Wat eet en/of maak jij graag tijden de feestdagen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Kerstavond maak ik al jaren Bavette op de barbecue. De andere feestdagen natuurlijk gourmetten en stampotten bij moeders.

Hier is nog niet bekend wat er op tafel staat. 1e kerstdag eten met familie. Het menu moeten we dan zelf verzinnen. 2e en 3e kerstdag uit eten met goede vrienden. Scheelt een hoop voorbereiding :p

Met kerst altijd bij mijn ouders eten met de familie, waarbij er een heel buffet wordt gemaakt door mijn moeder waar dagen werk in zit. Kan me daar echt op verheugen dat sfeertje in huis. Gezellig met zijn allen in de kamer, terwijl moeders stress heeft in de keuken en vaders de taak heeft op zijn eigen gedeelte (lees de frituur buiten) wat klaar te maken. Wat dat betreft is het voor haar denk ik wel vergelijkbaar met het hele vuurwerk gebeuren, veel werk om een goed menu samen te stellen en de voorbereidingen te treffen, alvast de voorpret van de familie die er van gaat genieten en vervolgens in een uur zien of al die verwachtingen worden waargemaakt (welk gerecht valt tegen en wat moet er volgend jaar terugkomen!?). Persoonlijke favorieten: huisgemaakte rundvleessalade, witlof met ham en kaas in bladerdeeg en de huisgemaakte ananas bavarois.

1 Kerstdag altijd een menu waarbij iedereen een gang maakt, of meerdere gangen. Waarbij het hoofdgerecht altijd bestaat uit een groot stuk vlees van de kamado. Afgelopen jaar 2 ossenhazen, gruwelijk is dat tcoh.

En de andere dag hopelijk gourmetten maar dat is helaas nog niet zeker.

• Like
Waarderingen: heho
Wij pakken hier sinterklaas ook maar mee om lekker gezellig wat te eten. Iedereen neemt wat mee en een kaasfondue mag ook niet ontbreken.

• Like
Waarderingen: heho
1e kerstdag zijn we samen en word t gewoon vet en veel...
2e kerstdag komen mn schoonouders hier en zijn de kids er dus dan gooi ik de Kamado aan en word er een mooi stuk vlees en vaak wat zalm gerookt...

Wat de 31e betreft sluit ik me bij mn voorganger aan, dit hebben wij vorig jaar voor het eerst gedaan en dat beviel prima!!

Op 1 januari is er vanaf 14:00 een nieuwjaarsborrel bij de schoonfamilie waar alle restjes worden opgemaakt. Iedereen neemt wat mee, denk aan drank, vuurwerk en eten. En uiteindelijk gaat iedereen aan het eind van het avond zo blauw als een aap naar huis....

Met kerstavond is het eigenlijk altijd wat kleine hapjes om de hele avond te pakken, ook handig gezien er dan hier één jarig is en je dan niet uitgebreid in de keuken hoef te staan.

Eerste kerstdag kook ik eigenlijk ieder jaar en dan graag ook uitgebreid, voor dit jaar is dat een zalmbonbon, carpacciobonbon, tomatensoep, varkenshaas met ham, kaas, pesto, spinazie en tomaat en afsluitend panna cotta en een bastogne toetje :D

Tweede kerstdag wordt dit jaar ook weer wat kleiners, vaak is dan de eetlust al wel weer wat gedaald door de voorgaande dagen, maar dit jaar komt daar ook weer een verjaardag bij.

Met oud jaar toch altijd wel gewoon de kleine hapjes, oliebollen, appelbeignets, soep en vooral niet teveel tijd kwijt zijn aan het eten. Stoken moeten we!

Kerstavond net waar ik zin in heb, die avond 'vier' ik nooit dus zal een 'sport' maaltijdje zijn(kip/rijst/gtoente). 1e kerstdag altijd uiteten met mijn ouders en zoontje. 2e kerstdag bestel ik meestal een pizza'tje. 31e eigenlijk altijd even bij de Mc Donalds. Doen het 18.00uur moment altijd met een groepje samen, maar dat is 45min rijden en komen altijd langs de Mac onderweg!

Ik maak altijd voor en nagerecht. mn broertje maakt groot stuk vlees van de kamado als hoofdgerecht, altijd goed. En meestal bestaat het voorgerecht uit carpaccio aangezien iedereen dat wil en lekker vindt. Plan is wel om dit jaar een ossenhaas te kopen en die dan in dunne plakjes te snijden d°en die weer platter te slaan met een vleeshamer. Tien keer lekkerder dan carpaccio van de supermarkt. Na maak ik altijd kleine nagerechtjes, plan is gegrilde ananas met dolce de leche, witte chocomousse en een lavacakje.

Eerste kerstdag doen we lekker gourmetten op onze eigen gourmet bord. Op tweede kerstdag ik op het werk en krijgen we een lijst met menu’s wat we kunnen krijgen en met oud en nieuw een lekkere grote kapsalon en door de avond heen wat hapjesIMG_0942.jpeg

Ik moet dit jaar het voorgerecht maken bij de schoonfamilie. Ik houdt het simpel maar lekker, een carpaccio tompouce.

Wat we dit jaar allemaal gaan eten is nog niet bekend, althans, wat betreft de 1e Kerstdag. Tweede Kerstdag is het altijd Chinees. Daarnaast bakken we altijd oliebollen op oudjaarsdag en de laatste 2 jaar ook wafels. Tussendoor doen we vaak een winter bbq houden, dan gooien we er steevast spareribs en shaslick op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan