Wellicht laatste jaar van consumentenvuurwerk

Misschien een idee om members per gemeente de lokale politiek uit te nodigen voor een gesprek rondom dit thema?

Ik denk niet dat het zover komt.
Hoe denken de importeurs hier over een eventueel verbod?
Daar hoor ik of lees ik maar weining over,je zou toch zeggen dat die zich daar drukker over zullen maken als wij.
Wand ja als dit je broodwinning is en daar komt een eind aan zou ik daar ook niet blij mee zijn.
Denk dat het tijd wordt dat de importeurs ook eens wat van zich laten horen over een eventueel verbod.

Misschien een idee om members per gemeente de lokale politiek uit te nodigen voor een gesprek rondom dit thema?

Dat heb ik geprobeerd maar dan krijg je het antwoord dat het niet op de agenda staat,zij daarin al een positie hebben genomen,en dat daar andere mensen voor zijn benadert die er verstand van hebben.
Dit was even in het kort,want die pipo die het mij kwam vertellen (waar ik 45 min op moest wachten)gebruikten zoveel woorden voor zo weinig te vertellen dat ik er misselijk van werd.

Nou die mensen met verstand er van dat weten we wel,daar lees je elke dag stukken over, dus daar komt niets uit wat ook maar een beetje op waarheid is bewust.

Heb weer een nieuw hengeltje uit gegooid kijken wat daar weer uit komt. (maar veel van die mannen zijn nu nog op vakantie):bonk:ze hebben het zo slecht.

Ik kreeg alleen wel het gevoel dat we ons drukker maken dan dat er nodig is,want dat hengeltje heb ik uit gegooid bij iemand die mijn vader van vroeger kent (heeft bij gemeenten belangen gezeten)maar die zij ook al dat er eerst iets uit moet komen,dus eigenlijk moet er eerst worden gezegd we gaan het verbeiden of de tijd word ingekort,of iets anders waar je het niet mee eens bent,voordat je je ergens druk over kan maken. Want volgens hem is alles nog zoals het was(is) en heeft ook niets gehoord van veranderingen.
En de meeste drukte makers zijn niks doen niks en kunnen niks.
Dus misschien krijgen wij wel iets te veel info van de verkeerde kant.

Ach, het is weer eens wat nieuws hè. Lekker ILLEGAAL stoken met LEGAAL vuurwerk! Gaaaaaap, wordt er moe van -_- Mij maken ze de pis niet lauw...!!

Zoals ik al jaren zeg.
Maak je niet zo druk.
Een verbod zal er niet gauw komen.
Wel lijkt het me verstandig een algeheel standpunt in te nemen m.b.t. het zware knalwerk.
Dat is waar men zich elk jaar zo druk om maakt.

gr

Alle importeurs zijn vandaag uitgenodigd bij het ilt voor een bijeenkomst. Het komt er op neer dat de verantwoordelijkheid met betrekking tot veiligheid van consumentenvuurwerk steeds meer komt te liggen bij de importeur. Dat wil zeggen dat de overheid de importeurs een vrijere hand geeft om orde opzaken te stellen en veilig vuurwerk op de markt te brengen. Daar tegenover staan wel hogere sancties als het niet goed is. Ik denk dat de overheid deze stappen bewust neemt om het consumentenvuurwerk veiliger te maken zonder daar zelf al te veel boven op te zitten maar ook krijg ik persoonlijk het idee dat ze willen dat er koppen gaan rollen en dat het aantal Nederlandse importeurs uitgedund word. Dat verhaal lijkt dus 2 kanten te hebben. De overheid wil veiliger vuurwerk maar als je niet aan de eisen voldoet krijg je dus een groter probleem dan nu het geval is. Dat is althans hoe ik het intrepreteerde.

Een verbod lijkt mij met dit verhaal nog ver weg.

Tja, de overheid is de laatste tijd veel bezig geweest met de controle functie bij het bedrijfsleven neer te leggen.
Door bedrijven verantwoordelijk te maken voor goede controles en risico's beter af te laten dekken, kan de overheid, na certificering veelal, hier meer op vertrouwen.
Keerzijde is meestal als er dan wat aan schort, je iets verder van huis bent.

Tja, de overheid is de laatste tijd veel bezig geweest met de controle functie bij het bedrijfsleven neer te leggen.
Door bedrijven verantwoordelijk te maken voor goede controles en risico's beter af te laten dekken, kan de overheid, na certificering veelal, hier meer op vertrouwen.
Keerzijde is meestal als er dan wat aan schort, je iets verder van huis bent.

Beetje offtopic maar dat was inderdaad het verhaal. Naast strafrechtelijk handelen bij afkeur gaan ze nu ook bestuursrechtelijk handelen.
Laat ik voorop stellen dat een importeur op dit moment helemaal niks heeft aan een ce-certificaat. 26% van al het vuurwerk dat afgelopen jaar getest is, is afgekeurd, waarvan het grootste deel al een ce-certificaat had. Een importeur kan op dit moment dus niet vertrouwen op een NoBo. De Nobo legt de keuring neer bij een lab in China. Je zou dus kunnen verwachten dat zij controleren of die labs ook daadwerkelijk keuren volgens de richtlijn 2007. Het lijkt nu ook zo of er geen enkele instantie is die de Nobo's controleert of ze wel met recht de ce-certificaten uitgeven. Daarbij komt nog dat een NoBo op dit moment een ce-certificaat zonder gevolgen kan intrekken. De verantwoordelijkheid van het afgekeurde product ligt voor 100% bij de importeur en die word ook vervolgd. Die zit nu dus opgescheept met een groot probleem want een container met 2 miljoen rotjes zelf controleren is onbegonnen werk. Het importeren van vuurwerk is dus nog steeds Russisch roulette..

Beetje offtopic maar dat was inderdaad het verhaal. Naast strafrechtelijk handelen bij afkeur gaan ze nu ook bestuursrechtelijk handelen.
Laat ik voorop stellen dat een importeur op dit moment helemaal niks heeft aan een ce-certificaat. 26% van al het vuurwerk dat afgelopen jaar getest is, is afgekeurd, waarvan het grootste deel al een ce-certificaat had. Een importeur kan op dit moment dus niet vertrouwen op een NoBo. De Nobo legt de keuring neer bij een lab in China. Je zou dus kunnen verwachten dat zij controleren of die labs ook daadwerkelijk keuren volgens de richtlijn 2007. Het lijkt nu ook zo of er geen enkele instantie is die de Nobo's controleert of ze wel met recht de ce-certificaten uitgeven. Daarbij komt nog dat een NoBo op dit moment een ce-certificaat zonder gevolgen kan intrekken. De verantwoordelijkheid van het afgekeurde product ligt voor 100% bij de importeur en die word ook vervolgd. Die zit nu dus opgescheept met een groot probleem want een container met 2 miljoen rotjes zelf controleren is onbegonnen werk. Het importeren van vuurwerk is dus nog steeds Russisch roulette..

[offtopic on]
Dat is inderdaad merkwaardig.
Met betrekking tot een aantal andere items, als horizontaal toezicht, known consignor en zo zijn er legio voorbeelden, komt de overheid zelf de initiële certificering doen, op basis waarvan ze wel/niet vertrouwen in het door het bedrijfsleven geimplementeerde controleframework.

Als ik je goed begrijp lijkt het er dus op dat de overheid in deze die laatste stap nog niet heeft gemaakt. De keuring bij een lab in China zou geen probleem moeten zijn, mits er inderdaad toezicht gehouden wordt (steeksproefgewijs) dat dit lab conform de strikte richtlijnen keurt.

Nu worden controles dubbel gedaan en denk ik dat voor jullie importeurs de grote vraag blijft, hoe richt ik controles/ce-certificering nu zo in, dat we nagenoeg blind op de keuring in China kunnen vertrouwen.
Dat er overigens producten alsnog afgekeurd worden is niet vreemd, de overheid stopt natuurlijk niet met controleren in Nederland, maar door vertrouwen te kunnen hebben in het controleframework van het bedrijfsleven, mag je redelijkerwijs aannemen dat de hoeveelheid controles zullen verminderen.
Af en toe mag je verwachten dat er producten worden afgekeurd, maar 26% is wel heel erg veel. Dit geeft wel een indicatie dat de keuringsrichtlijnen in China wellicht een keer grondig onder de loep moet worden genomen.

Ook hier is het wel weer zo, als dit soort trajecten wordt ingezet, zie je vaak in de aanloop een wat hoger uitvalspercentage. Vermindering van controle in het komende jaar/de komende jaren lijkt me dan ook niet logisch, tot de afkeur percentages lager worden.

Interessante informatie om te lezen in ieder geval! [offtopic off]

De schade die een dergelijke importeur oploopt, zou hij deze niet kunnen verhalen bij de fabrikant van het vuurwerk? Het lijkt mij dat de Nederlandse importeur zegt: ik wil vuurwerk wat voldoet aan de CE-markering en geschikt is voor de Nederlandse markt. Als hij dit dan niet geleverd krijgt, dan zou hij zijn boete toch moeten kunnen neerleggen bij de Chinese fabrikant? Puur privaatrechtelijk: het niet voldoen aan de overeenkomst. Dit is natuurlijk geen oplossing voor het probleem maar in ieder geval pijn verzachtend.

Is een mooie fabriek in duitsland niet iets voor nederlandse importeurs. Lekker machinaal produceren met top kwaliteit :)

Wij zijn uiteraard ook bij het gesprek geweest...als je het een gesprek kon noemen,het was meer een toelichting/waarschuwings
Met nadruk werd telkens genoemd wij zijn van handhaving,en volgen de regels van de minister op.

Heel kort gezegd,de importeur blijft verantwoordelijke voor het vuurwerk,en uiteraard staan we daar ook voor.
Europa stelt Ce en de batchtest als eis,en mag alleen door een NoBo worden uitgevoerd dit kun en mag je zelf niet doen.Elke importeur kiest een NoBo die gecertificeerd is door europa,maar nu zegt nederland jullie als importeurs moeten zelf de NoBo controleren of hun het werk wel goed doen!!!!!

Kort samengevat als importeur heb je alle goedkeuring op zak,wordt in nederland nogmaals getest en is blijkbaar fout,ben je als importeur verantwoordelijk,en de NoBo krijgt geen boete of intrekking.
Het antwoord hierop van vrom/I&LT was zijn allemaal buitenlandse NoBo's die kunnen wij niet controleren.

Wij zijn uiteraard ook bij het gesprek geweest...als je het een gesprek kon noemen,het was meer een toelichting/waarschuwings
Met nadruk werd telkens genoemd wij zijn van handhaving,en volgen de regels van de minister op.

Heel kort gezegd,de importeur blijft verantwoordelijke voor het vuurwerk,en uiteraard staan we daar ook voor.
Europa stelt Ce en de batchtest als eis,en mag alleen door een NoBo worden uitgevoerd dit kun en mag je zelf niet doen.Elke importeur kiest een NoBo die gecertificeerd is door europa,maar nu zegt nederland jullie als importeurs moeten zelf de NoBo controleren of hun het werk wel goed doen!!!!!

Kort samengevat als importeur heb je alle goedkeuring op zak,wordt in nederland nogmaals getest en is blijkbaar fout,ben je als importeur verantwoordelijk,en de NoBo krijgt geen boete of intrekking.
Het antwoord hierop van vrom/I< was zijn allemaal buitenlandse NoBo's die kunnen wij niet controleren.

Luie ambtenaartjes, ze zullen ook eens iets moeten doen. Geen hart voor de zaak en ze durven geen verantwoording te nemen. Probleem gewoon afschuiven naar de importeur. Te belachlijk voor woorden.

Het antwoord hierop van vrom/I< was zijn allemaal buitenlandse NoBo's die kunnen wij niet controleren.

Is er geen mogelijkheid om naar een hogere hand te stappen in Europa? Want dit is natuurlijk een situatie die nergens op slaat en totaal haaks staat op de Europese regelgeving lijkt mij? Je hebt nu ene keuring die jezelf moet gaan nakijken of de jouw nu goed gekeurd heeft? Zeer vreemde situatie

Dus uiteindelijk is vuurwerkend Nederland geen stap verded!
Ik noem het eerder een stap terug uit!:bonk:

Lees ik nou verkapt dat je stelt dat de slaafjes van de minister gedwee hun orders opvolgen om zo hun onkostenvergoeding veilig te stellen en dat actieve ondernemende burgers hiervoor moeten bloeden?

Het heeft er zo de schijn van de overheid wil bepalen wat er geproduceerd wordt en wat de prijzen daarvan zullen zijn. Heel slecht voor de markt, want zo is er geen sprake van eerlijke concurrentie en uiteindelijk gaat je hele branche naar de kl0te.

Afbetaling helpt voor de ondernemers niet, want dat zijn inkomsten. En die zijn middels de belastingdienst weer terug te vorderen.

Ik ben benieuwd wat de ondernemers hier daadwerkelijk tegen gaan doen, want op termijn word je als zelfstandige finaal de nek omgedraaid en financieel bestraft ook.

lol ik zie hier de laatste 3 jaar steeds meer zwaar prof spul de lucht in gaan, tot en met 8" alsof het niets is. Moet je je eens indenken wat er gebeurd als dat illegale geen "concurrentie" meer heeft van het nu legale spul.

En dan zullen ze achteraf gaan janken dat een verbod alles alleen maar erger heeft gemaakt, gevalletje van eigen glazen ingooien dit...

Misschien een idee om niks meer van dit soort negatieve berichten te posten.. we weten het zo onderhand wel denk ik. En ik hou echt niet van zeuren maar dit is al het zoveelste topic.

Denk dat het beter is voor ons om alleen positief nieuws te zien.. daaruit krijg je veel meer leuke ideeën denk ik zo ?

Ik zeg, alle fabrieken die iets van zware grondknallers maakt SLUITEN. En meer controleren op wat er in andere landen gemaakt word buiten de EU. Dus checken die kartonnen met een verkeerd label vol met 4" shells ! En niet meer janken om consumentenvuurwerk :)

Misschien een idee om niks meer van dit soort negatieve berichten te posten.. we weten het zo onderhand wel denk ik. En ik hou echt niet van zeuren maar dit is al het zoveelste topic

Ik snap je standpunt maar tegen houden kunnen we niet en moeten we niet willen, ook in onze ogen negatief nieuws is nieuws en zo blijven we toch op de hoogte wat er allemaal "speelt"

Back
Bovenaan