Wetvoorstel advisering Landelijk vuurwerkverbod bij de raad van state?

bolle-040

VWC lid
https://ris2.ibabs.eu/Agenda/Details/GeldropMierlo/af2fb94e-6b96-4395-acc7-630aaed90de5

Ik werd gister gewezen op de raadsvergadering van de Gemeente Geldrop-Mierlo.
Daarin had Groenlinks een Amendement voor een vuurwerkverbod in deze Gemeente.
Echter adviseerde de burgemeester om deze te ontraden en het landelijke wetvoorstel af te wachten. De burgemeester gaf hier bij aan dat er nu een advies wetvoorstel bij de raad van state licht voor een landelijk vuurwerkverbod. (Vanaf 1:27:35 tot 1:28:25) Dit herhaalt de burgemeester op 1:43:45 waarin hij aangeeft dat we voor de zomervakantie horen of er een landelijk vuurwerkverbod komt.

Heeft de burgemeester hier nu gelijk of is dit uit de lucht gegrepen? Kan me niet herinneren dat hier sprake van is.

Dat zou dan moeten gaan om het voorstel dat door Klaver is ingediend en 05 feb 2020 in de 2e kamer is geweest. Status van dit voorstel is: In afwachting van advies Raad van Staten en nader rapport.https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?cfg=wetsvoorsteldetails&qry=wetsvoorstel%3A35386

Ben niet helemaal bekend met de procedure. Maar ik meen dat het advies dan nog door de initiatiefnemer in het voorstel moet worden verwerkt, voordat het in de 2e kamer wordt behandeld.

Correct me if i'm wrong.

Dat zou dan moeten gaan om het voorstel dat door Klaver is ingediend en 05 feb 2020 in de 2e kamer is geweest. Status van dit voorstel is: In afwachting van advies Raad van Staten en nader rapport.https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/wetsvoorstellen/detail?cfg=wetsvoorsteldetails&qry=wetsvoorstel%3A35386

Ben niet helemaal bekend met de procedure. Maar ik meen dat het advies dan nog door de initiatiefnemer in het voorstel moet worden verwerkt, voordat het in de 2e kamer wordt behandeld.

Correct me if i'm wrong.

Dat heeft daar zeker mee te maken. Even wat meer achtergrond-info over de Raad van State:

De Raad van State is onafhankelijk adviseur van regering en parlement over wetgeving en bestuur en hoogste algemene bestuursrechter van Nederland. Ook houden ze toezicht op Europese begrotingsregels en op de uitvoer van het klimaatbeleid.

De Afdeling advisering toetst wetsvoorstellen en andere adviesaanvragen aan de hand van een vast toetsingskader. Dat bestaat uit drie onderdelen:

- Beleidsanalytische toets: een kritische analyse van de beleidsmatige aspecten van het voorstel.
- Juridische toets: beoordeelt de juridische kwaliteit van het voorstel.
- Wetstechnische toets: beoordeelt de technische kwaliteit van het voorstel en de toelichting bij het voorstel.

Toen er destijds discussie ontstond over het wel of niet mogen toepassen van een Vuurwerkvrije Zone en later een Gemeentelijk Afsteekverbod, heeft de Raad van State (RvS) op verzoek van het Ministerie van Justitie, de VNG en diverse Provincies zich over die onderwerpen gebogen en getoetst of dat allemaal zomaar kon binnen de juridische grenzen van de toen bestaande wetgeving. Uiteindelijk heeft dat er toe geleid dat op verschillende plekken in de NL-wet- en regelgeving passages zijn toegevoegd die met deze onderwerpen hebben te maken. Dit is gedaan omdat er een meerderheid in de Tweede Kamer was voor deze aanpassingen. T.a.v. een algeheel vuurwerkverbod is er geen meerderheid in de Tweede Kamer, en al helemaal niet meer na de verkiezingen.

Regelmatig wordt de Raad van State ook door de Politiek gevraagd om op voorhand te onderzoeken of iets überhaupt wel kan. Dat kan bijv. ook door Politieke voorstanders van vuurwerk worden aangevraagd. In dit geval zijn het weer de eeuwige vuurwerk-tegenstanders Klaver en Ouwehand die de aanjager van dit onderzoek naar een mogelijke wetswijziging zijn. Maar het resultaat van het onderzoek hoeft helemaal niet negatief uit te pakken voor onze geliefde traditie. Het kan bijv. zijn dat er geconcludeerd wordt dat een vast algeheel landelijk verbod o.b.v. Europese wetgeving helemaal niet kan of mag.

Met het advies van de Raad van State onder de arm gaan de politieke voor- en tegenstanders van vuurwerk dan weer met elkaar in debat. Het blijft dus zoals die Burgemeester zegt eerst afwachten met welk advies de Raad van State komt.

Nou kan ik mij voorstellen dat sommigen van jullie hier erg onrustig van worden of denken "daar gaan we weer". Maar vergeet niet dat dit een dagelijks proces is dat zelfs al eeuwen zo gaat (RvS is opgericht in 1531). Alleen doordat de politiek steeds toegankelijker wordt, ook digitaal, horen en zien we steeds meer dan een paar jaar geleden. Laat staan tientallen jaren geleden. Daarom horen we nu opeens dingen waarvan we eerder niet eens wisten dat het bestond. Maar dat betekent niet dat het nodig is om je daar extra druk over te maken, het is juist goed dat er eerst gedegen juridisch onderzoek plaats vindt voordat er zomaar wat geroepen wordt.

Dat heeft daar zeker mee te maken. Even wat meer achtergrond-info over de Raad van State:

De Raad van State is onafhankelijk adviseur van regering en parlement over wetgeving en bestuur en hoogste algemene bestuursrechter van Nederland. Ook houden ze toezicht op Europese begrotingsregels en op de uitvoer van het klimaatbeleid.

De Afdeling advisering toetst wetsvoorstellen en andere adviesaanvragen aan de hand van een vast toetsingskader. Dat bestaat uit drie onderdelen:

- Beleidsanalytische toets: een kritische analyse van de beleidsmatige aspecten van het voorstel.
- Juridische toets: beoordeelt de juridische kwaliteit van het voorstel.
- Wetstechnische toets: beoordeelt de technische kwaliteit van het voorstel en de toelichting bij het voorstel.

Toen er destijds discussie ontstond over het wel of niet mogen toepassen van een Vuurwerkvrije Zone en later een Gemeentelijk Afsteekverbod, heeft de Raad van State (RvS) op verzoek van het Ministerie van Justitie, de VNG en diverse Provincies zich over die onderwerpen gebogen en getoetst of dat allemaal zomaar kon binnen de juridische grenzen van de toen bestaande wetgeving. Uiteindelijk heeft dat er toe geleid dat op verschillende plekken in de NL-wet- en regelgeving passages zijn toegevoegd die met deze onderwerpen hebben te maken. Dit is gedaan omdat er een meerderheid in de Tweede Kamer was voor deze aanpassingen. T.a.v. een algeheel vuurwerkverbod is er geen meerderheid in de Tweede Kamer, en al helemaal niet meer na de verkiezingen.

Regelmatig wordt de Raad van State ook door de Politiek gevraagd om op voorhand te onderzoeken of iets überhaupt wel kan. Dat kan bijv. ook door Politieke voorstanders van vuurwerk worden aangevraagd. In dit geval zijn het weer de eeuwige vuurwerk-tegenstanders Klaver en Ouwehand die de aanjager van dit onderzoek naar een mogelijke wetswijziging zijn. Maar het resultaat van het onderzoek hoeft helemaal niet negatief uit te pakken voor onze geliefde traditie. Het kan bijv. zijn dat er geconcludeerd wordt dat een vast algeheel landelijk verbod o.b.v. Europese wetgeving helemaal niet kan of mag.

Met het advies van de Raad van State onder de arm gaan de politieke voor- en tegenstanders van vuurwerk dan weer met elkaar in debat. Het blijft dus zoals die Burgemeester zegt eerst afwachten met welk advies de Raad van State komt.

Nou kan ik mij voorstellen dat sommigen van jullie hier erg onrustig van worden of denken "daar gaan we weer". Maar vergeet niet dat dit een dagelijks proces is dat zelfs al eeuwen zo gaat (RvS is opgericht in 1531). Alleen doordat de politiek steeds toegankelijker wordt, ook digitaal, horen en zien we steeds meer dan een paar jaar geleden. Laat staan tientallen jaren geleden. Daarom horen we nu opeens dingen waarvan we eerder niet eens wisten dat het bestond. Maar dat betekent niet dat het nodig is om je daar extra druk over te maken, het is juist goed dat er eerst gedegen juridisch onderzoek plaats vindt voordat er zomaar wat geroepen wordt.

Bedankt voor je uitleg. Toen ik het die burgemeester zo hoorde zeggen dacht ik echt van heb ik nu iets gemist. Maar door jou bericht en die van frelst68 is het helder waarover het nu gaat. Gaat hopelijk goed nieuws opleveren voor die gemeente. Fijn in die vergadering om te zien dat Groenlinks zelf al inzag dat hun amendement weer geen zin had haha.

Toch blijft het wel interessant om eens een keer die raadsvergaderingen te luisteren inderdaad, ik heb hem ook even aangehad en dan zie je toch meer en beter hoe ze er echt over denken. Helaas weinig mensen die er zelf iets mee lijken te hebben die in de politiek zitten, maar tegelijkertijd zien ze ook wel de praktische en juridische bezwaren voor een landelijk verbod.

Veel gemeentes willen maar wat graag een verbod. Ondanks Gizmo's uitleg waarvoor dank, maak ik mij hier zo af en toe toch wel druk om.:wink:

Veel gemeentes willen maar wat graag een verbod. Ondanks Gizmo's uitleg waarvoor dank, maak ik mij hier zo af en toe toch wel druk om.:wink:

En terecht dat je je daar zorgen over maakt, wij zitten er bijv. hier in Arnhem middenin en hebben alweer verschillende gesprekken met Raadsleden, Wethouders en de Burgemeester gehad. Ook in diverse andere Gemeenten zijn winkeliers en brancheverenigingen in gesprek.

Maar dit topic gaat over een mogelijke wetswijziging m.b.t. een mogelijk landelijk algeheel vuurwerkverbod en de rol die de Raad van State daarbij speelt. Dat is heel wat anders dan een lokaal afsteekverbod.

En het gevaarlijke is dat er besluiten worden genomen op onjuiste cijfers en feiten. Politici doen niet veel aan onderzoek maar laten zich leiden door instanties zoals politie etc

@Gizmo: jij had het er een paar berichten geleden over dat vanwege de mogelijkheid tot een gemeentelijk vuurwerkverbod het e.e.a. aan NL en lokale regelgeving aangepast is.

De VNG sprak in een brief over een aanpassing in het Vuurwerkbesluit, om buiten twijfel te stellen dat gemeenten, op basis van artikel 149 van de Gemeentewet, de bevoegdheid hebben ook een volledig verbod in te voeren. Klopt het dat deze aanpassing (nog/toch) niet gedaan is in het VWbesluit? Ik kan deze namelijk nergens vinden. Misschien weet jij of iemand anders daar het fijne van?

Dank je wel @gizmo75 ik schrok er wel even van en dacht inderdaad gaan we weer hoor. Maar door de uitleg maak ik me minder zorgen.

@htevents dat zou ik nou ook is willen weten over het vwbesluit of die is doorgevoerd of niet. Ik weet het fijne er niet van al pak ik wel diverse signalen op dat gemeentes niet zomaar kunnen verbieden, maar mij rust ook de vraag hoe zit dat en wat is waar.

@Gizmo: jij had het er een paar berichten geleden over dat vanwege de mogelijkheid tot een gemeentelijk vuurwerkverbod het e.e.a. aan NL en lokale regelgeving aangepast is.

De VNG sprak in een brief over een aanpassing in het Vuurwerkbesluit, om buiten twijfel te stellen dat gemeenten, op basis van artikel 149 van de Gemeentewet, de bevoegdheid hebben ook een volledig verbod in te voeren. Klopt het dat deze aanpassing (nog/toch) niet gedaan is in het VWbesluit? Ik kan deze namelijk nergens vinden. Misschien weet jij of iemand anders daar het fijne van?

Dat is wel degelijk gebeurd. Laat ik voorop stellen dat ik geen jurist ben maar wel de bronnen weet te vinden die dit antwoord ondersteunen. Kort samengevat:

N.a.v. een aangenomen Motie in de Tweede Kamer heeft de Kamer het Kabinet opgedragen een Gemeentelijk Afsteekverbod wettelijk mogelijk te maken. Uit onderzoek in opdracht van de regering dat daarop volgde door o.a. de Raad van State, daar zijn ze weer, is toen gebleken dat dit binnen de kaders van het Vuurwerkbesluit al mogelijk was en in een aanpassing in de wettekst (Vuurwerkbesluit) daarvoor niet nodig was. Wel heeft dit geleid tot officiële Bekendmakingen en een Toelichting.

Wat meer achtergrond info met bronnen:

N.a.v. de Motie en de daarop gevolgde ontwikkelingen zijn officiële Kamervragen gesteld. Hierin werd een vraag gesteld waarin de mogelijke twijfel werd aangehaald over de "juridische grondslag" van een Gemeentelijk Afsteekverbod. Dit was de officiële reactie daarop:

In het ontwerpbesluit zoals dat aan de Afdeling advisering van de Raad van State is voorgelegd, was een bepaling opgenomen waarin werd verduidelijkt dat gemeenten op grond van de al bestaande autonome verordenende bevoegdheid ook bevoegd zijn om het gehele grondgebied vuurwerkvrij te maken.

De regering beoogde hiermee maximale duidelijkheid te geven aan gemeenten. De Afdeling advisering van de Raad van State is van mening dat er geen wettelijke grondslag bestaat om deze bepaling op te kunnen nemen in het Vuurwerkbesluit. De Afdeling advisering van de Raad van State heeft daarbij aangegeven dat het standpunt van de regering ook in de toelichting zou kunnen worden opgenomen. De regering heeft dit overgenomen en is van mening dat hiermee voor gemeenten voldoende duidelijkheid bestaat dat zij een bevoegdheid hebben om het grondgebied van de gemeente vuurwerkvrij te maken.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/docume...er-bericht-inzake-gemeentelijk-vuurwerkverbod (download PDF en zie antwoord op vraag 4)

Vervolgens is die voorgestelde toelichting ook opgesteld en officieel gepubliceerd. Sindsdien maakt deze deel uit van de officiële bijlagen en toelichting van het Vuurwerkbesluit, zoals via Bekendmakingen is gecommuniceerd:

3. Geheel vuurwerkvrij maken van de gemeente
Naar aanleiding van het debat over het OVV-rapport heeft de Tweede Kamer op 26 juni 2018 de motie Dik-Faber-Den Boer aangenomen (Kamerstukken II 2017–2018, 28 684, nr. 535). Deze motie verzoekt om een wettelijke bevoegdheid voor gemeentelijke organen om het gehele gemeentelijke grondgebied vuurwerkvrij te maken. Bij uitspraak van 14 december 2016 (ABRvS 14 december 2016, ECLI:NL:RVS:2016:3342) heeft de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State reeds bevestigd dat op grond van de autonome verordeningsbevoegdheid vuurwerkvrije zones kunnen worden aangewezen door gemeenten en dat deze beperking van het afsteken van vuurwerk niet strijdig is met het Vuurwerkbesluit. Gelet op de motie Dik-Faber-Den Boer wordt verduidelijkt dat het Vuurwerkbesluit er evenmin aan in de weg staat om het gehele grondgebied van de gemeente vuurwerkvrij te maken. De bevoegdheid tot het vuurwerkvrij maken van het gehele grondgebied ontlenen gemeenten eveneens aan de autonome verordeningsbevoegdheid die in artikel 149 van de Gemeentewet is opgenomen. Het door de indieners van de motie gewenste doel (het geheel vuurwerkvrij maken van de gemeente) kan worden bereikt binnen de bestaande wettelijke kaders. Het creëren van een expliciete wettelijke bevoegdheid is derhalve niet nodig.

Bron: https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2019-378.html (halverwege de pagina in de Nota van Toelichting, punt 3).

Is het sindsdien dan officieel? Het antwoord is "ja" en eigenlijk kon het voor die tijd dus ook al. Sinds bovenstaande aanpassingen/aanvullingen/toelichtingen is er echter nog geen Gemeente geweest waar een Oud & Nieuw heeft plaatsgevonden met een van toepassing zijnde Gemeentelijk Afsteekverbod. Wel hadden enkele Gemeenten die voor afgelopen Jaarwisseling ingesteld, maar die is vervolgens overruled door het landelijke eenmalige totaalverbod. Boetes en/of rechtszaken specifiek voor afsteken tijdens een Gemeentelijk Afsteekverbod zijn er daarom nog niet geweest. Dat zou namelijk de ultieme juridische toetsing zijn als een dergelijke boete via de rechter aangevochten zou worden.

Is het dan helemaal nog niet in een rechtszaak behandeld? Als ik het mij goed herinner dan is in de behandeling van de rechtszaak tegen het Gemeentelijk Afsteekverbod van de Gemeente Rotterdam het onderwerp wel enigszins benoemd maar ook daar werd volgens mij nog eens aangehaald dat een Gemeentelijk Afsteekverbod o.a. volgens de Raad van State mogelijk zou zijn.

Kortom, als in gemeenteraden het linkse onkruid blijft groeien, dan maakt het geen zak uit dat ze landelijk op hun bek zijn gegaan en kunnen we op termijn in (steeds grotere) delen van het land onze traditie gedag zwaaien.

Dat is wel degelijk gebeurd. Laat ik voorop stellen dat ik geen jurist ben maar wel de bronnen weet te vinden die dit antwoord ondersteunen. Kort samengevat: "heel duidelijk verhaal"

Ik begrijp dus goed dat dit enkel een bevestiging is van het feit dat de gemeente uberhaupt al de bevoegdheid had vanwege artikel 149 van de Gemeentewet? Dit doet dus m.i. niets af aan het feit dat een verordening, welke een gemeente af wil kondigen, goed onderbouwd moet zijn.

Wat betreft de rechtzaak in Rotterdam, deze is op ondernemers niveau gevoerd. Dus als aanvoering dat het een verkapt verkoopverbod is en daarmee in strijd is met landelijke en/of EU regelgeving. De rechter heeft toen bepaald dat dat niet zo was. Een rechtzaak op civiel niveau is nog nooit gevoerd vanwege een gemeentelijke verbod, dat klopt.

Kortom, als in gemeenteraden het linkse onkruid blijft groeien, dan maakt het geen zak uit dat ze landelijk op hun bek zijn gegaan en kunnen we op termijn in (steeds grotere) delen van het land onze traditie gedag zwaaien.

Moet nog zien of links groter wordt bij de komende gemeenteraadverkiezingen.. de trend is nu centrum rechts.. als dit door zet op gemeentelijk niveau zal links eerder kleiner worden.. Het is alleen te hopen dat de huidige pro vuurwerk partijen ook pro blijven denken in de gemeentraden.. Dit verschuift helaas steeds vaker naar anti vuurwerk.. Zie Bruls, die CDA knakker in Apeldoorn en Schuiling in Groningen om maar wat te noemen..

@Pointer ik moet de gemeenteraadsverkiezingen ook nog zien. Gezien links landelijk onderuit is geglipt en rechts hard heeft gewonnen denk ik dat het zomaar in gemeentes ook gedaan kan zijn met links.

Vorig jaar zei ik nog heel veel linksstemmers zijn er klaar mee op D66 na.

Maar je ziet wel waar het toe leidt door links want deze wetswijziging is spannend en hoop dat het de goede kant op gaat in ons voordeel. Ga niet al te veel reageren maar ga @gizmo75 zeker volgen dat neemt een hoop stress weg met zijn informatie.

Euhh... het topic gaat over de Raad van State. De verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn geweest en de komende 4 jaar is het zoals het is. Laten we het in dit topic daarom vooral over het Wetsvoortsel dat aan de Raad van State is aangeboden hebben en het niet vervuilen met (alweer) allemaal andere randzaken voor dit topic.

Precies, hier dus ook wat berichten verwijderd. Laten we het hier over het onderwerp blijven houden.

Ik vraag me af wat die burgemeester meer weet dan de politiek zelf, want dat wetsvoorstel ligt al 1.5 jaar op tafel en de RvS heeft er volgens mij nog niks mee gedaan lijkt het. Dit lijkt me ook niet het voorstel waarvan de RvS heeft geadviseerd om knalvuurwerk en single-shots te verbieden volgens mij.

Het lijkt erop dat dit voorstel sowieso niet opgepakt gaat worden vóór de nieuwe formatie, dus dan wordt het sowieso al vrij laat opgepakt, helemaal omdat de RvS nog geen eens een advies heeft uitgebracht.

Zou dit puur een storm in een glas water zijn, in ieder geval voor dit jaar?

Ik vraag me af wat die burgemeester meer weet dan de politiek zelf, want dat wetsvoorstel ligt al 1.5 jaar op tafel en de RvS heeft er volgens mij nog niks mee gedaan lijkt het. Dit lijkt me ook niet het voorstel waarvan de RvS heeft geadviseerd om knalvuurwerk en single-shots te verbieden volgens mij.

Het lijkt erop dat dit voorstel sowieso niet opgepakt gaat worden vóór de nieuwe formatie, dus dan wordt het sowieso al vrij laat opgepakt, helemaal omdat de RvS nog geen eens een advies heeft uitgebracht.

Zou dit puur een storm in een glas water zijn, in ieder geval voor dit jaar?

Het is zowieso geen "storm". Dat suggereert dat er van alles aan de hand is en iedereen ermee bezig is. Tot vorige week was er niemand mee bezig, behalve de RvS dan... :wink:

Gedegen onderzoek duurt lang. Het is best mogelijk dat dit verzoek om advies voor aankomende zomer wordt afgerond. Dus dan heeft die burgermeester gelijk dat er dan meer info over dit onderwerp komt. Maar het heeft helemaal niets met het eerder ingestelde deelverbod en ook niet met de formatie te maken.

Je legt zelf verschillende koppelingen en/of verbanden maar dat is nergens voor nodig. Het is een op zichzelf staand verzoek om advies op een voorgenomen voorstel van enkele Politici voor een wetswijziging. Als de RvS concludeert dat het helemaal niet kan, zal het plan/voorstel in de prullenbak verdwijnen. En dan gaan die Politici weer wat nieuws verzinnen...

Back
Bovenaan