Wetgeving Duitsland

Onder de 25 kilo zou je inderdaad er wettelijke mee weg kunnen komen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/vuurwerk/vuurwerkverbod-oud-en-nieuw-2021-2022

Grappige is dat het geldende vervoersverbod vanwege COVID, volgens de overheid in het vuurwerkbesluit is opgenomen maar daar staat het niet in... #grijsgebiedje?

Uit het vurwerkbeslut.

Het is verboden verpakt of onverpakt consumentenvuurwerk, anders dan voor eigen gebruik, in een hoeveelheid van meer dan 25 kilogram per vervoermiddel dan wel professioneel vuurwerk of pyrotechnische artikelen voor theatergebruik te vervoeren, tenzij degene die vervoert tijdens dat vervoer schriftelijk kan aantonen door middel van een inschrijvingsbewijs of een vrachtbrief als bedoeld in de artikelen 20 onderscheidenlijk 29 van de Wet goederenvervoer over de weg, dan wel door middel van een cognossement als bedoeld in boek 8 van het Burgerlijk Wetboek, dat de artikelen zijn bestemd voor een natuurlijk persoon of een rechtspersoon:

Scherp gezien Gerwin, ik ben benieuwd hoe dat uit zou pakken als je toch vervoert en er een zaak van maakt als zo'n hufterige nsb-er je daarvoor aanhoud. Het is wel een lastige want niet alleen kent de gemiddelden nsb-er het ract/vuurwerkbesluit niet, ook hovj's en officieren van justitie zijn vaak ook niet zo best op de hoogte en doen maar wat.

Dit is een van de wijzigingen die in het vuurwerkbesluit gedaan gaan worden. Dit zou vandaag ingaan maar het nieuwe vuurwerkbesluit is nog niet gepubliceerd.

Volgens de BAM mag je 50kg bruto (dus inclusief verpakking etc.) F2 vuurwerk met gevarenklasse 1.4G vervoeren. Voor klasse Gevarenklasse 1.3G is dit maximaal 5kg.
Daarnaast, en dat is voor mij helemaal nieuw, mag je als particulier in een bewoonde ruimte slechts vuurwerk met in totaal 1kg NEM opslaan.

In een niet bewoonde ruimte van een woongebouw is dit echter 10kg NEM.

Beetje vreemd, want hoe kan Funke dan 1.3G bakken van over de 5kg verkopen/verhandelen? Ik vermoed dat je dan een extra aanvraag dient in te dienen bij de BAM wat betreft het vervoer. Welke aanvullende veiligheidseisen er dan aan het vervoer worden gesteld, is mij onbekend.

Volgens de BAM mag je 50kg bruto (dus inclusief verpakking etc.) F2 vuurwerk met gevarenklasse 1.4G vervoeren. Voor klasse Gevarenklasse 1.3G is dit maximaal 5kg.
Daarnaast, en dat is voor mij helemaal nieuw, mag je als particulier in een bewoonde ruimte slechts vuurwerk met in totaal 1kg NEM opslaan.

In een niet bewoonde ruimte van een woongebouw is dit echter 10kg NEM.

Beetje vreemd, want hoe kan Funke dan 1.3G bakken van over de 5kg verkopen/verhandelen? Ik vermoed dat je dan een extra aanvraag dient in te dienen bij de BAM wat betreft het vervoer. Welke aanvullende veiligheidseisen er dan aan het vervoer worden gesteld, is mij onbekend.
Goh dat lijkt Duitsland opeens minder het grenezeloze vuurwerkwalhalla lijken dan het leek. Is dit laatste jaren ontstaan door het ook daar onder druk staan van de traditie door het buitensporig hanteren en verdere vertutteling/verzwakking van de algemene opinie?

Goh dat lijkt Duitsland opeens minder het grenezeloze vuurwerkwalhalla lijken dan het leek. Is dit laatste jaren ontstaan door het ook daar onder druk staan van de traditie door het buitensporig hanteren en verdere vertutteling/verzwakking van de algemene opinie?

Nou die 10 kilo NEM is iig een stuk beter dan onze 25 kilo bruto.

Ja, ze maken daar een redelijk verschil tussen vervoer en opslag. Moet je officieel een paar keer gaan rijden ofzo :bonk:

Dus thuisbezorging is nog wle tot 10kg nem dan?

Ja, ze maken daar een redelijk verschil tussen vervoer en opslag. Moet je officieel een paar keer gaan rijden ofzo :bonk:

Dus thuisbezorging is nog wle tot 10kg nem dan?

Welnee joh. Hele pallets worden er afgeleverd bij mensen aan huis. Gefahrgut ADR transport. Waar je het vervolgens opslaat is jouw probleem (en in Duitsland maken ze zich daar eerlijk gezegd ook niet zo druk om als hier).

Weet iemand of KVK verkoop nog mogelijk is/gaat zijn in 2025? Ik zie (FB-post) dat Bijv Vuurwerk Langenberg er in november mee gekapt is, "vanwege aangescherpte regels". Betekent dit dat het waarschijnlijk is dat andere winkels er ook mee zullen kappen? Neem aan dat niet alleen Langenberg met verscherpte regels te maken heeft nl.

Is cat T1 nou wel of niet toegestaan in Nederland? Ik lees letterlijk alleen maar dingen die elkaar tegenspreken en zelfs de winkeliers in Duitsland spraken elkaar tegen. Zou er ivm volgend jaar graag eens een duidelijk antwoord op willen. Zat toch niet helemaal lekker in de auto met mijn paar T1 argento rookbommetjes 🤣

Is cat T1 nou wel of niet toegestaan in Nederland? Ik lees letterlijk alleen maar dingen die elkaar tegenspreken en zelfs de winkeliers in Duitsland spraken elkaar tegen. Zou er ivm volgend jaar graag eens een duidelijk antwoord op willen. Zat toch niet helemaal lekker in de auto met mijn paar T1 argento rookbommetjes 🤣
T1 is niet hetzelfde als F1, van wat ik weet mag je dit niet hebben, aangezien daar ook knalpatronen e.d. onder vallen.

Update: Misschien een correctie van mijn kant uit, ik zie nu net dat o.a. knalpatronen onder P1 vallen, is voor mij een onbekende klasse, althans.. heb ik nog nooit over gehoord.

Back
Bovenaan