De vuurwerktoekomst in Nederland ziet er niet goed uit. Linksom en helaas ook rechtsom, een verbod voor zelf vuurwerk afsteken zal er komen. Wat dit precies zal betekenen voor de vuurwerktraditie is nog onduidelijk, maar we kunnen maar beter voorbereid zijn.
Ik heb daarom alvast een plan B. En een plan C tot en met plan Z.
A Afsteken.
B België. Inslaan voor de hoofdprijs bij de zuiderburen.
C Categorie 1. Terugschakelen naar alleen categorie 1. Best verdrietig scenario.
D Drones. Het volwaardige, veilige, milieuvriendelijke alternatief. Not.
E Emigreren. Waarom niet? Vrouw, kinderen, baan en zo.
F Frankrijk. Vakantie-inkopen doen voor 14 juli. Is net voor de schoolvakantie, lastig.
G Geheime Opbergplek. Kan er niets over vertellen, wel riskant…
H Huisje huren. Tijdens Oud en Nieuw op vakantie in Duitsland.
I Infiltreren. Met z’n allen lid worden van politieke partijen, pro-vuurwerk moties indienen op partijcongressen. = Democratie

.
J Juridische actie. Alles en iedereen aanklagen. Lang, duur en vrij kansloos plan eigenlijk.
K Knetterlinten. Volledige focus op mega-projecten met knetterlinten. Mag dat? Ja!
L Locker. Locker op het werk volstouwen met 500 grammers. Best risicovol.
M Mental coach. Coach zoeken voor psychologische ondersteuning.
N Noodsignaal vuurwerk. Toegestaan, voor het luchtbed bij verkeerde stroming.
O Overslaan. Oud en Nieuw overslaan en ontkennen, heel vroeg slapen.
P Polen. Flinke roadtrip, voor het alles of niets-scenario.
Q Qualität. Op de verkoopdagen Deutsche Qualität afhalen.
R Rondje maken. Tijdens jaarwisseling de wijk in, lopend of op de fiets en alleen kijken.
S Schuur. De schuur vol gooien voor komende jaren. Note to self: thuis de baas overtuigen.
T Telegram. Ik hoor stemmen in mijn hoofd met een dwingende boodschap: ‘ga het illegale circuit in’.
U Underground. Letterlijk. Ik heb al geschikte opslagplek op het oog.
V Verhuisbox. Zo’n opslagpand voor verhuisspullen. Wat, verboden? Nou ja.
W Wijk/buurtvereniging. Samen afsteken. De idee die je wist die niet zou komen.
X XR-style. Pauzewandelingen naar Utrechtsebaan, dagelijks wat cat.1 afsteken als protest.
Y YouTube. Alleen nog vuurwerkfilmpjes kijken, nooit meer voor het echie zelf afsteken...
Z Zie plan A!