Waarom verwijderen wij sommige nieuwe producttopics?

Dat lijkt me een goede oplossing. Uiteraard logisch dat importeurs niet willen dat er foutieve informatie over hun producten onbedoeld verspreid wordt. Ook logisch dat forumleden nieuwe producten willen bespreken zodra deze ergens verkocht worden.

Na gesprek met importeurs en het feit dat winkeliers soms niet te stoppen zijn met delen, komen we er toch op terug dat wanneer de informatie niet foutief is, wij het laten staan.

Is dit vandaag beslist? Dus de 2 topics die ik had aangemaakt mogen nu dus wel blijven?

Dat lijkt me een goede oplossing. Uiteraard logisch dat importeurs niet willen dat er foutieve informatie over hun producten onbedoeld verspreid wordt. Ook logisch dat forumleden nieuwe producten willen bespreken zodra deze ergens verkocht worden.

Daarom, het is makkelijk op te lossen door een disclaimer erbij te zetten zoals hierboven is genoemd (en wat ik zelf in de topics al erbij had gezet, waarna het alsnog verwijderd was..) anders houd het vrij snel op en zal het van jan tot september een dood forum zijn

Waarschijnlijk, vandaar mijn advies: maak een “officieel” account aan namens jouw bedrijf en heb laagdrempelig klantcontact.

Daarmee verplicht je een Importeur haast om actief deel te nemen aan een forum. Dat zou een keuze van de importeur zelf moeten zijn. Mijn reactie op dit onderwerp, gekopieerd vanuit een ander topic:

Op zich was dit altijd al goed geregeld. Alleen zijn er een handvol winkels die al vrij vroeg beginnen met de verkoop van nieuwe artikelen en het tóch anders doen.

Nog niet zo lang geleden was de afspraak dat, vergelijkbaar met een nieuw model telefoon, auto, gameconsole, enz. er een "launchdate" was. Vaak was dat de dag van de demo van de desbetreffende importeur. Ook hier op VWC zat de CREW dan klaar om letterlijk op de avond van de demo de nieuwe artikelen hier op het forum aan te zetten. Voor die tijd was het dan niet de bedoeling dat de nieuwe artikelen al werden aangeboden via de winkels, op websites verschenen en dus ook niet op de Fora. Doordat er max. 10 tot 20 winkels zijn, van de nog ruim 800 in NL, die veel vroeger in het jaar aan het verkopen zijn dan die ca. 800 anderen, ontstaat er drang naar de koop en verkoop van nieuwe artikelen. Daarnaast zijn er steeds minder demo's waardoor die "launchdate" ook steeds minder concreet geworden is. Wat wel nog steeds zo is, is dat de meeste importeurs de officiële productdata bij de Fora aanleveren en daarbij aangeven wanneer het dan online mag komen.

Rubro/Vuurwerkmania heeft ons als Dealer heel duidelijk gewaarschuwd na het "gedoe" van vorig jaar: wacht a.u.b. met het aanbieden van de nieuwe artikelen totdat de video's definitief zijn én we 100% zeker kunnen garanderen dat alle artikelen ook echt gaan komen. Wij geven jullie een seintje als alle lichten op groen staan. Sommige Dealers negeren dat dus mogelijk, of het is niet met ze besproken en/of ze nemen dat risico alsnog.

Wij hebben er als Huisman meestal wat minder mee van doen omdat wij altijd proberen om in september onze webshop te openen en onze Freak-actie te starten, juist ook rondom de demo's. Dan hebben we eigenlijk geen tot amper last van die launchdates.​

Hey Gizmo,

Begrijpelijk dat niemand een importeur iets kan verplichten. Maar is het punt niet dat zij nu ook al actief deelnemen aan het forum door te bellen met verwijderingsverzoeken?

Vanuit jouw toelichting over de marktwerking en “de eerste willen zijn” snap ik heel goed waarom importeurs er op hameren dat men die info niet vrij geeft. Het zou in ieders belang zijn, lees: importeur en verkoper, om de producten te tonen op een demo en daarna pas te delen online. Het zou een stuk eerlijker verlopen dan.
Wellicht is iets daarover contractueel vastleggen in de toekomst verstandig.

Blijf er wel bij dat post verwijderen met info over producten, terwijl diezelfde info elders online nog steeds te vinden is, enigszins voelt als de mond gesnoerd worden.

Uit interesse: welke consequenties zouden er tegenover kunnen staan voor een verkooppunt?

Vuurwerk is leuk!
Piet

Volgens mij, als een importeur informatie niet gelekt wil hebben via een winkel, dan moet die importeur de informatie gewoon niet aanleveren, geen conceptvideo rondsturen, geen info. Hooguit zeggen dat ze nieuwe producten hebben waarvan de details nog volgen, zodra dat compleet is krijgen jullie meer informatie.

Als we kijken naar schrijf vrijheid dan ben ik daar natuurlijk voor op het forum mits iemand zich gedraagt natuurlijk maar in dit geval ben ik het met de crew eens. Product informatie komt alleen juist vanuit de importeur ( als ze hun werk doen;)) daarom lijkt het mij handig dat alleen mods producten kunnen toevoegen. Dit is beter voor het juiste format en stukje eindcontrole qua correctheid.

Ik vind het niet echt boeiend als we niet kunnen discussiëren in mei juni juli over nieuwe artikelen die besteld kunnen worden bij winkels die ze al persee willen verkopen. Diezelfde winkels moeten ook niet klagen als een artikel niet komt want dat risico is er ook nog eens.

neemt niet weg dat ik nieuwsgierig blijf naar nieuwe artikelen natuurlijk maarja September begint het seizoen meestal en dan is er vaak veel meer duidelijk.

Volgens mij, als een importeur informatie niet gelekt wil hebben via een winkel, dan moet die importeur de informatie gewoon niet aanleveren, geen conceptvideo rondsturen, geen info. Hooguit zeggen dat ze nieuwe producten hebben waarvan de details nog volgen, zodra dat compleet is krijgen jullie meer informatie.

Voorheen was dat ook zo. Voor Corona kregen Dealers ook conceptvideo's van nieuwe artikelen te zien, maar dan meestal op een telefoon of laptop van de vertegenwoordiger die dan langs kwam. Rond de importeurdemo's kreeg je dan de definitieve input, afbeeldingen, video's, enz.

Tijdens Corona vielen de fysieke afspraken weg en zag je veel online meetingen en dat conceptinfo digitaal beschikbaar werd gesteld. Sommige importeurs werken nu nog steeds zo en ligt info niet zozeer op straat maar wel bij verschillende Dealers.

Uit interesse: welke consequenties zouden er tegenover kunnen staan voor een verkooppunt?

Piet

Zoals ik al schreef:

Rubro/Vuurwerkmania heeft ons als Dealer heel duidelijk gewaarschuwd na het "gedoe" van vorig jaar: wacht a.u.b. met het aanbieden van de nieuwe artikelen totdat de video's definitief zijn én we 100% zeker kunnen garanderen dat alle artikelen ook echt gaan komen. Wij geven jullie een seintje als alle lichten op groen staan. Sommige Dealers negeren dat dus mogelijk, of het is niet met ze besproken en/of ze nemen dat risico alsnog.

Dat kán dus betekenen dat artikelen niet komen, details onjuist zijn of video's geen realistische weergave zijn van het uiteindelijke product. Als je als Dealer er desondanks voor kiest om de artikelen toch gewoon al wel aan te bieden, is dat risico voor jou en moet jij als Dealer dat oplossen met de consument als dit misgaat.​

Back
Bovenaan