In dit specifieke geval zijn de regels in Duitsland hetzelfde als in Nederland, dat is op Europees niveau geregeld.
Dit kan je allemaal hier lezen:
https://www.eccnederland.nl/nl/hulp-bij/online-kopen
Deze wetten zijn vrij duidelijk. Als er verwarring is dan ligt dat persoonlijk, vooral als retailer oid zou je dit natuurlijk gewoon moeten weten als je er mee te maken hebt. Dan bedoel ik nu het kopen op afstand waar we het over hebben natuurlijk, op een ander vlak waar jij of de andere partijen die je noemt mogelijk mee te maken hebben zou dat anders kunnen zijn. In dit geval niet. Ik snap wel dat consumenten dit recht niet altijd weten als ze er nooit mee te maken hebben maar gelukkig staat alles heel duidelijk op de bovenstaande site. Wat ik jammer vind is dat je veel winkels ziet ( in Nederland en ook aan de Duitse grens ) die deze rechten verzwijgen en huisregels hanteren die haaks staan op de wet. Puur zodat het grootste gedeelte van de klanten er geen gebruik van maken. Dit staat even los van deze unieke en zeer vervelende situatie, maar ook nu zie je dat veel. Terwijl als je wat transparanter zou zijn dan zouden veel klanten de winkelier gewoon tegemoet komen.
Bedoel dit niet persoonlijk naar jou hoor. Maar zie nu wel meer leden zeggen dat het nog helemaal niet zeker is of er wel of niet geleverd mag worden maar dat is echt onzin. Er is een nihile kans dat winkels het nog mogen leveren en dan bedoel ik echt zo goed als 0%. Het is ook maar net met welke bril je er naar kijkt: Als je het nog heel erg hoopt als klant zijnde en natuurlijk als winkelier zijnde, dan is deze nihile kans een optimistische kans. Steeds meer vuurwerkwinkels en vuurwerkpagina's op sociaalmedia leggen zich er nu ook bij neer, wat ik persoonlijk goed vind want dan stopt de verwarring hier over ook. Maar logisch dat de branch zich daar nog heel erg aan vast grijpt en probeert een maas te vinden. Helaas hebben ze het waterdicht gemaakt. Via KVK kan je in Duitsland wel F2 vuurwerk eerder afhalen, maar dat zijn ze ook aan het dichten voor dit jaar. ( Dat mag overigens bij importeurs in Duitsland altijd, Heron biedt dit bijvoorbeeld al een aantal jaar aan )
Weer een mooi lang verhaal van jou maar weer met veel niet correcte informatie. Volgens mij omdat het in NL al 100% erdoor is wil je ook gewoon dat het in DL niet doorgaat. Tenminste zo lijkt het elke keer met jouw berichten.
Vuurwerkduitsland bestellingen kunnen aankomend weekend al afgehaald worden. Het is nog alles behalve waterdicht. Daarbij is er in NRW nog steeds geen verbod op afsteken en zijn ze daar nog steeds aan het onderzoeken of er weer nieuwe bestellingen verwerkt mogen worden.
Ik zeg hier trouwens niet mee dat je straks mag stoken in NRW of vuurwerk kan kopen/ophalen in de laatste week maar bij veel vuurwerkwinkels kan dit aankomend weekend wel (eerder gedaande bestellingen)
Aktuelle Situation nach Bundesländern:
Schleswig Holstein: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden
Hamburg: Abbrand verboten
Mecklemburg-Vorpommern: Kein Feuerwerk im öffentlichen Raum (Ausnahme F1)
Niedersachsen: Abbrand und Mitführen verboten
Bremen: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden
Berlin: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden
Brandenburg: Ausgangssperre ab 2 Uhr
Sachsen-Anhalt: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden
Sachsen: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden
Thüringen: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden
Hessen: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden
Rheinland-Pfalz: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden
NRW: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden
Saarland: Vor dem Verkaufsverbot erworbene Ware darf gezündet werden
Baden-Württemberg: Die landesweiten Ausgangsbeschränkungen gelten auch in der Silvesternacht.
Bayern: Die landesweiten Ausgangsbeschränkungen gelten auch in der Silvesternacht.