Woning in Zevenaar ligt vol cobra's, vlinders en nitraten.

Kan er niet iemand in 50gr 2" single shots onder P1 in de markt zetten, voor volgend jaar als f3 verboden is? :D

Importeurs willen er niet aan. Het blijft een grijs gebied en daar willen ze niet aan.

jij als consument kan je nog schuilen achter het vage begrip p1 maar als importeur of winkel is dat teveel risico denk ik.

Ik vind het een goed idee om er nu eens achter te komen hoe de regels precies gelden.
Er heerst al zoveel onduidelijkheid omtrent P1 artikelen.
Al is het een grijs gebied; ik wil wel als particulier weten waar ik aan toe ben. Gedogen, ok, maar ik wil weten waar ik aan toe ben als ik P1 in het schap zie liggen, of het nu wel of niet legaal is in NL.
Officieel is P1 legaal hier, maar....wat zegt de ract hierover ?
Ik waag me er vooralsnog nog niet aan mbt aankopen.
Wanneer ik word aangehouden bij p1 belgie knallers afsteken lijkt het me niet, dat het bij een waarschuwing vd handhavers blijft..

Ik vind het een goed idee om er nu eens achter te komen hoe de regels precies gelden.
Er heerst al zoveel onduidelijkheid omtrent P1 artikelen.
Al is het een grijs gebied; ik wil wel als particulier weten waar ik aan toe ben. Gedogen, ok, maar ik wil weten waar ik aan toe ben als ik P1 in het schap zie liggen, of het nu wel of niet legaal is in NL.
Officieel is P1 legaal hier, maar....wat zegt de ract hierover ?
Ik waag me er vooralsnog nog niet aan mbt aankopen.
Ract gaat alleen over consumenten vuurwerk en theater vuurwerk.

De regels zijn als volgt.

P1 is geen vuurwerk in de zin als consumenten vuurwerk dat als vermaak dient. Denk meer aan noodsignaal fakkels etc. Een noodsignaal kan volgens de wet ook een geluids signaal zijn, dus ene knal.

Verkoop van p1 mag alleen aan 18+

Opslag en vervoer van flash knallers is vermeld in ADR,.
2gr of minder maar niet meer als 10gr per binnenverpakking is 1.3G

Meer dan 2gr is 1.1G

Daarom zie je die 2 grams p1 knallers in verpakking van 10 stuks bestaand uit 2 doosjes van 5.

Pas zodra jij P1 gebruikt ter vermaak dan ben je potentieel strafbaar. Dan valt het onder vermaak vuurwerk en het ract en gezien de hoeveelheid flash verboden.

Zolang je het dus niet afsteekr is het niet strafbaar.

Politie kan heel moeilijk controleren en handhaven er op zodra je het wel afsteekt.

Voor importeurs dus niet interessant aangezien een vergunning kan worden ingetrokken als het vermoeden bestaat dat een product niet ontworpen is voor de beoogde doelstelling. P1 heeft niet als doelstelling vermaak maar als jij een leuk doosje ontwerpt en het verkoop in je assortiment dat voor 99% uit vermaak vuurwerk bestaat dan ligt het er wel erg dik op en daarom willen die er niet aan.

Laatst bewerkt:
Daar vallen wij toch ook onder toch? Consumenten vuurwerk vanaf 18 jaar, Belgische p1 consumenten knallertjes die vele NL klanten kopen.
Zoals de meerderheid op dit forum ben ik ook voor p1 knallertjes, maar volgens mij mogen we deze in NL niet bezitten vanwege de flash inhoud.

Ik snap je beredenering mbt p1; het is volgens de wet geen echt vuurwerk. Maar word je er mee gepakt... En dan? " ik wilde er een wild zwijn mee verjagen?"

Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk!
En nog complimenten mbt je pro-vuurwerk artikel, zeer netjes.

Dus volgens jou mag de trueno nr4 van zena dus ook in NL verkocht worden onder P1?
Laat maar komen dan !
Ik ben voor :-)

Je hebt helemaal gelijk!
En nog complimenten mbt je pro-vuurwerk artikel, zeer netjes.

Dus volgens jou mag de trueno nr4 van zena dus ook in NL verkocht worden onder P1?
Laat maar komen dan !
Ik ben voor :-)

Ik heb mijn post hierboven nog iets aangevuld.

Als je wordt gepakt op afsteken dan moet je gaan lukken als Brugman maar tenzij je in een veldje vogels stond te verjagen is het inderdaad vrij kansloos.

Wordt je gepakt op alleen bezit en niet op afsteken dan is er niks aan de hand.

Dus iedereen die in belgie p1 produkten koopt, koopt deze niet voor vermaak?
Sommige boeren misschien, net zoals in de vroegere tijd van knalpatronen en flash strijkers.
90% vooral jeugd, kopen bijv de zena truenos 3 en 4 voor oudjaar. En dus voor vermaak,en niet anders. Klaar.
Ok, het mag onder de noemer "signaalvuurwerk" verkocht worden.
MAAR mijn vraag was, wat de politie doet bij bezit of afsteken hier in NL ??
Ik wil me nnml wel aan de wet houden, en heb dus geen zin in gezeik, snapte??
Edit: dus je mag wel bezitten, maar niet afsteken? haha. Hoe kan het nog krommer.

Laatst bewerkt:
Dat dus. Bezit mag in principe. Afsteken als vermaak niet.

Of je het moet willen is natuurlijk altijd nog eem tweede die iedereen voor zichzelf bepaald

Het aangetroffen vuurwerk is volgens de politie 'massa-explosief' en zou in een uitzonderlijk geval al bij een schok kunnen exploreren. In dat geval explodeert al het vuurwerk tegelijk, schrijft de politie op Facebook

Zo zo dat er uitzonderlijk bij staat:handsup:

Dus iedereen die in belgie p1 produkten koopt, koopt deze niet voor vermaak?
Sommige boeren misschien, net zoals in de vroegere tijd van knalpatronen en flash strijkers.
90% vooral jeugd, kopen bijv de zena truenos 3 en 4 voor oudjaar. En dus voor vermaak,en niet anders. Klaar.
Ok, het mag onder de noemer "signaalvuurwerk" verkocht worden.
MAAR mijn vraag was, wat de politie doet bij bezit of afsteken hier in NL ??
Ik wil me nnml wel aan de wet houden, en heb dus geen zin in gezeik, snapte??
Edit: dus je mag wel bezitten, maar niet afsteken? haha. Hoe kan het nog krommer.
Je mag het wel afsteken maar niet ter vermaak :p

overigens wil ik niemand adviseren om dit toch te gaan halen en af te steken als vuurwerk ook al zou het via een maas in de wet "mogen".

Met de huidige tendens is het gewoon niet handig om zware knallers af te gaan steken en daarmee overlast te bezorgen, het geluid van zo'n knaller gaat nou eenmaal wat verder dan het legale spul.

Zie het maar zo, elke harde knal in een woonwijk is weer tientallen potentiele stemmers die voorstander is voor een totaal verbod. Dit geld ook net zo goed voor de lui hier die Shells en dergelijke afsteken.

Dan kunnen er nog zo veel mooi initiatieven zijn zoals die van mikosje dat wordt dan allemaal weer tenietgedaan door het veroorzaken van overlast.

.... anderzijds kan diegene die zo nodig moet knallen beter zon 2gr flash knallertje doen dan een cobra 6 maargoed, dat is een andere discussie

overigens wil ik niemand adviseren om dit toch te gaan halen en af te steken als vuurwerk ook al zou het via een maas in de wet "mogen".

Met de huidige tendens is het gewoon niet handig om zware knallers af te gaan steken en daarmee overlast te bezorgen, het geluid van zo'n knaller gaat nou eenmaal wat verder dan het legale spul.

Zie het maar zo, elke harde knal in een woonwijk is weer tientallen potentiele stemmers die voorstander is voor een totaal verbod. Dit geld ook net zo goed voor de lui hier die Shells en dergelijke afsteken.

Dan kunnen er nog zo veel mooi initiatieven zijn zoals die van mikosje dat wordt dan allemaal weer tenietgedaan door het veroorzaken van overlast.

.... anderzijds kan diegene die zo nodig moet knallen beter zon 2gr flash knallertje doen dan een cobra 6 maargoed, dat is een andere discussie

Flash is flash als het in een nitraat zit beginnen de meeste hier te piepen over gevaar, maar zodra er een grijs gebied ontstaat waarbij je het misschien toch in het bezit mag hebben dan gaan we het ineens allemaal uitzoeken.

Links om of rechts om, P1 is niet bedoeld als vuurwerk dus ben je strafbaar als je het afsteekt met oud en nieuw.

Ik hoop dat je je ervan bewust bent dat tegenwoordig legaal vuurwerk ook al heel vaak als overlast word ervaren, vooral als je de wat betere spullen uitzoekt met een hardere burst/knal.

en wat knift al zegt, dat hebben we ook gezien met de salute cake 1 die eigenlijk illigaal was in nederland en dat wist elke liefhebber maar toch met kartonnen tegelijkertijd werden ingeslagen omdat ze te koop waren in nederland en dat ding gaf ook aardig wat "overlast".

het maakte in ieder geval niks uit of ik hier in de buurt een showtje gaf met 100% legaal vuurwerk of met illigaal vuurwerk, de enkele zeikerds bleven toch wel zeiken.

vergeet niet cat1 zo legaal als de neten wordt al als overlast ervaren.

Echter hoor je dat geluid van cat 1 niet door de hele wijk heen. Met zo'n zware knaller gat het geluid veel verder en wordt er nog meer overlast veroorzaakt

Ben trouwens ook helemaal geen voorstander van cat 1 het hele jaar gezien de manier hoe dat wordt "misbruikt"

Laatst bewerkt:
Echter hoor je dat geluid van cat 1 niet door de hele wijk heen. Met zo'n zware knaller gat het geluid veel verder en wordt er nog meer overlast veroorzaakt

Ben trouwens ook helemaal geen voorstander van cat 1 gezien de manier hoe dat wordt "misbruikt"

jij bent nergens een voorstander van maar ondertussen......

We moeten gewoon niet zover meegaan in die jankcultuur, simpel zat! Hoe kun je als liefhebber nu tegen zijn op categorie 1 vuurwerk? :bonk:

Dat iets in de wet staat betekend toch niet dat je het er mee eens hoeft te zijn? Als we als schaapjes maar overal achteraan lopen met wat de politiek zegt en overal ja en amen op zeggen dan gaat het land snel naar de klote. Ons vuurwerkbeleid en de straffen op het overtreden van dit vuurwerkbeleid zijn gewoon gestoord te noemen en bizar ver uit verhouding met het delict. Die 1 % jankerds die een groot podium krijgen ano 2019 en je mening die wordt beinvloed door mainstream media bereikt mooi z'n doel als we er niks tegen doen.

Los van de Cobra's hoor want daar ben ik geen voorstander van. Maar het beleid mag echt heel nodig onder de loep genomen worden en aangepast te worden als men wilt dat de overlast en illegaal import wordt verminderd, in plaats van juist alles steeds strenger te maken. Zijn al tig onderzoeken en tientalle jaren bekend dat dit juist averechts werkt. Nederland is juist een mooi voorbeeld die toen voor liep hier mee met het drugsbeleid door het gedogen van het kopen en gebruiken van softdrugs wat zorgt voor minder overlast en criminaliteit omtrent drugs.

Back
Bovenaan