Wat ga jij volgend jaar anders doen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ga max 1 nieuw product halen, verder alleen maar bewezen producten. Proberen geen fomo bestellingen te doen. Daarnaast alleen nog maar I shape boxen. De straat is te smal voor brede effecten om een product loodrecht op de straat te zetten, in de lengte is de afstand vd straat naar het huis eigenlijk niet ver genoeg om alles goed te kunnen zien. Geen zin meer om met een volle bolderkar 2 straten te moeten verkassen.

Ook ben ik er achter gekomen dat ik afgelopen jaarwisselingen zo rond de 10 compounds en 16 cake’s afsteek. (Naast het kleine spul/fonteinen) Dit gaat mijn hoeveelheid producten worden voor aankomend jaar.

Me niet meer laten opnaaien door weersvoorspellingen. Afgelopen 2 jaar toch weer stressmomenten terwijl het steeds helemaal goed gekomen is. En als laatste ga ik volgend jaar weer proberen zoveel mogelijk voor 12 uur de lucht in te hebben. Dit bevalt me echt uitstekend. Redelijk rustig id straat voor 12 uur. Optimaal van je eigen vuurwerk genieten en om 12 uur genieten van alles om je heen.
Oja als laatste, niet meteen mn bestellingbon inleveren zodra ik in een winkel ben. Sta soms veel te snel weer met mn bestelling in mn handen en daardoor snel weer buiten. Wil eerst even rustig rond kijken en genieten van wat er allemaal staat en gebeurd. Ff de sfeer van gezinnen/kinderen die met een lijstje door de winkel gaan en dingen aankruisen enzo. Eigenlijk zoveel leuker dan van achter de computer bestellen.

Volgend jaar in ieder geval iemand regelen die wilt filmen, merk dat als ik alles zelf moet doen het ten koste gaat van het genieten van de cakes zelf. Daarnaast voor de momenten dat ik zelf film de lontjes van die cakes verlengen, zodat ik niet elke keer een sprint moet trekken. Dat is een keer of 10 leuk, maar daarna toch vrij vermoeiend (25k stappen verder alsdus mijn smartwatch..) en balen als je net de eerste schoten van je product mist.
Zorgen voor betere voorbereiding van de shows/projecten. Dit jaar lastig geweest door last minute wijziging van de stooklocatie en bijbehorende logistieke uitdagingen. Leuk een grote collectie, behalve als die incognito verhuisd moet worden. Geeft me altijd teveel (onnodige) spanning.
Beter nadenken weer over de stookvolgorde, ik had dat dit jaar voor het eerst niet gedaan en dat beviel slecht, merk dat nu ik een aantal jaar het groots vier het belangrijk is dat je voldoende afwisseling hebt, veel cakes lijken anders op elkaar. Dus ik ga volgend jaar pakketjes maken voor een uur stoken met vanalles erin zodat ik die elke keer mee naar buiten kan nemen.
Meer filmen uit de losse hand, zeker de berg afgestoken cakes, sfeer om me heen en dergelijke. Ik laat het totaal anonieme wel een beetje los, maak me minder zorgen dat ze achter grote collecties an sich gaan. Het gaat om de raddraaiers, daar kan ik veilig van zeggen dat ik daar niet bij hoor. Ook dit jaar weer twee keer even een politie auto voorbij zien komen. Zien dat er niks aan de hand is op mogelijk een stapel cakes die uitbranden en gaan weer rustig door met de orde van de dag. Minder druk maken daarover dus.
Als het weer zo'n koud weer is zorgen voor goede verwarming en een tentje zodat het publiek niet na 5 minuten al staat te koukleumen.
Wat meer projecten maken, zeker voor de kleintjes (volgend jaar met veel kinderen vieren samen is het plan).
Veul minder winkels langs, kost me echt teveel tijd vooraf die me lief is om te delen met het gezin en voor mezelf als vrije tijd. Best leuk geweest, maar nu is het wel klaar ermee. Dan maar wat minder sfeer proeven en iets meer betalen / minder merken. Soms moet je keuzes maken.
Minder druk maken over wat andere vinden, ik merk dat ik soms door het youtube gebeuren je teveel laat beinvloeden door wat andere willen/vinden etc. Dat wil ik helemaal los laten, is gelukkig op de avond zelf wel gelukt. Weer helemaal in mijn element, dat mag ik de voorbereiding ook weer het geval zijn.

Ik blijf in ieder geval zeker filmen, het vieren met mede freaks (heul goede last minute wijziging om toch met andere liefhebbers te vieren ondanks dat het betekende dat ik niet bij mijn vriendin en zoon was). Blijf lekker opbouwen van klein naar groot, en vooral mijn eigen feestje ervan maken.

Volgend jaar in ieder geval iemand regelen die wilt filmen, merk dat als ik alles zelf moet doen het ten koste gaat van het genieten van de cakes zelf. Daarnaast voor de momenten dat ik zelf film de lontjes van die cakes verlengen, zodat ik niet elke keer een sprint moet trekken. Dat is een keer of 10 leuk, maar daarna toch vrij vermoeiend (25k stappen verder alsdus mijn smartwatch..) en balen als je net de eerste schoten van je product mist.
Zorgen voor betere voorbereiding van de shows/projecten. Dit jaar lastig geweest door last minute wijziging van de stooklocatie en bijbehorende logistieke uitdagingen. Leuk een grote collectie, behalve als die incognito verhuisd moet worden. Geeft me altijd teveel (onnodige) spanning.
Beter nadenken weer over de stookvolgorde, ik had dat dit jaar voor het eerst niet gedaan en dat beviel slecht, merk dat nu ik een aantal jaar het groots vier het belangrijk is dat je voldoende afwisseling hebt, veel cakes lijken anders op elkaar. Dus ik ga volgend jaar pakketjes maken voor een uur stoken met vanalles erin zodat ik die elke keer mee naar buiten kan nemen.
Meer filmen uit de losse hand, zeker de berg afgestoken cakes, sfeer om me heen en dergelijke. Ik laat het totaal anonieme wel een beetje los, maak me minder zorgen dat ze achter grote collecties an sich gaan. Het gaat om de raddraaiers, daar kan ik veilig van zeggen dat ik daar niet bij hoor. Ook dit jaar weer twee keer even een politie auto voorbij zien komen. Zien dat er niks aan de hand is op mogelijk een stapel cakes die uitbranden en gaan weer rustig door met de orde van de dag. Minder druk maken daarover dus.
Als het weer zo'n koud weer is zorgen voor goede verwarming en een tentje zodat het publiek niet na 5 minuten al staat te koukleumen.
Wat meer projecten maken, zeker voor de kleintjes (volgend jaar met veel kinderen vieren samen is het plan).
Veul minder winkels langs, kost me echt teveel tijd vooraf die me lief is om te delen met het gezin en voor mezelf als vrije tijd. Best leuk geweest, maar nu is het wel klaar ermee. Dan maar wat minder sfeer proeven en iets meer betalen / minder merken. Soms moet je keuzes maken.
Minder druk maken over wat andere vinden, ik merk dat ik soms door het youtube gebeuren je teveel laat beinvloeden door wat andere willen/vinden etc. Dat wil ik helemaal los laten, is gelukkig op de avond zelf wel gelukt. Weer helemaal in mijn element, dat mag ik de voorbereiding ook weer het geval zijn.

Ik blijf in ieder geval zeker filmen, het vieren met mede freaks (heul goede last minute wijziging om toch met andere liefhebbers te vieren ondanks dat het betekende dat ik niet bij mijn vriendin en zoon was). Blijf lekker opbouwen van klein naar groot, en vooral mijn eigen feestje ervan maken.
Dit is iets waar ik zelf ook constant tegen aanloop, ik wil ook weer kleiner en compacter en wel met het gezin. Meer stoken voor mij zelf en mijn zoontjes beginnen nu ook een liefde voor vuurwerk te ontwikkelen en dan wil ik dat graag met hun delen ipv voor mij zelf te stoken met mede liefhebbers. Ja dat is genieten in het aantal vuurwerk wat de lucht in gaat, maar ik doe dit liever lekker in mijn eigen houtje op mijn eigen tempo. Lekker een uurtje fonteinen, single shots en zo opbouwen en niet vanaf 18:00 strooien met blokken.

En filmen dat is wel steeds meer een ding aan het worden. Ik vind het leuk om te doen en na de tijd geeft mij dat een beter beeld van een stuk vuurwerk, want na 20 dozen weet ik vaak niet meer wat wat ook al weer deed. Maar het haalt ook het genieten weg van je eigen dozen, want je kijkt toch af en toe door dat schermpje heen.

Moraal van het verhaal, volgend jaar O&N met het gezin en kijken of ik filmen anders kan doen.

Ik verwacht niet dat ik volgend jaar veel anders ga doen. Dit jaar heb ik het voor mij bijna perfect aangepakt. Flink minder klein grut gehaald, alleen nog een paar echt leuke dingetjes zoals Airforce 1, en dan gewoon 1 pakje. Ik had ook nog 5 doosjes Thunder Twins over van vorig jaar. Daarvan heb ik er 's avonds al 3 weggegeven aan de buren. Die waren er blij mij, want de buurman (ook een beetje een vuurwerk liefhebber) baalde al dat er tegenwoordig nog zo weinig fatsoenlijk (en betaalbaar) stookmateriaal te vinden is voor de jeugd (de buurjongen). En ik was blij dat ik er van af was, zodat ik ze niet hoefde te stoken om het stoken.

Als er dan iets is wat ik anders zou doen, dan is het nog wat meer mooie fonteinen, en niet meer een budget cake pakket nemen. Liever 2 of 3 goede cakes dan 5 hooguit matige cakes.

Misschien een interessant idee voor jou (en wellicht ook voor @Gupje ) om sfeer vast te leggen:
Ik heb sinds dit jaar een Insta360 camera. Die heb ik deze jaarwisseling een paar keer (middels een mini/tafel statiefje) op het stook-pleintje neergezet, vlakbij het vuurwerk. Je hebt er weinig omkijken naar terwijl het hele leuke plaatjes oplevert, zowel van het vuurwerk (van dichtbij) als ook de rest van de omgeving. Alleen vooraf zorgen voor een SD kaart met genoeg opslagruimte (ik gebruik nu 64GB, maar bij veel filmen is meer geen overbodige luxe) en een paar (opgeladen) accu's.

Bij deze één van de filmpjes die ik met de 360 geschoten heb, vlak na 0:00u tussen een kleine lading Knettertons. In de edit het beeld rond laten draaien zodat je overal wat kunt zien. Harde crackling van dichtbij kan de interne microfoon alleen niet zo goed tegen. 🫣

Eddy.

Laatst bewerkt:
-Geen klein grut meer aanschaffen. Als je ziet wat je daaraan uitgeeft kan je beter wat mooie cakes kopen.

-Kwa cakes en compounds echt alleen de krenten uit de pap aanschaffen en dan voornamelijk rambakken.

- weer een klein showtje schieten en niet steeds heen en weer lopen om een cakeje te pakken.

- Een strak muurtje bouwen en niet overal wat vd collectie hebben staan.

- Eerste verkoopdag weer met het gezin naar Duitsland vw shoppen, boodschappen blijven eten en pas in de avond weer naar huis.

2 of 3 grote compounds 00:00 en een paar kleine cakes + meterpakket voor rond 18u.
Dan is het mooi geweest.

Ben op een punt gekomen dat ik het geld liever aan andere dingen ga spenderen.

Toch wel een aantal dingen die ik wil gaan veranderen, waar ik dit jaar tegenaan ben gelopen.

- Met minder genoegen gaan nemen. Ook dit jaar weer erachter gekomen dat het teveel was. Rond 23:00u merkte ik al dat ik het minder leuk begon te vinden en ben uiteindelijk om 01:00 gestopt met stoken omdat ik er echt niet meer van kon genieten. Heb dan ook niet alles op kunnen maken.

- Weer terug naar meer zekerheid qua kwaliteit. Funke, Iskra, Argento of Riakeo zullen weer meer terugkomen in de collectie.

- Beter uitzoeken welk product, batch en/of vervanger ik ga krijgen bij de winkelier. Het was een erg rommelig jaar op dit gebied.

- Iets minder crackling cakes aanschaffen. Het is 1 van mijn favoriete effecten, maar afgelopen jaar was het net iets teveel.

- Zoals bovenstaande beschreven meer afwisseling met verschillende effecten. De cake assortimenten krijgen meer aandacht.

- Op zoek gaan naar unieke producten. Zo had ik afgelopen jaar G.O.L.D. van Volt en de kleine all at once Thunderbolts van Magnum kunnen vinden. Beide waren batch 2020. Het zoeken ernaar, eindelijk gevonden en het in handen krijgen maakte iets los in mij.

- Het in de gaten houden van (20mm of kleiner) kaliber cakes/compounds. Een aantal cakes die ik had, heeft mij dit jaar positief verrast met wat het kan doen. Wel moet het tempo daarbij goed zijn, maar het is blijkbaar zo slecht nog niet!

Kleinschaliger, maar voornamelijk ook meer fakkelen tijdens de show. Dit jaar toch weer geprobeerd een finale te schieten met snellont, maar het is praktisch ondoenlijk alles synchroon te laten eindigen. Jammer, maar helaas. Nu dus gewoon per rek maar gaan fakkelen.

Na 0.00 3 compounds. Had er nu 2.
Tussen 21.00 en 23.00 3 of 4 mooie cakes
18.00-20.00 minder crackling mines. Was er na 1 pakje wel klaar mee eigenlijk.
Wil meer fonteinen, knetterkegels, geisir en meer ander klein spul wat langer effect heeft, zodat ik wat rustiger kan stoken ipv continue heen en weer rennen.
Verder alleen goed gevulde 25 mm of 30 mm cakes.

Voor het afhalen doe ik weer bij meerdere winkels kleinere bestellingen. Ik vind dat toch wat relaxter qua sjouwen, zodat je niet dingen op de balie moet laten staan of lastig sjouwen enzo..
Wil wel 1 winkel erbij doen.

Budget mag ietse hoger en ik blijf zoeken naar diversiteit en aparte combi's of effecten.

Had een aantal assortiment cakes en ook in meervoud. Ik merk netzo als hierboven dat ik daar toch wel een beetje mee klaar ben. Heb daar ook nog wel wat van over omdat daar bij wijze van geen zin meer in had. Omdat het wat te eentonig was.
Wat ik wil veranderen is dus wat meer variatie aan cakes. Cakes waar ik naar uit kijk en waar ik enthousiast wordt met unieke effecten.
Dit jaar ook voor het eerst wat grote compounds gehad en dat beviel me goed.
In de vooravond een aantal kleine cakes en dan lekker om 12 uur cakes waar ik naar uit kijk met dikke compounds.
Te veel klein spul zoals elk jaar..

Ik heb alle reacties zoals hierboven ook jaren lang kunnen schrijven, nadat je je piek hebt gehad komt er een proces van een aantal jaren om de juiste balans te vinden.
En die heb ik nu al een aantal jaren gevonden!

Als ik iets nog moet noemen, wellicht nog een 500grammer omwisselen voor een extra compound voor na 00:00.

Winkels dichterbij, minder winkels en afhalen beter verspreiden. Had nu 2 winkels vrij ver weg en in totaal 3 winkels op 28 december. Was die dag de hele dag gestrest om alles maar te halen en thuis te krijgen.
Ook wil ik het afsteken wat beter verdelen. Nu deed ik bijna alles net na 00:00 en dan ben je alleen maar alles aan het opstoken zonder echt heel goed te kijken. Wil er meer van genieten.

Komende O&N voor het eerst in jaren niet meer thuis vieren maar bij onze dochter en twee kleinkinderen. Onze dochter is jarig op 1 januari en van daaruit is de traditie ontstaan om altijd oud en nieuw bij ons te vieren, was altijd heel leuk met onze vrienden en haar vrienden en vriendinnen. Inmiddels is ze 28 en heeft ze zelf twee kinderen, waarvan de oudste komend jaar 5 wordt. Met die kleine afgelopen 31 december al wat vuurwerk overdag afgestoken, maar 's avonds weer gewoon bij ons met een mannetje of 20, maar zonder onze dochter en kleinkinderen. Dit jaar gaan we naar hun toe en het lekker daar vieren. Zal dan wel wat minder vuurwerk worden dan als we thuis zijn, maar dat mag de pret niet drukken. Kijk er nu alweer naar uit om met die kleine lekker af te steken de 31ste!

ik ga niet veel anders doen. Alleen denk wat meer 30mm 100 shots weglaten en daarvoor in de plaats meerdere klein kaliber boxjes en deze dan per 2 schieten. Zoals de 100 shots display box. Deze per 2 geeft voor mij meer een wauw effect dan een single 100 shots 30mm.

Geleerde lessen.

- De fontijn werkt leuk achter in de tuin, met wind kan je die nog leuk af steken tussen door. (bft is net iets lager aan de grond) Zijn ook niet duur en plezierig met een biertje.
- Niet op de eerste verkoopnacht/dag de grens over voor wat klein spul, je staat namelijk erg lang in de rij. Logisch, maar ik had het niet zo druk verwacht als dit jaar.
- Demo's zijn demo's! Kunnen dus ook samples geschoten worden, de hype kan ook soms tegenvallen. (colorhypnose/coconutbounty)
- Straatvideo's zijn doorslaggegvend, maar niet een garantie of het product dit jaar net zo is. (bij sommige merken meer dan bij andere)
- Funke, argento, iskra, riakeo. Zijn hele goeie merken met eerlijke demovideo's
- Als er veel wind is, paar leuke kleine cakes van 30 mm zijn gewoon altijd leuk en kosten niet veel dus minder zonde om af te steken met wind.
- let op hoeveel goude potten je koopt. Zonde als je collectie aardig wat goud heeft en het waait pleuris hard. :)

Laatst bewerkt:
ik ga niet veel anders doen. Alleen denk wat meer 30mm 100 shots weglaten en daarvoor in de plaats meerdere klein kaliber boxjes en deze dan per 2 schieten. Zoals de 100 shots display box. Deze per 2 geeft voor mij meer een wauw effect dan een single 100 shots 30mm.
Soortgelijk voornemen had ik eerder al en is dit jaar prima bevallen. I.p.v. meer meer meer compounds toch gekozen voor een paar leuke 19/25sh bakkies en die per 2-3-4 geschoten verdeeld over de avond. Beviel prima.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan