Wie woont er in een verbod gemeente?

Even voor een leek, word hier dan meteen beslist of er wel of geen verbod komt? Werkt dat zo? Is zoiets openbaar, kan je hier bij aanwezig zijn?

Een partij (of meerdere) in een gemeenteraad of het college van B&W van een gemeente doet een voorstel tot een afsteekverbod. Deze wordt dan vaak eerst beeldvormend besproken, daar is vaak inspraak bij mogelijk, daarna gaan partijen zelf een standpunt vormen en dan wordt het afsteekverbod besluitvormend behandeld en dan wordt er diezelfde vergadering gestemt over het wel of niet wijzigen van de APV. Daarna zal er nog een bezwaarperiode zijn volgens mij waar inwoners ook op kunnen reageren, maar dat laatste ben ik niet zeker van.

Vanavond zal HVLV bijvoorbeeld samen met VuurwerkCheck inspreken bij de politieke markt in Almere. Dit is een beeldvormende avond. Dan zal op een latere datum een besluitvormende behandeling zijn. Of daar dan ook nog inspraak mogelijk is, weet ik (nog) niet, anders zal sowieso HVLV daar ook weer aanwezig zijn. Bij de besluitvormende behandeling volgt dus een stemming of een meerderheid wél of geen verbod in wil voeren. Als een meerderheid voor is, dan zal de APV dus gewijzigd worden. Daar zit ook nog een proces aan, mogelijk dat daar dus nog een bezwaartijd voor is. In de situatie van Arnhem, waardoor het verbod daar nu van tafel is, was dat wel zo.

Kwam vandaag (na het plaatsen van een aantal bestelling) er pas achter dat Schiedam een vuurwerkverbod heeft. Afgelopen jaar stond ik nog met een pot in me hand, terwijl de politie langsreed (geen problemen gehad), maar dacht voor de zekerheid ga ik naar familie in Zaandam... 3 keer raden, dreigt er ook een vuurwerkverbod.

Betreft Schiedam, dat ligt op dit moment bij de bezwarencommissie. Dus die strijd is ook nog niet gestreden.

Vergeet niet dat het vaak al ruimschoot voor het echt 100% officieel erdoor is al een podium in de geliefde media krijgt....

Betreft Schiedam, dat ligt op dit moment bij de bezwarencommissie. Dus die strijd is ook nog niet gestreden.

Maar geloven jullie er nog in dat ze voor dit oud en nieuw het gaan behandelen? En zover ik weet heeft geen enkel vuurwerkzaak in Schiedam nog een vergunning, dus ook geen inkopen neem ik aan.

Maar geloven jullie er nog in dat ze voor dit oud en nieuw het gaan behandelen? En zover ik weet heeft geen enkel vuurwerkzaak in Schiedam nog een vergunning, dus ook geen inkopen neem ik aan.

Wat gemeente Schiedam doet (alle vergunningen intrekken) mag niet, gezien dit een verkapt verkoopverbod is. En dit mag volgens o.a. de EU regels niet.

We hopen dan ook dat de gemeente een stevige tik op de vingers krijgt door de bezwarencommissie.

We hebben wel begrepen dat de burgemeester open staat om opnieuw rond de tafel te gaan. Echter, het is en blijft politiek..

Wat gemeente Schiedam doet (alle vergunningen intrekken) mag niet, gezien dit een verkapt verkoopverbod is. En dit mag volgens o.a. de EU regels niet.

We hopen dan ook dat de gemeente een stevige tik op de vingers krijgt door de bezwarencommissie.

We hebben wel begrepen dat de burgemeester open staat om opnieuw rond de tafel te gaan. Echter, het is en blijft politiek..

Vingers gekruist, hoop ik dit jaar wel gewoon rustig voor mijn eigen deur kan stoken met sfeer.

Alle vergunningen intrekken, dat vind ik een heel agressieve handeling.
En dan opnieuw rond de tafel gaan zitten... Nou ja...
Het lijkt mij een politiek toneeltje, lijkt me sterk dat ze hierop terugkomen.
Tenzij ze inderdaad een tik op de vingers krijgen.

Het stoort me mateloos hoe ze zonder enige schaamte de handelaren en hun gezinnen broodroven, want dat is het gewoon: broodroof.

De brave, legale afstekers gaan zich ook in de illegale handel storten.
Dus het lost helemaal niets op, wel integendeel.
Op de zwarte markt liggen de cobra's naast de cakes, waarom niet gelijk meenemen?
Maarja de lokale experten weten het zoveel beter natuurlijk, heerlijk slim als ze zijn.

Ikke! Sinds kort. Toch jammer dat Haarlem zo moeilijk moet doen, dat had ik echt niet verwacht. Maar afgelopen jaar ging het echt los als bijna nooit tevoren, echt niet normaal. Wat wel opviel dat het (na 12 uur) een half uur lang knallen was en daarna weer helemaal stil. Best mooi eigenlijk, gewoon genieten van het vuurwerk maar geen overlast tot diep in de nacht. Er is in Haarlem sowieso weinig overlast, ook in de aanloopdagen, dus ik snap echt totaal niet waar dit nu over gaat. Anyways, ik trek mij er niets van aan, mede omdat mijn straat het helemaal fantastisch vond ondanks het verbod toch van mooi vuurwerk te kunnen genieten.

Alle vergunningen intrekken, dat vind ik een heel agressieve handeling.
En dan opnieuw rond de tafel gaan zitten... Nou ja...
Het lijkt mij een politiek toneeltje, lijkt me sterk dat ze hierop terugkomen.
Tenzij ze inderdaad een tik op de vingers krijgen.

Het stoort me mateloos hoe ze zonder enige schaamte de handelaren en hun gezinnen broodroven, want dat is het gewoon: broodroof.

De brave, legale afstekers gaan zich ook in de illegale handel storten.
Dus het lost helemaal niets op, wel integendeel.
Op de zwarte markt liggen de cobra's naast de cakes, waarom niet gelijk meenemen?
Maarja de lokale experten weten het zoveel beter natuurlijk, heerlijk slim als ze zijn.

Sterker nog lees hoe brutaal ze het ook overbrengen:

Lamers laat nu weten dat het niet zo kan zijn dat de vuurwerkhandel, die in Nederland naar verwachting in de aanloop naar de jaarwisseling 2021-2022 wel weer ‘in business’ is, dan komend jaar opnieuw bij de gemeente Schiedam de hand ophoudt voor compensatie van geleden schade of al ingekochte voorraad die niet aan de man kan worden gebracht. De voorraad voor de komende jaarwisseling wordt immers door het rijk gecompenseerd. De Schiedamse burgemeester gaat ervan uit dat de handel daarmee schoon schip kan maken en pas in de loop van volgend jaar de voorraad voor de jaarwisseling 2021-2022 opbouwt. Waarin er dus in Schiedam geen vuurwerk kan worden verkocht en afgestoken. De vergunningen van de Schiedamse handelaren zullen dan ook niet meer geldig zijn.

Wat ik hiernaast ook erg vind dat ik zo een beetje alle vuurwerkhandelaren in Schiedam volg op social media en geen een die er ook maar wat over plaatst. Kwam er zelf toevallig een paar dagen terug achter.

Klopt. Proberen politici te begrijpen heb ik al opgegeven. Maar ik ben benieuwd wat een freak doet die in zo'n kut gemeente woont

Voor mensen die geen verstand hebben van vuurwerk, gaat hun propaganda er vlotjes in.

Vergeet niet dat wij de freaks zijn met verstand van zaken, je buurvrouw snapt over dit onderwerp helemaal niets.

Politici zijn vaak koude mensen, op het psychopathische af.
Ze geven er gewoon geen ene moer om.
Het gaat om geld en macht.

En ze aanzien hun kiezers als oliedom.
Hugo de Jonge is hier een mooi voorbeeld van.

En zover ik weet moet men nog altijd een heterdaadje doen bij het afsteken van vuurwerk.
De vraag is ook of de politie veel zin zal hebben om hier achterna te gaan, zeker als je het goed aanpakt.

Lamers laat nu weten dat het niet zo kan zijn dat de vuurwerkhandel, die in Nederland naar verwachting in de aanloop naar de jaarwisseling 2021-2022 wel weer ‘in business’ is, dan komend jaar opnieuw bij de gemeente Schiedam de hand ophoudt voor compensatie van geleden schade of al ingekochte voorraad die niet aan de man kan worden gebracht. De voorraad voor de komende jaarwisseling wordt immers door het rijk gecompenseerd. De Schiedamse burgemeester gaat ervan uit dat de handel daarmee schoon schip kan maken en pas in de loop van volgend jaar de voorraad voor de jaarwisseling 2021-2022 opbouwt. Waarin er dus in Schiedam geen vuurwerk kan worden verkocht en afgestoken. De vergunningen van de Schiedamse handelaren zullen dan ook niet meer geldig zijn.

Wat ik hiernaast ook erg vind dat ik zo een beetje alle vuurwerkhandelaren in Schiedam volg op social media en geen een die er ook maar wat over plaatst. Kwam er zelf toevallig een paar dagen terug achter.

Lamers is een vuurwerkhater van het ergste soort.

Freaks die nog altijd vuurwerk willen aankopen, gaan gewoon richting België of in de gemeente ernaast natuurlijk, in de rest van Nederland.

Lamers moet eens uitleggen wat dit effectief oplost, naast een hoop frustratie voor iedereen.

Want hij gaat nu zijn inwoners iets beloven, wat niet is waar te maken.

Lamers is incompetent en zit duidelijk niet op zijn plaats.

Dat de handelaren in Schiedam niet reageren, kan meerdere redenen hebben.
- Ze durven niet / worden geïntimideerd. (lafheid?)
- Ze laten HVLV het woord voeren.

Ik hoop op het laatste.

Wel, dan is het aan de HVLV en aan de lokale handelaren om met exact dezelfde brutaliteit te antwoorden.

Lamers is een vuurwerkhater van het ergste soort.

Freaks die nog altijd vuurwerk willen aankopen, gaan gewoon richting België of in de gemeente ernaast natuurlijk, in de rest van Nederland.

Lamers moet eens uitleggen wat dit effectief oplost, naast een hoop frustratie voor iedereen.

Want hij gaat nu zijn inwoners iets beloven, wat niet is waar te maken.

Lamers is incompetent en zit duidelijk niet op zijn plaats.

Dat de handelaren in Schiedam niet reageren, kan meerdere redenen hebben.
- Ze durven niet / worden geïntimideerd. (lafheid?)
- Ze laten HVLV het woord voeren.

Ik hoop op het laatste.

Wel, dan is het aan de HVLV en aan de lokale handelaren om met exact dezelfde brutaliteit te antwoorden.

Vorige jaar gewoon mijn ding gedaan ff een ritje Olen gedaan, sterker nog stond met vuurwerk wat aan stond in mijn hand terwijl de politie langsreed, geen enkel probleem gehad. Dit jaar geldt het zelfde en als ik kijk wat er vorige jaar rond 12 uur de lucht in ging denk ik dat ik de meest 'rustige jongen' van de stad was. Dus zo een verbod in Schiedam heeft geen enkel nut.

Ze hebben dan wellicht niks op socialmedia gezet, maar de winkeliers zitten, samen met VuurwerkCheck, wel degelijk aan tafel bij de gemeente Schiedam.

Triest hoe al die linkse partijen alles er doorheen drammen in de lokale gemeenteraden.
Hier in haarlem kunnen ze dat ook als de beste.

Verbod is er dus officieel doorheen
alleen als ik in de apv kijk zie ik dit staan

artikel 2:73 Verbod consumentenvuurwerk tijdens de jaarwisseling
Dit artikel wordt een algeheel verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk (Categorie F2 en F3)
ingesteld voor het gehele gebied binnen de gemeentegrens van Haarlem, met uitzondering van
schertsvuurwerk zoals sterretjes (categorie Fl). Het college kan een aantal plaatsen aanwijzen waar dit
verbod niet zal gelden. Op deze locaties kan dan vuurwerk alsnog worden afgestoken.

zie in meerdere documenten staan dat er een optie is dat er plaatsen worden toebedeeld waar het verbod niet geld, is hier al meer duidelijkheid over?

in de media werd dit weer tegengesproken.

ik vind gewoon dat de landelijke politiek een duidelijk standpunt moet maken...en daar bedoel ik bij in de trend van...op 1januarie 2025 om 02.00 is consumentenvuurwerk officieel verboden....dan weten alle verkopers waren ze aan toe zijn en alle consumenten ook.
dan kun je er naar toe leven met de gedachte op die en die datum is het voorbij.
ik zie dat liever helemaal niet gebeuren maar met de klimaatwappies op volle stoom halen we waarschijnlijk 2025 niet eens maar het was maar een voorbeeld natuurlijk.
nu krijg je namelijk dat ze naar een andere gemeente gaan om te gaan stoken..niet vreemd natuurlijk zou ik ook doen, maar krijg je daar weer extra overlast...weer gezeik enz enz enz.
en ben je ook gelijk van alle discussies in gemeenten af...gewoon allemaal op die datum klaar......gelukkig hebben we dan de fotos,folders en de filmpjes nog....:cry:

Triest hoe al die linkse partijen alles er doorheen drammen in de lokale gemeenteraden.
Hier in haarlem kunnen ze dat ook als de beste.

Verbod is er dus officieel doorheen
alleen als ik in de apv kijk zie ik dit staan

artikel 2:73 Verbod consumentenvuurwerk tijdens de jaarwisseling
Dit artikel wordt een algeheel verbod op het afsteken van consumentenvuurwerk (Categorie F2 en F3)
ingesteld voor het gehele gebied binnen de gemeentegrens van Haarlem, met uitzondering van
schertsvuurwerk zoals sterretjes (categorie Fl). Het college kan een aantal plaatsen aanwijzen waar dit
verbod niet zal gelden. Op deze locaties kan dan vuurwerk alsnog worden afgestoken.

zie in meerdere documenten staan dat er een optie is dat er plaatsen worden toebedeeld waar het verbod niet geld, is hier al meer duidelijkheid over?

in de media werd dit weer tegengesproken.

Zonder slapende honden wakker te maken, op dit punt zijn we met HVLV al bezig, waar we verwachten succesvol te zijn. Met wat precies en op welke gronden maken we liever (nog) niet openbaar, vanwege de kans dat dit bij de verkeerde personen terecht komt.

ik vind gewoon dat de landelijke politiek een duidelijk standpunt moet maken...en daar bedoel ik bij in de trend van...op 1januarie 2025 om 02.00 is consumentenvuurwerk officieel verboden....dan weten alle verkopers waren ze aan toe zijn en alle consumenten ook.
dan kun je er naar toe leven met de gedachte op die en die datum is het voorbij.
ik zie dat liever helemaal niet gebeuren maar met de klimaatwappies op volle stoom halen we waarschijnlijk 2025 niet eens maar het was maar een voorbeeld natuurlijk.
nu krijg je namelijk dat ze naar een andere gemeente gaan om te gaan stoken..niet vreemd natuurlijk zou ik ook doen, maar krijg je daar weer extra overlast...weer gezeik enz enz enz.
en ben je ook gelijk van alle discussies in gemeenten af...gewoon allemaal op die datum klaar......gelukkig hebben we dan de fotos,folders en de filmpjes nog....:cry:

Zodra de landelijkeroverheid echt tot een verbod over wil gaan, dan zal dat ook gebeuren, omdat ze vanwege EU regelgeving niet van het een op het andere jaar een verbod door kunnen voeren. Dus als het gaat gebeuren, weten we dat ook wel (ruim) van te voren, dus het betekend nu eigenlijk dat een landelijk verbod er voorlopig gewoon nog niet zal komen.

Dat gemeenten de vrijheid van artikel 149 gemeentewet nu bijzonder misbruikt, is iets wat ons tegen het zere been schopt.

In het verleden wilde leden van dit forum graag op de hoogte gehouden worden van de plannen en te zetten stappen van initiatieven zoals HVLV. Helaas is dit niet altijd mogelijk, helemaal niet vooraf, omdat wij verwachten bepaalde slagkracht te hebben op bepaalde punten, maar die niet vooraf kenbaar willen maken, gezien het de tegenstanders van vuurwerk kans geeft zich voor te bereiden o.i.d., waardoor de slagkracht weg is of veel minder impact heeft.

Ede is een mooi voorbeeld. Bij de inspraak zijn we redelijk beknopt geweest, maar er is later een uitgebreide brief naar de fractieleden gegaan. Ik heb nog nooit zo'n vurige vergadering meegemaakt, waar de indieners volledig ondertafel werden geluld en er zelf verdeeldheid heerst in de fractie die mede het voorstel heeft ingediend. Partijen waarvan wij dachten dat die mogelijk ook voor een afsteekverbod zouden stemmen, lijken nu massaal aan onze kant te staan. Dat geeft ons toch weer hoop dat de aanpak van HVLV effectief is.

Waarom 2025? Waarom geen 2030? Of nog verder weg? Overigens is een einddatum stellen niet realistisch, bepaalde politieke partijen willen het dit jaar nog kwijt als het kan. Niet dat ze dat gaat lukken. Daarnaast is er in de Tweede Kamer is géén meerderheid voor een verbod. Dus waarom dan wel een einddatum vastleggen? Zou ik niet doen!

Back
Bovenaan