De Corsair strijker is wat overblijft van een stukje Duits vakmanschap met een zeer lange geschiedenis. Het origineel werd door Weco in eigen beheer geproduceerd (in Duitsland!) met behulp van hoogwaardig zeer kwalitatief flashkruit, waarvan de samenstelling en de zuiverheid te vergelijken is met die van bijvoorbeeld een Trueno nr. 4. Kwaliteit dus. En voor een goede knal is dan ook maar weinig kruit nodig.
Hoe het met de huidige Corsairs zit weet ik niet. Ik heb zelf de strijkers al enige jaren geleden afgezworen, maar de Corsairs daar heb ik altijd een zwak voor gehouden, juist vanwege de kwaliteit.
Kwaliteit
Ik denk zelf dat de vermelde 1.1 gram wel overeenkomt met de inhoud. Duitse fabrikanten zijn nogal precies als het op specificaties aankomt. De knal van de huidige Corsair lijkt daarentegen ietwat achteruitgegaan te zijn. Toen ik op oudejaarsdag een groepje jongens Corsairs zag stoken (die prima knalden) wierp ik er een exemplaar tussen die ik in 2005 bij Grenzlandmarkt had gehaald. Deze ging een flink stuk harder. We hebben er toen direct nog twee uitgeprobeerd, maar het resultaat bleef hetzelfde. Deze jongens hadden geen doosjes bij zich, maar de exemplaren leken mij op het uiterlijk origineel. Zij hadden deze overigens bij Loots gekocht.
Verbod in DE?
De Corsairs werden in Duitsland, precies zoals Charlie aangeeft, al heel lang niet meer toegestaan (maar wel gebruikt) als vuurwerk. Ze waren bedoelt als alternatief voor boeren, die een signaalwapen onhandig of "eng" vonden. Politie (zowel NL als DE) waren zich er echter heel goed van bewust dat zowel de patronen als de strijkers (vooral) aan Nederlandse vuurwerktoeristen werden verkocht. Dat is enige tijd zo gedoogd, maar de ongelukken (vooral met patronen) en de toenemende illegale handel zette dit gedoogbeleid onder druk. Enkele jaren geleden begon men hierom afspraken te maken. Eerst waren dit "gentlemens agreements", dus geen echte regels maar eerder een set ongeschreven afspraken. Dit bleek echter niet te werken. Eigenlijk gingen alle adressen in Duitsland onverminderd door met de handel. Daarom is medio vorig jaar een set harde regels opgelegd. Winkeliers kunnen nu flinke boetes tegemoet zien bij een geconstateerde overtreding.
Het enige dat mij verbaasd uit dit beleid is dat uitgerekend de patronen (voorlopig) ongemoeid zijn gelaten. Het is aantoonbaar dat veel ernstige ongevallen juist met de knalpatronen plaatsvinden, meestal door onoordeelkundig gebruik. Had deze dan als eerste aangepakt. De Corsair strijker was in mijn optiek de meest veilige van de twee productsoorten.
Wat ik inmiddels wel heb vernomen is dat er wordt gewerkt aan een nieuw model waarbij patronen Europees niet langer aan Jan en Alleman worden meegegeven. Een soort vergunning is dan nodig om ze te mogen kopen.
Cameo