Welke bubbels/champagne staat er bij jou dit jaar ?

Als Stefan had willen weten welke soort mousserende wijn de leden gebruiken om te proosten na 00:00 uur om het jaar 2012 in te luiden. Dan had het volstaan met het vragen naar welke mousserende wijn gebruiken om te proosten op het nieuwe jaar. Dan had hij de keuzemogelijkheden ruimer gelaten en hadden leden kunnen antwoorden met cava, pro secco of andere alternatieven.

Als je nou niet fatsoenlijk in staat bent om een discussie te voeren en je blijkbaar alleen op basis van wetten en regeltjes kan reageren, dan duidt dat op kortzichtigheid. Of eenvoudigweg de onwil om deel te nemen aan een gezonde discussie.

Maar ik wens je het allerbeste toe vriend. Proost. Ik drink een Cavaatje op rotte tomaten. Gewoon, omdat het kan!

:D

Pffff lekker zwaar op de hand zeg, het is een vraag en we weten allemaal wel dat Champgne een streek is...... maakt er aub niet zo'n heisa van :bonk:

Pffff lekker zwaar op de hand zeg, het is een vraag en we weten allemaal wel dat Champgne een streek is...... maakt er aub niet zo'n heisa van :bonk:

Zullen we maar weer ontopic gaan hahahah:D

Je wilt ook gelijk krijgen he :bonk:

Tis gewoon lastig dat de titel niet echt duidelijk is.

Maar toch blijft het feit dat voor de kenners niet alle mouserende drank champagne is punt uit.

Champagne is een mousserende wijn, die wordt geproduceerd in het gelijknamige gebied in Frankrijk. Witte champagne is het bekendste maar er is ook rosé champagne. Alleen mousserende wijn uit deze regio, gemaakt volgens de méthode champenoise mag de naam champagne dragen. De term "Franse champagne" is dus een pleonasme, aangezien champagne per definitie altijd uit Frankrijk komt.

Bron Wikipedia.

Volgens mij heb ik reeds bevestigd dat een mousserende wijn die uit de streek champagne komt ook champagne genoemd mag worden. In dat opzicht draagt de informatie die afkomstig is van wikipedia dan ook niets toe aan de discussie zelf. Mijn gevoel zegt dat je graag discussie afkapt, in plaats van dat je de gezonde dialoog aan gaat.

Ik heb overigens betoogd dat er mensen zijn die anders omgaan met de term champagne, omdat zij het begrip champagne anders definiëren.

Er is in dit geval geen sprake van gelijk willen hebben, er is sprake van het voeren van een gezonde discussie. Of het bewust de kop in willen drukken van een discussie.

Uiteindelijk is het Stefan die een topic opent. Hij heeft een doel. Willen weten welke champagne mensen drinken. Het is nu aan hem om te bepalen hoe hij het begrip champagne in wilt zetten om antwoord te krijgen op zijn vraag.

Wil Stefan het begrip champagne afkaderen door de enge definitie te gebruiken die louter verwijst naar de mousserende wijn uit de streek champagne?

Of hanteert Stefan een ruimer begrip van de term champagne, waarbij gebruik wordt gemaakt van een stipulatieve definitie, waardoor de discussie open van aard wordt en er gesproken kan worden over meer mousserende wijnen dan alleen die wijn die afkomstig is uit de streek champagne.

Het initiatief voor de discussie ligt bij Stefan.

:bye:

Nou om de discussie lekker breed te houden kunnen we beter de knoop doorhakken, door te stellen dat de keuze voor meerdere mousserende wijnen, anders dan die uit de streek Champagne, gemaakt mag worden.

Bedankt voor de achtergrondinformatie Juup en anderen, maar ik denk dat we nu iedereen de ruimte moeten geven om hun voorkeur door te geven.

Kus van mij.

hmm zal eens gaan kijken, ben zelf een wijnliefhebber dus zal wel weer een lekker flesje tevoorschijn gaan komen :-), trouwens de bubbels hoeven niet duur te zijn om lekker te smaken, heb hier bijvoorbeeld nog een fles Henry Kielber Blanc de blancs staan, goedkoop flesje mousserende wijn, smaakt prima! kost in frankrijk nog geen 3 euro, achjah scheelt als je er een x aantal keer per jaar komt en dan meteen maar even inkopen doet ;-) je hebt ze voor die prijs hier helaas niet:frusty:

Back
Bovenaan