Wetgeving Duitsland

Met ook een verbod in Duitsland wordt het aandeel illegaal vuurwerk in Nederland verhoudingsgewijs alleen maar groter. Dus nog meer reden om in januari te bewijzen dat schade, verwondingen, knaloverlast en wanorde niks, maar dan ook niks met legaal Nederlands consumentenvuurwerk te maken heeft en een permanent vuurwerkverbod niets, maar dan ook niets op gaat lossen. Laten we daar vooral op inzetten! Hoe zuur komende jaarwisseling ook zal gaan zijn. Winst uit verlies, het zou mooi zijn!

Inderdaad zie hier Duitsland zelfde probleem als NL.

Geen idee hoe het in DL is geregeld of je als ondernemer verplicht bent een optie tot geld terug te bieden als je niet MAG leveren. In NL is de ondernemer hoe dan ook verplicht een optie tot terugbetaling te hebben als er om welke reden dan ook niet geleverd kan worden.

Los daarvan is het in DL nog niet eens zeker of er helemaal niet geleverd mag worden, dus is er toch ook nog helemaal geen sprake van een geld terug optie? Als zij pas een dag voor O&N te horen krijgen dat ze niet uit mogen leveren, vanaf dat moment heb jij pas recht op geld terug, ALS dat in DL zo geregeld is.

Ik zit in de retail en heb nogal veel contact met buitenlandse ondernemers en die merken heel vaak dat mensen aankopen doen bij een buitelandse (EU) winkel, maar helemaal niet weten wat hun rechten en plichten zijn. Ze denken veelal dat dat hetzelfde is als in hun eigen land, terwijl dat behoorlijk kan verschillen. Garantie kan verschillen, bedenktijden, terugbetaal opties wanneer levering niet plaats kan vinden, kunnen allemaal anders zijn.
Kerel, kap met die flauwekul. Er zijn mensen die gewoon niet willen afhalen of t nou wel of niet kan als er een verbod is. En doorschuiven is voor sommigen ook geen optie. Dusja?

Nou net bericht gehad. Wij gaan ons bestelling verplaatsen naar volgende jaar. Gelukkig wat voorraad cat1 ingeslagen. Het zat er aan te komen. Maar ja, we moeten er beste van maken. Ps wie van jullie gaat het annuleren en wie verplaatst het naar volgende jaar?

Nou net bericht gehad. Wij gaan ons bestelling verplaatsen naar volgende jaar. Gelukkig wat voorraad cat1 ingeslagen. Het zat er aan te komen. Maar ja, we moeten er beste van maken. Ps wie van jullie gaat het annuleren en wie verplaatst het naar volgende jaar?

Ik verplaatst naar volgend jaar.
Een paar simpele redenen.
1 ik steun de winkelier in deze bizarre tijden en voorkomt misschien daarmee dat er volgend jaar te weinig vuurwerkwinkels overblijven.
2 waarschijnlijk ga ik mijn artikelen nooit meer voor deze prijs terug kunnen kopen volgend jaar.
3 ik verwacht dat duitsland de komende jaren toch nog wel mag afsteken.

Geen idee hoe het in DL is geregeld of je als ondernemer verplicht bent een optie tot geld terug te bieden als je niet MAG leveren. In NL is de ondernemer hoe dan ook verplicht een optie tot terugbetaling te hebben als er om welke reden dan ook niet geleverd kan worden.

Los daarvan is het in DL nog niet eens zeker of er helemaal niet geleverd mag worden, dus is er toch ook nog helemaal geen sprake van een geld terug optie? Als zij pas een dag voor O&N te horen krijgen dat ze niet uit mogen leveren, vanaf dat moment heb jij pas recht op geld terug, ALS dat in DL zo geregeld is.

Ik zit in de retail en heb nogal veel contact met buitenlandse ondernemers en die merken heel vaak dat mensen aankopen doen bij een buitelandse (EU) winkel, maar helemaal niet weten wat hun rechten en plichten zijn. Ze denken veelal dat dat hetzelfde is als in hun eigen land, terwijl dat behoorlijk kan verschillen. Garantie kan verschillen, bedenktijden, terugbetaal opties wanneer levering niet plaats kan vinden, kunnen allemaal anders zijn.

In dit specifieke geval zijn de regels in Duitsland hetzelfde als in Nederland, dat is op Europees niveau geregeld.

Dit kan je allemaal hier lezen:

https://www.eccnederland.nl/nl/hulp-bij/online-kopen

Deze wetten zijn vrij duidelijk. Als er verwarring is dan ligt dat persoonlijk, vooral als retailer oid zou je dit natuurlijk gewoon moeten weten als je er mee te maken hebt. Dan bedoel ik nu het kopen op afstand waar we het over hebben natuurlijk, op een ander vlak waar jij of de andere partijen die je noemt mogelijk mee te maken hebben zou dat anders kunnen zijn. In dit geval niet. Ik snap wel dat consumenten dit recht niet altijd weten als ze er nooit mee te maken hebben maar gelukkig staat alles heel duidelijk op de bovenstaande site. Wat ik jammer vind is dat je veel winkels ziet ( in Nederland en ook aan de Duitse grens ) die deze rechten verzwijgen en huisregels hanteren die haaks staan op de wet. Puur zodat het grootste gedeelte van de klanten er geen gebruik van maken. Dit staat even los van deze unieke en zeer vervelende situatie, maar ook nu zie je dat veel. Terwijl als je wat transparanter zou zijn dan zouden veel klanten de winkelier gewoon tegemoet komen.

Bedoel dit niet persoonlijk naar jou hoor. Maar zie nu wel meer leden zeggen dat het nog helemaal niet zeker is of er wel of niet geleverd mag worden maar dat is echt onzin. Er is een nihile kans dat winkels het nog mogen leveren en dan bedoel ik echt zo goed als 0%. Het is ook maar net met welke bril je er naar kijkt: Als je het nog heel erg hoopt als klant zijnde en natuurlijk als winkelier zijnde, dan is deze nihile kans een optimistische kans. Steeds meer vuurwerkwinkels en vuurwerkpagina's op sociaalmedia leggen zich er nu ook bij neer, wat ik persoonlijk goed vind want dan stopt de verwarring hier over ook. Maar logisch dat de branch zich daar nog heel erg aan vast grijpt en probeert een maas te vinden. Helaas hebben ze het waterdicht gemaakt. Via KVK kan je in Duitsland wel F2 vuurwerk eerder afhalen, maar dat zijn ze ook aan het dichten voor dit jaar. ( Dat mag overigens bij importeurs in Duitsland altijd, Heron biedt dit bijvoorbeeld al een aantal jaar aan )

Laatst bewerkt:
Hoe zit het met bezorging, weet jij dat toevallig ook? De eigenaar van het huisje wil dat best voor ons in ontvangst nemen.

In dit specifieke geval zijn de regels in Duitsland hetzelfde als in Nederland, dat is op Europees niveau geregeld.

Dit kan je allemaal hier lezen:

https://www.eccnederland.nl/nl/hulp-bij/online-kopen

Deze wetten zijn vrij duidelijk. Als er verwarring is dan ligt dat persoonlijk, vooral als retailer oid zou je dit natuurlijk gewoon moeten weten als je er mee te maken hebt. Dan bedoel ik nu het kopen op afstand waar we het over hebben natuurlijk, op een ander vlak waar jij of de andere partijen die je noemt mogelijk mee te maken hebben zou dat anders kunnen zijn. In dit geval niet. Ik snap wel dat consumenten dit recht niet altijd weten als ze er nooit mee te maken hebben maar gelukkig staat alles heel duidelijk op de bovenstaande site. Wat ik jammer vind is dat je veel winkels ziet ( in Nederland en ook aan de Duitse grens ) die deze rechten verzwijgen en huisregels hanteren die haaks staan op de wet. Puur zodat het grootste gedeelte van de klanten er geen gebruik van maken. Dit staat even los van deze unieke en zeer vervelende situatie, maar ook nu zie je dat veel. Terwijl als je wat transparanter zou zijn dan zouden veel klanten de winkelier gewoon tegemoet komen.

Bedoel dit niet persoonlijk naar jou hoor. Maar zie nu wel meer leden zeggen dat het nog helemaal niet zeker is of er wel of niet geleverd mag worden maar dat is echt onzin. Er is een nihile kans dat winkels het nog mogen leveren en dan bedoel ik echt zo goed als 0%. Het is ook maar net met welke bril je er naar kijkt: Als je het nog heel erg hoopt als klant zijnde en natuurlijk als winkelier zijnde, dan is deze nihile kans een optimistische kans. Steeds meer vuurwerkwinkels en vuurwerkpagina's op sociaalmedia leggen zich er nu ook bij neer, wat ik persoonlijk goed vind want dan stopt de verwarring hier over ook. Maar logisch dat de branch zich daar nog heel erg aan vast grijpt en probeert een maas te vinden. Helaas hebben ze het waterdicht gemaakt. Via KVK kan je in Duitsland wel F2 vuurwerk eerder afhalen, maar dat zijn ze ook aan het dichten voor dit jaar. ( Dat mag overigens bij importeurs in Duitsland altijd, Heron biedt dit bijvoorbeeld al een aantal jaar aan )

Weer een mooi lang verhaal van jou maar weer met veel niet correcte informatie. Volgens mij omdat het in NL al 100% erdoor is wil je ook gewoon dat het in DL niet doorgaat. Tenminste zo lijkt het elke keer met jouw berichten.

Vuurwerkduitsland bestellingen kunnen aankomend weekend al afgehaald worden. Het is nog alles behalve waterdicht. Daarbij is er in NRW nog steeds geen verbod op afsteken en zijn ze daar nog steeds aan het onderzoeken of er weer nieuwe bestellingen verwerkt mogen worden.

Ik zeg hier trouwens niet mee dat je straks mag stoken in NRW of vuurwerk kan kopen/ophalen in de laatste week maar bij veel vuurwerkwinkels kan dit aankomend weekend wel (eerder gedaande bestellingen)

Aktuelle Situation nach Bundesländern:

Schleswig Holstein: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden

Hamburg: Abbrand verboten

Mecklemburg-Vorpommern: Kein Feuerwerk im öffentlichen Raum (Ausnahme F1)

Niedersachsen: Abbrand und Mitführen verboten

Bremen: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden

Berlin: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden

Brandenburg: Ausgangssperre ab 2 Uhr

Sachsen-Anhalt: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden

Sachsen: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden

Thüringen: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden

Hessen: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden

Rheinland-Pfalz: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden

NRW: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden

Saarland: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden

Baden-Württemberg: Die landesweiten Ausgangsbeschränkungen gelten auch in der Silvesternacht.

Bayern: Die landesweiten Ausgangsbeschränkungen gelten auch in der Silvesternacht.

Laten we het lekker gezellig houden heren. Wederom hier een aantal posts moeten verwijderen. Discussies mogen hier prima, maar op de man spelen niet.

Iedereen probeert hier zo goed mogelijk elkaar van informatie te voorzien met de laatste stand van zaken. Helaas is nog niet alles duidelijk.

noordrijn westfalen mag ook niks uitgeleverd worden wat al besteld is.

zowel van ER/funkevuurwerk als Propyro mail gehad orders niet uitgeleverd kunnen worden

noordrijn westfalen mag ook niks uitgeleverd worden wat al besteld is.

zowel van ER/funkevuurwerk als Propyro mail gehad orders niet uitgeleverd kunnen worden
Dat was wel bekend, alleen met kvk kun je het aankomend weekend nog ophalen bij bepaalde winkels.

Uitspraak is gedaan. Definitief geen verkoop aan particulieren. Er komt geen verbod voor mensen die met KVK af kunnen halen. In principe kunnen dus alle Duitse vuurwerk winkels verkopen als de particulier het op een zakelijke manier koopt. Bundesrat heeft dit namelijk uitgesproken en dit staat boven de regels van de deelstaten.

"nur" ein Verkaufs bzw. Überlassungsverbot an Verbraucher. 27er, 7er, Gewerbetreibende sind von dem Verkaufs bzw. Überlassungsverbot nicht betroffen.

Ik betwijfel alleen of veel vuurwerkwinkels dit gaan doen aan de grens (pyrodepot, er trading etc).

Tevens staat voor NDS een afsteekverbod nu nu nog. Dit gaat aangevochten worden omdat dit ook vandaag niet verboden is door de Bundesrat.

Het wordt dus weer denk ik afwachten hoe het er uit zal gaan zien de komende dagen..

Tevens denk ik dat veel vuurwerkwinkels en dan metname aan de grens zich erbij hebben neergelegd of niet weten hoe de regels precies zijn na vandaag.

Tevens nog extra nieuws. Afsteekverbod is in NDS voorlopig van tafel. Rechter heeft dit ongegrond verklaard.

https://m.bild.de/news/inland/news-...-covid-19-70411946.bildMobile.html#la74522972

Gericht kassiert Feuerwerksverbot in Niedersachsen
Das Oberverwaltungsgericht in Lüneburg hat das Feuerwerksverbot in der niedersächsischen Corona-Verordnung vorläufig außer Kraft gesetzt. Ein derart umfassendes Feuerwerksverbot sei als Infektionsschutzmaßnahme nicht notwendig, hieß es am Freitag in einer Mitteilung des Gerichts.

Das Verbot hatte den Verkauf, die Abgabe, das Mitführen und Abbrennen von Feuerwerkskörpern und anderen pyrotechnischen Gegenständen untersagt. Gegen dieses Verbot hatte sich ein Antragsteller, der in einer niedersächsischen Gemeinde lebt, am 16. Dezember 2020 mit einem Normenkontrolleilantrag gewandt. Er hat geltend gemacht, dass das Feuerwerksverbot keine notwendige Infektionsschutzmaßnahme sei, insbesondere sei eine umfassende Erstreckung auf alle Arten von Feuerwerkskörpern und alle Orte nicht erforderlich. Der 13. Senat des Niedersächischen Oberverwaltungsgerichts hat dem Antrag stattgegeben."

Edit:
Gericht setzt Feuerwerksverbort in Niedersachsen vorläufig außer Kraft (rnd.de)

"Der Beschluss sei nicht anfechtbar."

https://www.rnd.de/panorama/gericht...-ausser-kraft-KOEOUTN6VZADDOWSHYFGDTEDOY.html

Het is een nog grotere soap als hier in Nederland.
In het rapport wat nu naar buiten is gebracht staat ook dat het afsteken van vuurwerk niet zorgt voor meer druk op de ziekenhuizen. Terwijl dat juist de reden zou zijn voor het verkoopverbod.
Dat gaat nog wel een staartje krijgen denk ik.

Het is een nog grotere soap als hier in Nederland.
In het rapport wat nu naar buiten is gebracht staat ook dat het afsteken van vuurwerk niet zorgt voor meer druk op de ziekenhuizen. Terwijl dat juist de reden zou zijn voor het verkoopverbod.
Dat gaat nog wel een staartje krijgen denk ik.

Er wordt nu zelfs gesproken dat een verkoopverbod ook van tafel kan gaan omdat dit ongegrond is. Reden inderdaad wat jij zegt.
Onderstaande link geeft dit ook aan.

https://www.ndr.de/nachrichten/nied...t-in-Niedersachsen-gekippt,feuerwerk1192.html

Ik voel me hierdoor nog harder genaaid.
In belgie is het tegen de eu regels.
In duitsland nu dit weer en hier in nl blijven we gewoon met een verbod zitten met een berg leugens.

Xpyro (NRW): Heeft mijn bestelling afgelopen Dinsdag uitgeleverd.
Ruhr (NRW): Heeft vandaag mijn bestellingen geannuleerd en geld teruggestort.
Roeder (NRW): Nog geen reactie.

Back
Bovenaan