Wat was het eerste vuurwerk dat je hebt gekocht en/of afgestoken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Allemaal doen we het: terugkijken naar die goede ouwe tijd. Niets is er mooier dan het moment waarop we de eerste keer vuurwerk af mochten steken en het moment waarop we voor het eerst vuurwerk mochten kopen.

Wat was het eerste vuurwerk dat je hebt gekocht en/of hebt afgestoken? Vermeld het hier. Heb je daarvan nog foto's en/of films? Vergeet die dan zeker niet om te plaatsen!

dat waren toch echt deze ( was toen denk ik een jaar of 8/9 ) , destijds echter wel in een andere verpakking :

Screenshot_1.png

Ik denk toch de sloffen Astronauten. 6 sloffen kopen en jezelf er scheldend met zwarte vingers doorheen jagen omdat het toch te veel was.

Voordat ik echt donderslagen, astronauten en rotjes afstak, begon het echter met rookballen, sterretjes en bengaalse lucifers! Vooral met de laatst twee genoemde veel mee lopen klooien, toen ik ontdekte dat je daarmee nog veel grotere rookballen kon maken, zeg maar!

Rotjes, grondbloemen, jumping jacks, meterpakket en sierpakketje van de Diamond Collection.

Dat zullen ook hier de kanonslagen, wondertollen, babypijlen, jumping jacks en romeinse kaarsen zijn geweest. Wat hebben we ons vermaakt met alle buurtjongens, 3 dagen in de weer en iedere keer weer naar de winkel om nieuw spul bij te halen van het toegeschoven geld van opa en oma. Geweldige tijdens waren dat.

Het was een pakketje van de Aldi. ik weet nog goed dat er onder andere 6 pijlen in zaten waar paarse effecten uit kwamen, wat happiness, bamboo fonteinen en nog veel meer dingetjes.

Denk ook een losse slof rotjes, grondbloemen maar in de tijd dat ik wel al gek was van vuurwerk maar nog niet zelf mocht stoken van mijn ouders omdat ik te jong was weet ik nog heel goed dat ik verzot was op vuurpijlen. Die maakten veel lawaai, het opstijgen was spannend etc.

Het eerste echte vuurwerk dat ik van mijn eigen geld kocht was de Wolfpak van Wolff vuurwerk

11111320-wolf-pack.png

Met zo'n pakket kon ik me de hele dag vermaken. Nouja de hele dag.. elk oud en nieuw moest mijn pa op oudjaarsdag weer even naar de vuurwerkwinkel om het knalgoed weer aan te vullen. haha! Leuke herinneringen aan die tijd. :angel:

japanse kanonslag.jpg

De Japanse kanonslag. Kocht ik bij een winkeltje wat normaal speelgoed en verfartikelen verkoopt. Een winkeltje wat nog heel veel glazen vitrines en een glazen balie had waar al deze producten mooi in uitgestald lagen en je als klein kind je ogen uitkeek. Het is dat knalvuurwerk nu sowieso niet meer verkocht mag worden, maar ik vind de labels de afgelopen jaren echt achteruit gegaan. Slechts enkele importeurs hebben de afgelopen jaren nog wat met de oldskool labels gedaan, wat echt super was.

1 slof rotjes. Het jaar er na 2 sloffen, wat grondbloemen en baby pijltjes. Wat kon je daar toen toch druk mee zijn.

De wel bekende rookbommetjes van vroeger.
Kochten me broertje en ik er wel 250 pakjes per persoon haha!

rode-rookbom-5779234.jpg

Sowieso astronauten, babypijltjes en jumping jacks. Nog geen siervuurwerk wat dat kocht mijn pa altijd. Pakketten vielen altijd tegen in mijn ogen. En die pakjes van 6 knetterballen, veels te duur maar toch altijd aanlokkelijk. Kan me vooral herinneren dat je tig keer aan het wikken en wegen was met het budget.

Het allereerste weet ik eigenlijk niet precies meer...dat zal vast wel iets zijn als een slof astronauten of rotjes b (die er toen nog waren). Wellicht samen met wat romeinse kaarsen, babypijltjes en jumping jacks of wondertollen.
Prachtige tijd toen....heerlijk met groepjes de buurt rond en de hele dag afsteken. Even snel naar binnen voor een oliebol en een glas fris en weer snel naar buiten. Toen was het soms ook nog lekker ijskoud en kwam je soms met verkleumde vingers binnen om even op te warmen :D

Ik heb pas voor het eerst vuurwerk gekocht en afgestoken in het eerste jaar van de middelbare school. In het dorpje waar ik destijds woonde was er een beperkt aanbod aan winkels. Vuurwerk werd er niet verkocht, en ook in beperkte mate afgeschoten. Alleen de plaatselijk Chinees knalde er flink op los. Die trok ook veel bekijks met zijn show. De hele stoep lag bezaaid met rood papier…
Op de fietsroute naar de middelbare school in de grote stad lag een drogisterij die de laatste dagen van het jaar vuurwerk verkocht. In de december maand zagen we hoe de etalage werd omgetoverd tot een mini-showroom met vuurwerk dummy’s. De aandacht was getrokken, ik heb me na schooltijd op de terugweg vaak vergaapt aan de kleurrijke artikelen die uitgestald stonden. Met een groepje jongens hebben we onder begeleiding van een van onze vaders een eerste bestelling geplaatst en afgehaald. Ik ben nooit van de knallers geweest, dus het werd een sierpakketje van 10 ouderwetse guldens. Een goed gevulde plastic draagzak. Het gekke is, is dat ik na al die jaren nog vrijwel precies weet wat er in zat : één happiness, één ground bloom flower (zo’n oranje), de zilveren en tri-color fontein uit het assortiment van vier (zoals op de foto te zien van Mikosje), één jumping jack, een pakje babypijltjes met fluit, een romeinse kaars 10 shots en een wat dikker met 5 shots (met spinners), een lichtkogel met parachute, een Star Ball Contribution (stuiterde alle kanten op), een flying crane, een Golden Flowers fontein (hier zat geen lont aan maar een miniscuul soort van lucifer achtige kop), een draaizon, een Color Ball, een Dancing Silver Ball en als klapstuk de Climbing Panda. Ik was de koning te rijk. Er moest wel nog wat improvisatie aan te pas komen voor het moment suprême kon beginnen, een “zwaardere” voorbereiding dan nu het geval is. De babypijltjes verzopen in een bierfles, gelukkig bracht daar een klein vaasje met een dunne hals uitkomst. De draaizon moest vastgespijkerd worden aan een boom en de fonteintjes bleven niet staan, dus die werden allerijl ingegraven in bloempot met wat aarde uit de tuin. Edoch, het zaadje was gepland. Mijn zakgeld was goed besteed. Ik vond het mooi, het sissende geluid van het lont, de kleuren, de effecten. En nu nog steeds.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan