@tobias, allereerst hartelijk dank voor je medewerking aan dit interview. De leden van Vuurwerkcrew.nl hebben gestemd en voor het tweede jaar op rij is de show in Katwijk verkozen tot de mooiste vuurwerkshow van Nederland!
Van harte
gefeliciteerd met deze geweldige prestatie.
Om deze overwinning te vieren, stel ik je graag een aantal vragen over de show van 2025, de aankomende show tijdens Koningsdag en je andere lopende projecten.
1. Voor iedereen die jouw interview op Freakpyromaniacs nog nooit gelezen heeft en/of denkt... Wie is Tobias en wat heeft hij te maken met de winnende vuurwerkshow in Katwijk?
Binnen Xena Pyrotechnics / Backstage FX ben ik verantwoordelijk voor het ontwerp van vuurwerkshows en de uitvoering hiervan. De passie voor vuurwerk zit er al in zolang ik me kan herinneren en inmiddels is deze hobby mijn fulltime werk geworden. Het ontwerpen van shows gaat terug naar de tijd waarin we in de straat geld verzamelden en dan voor de hele buurt een showtje gaven. Langzaamaan is dit professioneler geworden en uitgegroeid tot wat het nu is. We zijn inmiddels trots importeur van Pirotecnica San Pio, waar we onze producten naar wens kunnen bestellen. Hiervan gaan we een leuke selectie laten zien tijdens Koningsdag.
2. Hoe lang is er gebouwd aan de show?
Twee dagen op locatie plus circa twee dagen voorbereiding in onze bunker in Duitsland.
3. Hoe lang geleden was jij begonnen met het bedenken van de show?
Het ontwerp van een show is een proces dat begint bij de aanvraag. Het is een combinatie van ideeën van verschillende mensen, in dit geval Pyro Freaks Katwijk. Als alle ideeën op elkaar afgestemd zijn, ga ik op de pc aan de slag om de show te programmeren. Als de show af is, laat ik hem een paar dagen liggen om daarna nog een keer te kijken of alles goed is en de timing klopt.
4. Met hoeveel mensen is er gewerkt aan de show?
Op dag 1 zijn we met acht man aan de slag gegaan en op dag 2 waren we met meer dan vijftien personen aanwezig.
5. Welke mensen/bedrijven hebben er allemaal meegeholpen om deze show te organiseren?
- Oranjeverenigingen KRV
- Oranjevereniging Katwijk aan Zee
- Pyro Freaks Katwijk
- Xena Pyrotechnics
- Backstage FX
- Een mooie club vuurwerkliefhebbers voor de opbouw.
6. Hoe is het idee tot stand gekomen om een mascleta te schieten en van wie kwam het idee om die in het rood-wit-blauw uit te voeren?
Omdat het een jubileumjaar was, wilden we iets speciaals doen. We zijn allemaal fan van de Spaanse mascleta-lijnen en daarmee wilden we proberen dit naar Katwijk te halen.
7. Wie heeft die mascleta geknoopt en opgehangen?
De mascleta is ingekocht bij Pirotecnia Nadal Marti. Diego, de eigenaar, is naar Nederland overgekomen om te zorgen dat de mascleta goed opgehangen zou worden.
8. Wat was jouw absolute hoogtepunt uit de show?
De opbouw van de finale en de overgang naar de terremoto-lijnen.
9. Wie kiest de producten uit die er gebruikt worden tijdens de show?
Dit gaat een beetje in overleg met de opdrachtgever. We zorgen ervoor dat de beste producten in de show terechtkomen.
10. Welk consumentenvuurwerk hebben we tijdens deze show voorbij kunnen zien komen?
- Vuurwerkbunker.nl
- China Red
- Evolution Fireworks
- Riakeo
- ABA F2 Machine Gun
11. Hoe zorg je ervoor dat iedere show uniek blijft?
Dat is het geheim van de smid

Iedere show wordt altijd uniek ontworpen, waarbij we steeds zoveel mogelijk leuke en unieke effecten willen gebruiken.
12. Wat vind je van de nummer 2 (Vianen) en 3 (Rotterdam)?
Vianen vond ik een gave combinatie van consumentenvuurwerk en PSE waarmee leuke thema’s gebouwd zijn. Het was duidelijk zichtbaar dat er goed is nagedacht over de productkeuze. Rotterdam vond ik een fijne show (van ons uiteraard

). In deze show kwamen de 75mm San Pio-producten heel goed tot hun recht en de finale had een lekkere climax.
13. Wat kunnen we verwachten van de show in Katwijk tijdens Koningsdag 2026?
Vorig jaar was een jubileumjaar waardoor er een flink budget was. Dit jaar werken we met een kleiner budget waarmee we de body van de show maken. Dit jaar mogen we 75mm schieten, waardoor het mogelijk is om San Pio-shells te gebruiken. We hebben een hele mooie voor het rood-wit-blauw-thema. Daarnaast is er een erg geslaagde crowdfunding geweest, waardoor we een dikke finale hebben kunnen realiseren met een echte salute-finale!
14. Wat staat er naast de show in Katwijk voor jullie nog meer op de planning?
Vandaag, 20 april, nemen we het in Malta op tegen Martarello en San Sebastjan voor onze eerste echte pyromusical-competitieshow. Daarnaast hebben we op 19 september een competitieshow tijdens Masters de Feu in Frankrijk.
15. En… wordt het voor het derde jaar op rij de titel ‘mooiste vuurwerkshow van Nederland’?
Daar gaan we wel voor! Ik denk dat we een mooie show hebben staan en dat er een dikke finale in zit.
Nogmaals bedankt
@tobias voor dit interview en voor de prachtige shows die je hebt neergezet (en nog gaat neerzetten!). Heel veel succes met de buitenlandse avonturen; het is geweldig om te zien hoe jullie vuurwerkliefhebbend Nederland daar vertegenwoordigen.
Dat elke show maar een 100% show mag zijn!