Ik heb pas voor het eerst vuurwerk gekocht en afgestoken in het eerste jaar van de middelbare school. In het dorpje waar ik destijds woonde was er een beperkt aanbod aan winkels. Vuurwerk werd er niet verkocht, en ook in beperkte mate afgeschoten. Alleen de plaatselijk Chinees knalde er flink op los. Die trok ook veel bekijks met zijn show. De hele stoep lag bezaaid met rood papier…
Op de fietsroute naar de middelbare school in de grote stad lag een drogisterij die de laatste dagen van het jaar vuurwerk verkocht. In de december maand zagen we hoe de etalage werd omgetoverd tot een mini-showroom met vuurwerk dummy’s. De aandacht was getrokken, ik heb me na schooltijd op de terugweg vaak vergaapt aan de kleurrijke artikelen die uitgestald stonden. Met een groepje jongens hebben we onder begeleiding van een van onze vaders een eerste bestelling geplaatst en afgehaald. Ik ben nooit van de knallers geweest, dus het werd een sierpakketje van 10 ouderwetse guldens. Een goed gevulde plastic draagzak. Het gekke is, is dat ik na al die jaren nog vrijwel precies weet wat er in zat : één happiness, één ground bloom flower (zo’n oranje), de zilveren en tri-color fontein uit het assortiment van vier (zoals op de foto te zien van Mikosje), één jumping jack, een pakje babypijltjes met fluit, een romeinse kaars 10 shots en een wat dikker met 5 shots (met spinners), een lichtkogel met parachute, een Star Ball Contribution (stuiterde alle kanten op), een flying crane, een Golden Flowers fontein (hier zat geen lont aan maar een miniscuul soort van lucifer achtige kop), een draaizon, een Color Ball, een Dancing Silver Ball en als klapstuk de Climbing Panda. Ik was de koning te rijk. Er moest wel nog wat improvisatie aan te pas komen voor het moment suprême kon beginnen, een “zwaardere” voorbereiding dan nu het geval is. De babypijltjes verzopen in een bierfles, gelukkig bracht daar een klein vaasje met een dunne hals uitkomst. De draaizon moest vastgespijkerd worden aan een boom en de fonteintjes bleven niet staan, dus die werden allerijl ingegraven in bloempot met wat aarde uit de tuin. Edoch, het zaadje was gepland. Mijn zakgeld was goed besteed. Ik vond het mooi, het sissende geluid van het lont, de kleuren, de effecten. En nu nog steeds.