt:
Weetje waar ik me zo ongelooflijk aan kan storen, een en al gezeik over vuurwerk en wat het allemaal aan politie inzet enz kost.
Vervolgens zitten die bloedhonden van XR vandaag voor de 32e!!!!! keer op de A12, moeten de ambulances omrijden, staat er weer voor een godsvermogen aan politie op straat. Maar dat word keer op keer maar getolereerd. Echt ongelooflijk gewoon....

Zo dat moest ik ff kwijt..🫣

Het is overduidelijk dat alles wat linkse lieden doen blijkbaar geen enkel probleem is en als iets niet in het linkse straatje past dat dat wel een probleem is.

Dank voor je uitstekend verwoorde stuk, Guusje. Wellicht zou je dit stuk kunnen opsturen naar de Volkskrant of NRC. Beide kranten lees ik en er mag gezien de teneur van de artikelen wel wat tegengas worden gegeven. Omdat beide kranten zichzelf graag zien als kwaliteitskrant, zullen ze wellicht ook dit "andere geluid" willen afdrukken.
Heb zelf ook al tweemaal een ingezonden brief geplaatst gekregen over vuurwerk in de Volkskrant en mailcontact gehad met journalist Seren Frijters van de VK, waarna een publicatie volgde over vuurwerkslachtoffers.

Dank voor je uitstekend verwoorde stuk, Guusje. Wellicht zou je dit stuk kunnen opsturen naar de Volkskrant of NRC. Beide kranten lees ik en er mag gezien de teneur van de artikelen wel wat tegengas worden gegeven. Omdat beide kranten zichzelf graag zien als kwaliteitskrant, zullen ze wellicht ook dit "andere geluid" willen afdrukken.
Heb zelf ook al tweemaal een ingezonden brief geplaatst gekregen over vuurwerk in de Volkskrant en mailcontact gehad met journalist Seren Frijters van de VK, waarna een publicatie volgde over vuurwerkslachtoffers.

De Volkskrant is een linkse krant dus die gaat echt geen stuk plaatsen ten gunste van consumentenvuurwerk.

De Volkskrant is een linkse krant dus die gaat echt geen stuk plaatsen ten gunste van consumentenvuurwerk.
Nou, ik denk dat je te kort door de bocht gaat. Ik lees de krant nu 25 jaar en er worden best vaak debatten uitgevochten op de opiniepagina. Of lees jij de krant ook en heb jij een andere ervaring?

Nou ik lees de krant niet meer maar heb dit in het verleden vaak zat gedaan en ja ik vind het ook echt een verschrikkelijke voornamelijk links georiënteerde krant...

Maargoed das een andere discussie😅

Rapport van VeiligheidNL. Het rapport beschrijft het aantal uurwerkslachtoffers op Spoedeisende Hulp-afdelingen en huisartsenspoedposten tijdens de jaarwisseling 2024-2025 en vergelijkt deze met de vuurwerkslachtoffers van eerdere jaarwisselingen.

Link naar rapport (PDF): https://open.overheid.nl/documenten/dpc-21bc507961b4d24bc187d3e0378b14b37957be23/pdf

en
Kamerbrief over landelijk beeld jaarwisseling 2024 - 2025

Minister Van Weel (JenV) en staatssecretaris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) sturen de Tweede Kamer de rapportage van de politie over de jaarwisseling 2024-2025. Ook sturen zij het rapport 'Ongevallen met vuurwerk jaarwisseling 2024-2025' van Veiligheid NL. Zij geven een algemeen beeld van de jaarwisseling en geweld tegen hulpverleners. Daarnaast bespreken zij de specifieke cijfers van Veiligheid NL, de politie, het Openbaar Ministerie (OM) en de brandweer. Ook gaan zij in op de storing in het C2000-systeem in de nacht van de jaarwisseling.

PDF documenten.

Dank aan Rodepo.

• Like
Waarderingen: GMP
Back
Bovenaan