Vuurwerkverpakkingen: te aantrekkelijk voor de consument?

Ik vind dat chips ook in veel te kleurige zakken zit, en is ontzettend slecht voor je gezondheid! Snoep, nog erger! Neutrale zakken! En dat rood van cola springt er ook uit in de blauwe en gele supermarkten, foei! Allemaal neutraal bruine verpakkingen! Boter, boter! Blauw, groen, geel, verschrikkelijk! Waarom doen ze dat toch! Grauwgrijsbruin, allemaal!

En dan het ergste euvel bij gewonden, en geweld tegen handhavers, tijdens de jaarwisseling....alcohol! Die mooie labels op die flesjes, die glimmende blikjes! Dat trekt mensen veel te erg! Belachelijk! Allemaal kale bruine flessen en mat alu blikjes!
 
Snoepgoed, chocola, chips, film trailers en dvd hoezen, CD'S, reclames voor fastfood, auto's (reclames), games. Grotendeels allemaal gevaarlijk en potentieel verslavend. Het wordt echt met de dag gekker. Die gebiedende wijs ook altijd, alsof mensen hun gezond verstand kwijt zijn. Ik hoor ook nooit iemand de koppeling maken tussen gezondheid en (mentaal) geluk. Vooral alles afschaffen wat men plezierig vindt, dat gaan we vanzelf zien in de kosten van de gezondheidszorg.
 
Ik vind dat chips ook in veel te kleurige zakken zit, en is ontzettend slecht voor je gezondheid! Snoep, nog erger! Neutrale zakken! En dat rood van cola springt er ook uit in de blauwe en gele supermarkten, foei! Allemaal neutraal bruine verpakkingen! Boter, boter! Blauw, groen, geel, verschrikkelijk! Waarom doen ze dat toch! Grauwgrijsbruin, allemaal!

En dan het ergste euvel bij gewonden, en geweld tegen handhavers, tijdens de jaarwisseling....alcohol! Die mooie labels op die flesjes, die glimmende blikjes! Dat trekt mensen veel te erg! Belachelijk! Allemaal kale bruine flessen en mat alu blikjes!
Je was me net voor haha.
 
Ik ben voor! Alleen nog bruine doos met een naam en verplichte info erop. Kunnen de prijzen direct omlaag omdat er geen dure ontwerpers nodig zijn!

Ff serieus, wat voor een kul stukje is dit? Welke hippe woke freelance journalist dacht hiermee te kunnen scoren?
 
Hilarisch slecht stuk journalistiek dit 😅 Ik mag toch hopen dat de schrijfster rond de 13 is en dit een soort brugklas-spreekbeurtproject betreft. En als dat echt zo is had haar leraar haar in bescherming moeten nemen.
 
09-01-2025

Vuurwerkverpakkingen: te aantrekkelijk voor de consument?​

Getty Images 1881644055



De verpakkingen van vuurwerk zijn vaak kleurrijk, vrolijk, dynamisch en misschien wel onweerstaanbaar voor de consument. Dit terwijl vuurwerk jaarlijks zorgt voor ongelukken. Zijn vuurwerk verpakkingen te aantrekkelijk voor de consument? En wie bepaalt wanneer een verpakking te aantrekkelijk is?

Felle kleuren trekken aandacht​

Bedrijven stellen vaak regels of ontwerprichtlijnen op, die ervoor zorgen dat een verpakking aantrekkelijk wordt en de aandacht van de consument trekt. Felle kleuren en contrast spelen hierbij een grote rol.

“Dit kan verklaard worden aan de hand van de evolutietheorie: zaken met felle kleuren en contrast kunnen duiden op gevaar of juist op zaken die ons helpen overleven. Denk aan het vinden van voedsel: fel gekleurde besjes of visjes in het water”, legt gedragspsycholoog Diede Vendrig uit.

Waarom trekken felle kleuren onze aandacht?​

  • "Voedselherkenning: In de natuur zijn felle kleuren vaak een teken van rijp, voedzaam fruit of groenten. Onze voorouders ontwikkelden een voorkeur voor deze kleuren omdat ze vaak duiden op een energie- en voedingsrijke maaltijd.
  • Waarschuwing: Felle kleuren signaleren ook gevaar. Denk aan giftige planten of dieren zoals felgekleurde kikkers. Onze gevoeligheid hiervoor, hielp ons gevaarlijke situaties te vermijden."
Dit betekent dus dat ons brein van nature is aangetrokken tot dingen die fel, kleurrijk en opvallend zijn, omdat het vroeger belangrijk was om gevaar of iets belangrijks op te merken. “Onze ogen zijn daarom zo ontwikkeld dat we automatisch aandacht voor felle kleuren hebben. Dit komt vuurwerk verpakkingen in de commerciële zin ten goede”, aldus Vendrig.

Geen regels over vuurwerk verpakkingen​

Moeten vuurwerk verpakkingen wel zoveel kleuren hebben? Is het niet beter om ze zo onaantrekkelijk mogelijk te maken, net als bij sigaretten?

De Stichting Reclame Code vertelt dat er over de aantrekkelijkheid van vuurwerk, in tegenstelling tot sigaretten, nog geen regels zijn. “Voor sigaretten is er vanuit de (Europese) overheid initiatief genomen om strenge regels op te leggen. De wetgever heeft vooralsnog niet gekozen voor specifieke reclameregels voor vuurwerk. Bij wetgeving is het aan de regering en het parlement om met regels te komen.

Ook vanuit de zelfregulering, zoals de Nederlandse Reclame Code, zijn er nog geen specifieke regels voor vuurwerk afgesproken. Bij zelfregulering is het aan de vuurwerkbranche zelf om regels af te spreken, het initiatief ligt in dat geval bij het bedrijfsleven.”

Dit betekent dat er dus geen landelijke regels voor vuurwerkreclame en -verpakkingen zijn. Dergelijke reclame moet alleen voldoen aan de algemene reclameregels, zoals dat deze herkenbaar moet zijn en niet mag misleiden. De Stichting Reclame Code ziet hierop toe.

Verkopers passen verpakkingen niet snel aan​

Vuurwerkverkopers zullen verpakkingen dus niet onaantrekkelijker maken, zolang dat niet verplicht is. “Er is geen wetgeving die dit tegengaat, dus zolang het mag zullen ze dat ook naar verwachting blijven doen”, aldus Vendrig.

“Zolang er geen specifieke regels zijn voor vuurwerkreclame, mogen producenten zelf bepalen hoe ze hun verpakking vormgeven, waarbij wel de algemene reclameregels in acht moeten worden genomen”, aldus een perswoordvoerder van de Nederlandse Reclame Code.

Strengere regels​

Moeten er strengere regels komen voor vuurwerkverpakkingen? Vendrig deelt haar mening: “Het zou niet per se verkeerd zijn, maar ik verwacht eerlijk gezegd geen extreem grote resultaten van enkel het veranderen van de verpakking.”

“Het kopen van vuurwerk is vaak een geplande aankoop en vindt plaats in specifieke locaties of websites waar je al doelgericht naar toe gaat om vuurwerk te kopen. Een minder leuke verpakking vermindert aandacht ter plekke op het keuzemoment, maar in een winkel vol vuurwerk verwacht ik daarom geen grote verschillen, omdat de koper in negen van de tien keer toch al van plan is te kopen.Het zou hoogstens de gemiddelde orderwaarde kunnen verminderen.”

“Maar er is veel meer nodig om een traditie als vuurwerk te verminderen. Met een saaiere verpakking ga je de oorlog niet winnen. Dan zou je ook advertenties moeten verbieden en de algehele zichtbaarheid en beschikbaarheid moeten verminderen. Hoe moeilijker je het ongewenste gedrag maakt, hoe kleiner de kans op uitvoer. “

“Maar daarnaast is om echt gedrag te veranderen veel meer nodig. Daarvoor moeten we gedragsonderzoek doen om de drivers (motivaties en weerstanden) van gedrag te bepalen en vervolgens op basis daarvan een geslaagde interventie campagne opzetten die de juiste psychologische snaren raakt.”

Gaat ze zelf dan ook in een vuilniszak rondlopen met waarschuwingen voor geslachtsziektes er op? Sjezus
Briljant 😂🦾
 
Zo dus daar gaat de belasting van mijn WIA uitkering naar toe. Mag ik wel zeggen toch?
Wat een tenenkrommend artikel zeg.

Ik kijk niet naar de verpakkingen, ik kijk wat eruit komt.
En wat mij wel afschrikt (Nou ja, afschrikken is ook een groot woord) de horror namen en artwork van sommige artikelen.
The dictator bijvoorbeeld, er zijn liefhebbers die dat artikel willen hebben vanwege de houten kist die er omheen zit.
Nee ik sla even over, ik heb genoeg boeken gelezen over de tweede wereld oorlog zodat ik geen houten kist op mijn kast wil met de naam dictator.

En sommigen hebben het al gezegd.
Als je de supermarkt binnen loopt, zie je het snoep al naar je toe glimmen van het felgekleurde artwork erom heen.
Dat heeft voor kinderen ook een uitwerking, die verpakkingen zeggen allemaal pak mij, eet mij op, eet ons allemaal op zodat je suikerziekte krijgt.
Dezelfde heeft deze kerel ook in een vuurwerkwinkel, als dast vuurwerk zegt tegen mij, neem mij maar mee.
En daar hoeft niet eens een fel gekleurd papiertje omheen te zitten. Maar ik kijk tegenwoordig tot in den treure filmpjes van de artikelen.
Ik heb vaak gehad dat ik een vuurwerk artikel kocht en dat het achteraf geen flikker aan was.
 
Back
Bovenaan