Zal de overheid COVID-19 gebruiken in de strijd voor een vuurwerk verbod?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bron veiligheid.nl

Op 31 december 2019 en 1 januari 2020 zijn 385 personen op een Spoedeisende
Hulpafdeling (SEH) van een ziekenhuis behandeld voor vuurwerkletsel. Hiervan waren
101 slachtoffers jonger dan 15 jaar.
Naast de vuurwerkslachtoffers die op een SEH-afdeling behandeld werden, bezochten
naar schatting 900 personen met vuurwerkletsel een huisartsenpost.
Het totaal aantal vuurwerkslachtoffers dat tijdens de jaarwisseling 2019-2020 is gezien
op een SEH-afdeling of een huisartsenpost bedraagt daarmee bijna 1.300. Dit
betekent een stijging ten opzichte van de afgelopen twee jaarwisselingen. Het aantal
SEH-bezoeken bedroeg een tiental minder dan vorig jaar, maar de 900 HAP-
behandelingen zijn er 100 meer dan vorig jaar en 200 meer dan twee jaar geleden

Zou zomaar kunnen dat er geen vuurwerk mag worden afgestoken om de druk op de gezondheidszorg te verlichten.

Vuurwerk gaat gewoon door daar ben ik totaal niet bang voor :handsup:

ik hoop het ook, maar door die corona komt 1 klap overal een einde aan zonder dat je tegen kunt prosteren , zal me niks verbazen
wordt steeds gekker met die regels en plezier van ons wordt afgepakt

Kunnen ze niet maken om dit jaar het afsteken totaal te verbieden omdat anders de zorg in de knel kan komen. Dan moeten ze ook maar gelijk alles verbieden wat een ongeluk kan veroorzaken. Niemand meer auto rijden, fietsen, sporten, roken, drinken, rennen, klussen enz. In plaats daarvan moeten ze de capaciteit vergroten, waar ze eigenlijk 7 maanden geleden al aan hadden moeten beginnen. Nee, ze hebben de capaciteit totaal niet vergroot, nog niet eens 100 extra bedden en dan durven ze nu ons in een halve lockdown en misschien dadelijk een totale lockdown te duwen omdat anders de zorg overloopt. Wat een totaal falend beleid! Dat ze nu maar zorgen voor meer mensen en bedden, hoeven ze op het eind van het jaar ons niet ooko nog het vieren van Oud&Nieuw af te pakken.

Nationale vuurwerk in Den Haag en Rotterdam gaan ook niet door. Ga er zelf vanuit het verkoop van vuurwerk aan banden wordt gelegd. Mooie test voor de overheid hoe zo'n avond loopt zonder overal vuurwerk.

denk dat ze nu lockdown hebben, zodat er rond de feest dagen weer iets van versoepeling mogelijk is, want ik geloof niet dat heel NL zich met kerst en oud en nieuw in lock down laat zetten

Nationale vuurwerk in Den Haag en Rotterdam gaan ook niet door. Ga er zelf vanuit het verkoop van vuurwerk aan banden wordt gelegd. Mooie test voor de overheid hoe zo'n avond loopt zonder overal vuurwerk.

Ik deel helaas jouw mening, ben er zelf ook bang voor dat het die kant op gaat :frusty:

denk dat ze nu lockdown hebben, zodat er rond de feest dagen weer iets van versoepeling mogelijk is, want ik geloof niet dat heel NL zich met kerst en oud en nieuw in lock down laat zetten

Dit heb ik van de week ook al ergens gelezen. Ze gaan er vanuit dat het nu even strenger is en de besmettingen weer omlaag zullen gaan en dat we dan op een beetje normale dagen de feestdagen kunnen vieren.

Dit heb ik van de week ook al ergens gelezen. Ze gaan er vanuit dat het nu even strenger is en de besmettingen weer omlaag zullen gaan en dat we dan op een beetje normale dagen de feestdagen kunnen vieren.

Van harte mee eens, heb er heel wat voor over om met de feestdagen gewoon normaal bij elkaar te kunnen komen. Je moet er toch niet aan denken je jaarwisseling zonder familie te vieren.

Dan nu maar wat strenger! :wink:

Ik ga er zelf nu ook van uit dat er gewoon vuurwerkverkoop gaat plaatsvinden, en dat er rond kerst wel weer versoepelingen zullen zijn. Mocht de vuurwerkverkoop niet door gaan, dan heb ik altijd nog wat dingetjes over van vorig jaar. Dan maar wat kleiner oud en nieuw vieren.

Ik ga er zelf nu ook van uit dat er gewoon vuurwerkverkoop gaat plaatsvinden, en dat er rond kerst wel weer versoepelingen zullen zijn. Mocht de vuurwerkverkoop niet door gaan, dan heb ik altijd nog wat dingetjes over van vorig jaar. Dan maar wat kleiner oud en nieuw vieren.

Precies, de regel zal dan ook tegelijkertijd wel zijn dat je de jaarwisseling toch als een huishouden in moet luiden. In dat geval is een deel van mijn stemming toch al bedorven en zal ik ook met vuurwerk rustig aan doen.

Het kan zijn dat ze deze situatie zullen gebruiken om een (tijdelijk jaar)verbod af te dingen, maar voor nu hebben ze andere dingen aan hun hoofd.

Omdat bijna alle mensen thuis met elkaar zullen vieren vraag ik vraag mij wel af hoe supermarkten en vuurwerkverkopers de feestdagendrukte die nog groter zal zijn dan normaal, denken te kunnen reguleren met alle maatregelen die er van kracht zijn. Dat is toch wel iets wat ze weer op het vuurwerkpunt zal doen belanden.

Mocht er geen vuurwerk verkocht mogen worden, dan zal dat een grote schadepost worden voor importeurs en winkeliers. Winkeliers zullen dan dubbel werk moeten verrichten, want alle voorafbetaalde artikelen zullen weer moeten worden teruggeboekt.

Ik snap even niet op basis van welk argument of regeling ze de verkoop van vuurwerk zouden verbieden? We zijn nu 2 lockdowns verder en winkels zijn altijd opengebleven. Ja het wordt druk. Maar dan moeten ze ook de Intratuin en oliebollenkramen sluiten.

Beste Heren en Dames. Als iemand die zelf onderzoek doe lees ik dit mee. Het "ander geluid" heeft het vaak bij het rechte eind. Kritisch zijn is juist een wetenschappelijk gedachtengoed. Maar een mening is vooral gerechtvaardigd bij goed zelf onderzoek naar mijn inziens. Gelukkig mogen we zelf denken en hopelijk met respect voor elkander. Maar terug naar het onderwerp, ik zelf hoop als liefhebber dat we dit weer samen mogen vieren en probeer dan ook positief te zijn, ook al is dat niet altijd makkelijk.

Heel wat berichten verwijderd hier. Als we berichten over 9/11, McDonalds, allerlei vetten en weet ik het allemaal te zien krijgen dwalen we wel serieus af. Back on topic.

Voorkomen van niet te handhaven groepsbijeenkomsten (met dus gezondheidsrisico) op straat

Wij snappen natuurlijk allemaal dat dit geen argument is voor een verbod dit jaar en vuurwerk niet de reden is voor de bijeenkomsten maar het feest en de gezelligheid. En daarmee bedoel ik: De groepsbijeenskomsten komen er zonder vuurwerk ook wel maar dan met een vuurkorf, veel drank en illegale boxen. Ik hoop dat de regering dit ook snapt maar als het om vuurwerk gaat is de logische redenatie vaak ver te zoeken. Het is aan de branche om hier tijdig te lobbyen en bij voorbaat met een solide plan en onderzoek te komen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan