Wat was het eerste vuurwerk dat je hebt gekocht en/of afgestoken ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mijn eerste vuurwerk wat ik kreeg was een lady cracker. Die pulkten we destijds helemaal uit elkaar en staken ze stuk voor stuk af. Daarna kwamen de pirate crackers (piraten) en astronauten. We kochten een karton astronauten destijds. Tiger-Head Brand waren de beste. Deze knalden bijna net zo hard als strijkers destijds (jaren 80)en versnipperden helemaal. Er zat ook veel flutspul bij destijds. Astronauten die waren ingesneden om minder hard te knallen :( Strijkers konden we destijds gewoon bij iemand thuis kopen voor een kwartje per stuk . Hahahaha. Niemand die hun bij de politie op gaf. Toen kon dat nog. Pas later kregen we zwaarder vuurwerk. Het mooiste wat ik toen heb afgestoken was een 4" bol pijl met een flowercrown effect. Vonken tot aan de grond. Nu concentreer ik me meer op consumenten vuurwerk omdat je als een crimineel word behandeld als je professioneel vuurwerk in bezit hebt. Ik heb alles wel een keer gehad van shells tot dikke cakes. Het is me het allemaal niet meer waard en kost ook een hoop geld. Ik moet nu alles alleen bekostigen en vroeger waren we met een grote groep. En geld kan ik maar 1 x uitgeven. Een gezin onderhouden kost eenmaal veel geld. Zekers als de kinderen wat ouder zijn en op de middelbare school zitten. Dit was zo een beetje mijn verhaal. Voor de films kun je mijn Youtube kanaal bezoeken.

Hoewel ik prima klok kan kijken en het antwoord op de vraag best weet, stel ik hem toch; “Mama, mogen we al??”. Terwijl mijn zusje nog rustig ligt te slapen ben ik om half 9 mijn bed uit gesprongen en sta ik al een uur te springen van de adrenaline. Het is half 10 op oudejaarsdag en vandaag is de eerste keer dat ik écht vuurwerk af ga steken. Hier en daar klinkt al regelmatig een knal van de jongens, meisjes, mannen en vrouwen die zich niet meer in kunnen houden. Ik heb zelf al een cake de lucht in horen gaan! “Zonde, dan zie je toch niets van het effect…”, dacht ik bij mezelf, op die leeftijd nog niet wetende dat er ook knalcakes bestaan die prima overdag afgestoken kunnen worden. Regelmatig ren ik van het raam aan de voorkant naar het raam aan de achterkant van het huis en terug om maar elke knal en elk rookwolkje te kunnen zien. Daarbij een aantal keren struikelend over onze katten die meer van slag zijn door mijn geren dan door het geluid van buiten. “Nog heel even wachten,” antwoord mijn moeder lachend, “ga anders het vuurwerk maar vast ophalen.”

2 dagen eerder ben ik samen met mijn vader (die nu nog in bed ligt omdat hij nachtdienst heeft gehad) naar de Intratuin gereden. Ik heb mij ogen uitgekeken bij de prachtige etalage waar dummies in alle kleuren, maten en vormen tentoon gesteld stonden en watertandend gekeken naar wat andere mensen mee naar huis namen. Gelukkig was het lekker druk en mochten we dus even wachten, waardoor ik een goed excuus had om de collecties van alle jongeren, huisvaders en vuurwerkfreaks te bewonderen die voorbij kwamen. Ondanks dat wij een van de kleinere bestellingen plaatsen ben ik er zeer tevreden over. Het Family Pakket van Schuurmans hebben we gekocht. Voor een klein prijsje een erg leuk pakket en heel wat lontjes om aan te steken. De jaren ervoor heb ik mij prima vermaakt met het kindervuurwerk maar dit is toch wel net iets mooier, ECHT vuurwerk!

Na een goed beargumenteerd betoog over waarom de kast op mijn slaapkamer de aller, aller, aller veiligste plaats in huis is om vuurwerk te bewaren kreeg ik toestemming om het pakket mee naar boven te nemen en elk uur dat mijn ogen open waren heb ik het pakket wel een keer van onder tot boven bewonderd. Door de spanning voor de dag die er aan zat te komen zijn mijn ogen die dagen heel wat uren open geweest en die oudejaarsochtend weet ik dus precies wat er allemaal in het pakket zit. En heb ik bovendien al helemaal uitgedacht in welke volgorde en wanneer alles afgestoken moet worden. Al het siervuurwerk uiteraard ’s avonds, de pijlen vlak na middernacht. En de babypijltjes, rotjes en luchthuilers? Ja, die ga ik zo meteen dus af steken, maar wat duurt een half uur dan nog lang!

Zo stil mogelijk, om mijn vader niet wakker te maken, loop ik de trap op om het Family Pakket uit de kast te halen. Alsof het van porselein is loop ik er weer de trap mee af en leg ik het voorzichtig op de kamertafel. Na een kwartiertje wachten open ik de verpakking al vast en komt de geur van kruit me tegemoet, wat ruikt dat lekker zeg! Om 5 voor 10 is het dan zover, we trekken onze jassen aan en gaan naar buiten. Daar wordt er inmiddels al flink op los geknald en het ruikt dan ook al direct naar vuurwerk als de deur open gaat.

Het aansteeklont wordt vast aangestoken en klokslag 10 uur zijn we er helemaal klaar voor. De babypijltjes zijn het best vertegenwoordigd in het pakket en daar gaan er dus eerst een paar van de lucht in. Bierflesje neerzetten, babypijltje erin. Het aansteeklont komt dichter bij het lontje, even draaien om het heetste puntje van het aansteeklont tegen het groene lontje te krijgen… Vonken spuiten naar beneden, ik maak dat ik weg kom, het lontje verdwijnt in het plastic hulsje… En dan schiet het pijltje luid fluitend de lucht in, tot ongekende hoogte! Heerlijk, die sjoef bij het opstijgen, het gefluit, en de rookpluim die in het windstille weer goed het spoor laat zien wat het stukje vuurwerk zojuist heeft afgelegd. Dat smaakt naar meer, en terwijl de rookpluim nog bezig is met langzaam wegdrijven gaat het volgende pijltje in de fles.

De gebeurtenissen herhalen zich en als ook het tweede pijltje het luchtruim heeft gekozen (om vervolgens in de tuin van de buurman het aardoppervlak weer op te zoeken, oeps) zijn de rotjes aan de beurt. Met een glimlach van oor tot oor scheur ik het rode papier van het eerste pakje rotjes. Worstelend met het afval en de 10 Astronauten die uit het pakje komen rollen glippen er een paar rotjes door mijn vingers en vallen op de grond. Even ben ik bang dat mijn begeerde vuurwerk vies wordt of beschadigd, maar ik besef me al snel dat dat, gezien de aanstaande ontploffing ervan, eigenlijk niet zo’n probleem is.

Mijn vader heeft me de vorige dag verteld dat je een rotje neer moet leggen, dan aan moet steken en flink afstand moet nemen. Dat doe ik dan ook braaf en na kort gesis van het lontje knalt de eerste Astronaut uit elkaar, een klein wolkje van snippertjes en een rookpluimpje achterlatend. Mijn moeder reageert verbaast op wat ik doe. “Wat doe jij nou? Die kun je toch gewoon uit je hand weggooien?” Hmm, mijn moeder is dus blijkbaar rebelser dan mijn vader, dat had ik toch niet verwacht. “Doe eens dan?” zeg ik tegen haar, toch wel een beetje twijfelend omdat mijn vader mij zo op het hart had gedrukt de knallers neer te leggen. Ze steekt een rotje aan en met een prachtige boog komt die een eindje verderop neer. Daar rolt hij nog even door maar voordat hij uitgerold is heeft het lontje het kruit bereikt, klinkt de volgende knal en vliegen de resten weer in het rond. Ow, dat gaat prima zie ik al, en een paar tellen later verlaat er ook een Astronaut, met brandend lontje, mijn hand. Enkele seconden later klinkt de derde knal en op dat moment weet ik het zeker, er is weinig mooier dan dit…

Ik mocht samen met broertje altijd met opa op de 1e verkoopdag voor 25 gulden uitzoeken. Uiteraard werden dat shishing crackers/astronauten/grondbloemen/ romeinse kaarsen/ tolletjes etc. Konden we maar even terug naar die tijd.

Ik liep de hele dag met een paar vrienden met een volle zak astronauten en mijn ultieme favoriet van vroeger de jumping jack rond. Het allermooiste vond ik om een jumping jack in het water te gooien zodat deze onder water begon te tollen. Geen idee waarom ik dat zo geweldig vond haha. Bedenk me nu ineens ook hoe geweldig het was dat niemand ons ooit aangesproken heeft om ons weg te sturen of te klagen. Heerlijke tijd nu ik er zo aan terug denk.

Wat een geweldige verhalen en foto's komen er hier voorbij. Alleen al die foto's van Torrr, heb die tijd niet meegemaakt, maar geniet wel enorm van die foto's. Heb het pakje Shising Crackers met wit label van Red Lantern nog nooit gezien.

En wat een geweldig verhaal Niels. Ik herken mezelf hier erg in, en ik denk velen met mij. Ook ik heb zowat halve marathons afgelegd in huis door van de voorkant naar de achterkant te rennen en van 1 naar 2 hoog. Wat een geweldige tijd was dat en die sfeer in niet meer te evenaren. Ook ik ben opgegroeid met Schuurmans Vuurwerk, waaronder de Astronauten en natuurlijk de Diamond Collection. Binnenkort zal ik hier inhoudelijk op ingaan. Bedoel je soms dit Familie Pakket?

familie_pakket_889556.jpg

Niels, wat een heerlijk verhaal zeg. Genieten!
Degenen die dit van de huidige generatie kinderen hebben afgenomen zal ik dit nooit vergeven!

Toevallig zaterdag een pakje gekregen... samen met een pakje van een van de eerste astronauten, uit de jaren '70, zo heb ik uitgezocht. volgens mij zijn deze daarom ook echt behoorlijk oud.

20181029_175704.jpg

Het allereerste wat ik gekocht had waren astronauten. Een hele slof voor 5 gulden. Dus 100 rotjes.
Daarbij babypijltjes met knal, romeinse kaarsen en grondbloemen.

Dat allemaal in een sporttas en dan met vriendjes door het dorp lopen op oudjaarsdag. Wat geweldig.

Precies wat Tabe ook al zei: waar is die tijd gebleven.

PS, Niels, wat een verhaal en herkenning.

Toen ik voor het eerst zelf vuurwerk (liet halen) kocht. Was ik 10 jaar. Het ging toendertijd om een los pakje astronauten van 25 cent. Het was toendertijd natuurlijk stiekum, want mijn ouders hadden niks met knal vuurwerk. Daarintegen mochten ik en mijn broer op oudjaars avond altijd mee kijken hoe mijn vader een kinderpakketje vuurwerk afstak.

Ik weet nog goed te herinneren dat mijn oom op een oudjaarsavond op bezoek was en mijn ouders een groter pakket vuurwerk hadden gekocht (het notalgische fontijnen pakket) mijn oom ( ook geen liefhebber van vuurwerk) zou wel even helpen, en stak een van de kleinere fonteintjes aan en wierp deze een meter if twintig weg (hij verwachte een kanonslag oid)

Dit verhaal heeft mijn oom jaarlijks moeten aanhoren want het was eigenlijk wel lachwekkend.
Helaas kan ik hem er niet meer aan herrineren aangezien die twee jaar geleden is overleden, en om mij terug te pakken voor de jaarlijkse geintjes het zo uitgekiend te hebben dat de uitvaart tijdens de eerste vuurwerk verkoopdag was :confused:

Mijn pa was niet zo van het vuurwerk. Meestal kocht hij een soort van meterpakkrt om mij tevreden te houden. Ik kon er echt uren naar staren... zelf ben ik begonnen met rotjes, minipijltjes, romijnse kaarsen, jumping jacks, tollen en ik had ook altijd van die pijlen met geel papier waarvan ik geen idee meer heb wat het voor pijlen waren. Ze waren groter dan minipijltjes en hadden ook een dikkere stok. Qua effect stelde het niet zoveel voor maar ze gingen mooi de lucht in en waren goedkoop. Zou echt nog eens willen weten wat het was....

vroeger kochten mn pa een grote mat (aantal knallen is me niet meer bekend) en die werd uit elkaar gehaald om 1 voor 1 af te steken en savonds had hij een meter sierpakket

20181025_180344.jpg

Heb me met deze prachtstukjes altijd goed kunnen vermaken :)
Wat zou het super zijn als alleen al die oude grondbloemen terug kwamen qua label. Echt heerlijke herinneringen aan!

Meterpakket spreekt voor zich, genoot altijd erg van de flowershot en de rockets in het pakket.
Flashing wheel en moon travelers lanceerplatform was ook mooi spul!
En niet te vergeten, de Starball contribution :droolthum

De Starball Contribution! Wat heb ik die dingen veel weggestookt door de jaren heel. Deden ook altijd bijzondere dingen als ze op-zijn-kop in een plas water lagen voordat ze daadwerkelijk gingen tollen.
Dan had je vaak een mega rotje :D

Het eerst wat ik echt 'zelf' mocht kopen waren rookbommetjes!
rode-rookbom-5779234.jpg
Volgens mij zaten ze met 6 in een zakje en kocht ik 10 pakjes. Destijds werkte me opa nog bij een fietsenwinkel die met oud en nieuw ook vuurwerk verkocht. op de 31e kwam me oma dan ook aan met een zak met 25 extra zakjes rookbommetjes voor mij en me broertje!

Aller eerste cake die ik kocht was de imperial blink van broekhoff.

Bedankt voor de leuke reacties! Het volgende verhaal is al weer in de maak en verschijnt binnenkort wel weer ergens.

Wat een geweldige verhalen en foto's komen er hier voorbij. Alleen al die foto's van Torrr, heb die tijd niet meegemaakt, maar geniet wel enorm van die foto's. Heb het pakje Shising Crackers met wit label van Red Lantern nog nooit gezien.

En wat een geweldig verhaal Niels. Ik herken mezelf hier erg in, en ik denk velen met mij. Ook ik heb zowat halve marathons afgelegd in huis door van de voorkant naar de achterkant te rennen en van 1 naar 2 hoog. Wat een geweldige tijd was dat en die sfeer in niet meer te evenaren. Ook ik ben opgegroeid met Schuurmans Vuurwerk, waaronder de Astronauten en natuurlijk de Diamond Collection. Binnenkort zal ik hier inhoudelijk op ingaan. Bedoel je soms dit Familie Pakket?

familie_pakket_889556.jpg

Uit jouw verhaal maak ik op dat je nu niet meer door het huis rent? Ik ben inmiddels 23 maar die sfeer beleef ik nog steeds! Als ik ergens wat hoor MOET ik gewoon proberen om het te zien. Tijdens de kerstvakantie ben ik altijd bij mijn ouders. Daar gaat de luxaflex altijd dicht als het donker wordt, maar als we zitten te eten moet die van mij weer open want er zal maar toevallig iets te zien zijn! Ik ren die dagen ook nog steeds regelmatig van tafel weg om iets wellicht te kunnen zien. Normaal gesproken natuurlijk niet echt netjes tijdens het eten, maar m'n ouders genieten stiekem ook wel van mijn enthousiasme en vinden het prima.

Wat dat betreft voel ik me tijdens die dagen weinig anders dan 10 jaar terug...

Ja, precies dat pakket ja, ik zou er toch heel wat voor over hebben om zo'n pakket, met de volledige inhoud zoals die toen was, nog eens te bemachtigen. Niet om af te steken, maar om te bewaren voor de mooie herinnering.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan