Wat is jouw mooiste oud en nieuw tot nu toe?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Mag je van te voren wel een vergunning aanvragen bij de gemeente denk ik,is t niet ivm grote toestroom van extra "buitenlanders" ,dan is t wel voor de "overlast" die dat zou veroorzaken voor "de buurt" 🤣 ;)
En wat is een centraalpunt ?

Voorlopig hoop ik dit jaar sinds een tijd weer omgeven te zijn door "kruitsnuivers" ,dus mijn agenda zit vol voor die dag :thumbsup:

De jaarwisseling 2013/2014. De laatste jaarwisseling dat ik en mn broertje nog bij m'n ouders woonden en we het ons het (voorlopig) konden veroorloven om flink uit te pakken en we het er ook flink van genomen hebben. Ook een hele zooi vrienden erbij waarvan er ook aantal wat cakes enzo mee hadden. Elke keer de trap op naar m'n slaapkamertje om weer een handje vol cakes te pakken waarvan de visite zich bleef afvragen wat er allemaal naar beneden kwam. De hele avond de gezelligheid in de woonkamer en na 0.00 met een man of 20 naar buiten en elkaars vuurwerk bewonderen.

Ik had sowieso geen enkele jaarwisseling willen missen, maar de mooiste herinneringen uiteindelijk toch wel lang geleden.

Toen Guusje 10 was en voor het eerst mocht opblijven. We spreken over de jaren 80. Nog geen compounds destijds. Maar ook geen verboden op knalvuurwerk, pijlen en kaarsen. Wat was het allemaal magisch. Overdag met rugzakje op pad. Hele avond voor het raam gestaan om elke pijl te zien. Wat maakten die Chinese rollen in de straat een indruk. En om 12 uur er uit met mijn pijltjes en rotjes. Verliefd geworden op de geur, die daarna nog weken lang aan mijn stookvingertjes zat.

Laatst bewerkt:
Voor mij verschillende jaren.
De jaren 70 met alle buurjongens samen afsteken.
Een hele mooie was 1982/1983 als ik het nog goed herinner. Het laatste jaar dat ik KAT Atoombommen 480 had (met die schietlonten); ik vond die altijd geweldig hard klappen en snipperen. Ik had er echt heéél veel gekocht, sloffen tegelijk. Prijs was 1 gulden voor een pakje van 6 stuks.
Had ik er maar een paar bewaard..... :sad:
Een ander geweldig oud en nieuw was 1996/1997, midden in het Bex tijdperk. Pantservuisten, 4" cakes, lawinepijlen, Horsebrand 300.000 matten etc.
Strenge vorst, gladde straten maar een oh zo fijne jaarwisseling.
Maar de fijnste jaren zijn die toch wel met dochter samen, ze is ook dol op vuurwerk. Samen vuurwerk halen in NL, B en D. Ik hoop dat er nog vele volgen.

Ik weet niet meer wanneer dat was, maar wel dat het eentje was waarbij de Smile from Hell, Tears from Heaven en diverse 100sh 2" en 2,5" blokjes werden afgestoken. Wat een geweld en wat was het damn prachtig! Nooit meer zoiets meegemaakt en zal ook nooit meer gebeuren.

Oh, en nog een jaar waarbij ik diverse Jorge blokken had, daarnaast ook nog de 2" Only Gold v.d. Kruiterij, HVK fontein van een kilo en ook nog een mooie Mixed Emotions van Weco en Ariane pijlen. Dit was iets van 20 jaar geleden. Denk idd zo rond 2004.

2022-2023 was voor mij echt een top oud en nieuw… veel vuurwerk met veel vrienden en gewoon zo goed als de hele avond stoken… toen ook met verl klein spul… toen ook voor het eerst dingen geschoten die ik jaar op jaar in de collectie wilde hebben

Voorlopig is dat afgelopen jaarwisseling voor mij. Een hele hectische dag, gezien ik, samen met mijn vrouw en zoontje (toen 9 maanden), mijn schoonvader op moest gaan halen van Schiphol de 31e. In eerste instantie zou hij om 17.00 uur landen, waardoor ik ruim op tijd weer thuis zou zijn om natuurlijk vuurwerk af te kunnen steken. Smiddags kregen we een berichtje dat het vliegtuig ernstige vertraging had, waardoor hij pas tegen 19.00 uur zou landen. Hierdoor ontstond er toch wel wat stress, want dan zou ik vrijwel geen tijd hebben om vuurwerk af te kunnen steken, maar zolang ik het 12 uur moment maar zou halen, dan was het prima.

Met nóg meer extra vertraging én al het wachten op de bagage en het weer wegrijden bij Schiphol, zag ik dat de aankomsttijd voor de stooklocatie (thuis dat jaar) 23.57 uur betrof. Je begrijpt, ik raakte een beetje in paniek... Gelukkig sprong de tijd redelijk snel na het wegrijden naar ongeveer 23.45 uur. Nog steeds bleef ik wat gestrest, maar het was al een stuk beter dan de vorige tijd. Uiteindelijk deed ik om 23.47 uur de deur open. Sprintten naar de zolder om daar snel het vuurwerk te pakken en naar beneden te slepen. Om 23.58 was ik daar mee klaar en zette ik de TV aan voor het aftelmoment. Na het aftel moment zijn mijn vrouw, mijn zoontje en ik naar buiten gegaan en daar stonden ook al de buren, die hadden een beetje meebetaalt aan het vuurwerk. Dus snel het vuurwerk naar buiten onder de carport en iedereen een vuurwerkbril gegeven. Voor mijn zoontje en buurkindjes hadden we een speciale kinderbril, dus die hadden gelukkig een goede pasvorm. Mijn zoontje had daarnaast nog gehoorbescherming aan.

Nu iedereen een bril op had kon het eerste lontje aan. Welke pot de lucht in ging weet ik niet meer, want ik had alleen maar oog voor de reactie van mijn zoontje. Ik had geen idee hoe die zou reageren, want dit was zijn eerste jaarwisseling, maar op het geluid om hem heen reageerde hij al goed. Maar zijn reactie is waarom dit mijn beste jaarwisseling tot nu toe was. Hij glunderde van oor tot oor en ondanks de kleine "schrikjes" bij iedere knallende bombette, vond hij het super mooi. Mijn vrouw kon hem ook niet neerzetten, want hij wilde gelijk naar het vuurwerk toe om het maar eens van dichtbij te bekijken. Hij kon er niet genoeg van krijgen en na enkele tientallen potten en een paar compounds, viel hij bij mama op de schouder in slaap, met een prachtige glimlach op zijn gezicht. Maar toen mama met hem naar binnen wilde (terwijl hij sliep), had ie dat maar al te goed door, dus meneer werd wakker en begon naar het vuurwerk te wijzen dat ie meer wilde zien. Dus mocht ie binnen door het slaapkamer raam nog naar 1 grote compound kijken en daarna ging ie heerlijk, met een brede glimlach op zn gezicht slapen.

Ik hoop met heel mijn hart dat we nog zo lang van onze hobby mogen genieten, dat ik het op hem kan overdragen. Dat hij zelf de lontjes aan mag steken en zijn vuurwerk uit mag zoeken. Als het kan, lijkt het erop dat hij ook een pyro in hart en nieren zal worden, net als zn papa.

Alle O&N vieringen zijn wat t mij betreft bijzonder/apart/onvergetelijk.
De vieringen vroeger samen met 1 ouder en een hoop buurjongens stoken.
De vieringen na verhuizing,met nieuw gevonden vrienden en mede kruitsnuivers.
De tijd dat ik het wel vast heb gelegd op foto of film,en ook die zonder omdat het toen simpelweg er niet was.
Alles is speciaal op z'n eigen manier,sommige dingen zijn visueel te delen,andere niet,maar speciaal zijn ze allemaal :thumbsup:

Absoluut 2019/2020
Ik had voor het eerst een echt serieus budget en dat niet alleen, het vuurwerk was ook nog erg goed betaalbaar.
voor mijn gevoel krijg je in de huidige tijd nog maar 30% van wat je toen kreeg voor dat geld.

Na deze jaarwisseling schoot de corona erin en is alles minder geworden heb ik het idee.
vele freakshops zijn het rustiger aan gaan doen of helemaal gestopt.. er zijn er ook wel een paar bijgekomen maar de goede ouwe tijd (pas 4a5 jaar terug) is wel voorbij helaas.

Alle jaarwisselingen waren bij mij goed, vroeger met de vele rollen, wat later met de eerste dikke cakes etc. Elk jaar was wel anders. Wat
mij wel zeer goed is bij gebleven zijn de jaarwisselingen in corona tijd, en dan vooral de tweede. Ik was goed voorzien van vuurwerk en ik was zo verbaasd dat ik niet de enige was en dat er zoveel de lucht in ging dat je ogen te kort kwam. Het statement dat hier werd gemaakt door zoveel mensen die afstaken vind ik nog steeds echt waanzinnig gaaf en deze zal echt nooit meer worden vergeten.

De corona oud en nieuw!

Top weer, mensen kwamen uit alle buurten om te kijken en erg genoten van de boxen die ik had.

Naast de eerste geweldige ervaringen met vuurwerk in m'n jeugd heb ik een paar jaar geleden erg genoten van oud en nieuw tijdens een wintersport in Frankrijk. Daar wordt door particulieren nauwelijks vuurwerk afgestoken maar wij hadden een volle kofferbak meegenomen. Er kwam al snel een file op de weg langs ons huisje omdat iedereen langs de kant van de weg naar het vuurwerk bleef kijken. Ze vonden het mooier dan de vuurwerkshow van het dorpje en de verhuurder kwam zelf vragen of we in de vuurwerkbranche werkzaam waren :thumbsup:

Als ik niet mijn jeugd jaren meereken waar je gewoon nog tijdens de alle verkoopdagen in Den Haag mocht afstekken .. wat een tijden waren dat. zeker als er een zondag tussen zat. 3 dagen met je vrienden lekker kloten, dikke lag snikker op de grond en overal resten van kleine vuurtjes....

Laatste jaren denk ik 2018-2019. Eerste keer dat we zoveel mensen hadden uitgenodigd, de collectie was nog nooit zo groot, prefect stook weer en vuurpijlen waren nog toegestaan

18/19 toen ik wat funke spulletjes had ,, enkel fecked dat de beelden super slecht waren achteraf, enkel korte stukjes door buurtbewoners opgenomen als herinnering zoals dit laatste stukje finale bv.

Bijlagen

• IMG_6384.jpeg
    IMG_6384.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 82
  • IMG_6386.jpeg
    IMG_6386.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 75
  • IMG_6390.jpeg
    IMG_6390.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 69
  • IMG_6388.jpeg
    IMG_6388.jpeg
    1,8 MB · Weergaven: 65
  • IMG_6394.jpeg
    IMG_6394.jpeg
    1,1 MB · Weergaven: 65
  • IMG_6412.jpeg
    IMG_6412.jpeg
    1,7 MB · Weergaven: 90
Laatst bewerkt:
Dat is absoluut deze jaarwisseling geweest. Samen met Djaimy en Mattenfreak gevierd, kwamen hier allemaal al de 30ste en sliepen hier 2 nachten. Die dag de oliebollen gebakken enzo, dus we hadden al een dag extra met de sfeer. We hadden geluk met het weer, en hebben buiten het avond eten om de hele dag buiten gestaan. In de wijk ging zeer veel vuurwerk af, veel mensen die langs liepen gaven aan het prachtig te vinden en uit te kijken naar onze 00:00 show. We hadden 18:00 goed afgetrapt met een leuke show, hadden genoeg spullen voor tussendoor en om 00:45 zijn we helemaal los gegaan. Denk dat er zo’n 250 man stond in de straat inclusief een brandweer wagen die kwam kijken waarvan alle brandweermannen aan het filmen waren. Na de show zo ontzettend veel toffe reacties gehad en ook de volgende dag tijdens het opruimen. Waren 2 fantastische dagen met de perfecte sfeer. Dit is hoe oud en nieuw hoort te zijn.

Laatst bewerkt:
Toen ik 12/16 was. Voor 100 gulden vuurwerk. Astronautjes, grondbloemen, jumping jacks, babypijltjes, romeinse kaarsen en een meter pakketje voor 00.00 uur (allemaal nog van top kwaliteit). Vanaf het moment dat de folders binnen kwamen begonnen de kriebels, uren kon ik er naar kijken. Ophalen op de eerste ophaaldag zo vroeg mogelijk. Alles uitstallen, regelmatig kijken en de 31ste naar buiten. De hele dag de buurt rond en stoken tot een uur of 2 snachts. Om 00.00 uur met mijn ouders en de buren. Ik had een overbuurman die vaarde die nam toen al 100K klappers en grote cakes uit het oostblok en België mee en overdag was hij met carbid bezig. Nee, dat gevoel komt nooit meer terug, hoe groot en mooi het vuurwerk ook is dat ik nu koop.

met de overdag sessies stond ik toen jaren met 2 van mijn beste vrienden die toen ook volop stoken. Dat waren wel de beste jaren.

Afgelopen editie vond ik daarna de beste. Door elk jaar te reflecteren en dingen te veranderen wordt mijn beleving steeds beter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan