Hoe overtuig je? Communicatie-expert Lars Duursma van internationaal trainingsbureau Debatrix geeft iedere week een tip. Deze week: de vuurwerk*industrie en sociaal bewijs.
Dit gebeurde er
Vlak voor de start van de officiële vuurwerkverkoop kwam vuurwerkhandelaar Frits Broks met een goedgetimede waarschuwing: Nederlanders kopen volgens hem massaal vuurwerk dat straks verboden is. ‘De Chinese rollen zijn niet aan te slepen’, zo vertelde hij in meer dan dertig media, waaronder het AD, Het Parool, NRC Handelsblad en RTL Nieuws.
Dat leidt tot gevaarlijke situaties, aldus Broks: ‘We merken dat veel mensen extra rollen *bestellen om een voorraadje aan te leggen voor volgend jaar.’ En Broks is tegen gevaarlijke situaties.
Zijn bedrijf heeft twee magazijnen voor in totaal 60 duizend kilo vuurwerk. Ik nam een kijkje op de website. Bij de nieuwsberichten valt op dat klanten al maanden worden aangemoedigd zo veel mogelijk vuurwerk in de slaan dat dit jaar nog legaal is: ‘Wil jij volgend jaar of de volgende jaren nog met de jaarwisseling kunnen genieten van Chinese rollen of grote single-shots? Koop ze dan dit jaar groots in!’
Wat leren we daarvan?
Het lijkt een bewuste strategie van de vuurwerkindustrie: moedig klanten aan veel vuurwerk in te slaan dat straks verboden is. Breng vlak voor de start van de officiële verkoop groot naar buiten dat klanten dat ‘massaal’ doen. Gevolg: nóg meer mensen gaan dat doen.
Dat laatste fenomeen heet ‘sociaal bewijs’ en werd als overtuigstrategie geïntroduceerd door wetenschapper en auteur Robert Cialdini. Hij beschreef hoe we vaak worden beïnvloed door anderen: als een barman ’s ochtends flink wat geld stopt in de fooienpot, geven klanten de rest van de dag meer fooi. Daarom zijn media, terecht, *terughoudend met verslaggeving over zelfmoord: een prominent artikel leidt aantoonbaar tot kopieergedrag.
Ondertussen leven veel Nederlanders, zonder het te weten, naast of boven een buurman die z’n huis of kelder heeft volgestopt met levensgevaarlijk en inmiddels verboden vuurwerk. Het is wachten op het eerste ongeluk.
Met dank aan de vuurwerk*industrie.
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/waarom-je-buurman-nu-een-huis-vol-vuurwerk-heeft~bad11533/
Dit gebeurde er
Vlak voor de start van de officiële vuurwerkverkoop kwam vuurwerkhandelaar Frits Broks met een goedgetimede waarschuwing: Nederlanders kopen volgens hem massaal vuurwerk dat straks verboden is. ‘De Chinese rollen zijn niet aan te slepen’, zo vertelde hij in meer dan dertig media, waaronder het AD, Het Parool, NRC Handelsblad en RTL Nieuws.
Dat leidt tot gevaarlijke situaties, aldus Broks: ‘We merken dat veel mensen extra rollen *bestellen om een voorraadje aan te leggen voor volgend jaar.’ En Broks is tegen gevaarlijke situaties.
Zijn bedrijf heeft twee magazijnen voor in totaal 60 duizend kilo vuurwerk. Ik nam een kijkje op de website. Bij de nieuwsberichten valt op dat klanten al maanden worden aangemoedigd zo veel mogelijk vuurwerk in de slaan dat dit jaar nog legaal is: ‘Wil jij volgend jaar of de volgende jaren nog met de jaarwisseling kunnen genieten van Chinese rollen of grote single-shots? Koop ze dan dit jaar groots in!’
Wat leren we daarvan?
Het lijkt een bewuste strategie van de vuurwerkindustrie: moedig klanten aan veel vuurwerk in te slaan dat straks verboden is. Breng vlak voor de start van de officiële verkoop groot naar buiten dat klanten dat ‘massaal’ doen. Gevolg: nóg meer mensen gaan dat doen.
Dat laatste fenomeen heet ‘sociaal bewijs’ en werd als overtuigstrategie geïntroduceerd door wetenschapper en auteur Robert Cialdini. Hij beschreef hoe we vaak worden beïnvloed door anderen: als een barman ’s ochtends flink wat geld stopt in de fooienpot, geven klanten de rest van de dag meer fooi. Daarom zijn media, terecht, *terughoudend met verslaggeving over zelfmoord: een prominent artikel leidt aantoonbaar tot kopieergedrag.
Ondertussen leven veel Nederlanders, zonder het te weten, naast of boven een buurman die z’n huis of kelder heeft volgestopt met levensgevaarlijk en inmiddels verboden vuurwerk. Het is wachten op het eerste ongeluk.
Met dank aan de vuurwerk*industrie.
https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/waarom-je-buurman-nu-een-huis-vol-vuurwerk-heeft~bad11533/