Wij zijn Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond!

Er zijn heel erg veel mensen dat nog vuurwerk thuis heeft liggen. Daar is die 25kg regel voor bedoeld. Niet iedereen heeft afgelopen oud en nieuw gestookt, dus ik schat dat er nog heel erg veel in huis ligt. Om dan nu een permanent verbod in te stellen terwijl men had gezegd dat het eenmalig was, om de zorg te ontlasten, dan krijg je echt problemen. De logica om nu door te zetten vanwege dat er minder gewonden zijn gevallen slaat natuurlijk nergens op. Natuurlijk als er minder wordt afgestoken zorgt dit voor minder gewonden, daar hoef je geen geleerde voor te zijn. Als nu niemand meer in de auto stapt zullen er ook geen gewonden en doden maar vallen, maar om tot die conclusie te komen hoef je natuurlijk dit niet in de praktijk te toetsen. Hoe dan ook, wanneer men een totaalverbod wilt instellen zonder een overgangsjaar, dan krijg je dat je iedereen moet verzoeken (verplichten) om het vuurwerk in te leveren tegen welke vergoeding?? Daarnaast moet je wederom de branche en dan ook de winkeliers schadeloos stellen. Niet alleen voor het vuurwerk maar ook voor de investeringen die men heeft gedaan, bunker etc. Dit kun je namelijk niet onder ondernemersrisico scharen. Dan heb je het probleem met het illegaal vuurwerk niet opgelost, ergo.. er komt dan zelfs veel meer binnen. Wat denk je hoeveel die handelaren gaan verdienen bij een verbod? Nog meer dan nu, dit trekt meer handelaren aan, nog meer illegaal vuurwerk. Daarnaast, stel dat Duitsland geen verbod krijgt, dan krijg je vuurwerk toerisme, dit is niet iets waar Duitsland op zit te wachten. Het gaat een heel gedoe worden. Wanneer je als regering besluit dit toch in te gaan stellen dan moet er minimaal een overgangsperiode komen van pakweg 2-3 jaar. Maar gezien het feit dat er al heel veel vuurwerk is verboden en er enkel nog fonteinen en siercakes overblijft, denk ik dat ze er goed aan doen is dat eens grondig te evalueren. Wanneer dan blijkt dat dit tot een zeer laag aantal gewonden leid, dan zit de kans er dik in dat men niet tot een totaalverbod komt. We moeten dus hopen dat men dit jaar niet met het verbod komt zodat wij kunnen laten zien dat een verbod niet nodig is. De bond en vuurwerk branche moet hier op focussen.

Die overgangsperiode zoals jij het noemt zitten we toch al midden in. Eerst de afsteektijden teruggebracht naar 18.00 - 02.00. Daarna klein vuurwerk er uit en nu de matjes, singleshots en pijlen.

Er is al niet veel meer over van het vuurwerk in Nederland.

Ik zie zelf liever een verbod dan ieder jaar een dreigend verbod en nog meer inperkingen.

Wat moet je nu bijvoorbeeld doen voor komende jaarwisseling? Ik zou dolgraag de eerste dingen gaan bestellen, alvast afspreken met andere liefhebbers e.d. maar je gaat gewoon weer een heel jaar in onzekerheid zitten.

Dan heb ik liever duidelijkheid, denoods een verbod, kan ik uitwijken naar Duitsland of alvast sparen voor een boete en gewoon het risico nemen om het wel in nl te vieren.

Ik ben de huidige situatie meer dan beu.

Ben het met sirens eens. Beter duidelijkheid dan elke keer die onzekerheid. Er is al genoeg stress op de wereld. Zou fijn zijn als er nu gewoon eens harde afspraken gemaakt worden die iedereen duidelijkheid verschaffen. Mijn part is het om de 2 jaar evalueren of weet ik het wat.. Maar dit is niks

Dat bedoel ik dus ook.
Er moet duidelijkheid komen,kan je als winkelier/importeur nog investeren...
Nu zit iedereen met geknepen billen de politiek te volgen waar niemand wijzer van word.

Wij willen zeker ook duidelijkheid. De huidige situatie van ieder jaar weer al die negativiteit die de hobby verpest en de onzekerheid die er ontstaat om aankopen te doen aan het begin van het jaar is niks dan ellendig. Dit is ook zeker waar wij ons voor inzetten maar vergeet niet dat politiek en belofte niet in de zelfde zin passen!

Je hebt te maken met wisselende mensen, verkiezingen enz. Uiteindelijk krijg je geen harde garantie van de politiek, of in ieder geval niet eentje waar je daadwerkelijk op kunt bouwen.
Maar de politiek staat ook in functie van de publieke opinie en de media die dat helpt te bepalen. Juist daarom moeten we de discussie in de publieke ruimte naar ons toetrekken en een openbaar tegengeluid geven aan al die negativiteit. Uiteindelijk is de beste garantie die we kunnen krijgen dat een meerderheid van de Nederlander gewoon vuurwerk wil houden. Die strijd hebben we de laatste jaren verloren, of misschien zelf wel niet gevoerd.
Juist daarom zijn wij ook opgestaan om daar verandering in aan te brengen. Makkelijker gezegd dan gedaan maar we gaan er in ieder geval alles aan doen wat we kunnen om het tij te keren!

Groot nieuws!

Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond heeft zojuist haar eerste steunbetuiging vanuit de politiek ontvangen!
Forum voor Democratie heeft haar steun voor onze missie uitgesproken: Het behouden van de Nederlandse vuurwerktraditie!

HVLV dankt Forum voor Democratie voor deze enorme steun in de rug!

Samen staan we sterk!
#samensterkvoorvuurwerk!

https://www.facebook.com/10019027198...11501417523337
139042420_111501420856670_6094053005901874780_n.jpg

Groot nieuws!

Het Vuurwerk Liefhebbers Verbond heeft zojuist haar eerste steunbetuiging vanuit de politiek ontvangen!
Forum voor Democratie heeft haar steun voor onze missie uitgesproken: Het behouden van de Nederlandse vuurwerktraditie!

HVLV dankt Forum voor Democratie voor deze enorme steun in de rug!

Samen staan we sterk!
#samensterkvoorvuurwerk!

https://www.facebook.com/10019027198...11501417523337
Bekijk bijlage 60172

Petje af heren voor het werk dat jullie aan het verzetten zijn momenteel, alle beetjes helpen en dit is er één van:applause:

Ik ben echt blij dat er nu eindelijk een goed georganiseerd collectief initiatief is. Hulde mannen en vrouwen! You gotta fight for your right to party!

Mooi om te zien dat de steun steeds groter wordt! Ook mooi om het logo van FvD op jullie site te zien! Dat getuigd van direct politieke steun!

Heel mooi natuurlijk politieke steun, alleen denk ik zelf dat andere partijen zich misschien nu lastiger zullen aansluiten. FVD zal niet graag samen met VVD in een zin genoemd worden, al zullen ze het misschien eens zijn over het onderwerp. Heel mooi nieuws dit, maar ik weet niet wat ik ervan moet denken voor de andere politieke steun. Als je een VVD achter je had staan dan was het een nog betere positie, al blijft dit natuurlijk een top prestatie, waarvoor hulde!

Ik heb net een uitgebreide mail gestuurd naar VVD kamerleden waarin ik verwijs naar het politierapport over de jaarwisseling 2020 2021. Ik vraag in de e-mail ook of zij HVLV willen steunen namens de VVD. Geen idee of dit al gedaan is door HVLV. Heb ook een privébericht gestuurd, hoor het wel via daar.

Heel mooi natuurlijk politieke steun, alleen denk ik zelf dat andere partijen zich misschien nu lastiger zullen aansluiten. FVD zal niet graag samen met VVD in een zin genoemd worden, al zullen ze het misschien eens zijn over het onderwerp. Heel mooi nieuws dit, maar ik weet niet wat ik ervan moet denken voor de andere politieke steun. Als je een VVD achter je had staan dan was het een nog betere positie, al blijft dit natuurlijk een top prestatie, waarvoor hulde!

Ik snap je 'zorgen', echter mag je toch wel aannemen dat men naar de inhoud kijkt ipv naar een concurrerende partij die dit steunt?!

Nu proberen andere (grote) partijen achter je te krijgen.

Mooie prestatie, heren. Ga zo door!

Top dit! Hopelijk spreken meer partijen hun steun uit voor de vuurwerktraditie. Het zou geweldig zijn als de VVD nu zou volgen..

Wil toch even zeggen..respect voor wat jullie doen.
Als ik door de lijst van bedrijven en organisaties ga heb ik toch echt zo iets van...ja dit gaat wat worden.

Nogmaals respect en ga zo door!

Back
Bovenaan