'Meer en meer Belgen trekken naar Nederland voor illegaal vuurwerk'

Mose

VWC lid
Heel veel Belgen trekken naar Nederland om illegaal vuurwerk te kopen. Vooral vuurwerkbatterijen zijn populair omdat die in ons land grotendeels verboden zijn. De brandweer maakt zich wel zorgen over die trend omdat vuurwerk heel gevaarlijk is voor particulieren. Er zijn boetes voor mensen die betrapt worden met een te grote hoeveelheid vuurwerk op zak.

Bron: HLN

Zit ook een video bij. Omgekeerde wereld, nooit nagedacht hierover!

hahahaha wie had dat ooit verwacht, voor mij een bevestiging dat het beleid werkt.... en dat we niet meer de grens over hoeven.

Media aldaar maakt het helemaal bont....

Zwaar illegaal vuurwerk...

Dat is niet anders dan hier over vuurwerk uit België een paar jaar geleden.
Wel frappant dat compounds in Neserland als zeer veilig bestempeld worden en in België als gevaarlijk en illegaal.

Zelfs dit jaar veel Duitsers bij mij in het dorp aan het shoppen. Die willen denk ik ook eens kwaliteit.:applause:

Maar zover ik weet is de wetgeving betreft siervuurwerk hetzelfde in Belgie als hier ?
Het aanbod is wel veel uitgebreider in Nederland.

Maar zover ik weet is de wetgeving betreft siervuurwerk hetzelfde in Belgie als hier ?
Het aanbod is wel veel uitgebreider in Nederland.

Nee, in België heb je om te beginnen al te maken met een minder aantal kilos die je mag hebben, en dat is één kilo netto aan producten in kruit. Dus als je een wat grotere compound koopt zit je er al overheen. Verder moet je menig gemeente ook een vergunning aanvragen om te mogen afsteken. En van die gemeentes die deze regeling hebben. Verlenen heel wat gemeentes die gewoon botweg niet aan een particulier. Verder is er in sommige steden ( zoals bv Antwerpen ) een totaal verbod. Zelfs bezit is dan al strafbaar.

Feit dat je bij bv Original zoveel kunt kopen als je wil is eigenlijk dan ook erg raar. Het is dan ook al regelmatig voorgekomen dat de Belgische politie vuurwerkkopers in Baarle op de bon geslingerd heeft en het vuurwerk geconfisqueerd heeft

Back
Bovenaan