Wonder tollen - fop en scherts vuurwerk

als je me irritant vind waarom lees je het dan,
PS: ik weet het ook nog niet zo goed hoor daarom vraag ik het,
laat dan niet zon reactie achter:angry:

Lars, we moeten je reactie eerst lezen voordat we kunnen bepalen of je irritant bent of niet.
Je kan ook eerst eens goed gaan lezen en zelf op zoektocht gaan voordat je meteen maar een vraag stelt op het forum. Er is onder het kopje "Wetgeving Nederland" een topic over de CE-keuring. Ga die maar eens lekker doorlezen!

No offense, maar Lars je kan toch ook eerst even zoeken? Op dit forum staat meer dan genoeg aan informatie, maar mocht het ook hier niet staan kan je altijd nog even kijken op Google. Als je dan echt niks kan vinden wat je wilt weten kan je het altijd nog vragen.
Dat bespaart een hoop frustratie voor jezelf, maar ook voor anderen:wink:

Lees "bijlage 2, Fop en schertvuurwerk" in de "Regeling aanwijzing consumenten en theatervuurwerk". Hierin staan onder andere alle categorieën die onder het fop en schertsvuurwerk vallen. En daar vallen nu dus ook de wondertolletjes, flashing demons en cracklingballetjes onder.

Bijlage II. fop- en schertsvuurwerk (artikel 3)

Nederlandse naam: Knetter pellets
Engelse naam: crackling granules
beoogde effect: knetterend geluid
categorie: 1
maximaal toegestane gewicht aan pyrotechnische stoffen of preparaten: 3,0 gram

Nederlandse naam: Flitstabletten
Engelse naam: flash pellets
beoogde effect: meervoudige lichtflitsen
maximaal toegestane gewicht aan pyrotechnische stoffen of preparaten: 2,0 gram

Nederlandse naam: Grondtollen
Engelse naam: groundspinners
beoogde effect: draaiende beweging over de grond met uitstoot van vonken of vlammen met geluidseffect anders dan een knal of zonder geluidseffect
maximaal toegestane gewicht aan pyrotechnische stoffen of preparaten: 5,0 gram

Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk

Op AVP staat een bericht van "Meubilair". Dit heb ik letterlijk overgenomen

juist ik en kaboom net naar de action geweest en ja hoor we kregen het gewoon mee, zelfs de grondbloemen "hint". 1 pakje koste daar 2,50 filiaal amersfoort.
geen ervaring met andere filialen maar daar lagen enkele pakjes achter de toonbank.

Omdat een aantal het raar vonden dat ze achter de toonbank lagen, zijn reactie:

50 in een doosje en ze lagen niet onder de toonbank maar gewoon in die schappen achter de toonbank.
het zijn grondbloemetjes van lesli in blauwe verpakking

Mensen uit Deventer kunnen zich de moeite besparen. Ben net geweest en ze had geen idee wat grondbloemen, wondertollen, spinners waren. Het fop en schertsvuurwerk verkopen ze nu alleen achter de infobalie. Ze hadden nog sterretjes, morning glory's, en van die pakketten. Misschien dat mensen kunnen kijken bij hun in de buurt en ons willen vertellen of de Action er daadwerkelijk mee is begonnen. Zou mooi zijn. En misschien ook met de overige spullen, zoals Brainiac hierboven heeft omschreven. Dat zou natuurlijk helemaal super zijn.

Credits voor het bekend maken gaan naar "Meubilair"

Ik laat dit bericht staan voor de duidelijkheid, maar het blijkt dus een flauwe grap te zijn. Ik ook met mijn goedgelovigheid.....

Laatst bewerkt:
Grap

Grap

Op AVP staat een bericht van "Meubilair". Dit heb ik letterlijk overgenomen

juist ik en kaboom net naar de action geweest en ja hoor we kregen het gewoon mee, zelfs de grondbloemen "hint". 1 pakje koste daar 2,50 filiaal amersfoort.
geen ervaring met andere filialen maar daar lagen enkele pakjes achter de toonbank.

Omdat een aantal het raar vonden dat ze achter de toonbank lagen, zijn reactie:

50 in een doosje en ze lagen niet onder de toonbank maar gewoon in die schappen achter de toonbank.
het zijn grondbloemetjes van lesli in blauwe verpakking

Mensen uit Deventer kunnen zich de moeite besparen. Ben net geweest en ze had geen idee wat grondbloemen, wondertollen, spinners waren. Het fop en schertsvuurwerk verkopen ze nu alleen achter de infobalie. Ze hadden nog sterretjes, morning glory's, en van die pakketten. Misschien dat mensen kunnen kijken bij hun in de buurt en ons willen vertellen of de Action er daadwerkelijk mee is begonnen. Zou mooi zijn. En misschien ook met de overige spullen, zoals Brainiac hierboven heeft omschreven. Dat zou natuurlijk helemaal super zijn.

Credits voor het bekend maken gaan naar "Meubilair"

Bespaar je de moeite, er waren enkel sterretjes en kinderpakketten. Meubilair wou de leden op AVP in de maling nemen:bonk:

Het is wel waar dat je spul meekrijgt als je nog geen 16 bent, zeg dat je je id vergeten bent en ze geven het mee. Maar er zijn dus voor de duidelijkheid alleen sterretjes en kinderpakketten!!!

even voor de duidelijk ik ben meubilair op avp.
avp was nogal dood dus besloten ik en steef-kaboom het te plaatsen onder mijn account omdat hij ban heeft -,-.
we deden dit om avp op te leven om dat het heel erg dood was.

even voor de duidelijk ik ben meubilair op avp.
avp was nogal dood dus besloten ik en steef-kaboom het te plaatsen onder mijn account omdat hij ban heeft -,-.
we deden dit om avp op te leven om dat het heel erg dood was.

Oke, duidelijk. "Grap" is geslaagd. Dan zit er dus helaas niets anders op dan wachten tot een winkel dit echt in z'n assortiment opneemt. Is namelijk direct een bevestiging dat je ze ook daadwerkelijk nu aan mag steken.

Ik dacht, we kunnen wel blijven gissen, maar laat ik eens een mailtje sturen. Hieronder mijn mail en de reactie van Lesli:

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: -------
Verzonden: dinsdag 18 januari 2011 19:44
Aan: ----------
Onderwerp: Ingezonden vraag via de website
Urgentie: Hoog

Geachte,

ik had een vraag m.b.t. uw "spooky" vuurwerklijn. Volgens de regeling van het ministerie van VROM vallen vanaf 13 juli 2010 de grondbloemen, flitstabletten en knetter pellets ook onder het fop en schertsvuurwerk ( categorie 1). Ik heb een aantal van uw vuurwerkfolders erop nageslagen en zag deze artikelen staan met de vermelding: " nieuw, het hele jaar door". Dit stond o.a. bij de artikelen : "spinner pack" en "Vet vuurwerk!" Mijn vraag is of dit juist is? Daarnaast ben ik benieuwd of u mij verder kan helpen aan een verkoopadres van een winkel, danwel internet. Op dit moment kan ik overal het fop en schertsvuurwerk van voorgaande jaren vinden/bestellen, maar niet deze nieuwe soorten.

Alvast bedankt voor uw reactie!

Met vriendelijke groeten,
-----------

De reactie die ik hierop kreeg:

Beste heer -------,

Uiteraard is dit juist, dit zijn pakketjes die bestaan uit fop- en schertsartikelen die vallen onder categorie 1 wat het gehele jaar door verkocht mag worden. Vanaf aankomend vuurwerkseizoen zal de CE regeling van kracht zijn bij alle verkooppunten.
De genoemde pakketjes worden alleen verkocht bij Welkoop en Boerenbond. Op www.goedvuurwerk.nl kunt u alle verkooppunten vinden.

Met vriendelijke groeten,
Mit freundlichem Gruß,
With best regards,
------------

Lesli Living BV / Lesli Vuurwerk BV
T -------
F -------
www.lesli.nl <http://www.lesli.nl/>

Denk dus dat we gewoon moeten wachten tot ongeveer september. Rond die tijd dan maar wat extra inslaan voor volgend jaar.

Dat dacht ik al, gelukkig zit er een vuurwerkwinkel op de route van school naar huis dus kan ik af en toe een pakje meepikken. Wel handiger dat ik alvast dan grondbloemen alvast in kan slaan.

Ik hoop niet dat de prijs gaat stijgen op de momenten dat je geen ander vuurwerk kan kopen ( van een andere catogorie ).

Dan ga ik ook zeker te weten af en toe een pakje halen om lekker te stoken:)

Ik heb zojuist gevonden WELKE producten je nou precies het hele jaar door mag (ver)kopen en - bovenal - afsteken. Hier een overzicht van de eisen aan fop- en schertsvuurwerk, wat het hele jaar mag worden verkocht, aangekocht en afgestoken:

Ik citeer:
Fop en schertsvuurwerk
Op grond van het Vuurwerkbesluit is fop- en schertsvuurwerk een bijzondere categorie van het consumentenvuurwerk. Het fop- en schertsvuurwerk is vuurwerk dat het gehele jaar verkocht en afgestoken mag worden. In grote lijnen is fop- en schertsvuurwerk vuurwerk dat in de Pyrorichtlijn wordt aangeduid met categorie 1 vuurwerk, bestemd voor consumenten. Voor deze categorie bepaalt de Pyrorichtlijn dat er sprake is van een volledig vrije en geharmoniseerde markt. Aangezien Nederland voor bepaalde artikelen hogere eisen stelt ten aanzien van het gewicht aan pyrotechnische stoffen en preparaten dan de Pyrorichtlijn, is bij de aanwijzing van fop- en schertsvuurwerk gekozen om zo veel mogelijk de bestaande beleidslijn te continueren. Dit heeft tot gevolg dat enkele artikelen op grond van Europees recht als categorie 2 worden aangeduid. Dit fop- en schertsvuurwerk van categorie 2 mag in Nederland het hele jaar door worden verkocht en afgestoken.

De lijst:
2gt9t6x.jpg

Categorie 1 (verreweg het meeste dus) mag iedereen vanaf 12 jaar aankopen én afsteken.
Categorie 2 (uitsluitend bengaalse fakkels met meer dan 7,5 gram kruit maar minder dan 25 gram, ÉN sterretjes met meer dan 7,5 gram kruit maar minder dan 30 gram) mag iedereen vanaf 16 jaar kopen én afsteken.

De verandering zit 'm er dus in dat je nu ook grondbloemen, cracklingballs en -linten, flashing demons, en kleine fonteintjes jaarrond mag afsteken :)

Dat is wel chill. Maar nu is het de vraag of winkels het gaan verkopen. Want ik ken nog geen 1 winkel waar dat nu al vekrocht wordt. Ik kan alleen kinderpakketten, sterretjes trektouwtjes, en bengaalse fakkels kopen. Meer heb ik nog niet gezien op de markt.

Klopt deze informatie nog steeds nu het nieuwe vuurwerkbesluit nog niet door gaat? Of moeten we hier nu ook op wachten?

Back
Bovenaan