Weer / Meteo met Davidh

Update. Rond de jaarwisseling zoals eerder verteld hangt er inderdaad nu op de weerkaarten wat gespetter boven ons land. Geen hele grote hoeveelheden, rond de 0.2mm per uur en de kans hierop is 40% en het is de vraag wanneer dit ons exact zal passeren. Temperatuur nog steeds een graad of 7 overdag en in de nacht ongeveer 3 a 4. Wind is zwak 2 a 3.

Update. Rond de jaarwisseling zoals eerder verteld hangt er inderdaad nu op de weerkaarten wat gespetter boven ons land. Geen hele grote hoeveelheden, rond de 0.2mm per uur en de kans hierop is 40% en het is de vraag wanneer dit ons exact zal passeren. Temperatuur nog steeds een graad of 7 overdag en in de nacht ongeveer 3 a 4. Wind is zwak 2 a 3.

Ik heb zojuist een pen gepakt, waar kan ik tekenen? (natuurlijk kan het nog beter, maar ook nog heel veel slechter)

Er is op dit moment nog grote onzekerheid over het weer van de jaarwisseling. De berekeningen lopen flink uiteen, van minimumtemperaturen 's nachts -5 tot maximumtemperaturen overdag 12 graden. Dit is ook terug te zien in de pluim, waarbij de lijnen van de temperatuur richting het eind van de maand flink uit elkaar komen te liggen.

Momenteel lijkt er een hogedrukgebied vanuit zuid Europa naar het noorden te willen uitbreiden. De mate waarin dat gebeurd en de positie zullen bij ons het weer gaan bepalen. Als dit hogedrukgebied dichter bij ons komt is de kans groter dat er vrij weinig wind is en ook dat de neerslag kansen tegen die tijd afnemen. Als het hogedrukgebied dichtbij komt wordt het wel opletten dat het niet mistig wordt. Maar dat is allemaal nog te ver weg, want het is nog lang niet duidelijk waar dit hogedrukgebied komt te liggen. Daarover zijn de weerberekeningen het nog lang niet met elkaar eens.

Hier de actuele pluim:

Eddy.

Update de wind neemt flink toe volgens de laatste weerkaarten. Windkracht 4 met uitschieters naar 5. Regen lijkt ons bespaard te blijven en valt pas gedurende 1 januari. Maar het feit dat er een neerslag zone in de buurt is kan zomaar betekende dat dit ook tijdens de nacht valt :shy: Koud is het niet.

Laatste pluim van knmi geeft een wat koudere trend aan. En dat is positief voor de neerslah en wind. Hogedruk krijgt dan wat meer invloed in onze regio.... Maar elke run verschilt nog erg veel van elkaar. Maar hoe dichterbij hoe zekerder de runs worden. Dus laten we hopen op de laatste run ����

Ik probeer elk jaar weer dit draadje te mijden. Alleen hoe dichter het bij de dag der dagen komt hoe moeilijker het te negeren is..

Tis voor nu nog veel te onzeker om te voorspellen. Enige waar ik op hoop is een droge heldere jaarwisseling met een windkracht van 2 a 3 bft.

Na kerst is er hopelijk meer duidelijkheid.

David heeft het nu te druk met ander zaken denk ik. Sprak hem gisteren bij Riezebos nog. Over het weer. Mist dus balen.

https://www.geenstijl.nl/5151598/alvast-gecondoleerd/

Voor de weerkenners, is er een serieuze kans op flinke storm?

Het zou zo maar kunnen. Er trekt via Atlantische oceaan een zwakke depressie onder de straalstroom door en die zou dan flink kunnen uitdiepen met een fors windveld eromheen. Dat uitdiepen en flink windveld eromheen opbouwen zou bij ons land in de buurt moeten gebeuren. Het is dus een mogelijkheid maar geen zekerheid. Er waren vanochtend modellen met 12 Bft aan zee voor korte tijd en windstoten richting 150 km per uur aan de kust maar het kan ook 8 Bft worden met 90-100 km per uur ofwel een gewoon windveld. De koers van het laag en de precisie ligging onder de straalstroom zullen alles bepalend zijn. Pas 24 uur van te voren zal eea echt duidelijke worden....voorlopig ga ik uit van stormmogelijkheid, 9 Bft voor korte tijd want het laag trekt zeer snel voorbij.

Het zou zo maar kunnen. Er trekt via Atlantische oceaan een zwakke depressie onder de straalstroom door en die zou dan flink kunnen uitdiepen met een fors windveld eromheen. Dat uitdiepen en flink windveld eromheen opbouwen zou bij ons land in de buurt moeten gebeuren. Het is dus een mogelijkheid maar geen zekerheid. Er waren vanochtend modellen met 12 Bft aan zee voor korte tijd en windstoten richting 150 km per uur aan de kust maar het kan ook 8 Bft worden met 90-100 km per uur ofwel een gewoon windveld. De koers van het laag en de precisie ligging onder de straalstroom zullen alles bepalend zijn. Pas 24 uur van te voren zal eea echt duidelijke worden....voorlopig ga ik uit van stormmogelijkheid, 9 Bft voor korte tijd want het laag trekt zeer snel voorbij.

Mag van mij wel weer eens een echte storm komen á la oktober 2013,had toen gewoon 130km/hr gemeten bijna in centrum van het dorp hier toen,zit wel potentie in deze,als het allemaal goed valt,zou het wel een erg zware jongen worden..

Back
Bovenaan