Waarom je buurman nu een huis vol vuurwerk heeft

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Hoe overtuig je? Communicatie-expert Lars Duursma van internationaal trainingsbureau Debatrix geeft iedere week een tip. Deze week: de vuurwerk*industrie en sociaal bewijs.

Dit gebeurde er
Vlak voor de start van de officiële vuurwerkverkoop kwam vuurwerkhandelaar Frits Broks met een goedgetimede waarschuwing: Nederlanders kopen volgens hem massaal vuurwerk dat straks verboden is. ‘De Chinese rollen zijn niet aan te slepen’, zo vertelde hij in meer dan dertig media, waaronder het AD, Het Parool, NRC Handelsblad en RTL Nieuws.

Dat leidt tot gevaarlijke situaties, aldus Broks: ‘We merken dat veel mensen extra rollen *bestellen om een voorraadje aan te leggen voor volgend jaar.’ En Broks is tegen gevaarlijke situaties.

Zijn bedrijf heeft twee magazijnen voor in totaal 60 duizend kilo vuurwerk. Ik nam een kijkje op de website. Bij de nieuwsberichten valt op dat klanten al maanden worden aangemoedigd zo veel mogelijk vuurwerk in de slaan dat dit jaar nog legaal is: ‘Wil jij volgend jaar of de volgende jaren nog met de jaarwisseling kunnen genieten van Chinese rollen of grote single-shots? Koop ze dan dit jaar groots in!’

Wat leren we daarvan?
Het lijkt een bewuste strategie van de vuurwerkindustrie: moedig klanten aan veel vuurwerk in te slaan dat straks verboden is. Breng vlak voor de start van de officiële verkoop groot naar buiten dat klanten dat ‘massaal’ doen. Gevolg: nóg meer mensen gaan dat doen.

Dat laatste fenomeen heet ‘sociaal bewijs’ en werd als overtuigstrategie geïntroduceerd door wetenschapper en auteur Robert Cialdini. Hij beschreef hoe we vaak worden beïnvloed door anderen: als een barman ’s ochtends flink wat geld stopt in de fooienpot, geven klanten de rest van de dag meer fooi. Daarom zijn media, terecht, *terughoudend met verslaggeving over zelfmoord: een prominent artikel leidt aantoonbaar tot kopieergedrag.

Ondertussen leven veel Nederlanders, zonder het te weten, naast of boven een buurman die z’n huis of kelder heeft volgestopt met levensgevaarlijk en inmiddels verboden vuurwerk. Het is wachten op het eerste ongeluk.

Met dank aan de vuurwerk*industrie.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/waarom-je-buurman-nu-een-huis-vol-vuurwerk-heeft~bad11533/

Belachelijk. Levensgevaarlijk en inmiddels verboden vuurwerk. Weet deze gek wel waar hij over praat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom krijgen dit soort types steeds weer een podium om onjuistheden de wereld in te spuien.

Laatst bewerkt:
En de media gebruikt deze overtuigingsstrategie ook.. allemaal verhalen verzamelen van mensen met een bruikbare mening en dit belichten, het liefst in een premium artikel zodat je er ook nog aan verdiend als krant.

Misschien gaat er nu een belletje rinkelen bij de lezers nu de redactie aangeeft dat zij bekend zijn met deze overtuigingsstrategieen en dus indirect zegt hoe je iemands standpunten kan veranderen. Maar denk dat de meeste volkskrant lezers niet de link kunnen leggen tussen opinievorming, politieke agendas, redactiestukken en het werk van sociale wetenschappers als cialdini.

Side note: Cialdini is trouwens echt een klasse wetenschapper. Voor iedereen die houdings- of gedragsverandering wil realiseren, Pre-Suasion, sterk boekkie.

Het enige wat hier gebeurd is dat je straks nog meer anonieme melders krijgt met dank aan Communicatie-expert Lars Duursma.

Jeetje wat overdreven weer. Maar ja, het zou me ook niets verbazen als ze dit echt zo vinden. Het begint een beetje een mietjesmaatschappij te worden van 'pas op hier' en 'pas op daar' en dat kun je toch niet zeggen'. Wat een watjes allemaal.

Jeetje wat overdreven weer. Maar ja, het zou me ook niets verbazen als ze dit echt zo vinden. Het begint een beetje een mietjesmaatschappij te worden van 'pas op hier' en 'pas op daar' en dat kun je toch niet zeggen'. Wat een watjes allemaal.

Mietjesmaatschappij is het allang.

Nounou. Straks gaat er een pruttelrolletje af bij de buurman :rolleyes:. Ik hoop dat ik nog wel kan slapen dit jaar :bonk:.

Je buurman zou maar een kelder vol hebben liggen met oorverdovende Nederlandse chinese rollen. Gelijk aangeven.
Waren dit jaar wel van een bijzonder slechte kwaliteit hahahaha

Wat een idioterie weer dit, om gek van te worden.
Word de rest van Nederland dan ook niet beinvloed door de media/regering?
En door wie zou het komen dat Nederlands knalvuurwerk door veel onwetende als gevaarlijk word gezien?

Ze blijven het allemaal wel verzinnen zeg, te erg voor woorden weer dit!!!

Pure stemmingsmakerij weer! Als je niet weet waar je over praat, zeg dan niets.
Straks weer bij alle vuurwerkliefhebbers de EOD aan de deur, na een anonieme tip voor 1 F3 single shot die nog gewoon legaal gekocht kon worden dit jaar. Ze zijn nog niet eens officieel verboden, die wetgeving moet nog in gaan.

Enige optie die wij hebben is de handen bij elkaar steken en aan gaan tonen dat ze het compleet mis hebben. En ook zorgen dat deze boodschap bij een groot deel van de bevolking terecht komt. Eventueel voorpagina van de grote landelijke dagbladen. dat kost wel wat, maar als de importeurs en winkeliers nou eens een bedrag bij elkaar leggen en tot actie over gaan.
Ik heb voor mijn gevoel een heel erg goed idee, echter houd ik dat nog even voor me.

Back
Bovenaan