Wetgeving Duitsland

Als je het echt wilt weten kan je het bij 1 van die Duitse online shops eens navragen. Volgens mij zijn er wel enkele die het aanbieden.

Voor degene die een beetje Duits kan!

De wetgeving van Duitsland in een notendop:

Vom 28. Dezember 2012 bis 31. Dezember 2012 findet der Verkauf von Feuwerwerkskörpern für Silvester 2013 statt. Gemeint sind damit Feuerwerke der Klasse II, welches auch als Kleinfeuerwerk bezeichnet wird: das sind Feuerwerke, die auch von nicht als Pyrotechniker ausgebildeten, im allgemeinen aber erwachsenen Personen abgebrannt werden dürfen. Dieses Feuerwerk kann in diesem Zeitraum z.B. in Supermärkten, Kiosken oder Tankstellen gekauft werden.

In Deutschland ist der Verkauf von Feuerwerkskörpern der Klasse II an Privatpersonen nur an den letzten drei Werktagen des Jahres erlaubt, in der Regel vom 29. bis 31. Dezember. Fällt der 29. Dezember auf einen Freitag, Samstag oder Sonntag, ist der Verkauf bereits ab dem 28. Dezember gestattet. Besitzt eine Privatperson eine Ausnahmegenehmigung gemäß der Verordnung zum Sprengstoffgesetz - gewöhnlich im Rahmen einer Genehmigung zu einem besonderen Anlass erteilt - darf an diese auch außerhalb der oben genannten Zeiten Feuerwerk der Klasse II verkauft werden.

Gezündet dürfen Klasse-II-Artikel laut der Verordnung zum Sprengstoffgesetz nur vom 31. Dezember 00:00 Uhr bis zum 1. Januar 24:00 Uhr abgebrannt werden, also am gesamten 31. Dezember 2012 und 1. Januar 2013. Städte und Gemeinden können das Zünden von pyrotechnischen Gegenständen der Klasse II mit ausschließlicher Knallwirkung für diese beiden Tage zeitlich beschränken oder aus Brandschutzgründen räumlich einschränken beziehungsweise generell unterbinden. Der Erwerb und die Verwendung sind dabei ausschließlich Volljährigen, d. h. Personen ab 18 Jahren, vorbehalten.*

Eine Ausnahme von diesen Regeln bilden all jene Feuerwerkskörper, die von der Bundesanstalt für Materialforschung und -prüfung (BAM) in die Klasse I eingeordnet wurden - das sogenannte Ganzjahres- oder Kinderfeuerwerk. Diese Feuerwerkskörper dürfen ganzjährig an jedermann ab 12 Jahren verkauft und auch von Minderjährigen verwendet werden. Der Import von Feuerwerkskörpern jedwelcher Art durch Privatpersonen ist in Deutschland seit 2005 eine Straftat. (MIt Material von: Wikipedia)

Laatst bewerkt:
Hoe zit het met als ze bij de Duitse douane een pakketje uit Polen zouden onderscheppen, weet iemand iets van hoe hoog die boete in Duitsland zou zijn en misschien verdere informatie? Alvast bedankt.

mvg

Hoezo niet? Sorry als dit misschien eigenwijs overkomt maar ik zou graag willen weten waarom ik er niet aan zou moeten beginnen volgens jou.

mvg

Weet iemand hoe hoog die boete zou zijn als ze een pakketje uit Polen met vuurwerk zouden onderscheppen bij de Duitse douane?

mvg

Als je drie keer hetzelfde vraagt, wil je dan ook drie keer hetzelfde antwoord krijgen?
Trouwens, verwacht je ook drie antwoorden als je iets drie keer vraagt?
Voor ik het vergeet: er moeten nog wel twee personen hem een antwoord geven, anders komen we niet op drie antwoorden op drie vragen uit.

Vuurwerk met de post over laten komen uit Polen is wel zóóóóó 2011! Te hoge pakkans en de straffen zijn niet mals; en in Duitsland onvoorspelbaar.

Ik ga van 1 tot 4 januari 2013 naar Duitsland toe in de buurt van winterberg, mag ik mijn overgebleven Nederlands vuurwerk (zoals thunderkings, pijlen, rotjes en grondbloemen)meenemen en daar afsteken? Zoja van hoelaat tot hoelaat? Thanks

Ik ga van 1 tot 4 januari 2013 naar Duitsland toe in de buurt van winterberg, mag ik mijn overgebleven Nederlands vuurwerk (zoals thunderkings, pijlen, rotjes en grondbloemen)meenemen en daar afsteken? Zoja van hoelaat tot hoelaat? Thanks

Kort maar krachtig: Nee. In Duitsland mag je net als in Nederland pas vanaf 10:00 uur 31 dec. tot en met 02:00 uur 1 jan. Daarbuiten mag het dus niet!

Je mag niet eens al het vuurwerk invoeren uit Nederland naar Duitsland. Want er moet dan naast het CE-keurmerk ook een BAM nummer opstaan. Het is trouwens ook niet legaal het buiten dit jaar 28 dec. en 1 jan. vuurwerk in je auto of voorhanden te hebben.

Regels zijn gewoon vergelijkbaar met Nederland!

Kort maar krachtig: Nee. In Duitsland mag je net als in Nederland pas vanaf 10:00 uur 31 dec. tot en met 02:00 uur 1 jan. Daarbuiten mag het dus niet!

Je mag niet eens al het vuurwerk invoeren uit Nederland naar Duitsland. Want er moet dan naast het CE-keurmerk ook een BAM nummer opstaan. Het is trouwens ook niet legaal het buiten dit jaar 28 dec. en 1 jan. vuurwerk in je auto of voorhanden te hebben.

Oké bedankt

Wie kan mij vertellen hoe het vuurwerk van http://www.vuurwerk24.nl binnen de Duitse wetgeving valt? Ze verkopen volgens de webshop 500 gram cakes. Uit de beginpost van dit topic maak ik op dat dat in Duitsland niet is toegestaan. Ik kom er niet uit.

Wie kan mij vertellen hoe het vuurwerk van http://www.vuurwerk24.nl binnen de Duitse wetgeving valt? Ze verkopen volgens de webshop 500 gram cakes. Uit de beginpost van dit topic maak ik op dat dat in Duitsland niet is toegestaan. Ik kom er niet uit.
ook in Duitsland zijn nu potten van 500 gr en meer zelfs gewoon te koop,kijk maar naar de PCB doorlontprojektjes zijn het eigenlijk,dus je kan gewoon je 500 gr potten kopen.Ook in de supermarkten liggen 500 grams potten,succes en veel koop plezier:D

Bedankt. Ik kan dit trouwens nergens terugvinden. Heeft iemand een link van een up to date soort van Duits vuurwerkbesluit? Of beter nog de kort samengevatte regels?

Dus wat Nederlandse potten mee naar Duitsland nemen zou al problemen op kunnen leveren? Wordt daar streng op gecontroleerd?

Wat voor vuurwerk valt onder Klasse 1? Hetzelfde als Cat1 in Nederland?

Daar kun je het mee vergelijken ja. In Duitsland zelfs nog iets soepeler. Zo ken ik je Kobalt/Kobold Bombette. Dat is een ding met een tail die uiteindelijk een knettertje heeft. Weet niet precies wat nog meer.

In Duitsland kan je tijdens Halloween categorie 1 vuurwerk kopen.
Dit zijn dan fonteintjes maar met net iets meer kruid als in Nederland volgens mij..

Snap nu alleen de regel geving niet meer, zie daar alleen maar consu spul worden afgestoken door particulieren. En waar kopen ze dat dan nog, zie vaak al unboxing movies van duits consumenten vuurwerk.

Of ik zit totaal mis natuurlijk.

Beste Gupje,wat ik weet dat in Duitsland,je vergunning kan aanvragen voor vuurwerk af te steken op trouwerijen,verjaardagen en reünies en bedrijfsfeesten.En daarbij zijn dr door het hele jaar in Duitsland allerlei oogst -feesten en jubileum feesten van steden en dorpen en dergelijke,en op sommige feesten mag waarschijnlijk door particulieren vuurwerk worden afgestoken.Ik zit in een verhuizing naar Duitsland,zodra ik meer weet zal ik het hier wel plaatsen,ik hoop je in ieder geval iets meer duidelijkheid te hebben gegeven.En wat betreft verkoop is dat dus gerelateerd aan verjaardagen enzo,daarom die Unboxing vermoed ik,en dat bestellen ze bij Duitse of Poolse handelaren.

Back
Bovenaan