Poehpoeh dit wordt een lange discussie, maar wel een interessante.
Nijmegen is inderdaad zo links als het maar zijn kan, maar de meest links-georienteerde gemeente van Nederland durf ik niet te zeggen. Het Noorden van ons land zou een orgasme krijgen als het communisme daar ooit aan de macht zou kunnen komen, zo erg is het volgens mij nog net niet gesteld met Nijmegen.
Ik gaf docenten als voorbeeld, dat betekent niet dat er verder geen hardwerkende mensen zijn met een laag salaris... hardwerken is natuurlijk een moeilijk te operationelen begrip, wat dan ook niet één twee drie te bepalen is. Hard werken vind ik minimaal 40uur in de week bezig zijn met werk waarbij je je ook daadwerkelijk inzet voor dat werk. Of dat werk nu een baan is als manager of als vuilnisman of zelfs als huisvrouw, ik beschouw dat allemaal als hard werken.
Moet eerlijk zeggen dat ik niet zo op de hoogte ben over jouw uitspraken in de laatste alinea, maar kan alleen maar beamen dat dat raar is als er geen geld is.
In sommige landen wordt net als hier inderdaad de agricultuur gesubsidieerd. Zoals ik al zei ben ik daar tegen: de geen die iets het beste kan moet dat doen zodat het voor alle burgers het zo het goedkoopste wordt. Op Europees niveau zou daar dan ook over gesproken moeten worden, zoals de VVD dat ook wil: zij zijn voor eerlijke concurrentie.
En dat van die 90% pool geldt in ieder geval wel voor bij mij in de regio. Misschien dat dat niet voor het hele land geldt, maar hier is dat zeker wel het geval. Weet wel dat veel Nederlanders zich vaak te goed voelen voor dat soort werk.
De verkiezingen zijn voorbij. Dus ondanks dat het interessant is, 'hoeven' we eigenlijk niet te disucssieren
Ben je er van op de hoogte dat de drie noordelijke provincies in grote mate te maken hebben met achterstandsproblematiek onder Nederlandse jeugd? De boerenkindertjes daar hebben een probleem met het maken van de overstap van een boerenbestaan naar reguliere scholing. Het gat is enorm groot. Momenteel is er een proces gaande waarbij er een zeer grote onderklasse Nederlandse jongeren ontstaat in die drie provinciën, mede omdat de landbouwsector daar bezig is weg te vallen.
Tel daar bij op dat in de grote steden er vele programma's zijn om allochtone jongeren te ondersteunen om marginalisering tegen te gaan. Niet gek dat ze in die gebieden SP, PvdA of straks PVV zullen stemmen. In die gebieden zal het afhangen van het PvdA beleid. Doen ze wat voor die autochtonen jongeren of niet? Doen ze wat voor allochtone jongeren of niet? Dat is de vraag die daar de komende twintig jaar beantwoord dient te worden. Maar voor nu is het erg logisch dat ze daar links stemmen. Aan de VVD, GL of D66 hebben ze geen donder in dat opzicht.
Hangt voor jou het begrip hard werken af van het aantal gemaakte uren dan?
In zekere zin zie ik wel een punt. Mensen die de volle mep eisen als ze twee of drie dagen werken vind ik namelijk ook bespottelijk. Er zijn gewoon banen die in dat opzicht veel te genereus zijn met lonen. Anderzijds geldt een principe: hoe meer je werkt, des te meer zou je moeten verdienen. Kijk ik bijvoorbeeld naar sociaal werk, dan werken daar veel parttimers in. Voor mij volstaat dat niet, omdat ik volle bak wil werken. Dan vind ik dus dat als ik 38 uur werk, ik een volledig loon moet krijgen en niet dat gezeik van we bieden je 32 uur en daar heb je een leuk inkomen mee. Die mentaliteit bij welzijn- en zorginstellingen stoort mij. Dit soort maatregelen zijn bedoeld om lonen te kunnen drukken. Kijk, zitten er figuren bij die lanterfanten, dan vind ik het terecht. Maar als je veel wilt werken en dat mag niet, omdat ze je salaris willen drukken. Volstrekt onzinnig mijn inziens.
De VVD wilt eerlijke concurrentie. Maar mevrouw Neelie Kroes van de VVD zorgt er via de NMa voor dat de banken niet eerlijk kunnen concurreren in Nederland, met als gevolg veel te hoge hypotheken die over de rug van burgers geïnd worden. Zo 'eerlijk' is een VVD afgevaardigde bij de EU nu. In plaats van de landbouwsubsidies aan de kaak te stellen, krijgen banken de gelegenheid Nederlandse burgers leeg te trekken. Erg krom als je het mij vraagt.
Veel Nederlanders voelen zich misschien te goed voor het werk. Maar tegenwoordig wordt er gewoon erg slecht betaald in die sector. Tot een aantal jaar terug waren er genoeg Nederlanders, Marokkanen en Turken die in de tuinbouw wilden werken. Die lonen zijn finaal ingestort door enkele factoren:
- De regering Bak ellende (Cda+VVD) hebben de grenzen opengezet voor Polen en andere Oost-Europeanen, om zo arbeid goedkoper te krijgen.
- De energiemarkt is vrij gegeven (wederom CDA+VVD+D66), waardoor de kosten voor energie enorm omhoog gegaan zijn. Hierdoor dreigen vele tuinders aan het gas te gaan.
- Marktaandeel Ahold is door de prijzenoorlog gestegen, omdat concurrenten kapot zijn gegaan. Hierdoor heeft Ahold een veel te grote rol gekregen en kunnen boeren en tuinders gedwongen worden hun prijzen te laag te moeten verkopen. Nma weigert al jaren de positie van Ahold te onderzoeken. Wederom een regering (CDA+VVD) die dit heeft laten begaan.
- Ehec bacterie die erover is gegaan. Onnodige en grootschalige schade voor de tuinbouw door te rigoreus ingrijpen door de NL staat. Veel onnodige angstzaaierij vanuit een regering VVD+CDA+Wilders.
Al deze factoren leiden tot minimumlonen in de sector tuinbouw, terwijl de kosten de laatste jaren enorm gestegen zijn. Vind je het dan heel gek dat mensen op zoek gaan naar beter betaald werk?
Wat mij betreft werken er volop Nederlanders, Turken en Marokkanen in de tuinbouw. Deze burgers moeten gewoon werken, maar wel tegen een fatsoenlijk loon. Zeker als je bedenkt dat het verdomd zwaar werk is en je lichaam naar de kl0te gaat. Zelf zou ik graag een vaste baan hebben gehad in de tuinbouw als er fatsoenlijk betaald zou worden. Ja het is zwaar en vies werk, maar ik houd er wel van om flink bezig te zijn. Met mij zijn er nog zat die er zo over denken, maar tegenwoordig is er geen fatsoenlijk bestaan meer op te bouwen via die sector.