Wat ga jij volgend jaar anders doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
De shows meer spreiden. Ik merk dat ik net zo veel lol heb met het stoken om 20.00 uur als om 00.00 uur... Dit jaar had ik een hele dikke show om 00.00 uur en op wat singleshots na niks voor tussendoor. Zou ook een hoop doorlontwerk schelen, dus dat lijkt me leuk om dit jaar eens te gaan proberen!

Minder losse cakes aanschaffen is denk ik wel mijn voornaamste punt. Had naast m'n boxen ook een hoop losse cakes voor na 00:00, deze vielen dan allen een beetje in het niet helaas. Kan dan beter extra boxen kopen waarbij je uiteindelijk nog minder kwijt bent per cake.

Wellicht ook wat meer stookspul aanschaffen. Doordat de focus dit jaar meer lag op siervuurwerk had ik niet echt heel veel om te stoken voor 00:00 waardoor de dag ook vrij traag voorbij ging. Had gelukkig nog wel een tasje liggen met wat spul van vorig jaar en nog wat F3 Single Shots aangeschaft. Hierdoor nog wel 1,5u even heerlijk ouderwets kunnen stoken met wat maten. Vond ik misschien nog wel leuker dan alles na 00:00 haha.

Niet meer thuis afsteken. Mensen uit mijn flat hadden net als vorig jaar, 2 busjes vol met triplex blokken etc ter waarde van zo'n tien duizend euro. Allemaal zwart geld wat ze moeten opmaken ofzo. Ik vind het hartstikke mooi, maar het verpest eerlijk gezegd wel mijn eigen stookplezier als ik er net een nederlands compoundje tussendoor kan schieten..

Ondanks de mist EEN MINUUT VOOR 12..., heb ik dit jaar een leuke show in mijn duitse straatje weg kunnen zetten. Hier wordt ook weinig afgestoken door andere en heb er dus veel leuke reacties op gekregen, maar ik ga het volgend jaar toch HEEL anders aanpakken.

Oud en nieuw 2020-2021 komt er GEEN vuurwerk, maar ik spaar het hele jaar door om het Cobra Firing System aan te schaffen met 2 modules, koffers en 40 stuk 3m, 5m en 1m E-match onstekers. een som prijs van een kleine €1,500.

daarna zal er door gespaard worden voor T1 single shots,deze zijn zonder papieren te verkrijgen in duitsland, en wat andere mines en consumenten cakes om met de jaarwisseling van 2021-2022 een show met muziek weg te zetten.

Totale prijs voor het Show-vuurwerk: tussen de €400-700

- Bij niet meer dan 3 freakwinkels bestellen. (Moest dit jaar 7 adressen af)
- Budget weer iets omlaag, zat dit jaar op plusminus 1100€, 700€ is zat.
- kwa cakes alleen nog maar de grotere calibers/formaten aanschaffen. Liever 1 cake van 25 schots in 30mm, dan 4 cakejes in 20mm
- Meer heftig grondvuurwerk halen, de producten van Funke (fonteinen) zijn goed bevallen. Voordeel is ook dat deze spullen bij dichte mist goed zichtbaar zijn.
- Alles op de eerste afhaaldag ophalen
- Projecten op dag 1 afronden, zat dit jaar op oudjaarsdag nog een beetje te stressen.

Ja is herkenbaar dit hoor, heb het 1x gehad (incl. hele planning ook). Het was bijna 02:00, stervenskoud en mijn stookmaten waren er ook wel klaar mee. Ik was blij toen alles op was, als je maanden uitkijkt naar O&N en dit is het gevoel waarmee je naar bed gaat dan gaat er iets niet goed. Ben toen drastisch gaan minderen.

Dit jaar voor het eerst sinds jaren wat meer dan gepland uitgegeven aan vuurwerk (ca. 370 euro). Met wat ik van vorig jaar nog over had was het een collectie van zo'n 500 euro. Was echt perfect, had ook helemaal geen planning dus gisteravond op de pof dingen afgestoken en een kleine selectie gemaakt van wat ik wilde bewaren voor 00:00. Om 00:00 eerst nog even gekeken wat de buurt allemaal voor moois afstak en daarna zelf aan de slag gegaan.

Wat ik volgend jaar anders ga doen is minder losse cakes en meer compound. En dan zorgen dat de kwaliteit dusdanig is dat je in de buurt de nodige nekwervels hoort kraken:D Het moet opvallen dus haha. I.p.v. een hoop losse cakes iig een compound van rond de 200 euro.

En ondanks dat er een aantal artikelen zijn die 200% de moeite waard zijn om nog een keer te kopen, ga ik niks kopen van wat ik afgelopen jaar had. Er is zoveel moois dat ik het zonde vindt om mijn geld weer op dezelfde paarden in te zetten.

haha precies, hier hetzelfde. volgend jaar ook maar voor kwaliteit ipv kwa titeit, althans voor sensatie ipv aantallen.. 👍

Een paar losse cake's maar voor de rest alleen nog maar compounds in 30mm ik ga echt heel selectief aanschaffen.
Heb enorm genoten van de Surex compounds wat een klasse bakken zijn dat zeg, Funke was goed en Evo, deze 3 merken gaan mijn komende jaarwisseling bepalen.

Eigenlijk niks. Weinig losse cakes gekocht en veel compounds
De paar losse cakes die ik had voor 00.00 afgestoken.
Compounds na 00.00 gedaan, was prima dit jaar

Eigenlijk voor het eerst flink wat cakes en zelfs een compound over.
Ik kan nu zoveel dingen op gaan noemen die ik anders zou willen doen maar waar toch niks terecht gaat komen haha.
Eerst maar eens zien hoe de situatie omtrent vuurwerk hier in Apeldoorn zich gaat ontwikkelen.

Een ding wat ik anders ga doen is nog meer genieten van de hele hobby! In maart de opleiding pyrotechniek en dan mooi het hele jaar door shows doen.
Merkte deze jaarwisseling al wel dat de behoefte om alles maar af te steken al minder was dan eerder. Ook wat kieskeuriger geworden qua producten.

100% met je eens. Het enige wat ik er nog aan toe wil voegen is dat ik eens goed ga overdenken of ik nog wel zin heb om veel vuurwerk te halen. 'Het gevoel' had ik dit jaar al minder dan anders, en als ik dan de 28e/29e/30e de verhalen lees over mensen die worden gepakt met 60 kilo en zelfs winkeliers dan twijfel ik toch wel of ik er volgend jaar nog wel zin aan heb.

Ik heb exact hetzelfde gevoel aan dit oud en nieuw overgehouden. Ik voelde me tijdens het ophalen een halve crimineel ondanks dat we met meerdere personen en meerdere auto's waren lag er toch teveel in. Wat is nu 25kg terwijl er compounds zijn die verkocht mogen worden die een stuk zwaarder zijn, totale waanzin ! Als het vuurwerkbesluit niet aangepast wordt dan is het klaar.

Stress om en met legaal vuurwerk, ik kap er dan ook mee !
Ik heb geen zin in boetes/strafblad, etc om vanwege vuurwerk gezeik te krijgen met mijn werkgever. Ik heb een goede baan en die wil ik ook graag houden.

Haal mijn plezier wel uit shows die ik bezoek en koop wat klein grut en één compound voor 0.00 uur. Jammer, maar helaas dat we in dit geweldige land zo betutteld worden tegenwoordig

Ik had dit jaar voor het eerst geen lekker gevoel bij oud en nieuw. Ook vanwege alle negativiteit, vanwege de mist, maar ook vanwege de locatie waar ik was. We waren bij vrienden, waarvan de vriendin hoogzwanger was. Ik voelde me af en toe bezwaard om naar buiten te gaan om vuurwerk af te steken, omdat die vriend dan graag mee wilde, maar dan de wind van voren kreeg omdat ie dan teveel buiten zou zijn (terwijl ze een soort van gewaarschuwd was hoe het zou gaan als ik daar oud en nieuw kom vieren). Ik snap dat het met de zwangerschap te maken heeft, de baby zou ieder moment kunnen komen, maar toch, het deed het voor mijn ervaring niet goed.

Oudjaarsdag, toen ik weg ging van huis, kwam ik de buurvrouw tegen die vroeg of ik het thuis vierde (woon er sinds augustus). Ik gaf aan van niet en ze was toch wel wat teleurgesteld vanwege het mooie vuurwerk wat ze dan dit jaar moesten missen (de vorige bewoner was ook een enorme fanatiekeling en die had al aangegeven aan de buren dat ik dat ook zou zijn). Ze gaf aan dat ze volgend jaar met de buurt graag een tent buiten willen neerzetten, vuurkorven erbij en iedereen is dan welkom (ook vrienden en familie van de buurt). Tevens wilden ze dan geld inzamelen, zodat ik dan een mooie vuurwerkshow neer zou kunnen zetten. Op dat moment wist ik het, wat er ook gebeurt, ik vier het thuis volgend oud en nieuw!

Anders dus:
- Thuis vieren, met de buurt.
- Wat meer compounds. Had nu veel losse cakes en veel F3 vanwege het verbod volgend jaar.
- Betere voorbereiding. Ik had een single shot project bedacht, had een schietkistje, maar ben de ontstekers vergeten.
- Door de aanvulling vanuit de buurt, een wat groter budget. Dit jaar, vanwege het nieuwe huis had ik een kleiner (te klein vind ik zelf) budget.
- Doordat de buurt mee betaald, wil ik echt een show gaan schieten. Dit jaar alles los geschoten.
- Zoals meer mensen al aangeven, de mist machine uit laten. Volgend jaar probeer ik het volgende weer te bestellen: Droog, windkracht 3, rond het vriespunt, eventueel overdag sneeuwval, zodat we een klein wit laagje hebben. Heeft toch wel zijn charmes.

Niet ziek zijn tijdens de afhaaldagen, en nog steeds overigens.
ik kijk elk jaar meer en meer uit naar de 28e dan naar de 31e. eindelijk het bestelde vuurwerk van een heel jaar eindelijk ophalen en bekijken en vasthouden is toch het mooiste. als je dan de 27e ziek word is het 'magische' moment om op de 28e in alle vroegte je vuurwerk op te halen toch echt wel verdwenen en wil je het liefst alleen maar in bed liggen. de kans dat het op de 31e weer eens slecht weer is lijkt elk jaar toch wel weer groter te worden.

Minder bestellen.....
Had geluk dat een vriend ook had besteld bij dezelfde winkel want ik kreeg het niet alleen mee haha!

Meer kwaliteit dan kwantiteit.

Volgend jaar flink downsizen wat aantallen betreft. Stress en haast om alles op te krijgen mag niet de boventoon voeren, dus dat moet helemaal anders. Voor 00:00 enkel paar losse cakes en compounds. Na 00:00 eerst met de kids paar kleine dingen afsteken, totdat het rustiger begint te worden op straat. Daarna pas beginnen met wat gecombineerde compounds, om er in alle rust van te kunnen genieten. Compleet zonder stress en haast.

Pff zelfs de stress al om het legale vuurwerk. Vreselijk eigenlijk, maar helaas de realiteit.

Ik weet niet of ik volgend jaar nog in Nederland stook. Wij zijn druk bezig om in het buitenland (in samenwerking met fabrieken) met vergunning te kunnen stoken (professioneel). Net zoals de stookmeeting in Frankrijk. Zonder zorgen, zonder stress, zonder andere mensen (azijnzeikers) lastig te vallen.

mocht dit ervan komen, dan wordt het met O&N gewoon rustig wat pruttelen. Maar dan houdt het helaas ook op.

Tevens denk ik, dat we hard op een verbod afstormen... de enige redding zou het nieuwe regering in 2021 kunnen zijn. Mits we daar een rechtse regering van kunnen fabriceren...

Afgelopen oud en nieuw een klein budget en dat beviel eigenlijk super goed! Van 10.30 tot 18.00 met een medeliefhebber lekker cat 1 en kleine cat 2 producten lopen stoken. Heerlijk is dat zeg overdag stoken! Van 18.00 tot 19.30 cakes gestookt.

Hierna was de bedoeling dat ik mijn vriendin op zou halen en we naar de 00.00 locatie zouden gaan. helaas door de mist 3 uur in de auto gezeten. Hierdoor pas 23u echt op de stooklocatie. Hierdoor 3 uur tijd 'verloren'

Enige wat ik anders zou dit dit jaar is op 1 locatie blijven :)

onze jaarwisseling was in 1 woord fantastisch......de politie kwam kijken toen
we 3x nederlandse 100.000klappers met nog veel meer kleine matten eroverheen aanstaken.
die trouwens superlekker klapten voor nederlandse begrippen...de mannen waren ook fan van een goede
mat en vonden het jammer dat die dit jaar verboden werden.

dus de antwoord op de vraag....ik verander niks ging gewoon super.

100% met je eens. Het enige wat ik er nog aan toe wil voegen is dat ik eens goed ga overdenken of ik nog wel zin heb om veel vuurwerk te halen. 'Het gevoel' had ik dit jaar al minder dan anders, en als ik dan de 28e/29e/30e de verhalen lees over mensen die worden gepakt met 60 kilo en zelfs winkeliers dan twijfel ik toch wel of ik er volgend jaar nog wel zin aan heb.

EN dit is exact de reden waarom ze iedereen pakken.. het ontmoedigen van het vuurwerk zodat wij (vuurwerkliefhebbers) steeds minder worden. Een langzame gedrachtsverandering is de wens en dan stopt het.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan