Werken in een vuurwerkwinkel

Bij mij is het al jaren een twijfel geval, zal ik nou gaan werken in de vuurwerkzaak of niet? Juist de nadelen weerhouden mij ervan, je kunt niet even lekker door heel Nederland shoppen/projecten klaarmaken en je moet waarschijnlijk op D-Day werken.

Maar het lijkt me fantastisch om de sfeer te proeven, als een team werken, als een team vuurwerk verkopen:) Misschien dit jaar toch maar eens proberen;)

Ik denk dat als je van plan bent om in een vuurwerkwinkel te gaan werken dat je je moet realiseren dat dit voor alle drie de verkoopdagen is.
Tenzij je met je werkgever een andere deal kunt maken.
Werken in een vuurwerkwinkel is hard werken maar met veel plezier..

Gebaseerd op mijn eigen ervaringen:

Voordelen:
1. Je verdient uiteraard loon voor je arbeid.
2. In de meeste gevallen krijg je gratis vuurwerk of personeelskorting
3. Waardering voor je werk omdat jij als "deskundige" vaak meer weet dan de rest van het personeel.
4. Tijdens de verkoopdagen heerst er over het algemeen een uitstekende sfeer. Vuurwerk is een leuk product om te kopen en om te verkopen.

Nadelen
Er is eigenlijk maar 1 nadeel: op de dag die door ons allen heilig is verklaard moet je werken. Dat betekent dat je in de problemen komt met de aanschaf van je favoriete vuurwerk.Je hebt eigenlijk nauwelijks tijd om te gaan shoppen.
Verder is er ook minder tijd beschikbaar voor doorlontprojecten etc.

De nadelen die er zijn, zijn gelijk ook wel grote nadelen. Het doorlonten vind ik nog wel meevallen, omdat ik niet zo veel heb door te lonten. Met mijn budget schiet ik meestal gewoon 1 voor 1. Dat je niet kan shoppen op de dagen is toch wel echt een probleem. En dat je op de 31e moet werken weerhoud mij er eigenlijk van. Hopelijk dat de dealer (als ik daar mag werken) mij niet nodig heeft op de 31e.

Toen ik vorig jaar bij Top begon had ik afgesproken om de eerste 2 dagen te werken, en dan vrij te zijn op oudjaarsdag/avond. De twee dagen waren zo gezellig dat het gewoon geweldig is. Je werkt in principe constant met je grootste hobby.

Het teamwork onderling maakt het ook erg gezellig, iedere teamplayer heeft zijn of haar eigen sterke punten wat ervoor zorgt dat het in het begin even kijken is waar je het best tot je recht komt. Ieder jaar zijn er vaste mensen die helpen, maar vaak wordt het team toch uitgebreid met nieuwe mensen.

Wat ik persoonlijk ook erg waardeer aan het werken in een vuurwerkwinkel is dat je al vroeg serieus kunt beginnen met je hobby. Het bekijken voor demo's, uitzoeken van nieuwe producten enzovoorts enzovoorts. In principe zijn de laatste 3 dagen waarop het vuurwerk echt verkocht mag worden het einde van een periode puzzelen en alles voorbereiden, daarna begint het verkopen van het vuurwerk.

Er zijn voor en nadelen verbonden aan het werken in een vuurwerk winkel, voor mij zijn dit de voornaamste:

Voordelen
- Demo's bezoeken;
- Collectie bekijken;
- Korting/gratis vuurwerk;
- Sfeer onderling;
- Van je hobby je werk maken.

Nadelen
- Je kan niet langs alle winkels;
- Je bent met ouderjaarsdag bezig met het verkopen van vuurwerk.

Iedereen zal het werken in een vuurwerkwinkel anders beleven, maar ik denk dat iedereen het erg naar zijn of haar zin heeft gehad.

Groetjes Dim

Ik heb het geluk dat me pa en me broertje ook behoorlijk gek zijn op vuurwerk, die halen dan de producten op die ik graag wil hebben en die we niet in het assortiment hebben zitten.

Doorlonten is eigenlijk helemaal verboden he? Zelf lont ik dan ook eigenlijk niets door, er zijn pyrotorches te koop (Beko, Broekhoff) waarmee je desnoods 90cakes binnen een minuut kan ontsteken.

Iederjaar zoeken wij als winkel ook naar mensen, vaak zijn dat mensen van de vuurwerkforums, omdat deze over het algemeen kennis hebben van de producten die verkocht worden. Zelf ben ik een aantal jaar geleden via AVP gevraagd door Cees.

een van de freaks hier heeft ook in een vuurwerkwinkel in Leerdam gewerkt.
ik wil hem hierbij nog even bedanken voor het ritje naar mijn huis i.v.m een te grote lading vuurwerk om mee naar huis te lopen.
bedankt daarvoor:)

ik vind het elk jaar leuk nog steeds ben begonnen op mijn 15e [ben week na oud en nieuw jarig ]
en ik dacht dat ik gek zou worden de 31e maar viel mee
werkte de dagen ervoor van half 8 tot 5 uur dus lekere dag
a.fgelopen jaar van half 8 tot half 11 dus nog leuker , komt mede omdat de winkel pas rond 10u savonds sluit , dus erg lekker werken
en dit jaar gewoon volledige uren maken , is even aanploeteren en 3-4 dagen bijna geen contact met vrienden enzo niet op internet ik geniet dan leker 2januarie van iedereens belevingen en films

voor mij is het duidelijk
er bestaat geen mooier werk dan vuurwerk

Het lijkt me leuk werk, maar ik heb geen zin om daarvoor de 31e te moeten missen, dus toch maar niet. De meeste winkeleigenaar zitten niet te wachten op iemand die alleen de 29e en 30e kan:P

Het lijkt me leuk werk, maar ik heb geen zin om daarvoor de 31e te moeten missen, dus toch maar niet. De meeste winkeleigenaar zitten niet te wachten op iemand die alleen de 29e en 30e kan:P

dat is mijn probleem ook meestal,
ik wil best hard werken, maar de 31ste missen heb ik er niet voor over...

misschien als ik 20 ben ofzo, dan stook ik overdag toch niet/nauwelijks meer denk ik

tja ik ben nu 17 en ik stook al 2 jaar dus neit meer overdag is savonds alleen maar leuker kan je lekker echt nonstop stoken vooraal veel sier en matten , klein grut amper nog , ik moet zeggen bevalt me goed

Hm, daar heb ik ook wel eens aan gedacht, maar ik vind het toch zonde om heel de dag te moeten werken. Ik stook ook wel steeds minder overdag, maar hier gaan we in plaats van heel de dag stoken lekker carbid schieten.

Heeft er iemand direct of indirect ervaring met het werken bij Cees van der Horst in Breda ?
Zo ja, zou die mij dan even een PM willen sturen?

ik wil ook wel graag in een vuurwerkwinkel werken alleen 31ste niet en denk indd dat de meeste eigenaren daar niet op zit te wachten :)

ik wil ook wel graag in een vuurwerkwinkel werken alleen 31ste niet en denk indd dat de meeste eigenaren daar niet op zit te wachten :)

Daar heb je wel gelijk in.
In de meeste gevallen is de 31e de drukste dag van de drie.
Ik ben zelf ook werkzaam bij een verkooppunt maar op de 31e ben ik er alleen tot 12:00.

Het hangt er ook vanaf wat je doet, doe je verzamelen van bestellingen dan ben je de 31ste vroeg klaar. De meeste winkels hebben 's middags alleen nog losse verkoop en is er dus minder werk.

Ik zit er aan te denken om binnenkort een keer bij de boerenbond binnen te lopen om te vragen of ze nog iemand zoeken voor de vuurwerkverkoop (zit naast mijn huidige werk, Praxis :p)en dan hopelijk niet op oudjaarsdag zelf..

Daarom een aantal vragen, hopelijk zijn er mensen met werkervaring bij de boerenbond:
-Is er een minimumleeftijd? (ik ben 16)
-Wat word er zoal gevraagd door klanten? (ook voor anderen met vuurwerkverkoop ervaring) Ik mag dan wel groot vuurwerkliefhebber zijn, ik weet echt niet alle effecten van elk potje wat de boerenbond verkoopt. Hoe l*l ik mezelf daaruit? :bonk:

'k hoop vooral op een dikke korting op m'n eigen bestelling. :angel:

Probleem is dan wel dat ik in die vakantie dan 3 banen heb, terwijl ik vanuit de praxis er maar 1 mag hebben, en dat is bij hen...

Alvast bedankt.

Ik zit er aan te denken om binnenkort een keer bij de boerenbond binnen te lopen om te vragen of ze nog iemand zoeken voor de vuurwerkverkoop (zit naast mijn huidige werk, Praxis :p)en dan hopelijk niet op oudjaarsdag zelf..

Daarom een aantal vragen, hopelijk zijn er mensen met werkervaring bij de boerenbond:
-Wat word er zoal gevraagd door klanten? (ook voor anderen met vuurwerkverkoop ervaring) Ik mag dan wel groot vuurwerkliefhebber zijn, ik weet echt niet alle effecten van elk potje wat de boerenbond verkoopt. Hoe l*l ik mezelf daaruit? :bonk:

Probleem is dan wel dat ik in die vakantie dan 3 banen heb, terwijl ik vanuit de praxis er maar 1 mag hebben, en dat is bij hen...

Alvast bedankt.

Leuk dat je ook in een vuurwerk winkel wilt gaan werken. De meeste winkeliers zoeken personeel die alle 3 de dagen willen werken omdat de 31 december vaak de drukste dag is, en dan alle krachten nodig zullen zijn. Ik heb afgelopen jaar ook in een winkel gewerkt en de 29e en 30e waren er pieken en dalen, op het ene moment stond je winkel helemaal vol, en een uurtje later kwamen er om de 10 minuten een paar klanten, terwijl we de 31e vanaf 9 uur 's ochtends tot 4 uur 's middags niet stil hebben kunnen staan! Continue een volle winkel.

In de winkel waar ik heb gewerkt (Wolff dealer) moest je 18 jaar zijn, en 2 jaar eerder heb ik bij een Broekhoff dealer gewerkt en daar moest je 16 zijn.

Wat wordt er zoal gevraagd door klanten? Tsja, dat is een lastige vraag. Klanten willen mooi vuurwerk en vaak kicken zij op de grootste producten. Ook heb je klanten er bij zitten die niet al te veel willen besteden en zeggen bijvoorbeeld dat ze voor 25 euro siervuurwerk willen of een pakket. Het is daarom wel belangrijk om een beetje kennis te hebben van het vuurwerk om overtuigend en een beetje deskundig over te komen. Ik had er ook collega's bij zitten die spraken over een cake die briketten schoot. En ook collega's die de klant de grootste (duurste) producten probeert te verkopen. Verder zou ik je wel een beetje verdiepen in de producten die jouw winkel gaat verkopen, maak bijvoorbeeld een lijstje met leuke budget cakes en een lijst met 500-grammers die in jouw ogen aanraders zijn.

Ik hoop dat je hier wat mee kunt

Minimumleeftijd bij de Welkoop waar ik werkte was 16, maar bij voorkeur 18+. Het viel opzich hoeveel vragen er werden gesteld, maar dit kwam ook omdat de uitgiftebalie niet bij de dummy-etalage stond. Als er vragen waren was het vooral wat ik zou aanraden of wat is een leuk potje voor niet al te veel geld. Belangrijk is dat je gewoon altijd eerlijk blijft, als het niet weet dan weet je het niet. Zoals Bassie al zei is het slim om gewoon de producten van te voren goed bekijken, doe ik zelf ook gewoon. Korting is volgens mij nauwelijks tot niet mogelijk bij Boerenbond/Welkoop. Misschien dat het bij jou anders is, maar ik zou maar niet teveel hopen op flinke korting.

Back
Bovenaan