Werken in een vuurwerkwinkel

Ik heb 1 jaar vuurwerk verkocht bij vuurwerk brinkman te spijk ( omgeving Gorinchem)

http://vuurwerkbrinkman.nl

Er word enorm goed voor je gezorgt, ze komen constant langs met eten, drinken etc.

De sfeer is enorm goed en ik verdiende in 3 dagen goed bij!

Aan het eind kregen we een tas met vuurwerk mee wat over was van het jaar daarvoor, en uit de collectie is gegaan.

Het principe was heel simpel: je had:

mensen die vuurwerk uit bunkers in de schappen @ winkel zetten,
mensen die het vuurwerk OPNEMEN en inpakken( aan de hand van een door de klant ingevult lijstje)
en je hebt de mensen die het lijstje krijgen NA het inpakken en de bestelling afrekenen aan de kassa!

Ik heb de eerste 2 dingen gedaan: ben dus de bunker in geweest en heb bestellingen ingepakt!

Ik heb met enorm veel plezier gewerkt daar, maar ik heb het daarna niet meer gedaan omdat ik toch de oud en nieuw sfeer mis. ( deze was overigens wel te proeven daar! ) De laatste dag( 31 december) hebben we vuurwerk verkocht en daarna een soort van afterparty gehad, gezellig met degene die bleven wat gedronken, gegeten en natuurlijk vuurwerk afgestoken!

TOP BEDRIJF om te werken!

Vragen: kom maar op :D

Ik ga vanmiddag bellen naar iemand, ben zaterdag in de winkel geweest en heb een telefoonnummer gekregen. Hoe moet ik dit aanpakken? Ik ben 14 jaar.

Weet ik, maar kan je altijd proberen. In de bunker uitpakken misschien..
Ik probeer het eerst bij deze winkel omdat daar mijn voorkeur ligt en anders gaat mijn ma naar haar neef bellen die ook vuurwerk verkoopt en daar mag het vast wel want zijn eigen zoon helpt daar ook. Trouwens er werken in wel meer winkels mensen onder de 16.

Vanaf 14 mag je zeker nog niet werken. Vanaf 15 jaar als krantenjongen, vanaf 16 jaar in een vuurwerkwinkel.

Ik zal mijn ervaringen als "vuurwerkverkoper" hier even uiteenzetten.

Ik ben zelf 25 en verkoop dit jaar voor het vijfde seizoen vuurwerk bij een Leslie dealer in Gelderland. Het is een middelgrote dealer, met een leuk Leslie assortiment.

Ik ben het eerste jaar begonnen met het inrichten van de 2 kluizen en het inruimen van de buffer voor de verkoopdagen. Daarnaast maakte ik ook de bestellingen klaar op tijdens de verkoopdagen. Uiteraard ben ik ook verkoper en geef ik graag advies.

Het werksysteem is erg simpel. De klant besteld tijdens de voorverkoop( begin december tot kerst) via internet of via de folder. De bestelling word ook in die periode gemaakt en gaat weer naar leslie. Op de opgegeven afhaaldatum komt de bestelling weer retour naar de winkel en staat zo op tijd klaar voor de klant. Hierdoor kan je veel voorverkopen aannemen zonder dat je extreem veel voorraad in je kluis hebt liggen of tot 2 uur s'nachts bestellingen aan het verwerken bent.

Tijdens de verkoopdagen werkt het wat anders, de klant kan in de vitrine het vuurwerk bekijken en op een lijst invullen of op de lijst in de folder natuurlijk. Ook zijn op TV's de effecten te zien. Daarnaast geven we zelf als verkopers veel uitleg bij het vuurwerk, over de effecten, brandtijd etc.
Als de klant zijn bestelling aan mij heeft doorgegeven, loop ik deze samen met de klant door en pak alles in de buffer. De grotere producten(100.000 klappers) staan nog verpakt in de grote kluis en die kan ik daar pakken. Met de producten ga ik terug naar de klant en lever alles af. Uiteraard berekenen we de prijs nog even, bij een grote bestelling maak ik vaak een mooie prijs of doe er iets leuks bij.

We werken met ongeveer 10 personen in de winkel tijdens de verkoopdagen. het logistieke deel tijdens de voorbereiding is met 2/3 personen. Het is elk jaar erg gezellig en we proberen de klanten niet alleen iets te verkopen maar ook er een "showtje" om heen te maken. Het zijn tenslotte toch 3 feestdagen(voor ons iig wel). Normaal gesproken heb ik een totaal ander beroep, maar de laatste 3 dagen van het jaar staan al 5 jaar in het teken van vuurwerkverkoop en ik vind het nog steeds erg leuk. Ik mag graag "stoken" maar het "sfeertje van de verkoopdagen wil ik niet missen.

Ik hoop dat ik zo al een beetje een beeld heb geschetst, uiteraard zijn er nog veel ervaringen, zeurende kinderen, lastige en strenge moeders, die-hard vuurwerkliefhebbers met een ruim budget, Leslie showavonden etc etc. Ik zal binnenkort eea in dit topic zetten. Dit was mijn spreekbeurt, heeft er iemand vragen :bonk:

SKEB, ik kan volledig in je verhaal meegaan.
Ikzelf help bij een Lesli dealer te Reeuwijk en onze werkwijze is praktisch hetzelfde.

Leuk om dit eens te lezen hoe anderen het ervaren, dank voor je verhaal.

Na 4 jaar werken heb ik dit jaar geen werk meer. Beide verkooppunten waar ik werkte hebben mij niet meer nodig. Baal erg toch wel van aangezien het toch leuk werk is en je er ook aardig mee verdient. Mocht iemand nog personeel zoeken regio Zuid-Flevoland/Harderwijk/'t Gooi, dan mogen ze mij pm'en.

Na 4 jaar werken heb ik dit jaar geen werk meer. Beide verkooppunten waar ik werkte hebben mij niet meer nodig. Baal erg toch wel van aangezien het toch leuk werk is en je er ook aardig mee verdient. Mocht iemand nog personeel zoeken regio Zuid-Flevoland/Harderwijk/'t Gooi, dan mogen ze mij pm'en.

By welke winkels werkte je dan??

Gr Rijswijker

Nou het is zo ver, deze week ga ik eens wat dealers bij langs om te vragen of ze iemand kunnen gebruiken.
Vind het aan de ene kant zonde dat ik waarschijnlijk de 31 overdag niet kan stoken, maar aan de andere kant heb je toch heel de dag vuurwerk om je heen en in je handen, je ziet veel blije mensen en er hangt een geweldige sfeer deze laatste dag van het jaar, wat natuurlijk heel veel goed maakt!

Hoe zit dat eigenlijk, wordt er onder het werk ook wel eens wat afgestoken of gebeurt dat echt niet?

Bij mij op het werk gebeurde dat wel...
(het afsteken)

Bij sommige producten, was de verpakking kapot (bijvoorbeeld een pakje king of thunders) en die kon dus niet meer verkocht worden, mocht dus gewoon afgestoken worden. (in de pauze)

En er was wel een soort 10 uur projectje (4x thunder salute, zie dat topic)

Ik vind het zelf heel gezellig, er hing een leuke sfeer, dus ga het dit jaar zo weer doen:)

Ook ik heb gister een mailtje gestuurd of ik kan werken bij de vuurwerkwinkel :)
Nu maar hopen op een positieve reactie:D

Ik ben 14 en wil graag in een vuurwerkwinkel werken.
Het verkooppunt waar ik het wil proberen haal ik ieder jaar mijn grootste bestelling rond de +/- €450.
Ze kennen me wel een beetje daar nu.
Vorig jaar had ik gevraagt in begin december ze zeiden: Sorry, maar we hebben nu genoeg personeel. Wat is je leeftijd 13 ohw dat is wat jong. Maar volgend jaar zien we wel weer jongen!
Nu wil ik een email sturen naar hun om daar bijvoorbeeld bestellingen klaarmaken, vuurwerk uitpakken in de uitpakbunker enz.
Weet iemand hoe ik een goeie mail maak? En of ik wel kans maak?

Alvast bedankt Tristen.

Een goede mail kun je het beste zelf maken. Gewoon eerlijk vertellen dat je hart echt bij vuurwerk ligt, en dat je bereid bent hard te werken en lange dagen te maken.
Zo'n mail moet persoonlijk zijn vind ik zelf, die kan een ander niet voor je maken.

Tristen, als ik je een tip mag geven.
Stuur geen mail, maar ga bij het verkooppunt langs.

Als je er langs gaat, herkennen ze je misschien (van vorig jaar).
Er zijn veel mensen die denk ik mailtjes sturen naar verkooppunten, maar als je er langs gaat maak je het persoonlijker, en heb je meer kans:wink:

En vertel vooral waarom je het wilt.

Inderdaad, als je ergens aan het werk wil stuur dan geen mail maar ga gewoon even langs! Een gezicht zegt maar als een mail!! En een mail druk je zo weg en als je voor ze staat niet :wink:

Maar ik vrees helaas dat je te jong bent. Officieel mag je nog niet werken (Alleen kranten enzo) Maar je kan het proberen

Tristen, als ik je een tip mag geven.
Stuur geen mail, maar ga bij het verkooppunt langs.

Als je er langs gaat, herkennen ze je misschien (van vorig jaar).
Er zijn veel mensen die denk ik mailtjes sturen naar verkooppunten, maar als je er langs gaat maak je het persoonlijker, en heb je meer kans:wink:

En vertel vooral waarom je het wilt.

Het probleem van langs gaan is dat er ook veel vuurwerkwinkels zijn, die geen gewone winkel hebben op dit moment:) Waar moet je dan langs gaan....

Ik hen ze vaker een mail gestuurd en voor andere dingen naar de winkel. Vergeten erbij te zeggen net dat ze zeiden mail maar weer als je iets moet weten of vragen. Maar als ze er op in gaan ga ik zeker even langs voor meer informatie en dergelijke. Ze zeiden vorig jaar ook iets van je mag niet achter de kassa staan en afrekenen. Dat werk mag je officieel pas doen vanaf je 16e. Dus heb niks gehoord over inpakken bestellingen en dat dat niet mag.

Hardstikke bedankt voor de snelle reacties en tips.
Tristen.

Back
Bovenaan