Vuurwerkverkopers luiden noodklok door abrupte sluiting: ‘Bang dat compensatie een fooi wordt’

davidh

VWC Meteoroloog
© Getty Images

Vuurwerkverkopers luiden noodklok door abrupte sluiting: ‘Bang dat compensatie een fooi wordt’​

Vuurwerkverkopers beleven gouden tijden in het laatste jaar dat er nog sierpotten mogen worden verkocht. Maar over hoe het abrupte einde van hun handel gecompenseerd gaat worden, is nog totaal geen duidelijkheid. Ook hebben ze nog geen idee wat ze moeten doen met vuurwerk dat niet wordt verkocht.

AD vandaag
8 december 2025, 06:53Laatste update: 08:09

Vuurwerkverkopers gaan maandag in gesprek met staatssecretaris Thierry Aartsen (Openbaar Vervoer en Milieu) en eisen meer duidelijkheid. Vooral over de financiële afwikkeling bestaat nog veel onzekerheid. „Ik ben bang dat de compensatieregeling een fooi wordt’’, zegt de Amsterdamse vuurwerkhandelaar Tom Klarenbeek, die veertig jaar vuurwerk heeft verkocht, maar nu de zaak moet sluiten.

De ongeveer achthonderd verkopers en tien importeurs werden afgelopen april overvallen met een initiatiefwet waarin staat dat er vanaf 2026 een landelijk afsteekverbod geldt. Zij mogen het dan ook niet meer verkopen.
Veel ondernemers hebben over de vuurwerkverkoop tot nu toe niets te klagen dit jaar. Mensen bestellen online eerder en meer dan in 2024. Maar de onrust is groot over hoe het verder moet als ondernemers de deuren op 31 december definitief achter zich dicht doen, ziet voorzitter Leo Groeneveld van Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland.

Mensen ontslaan​

De Tweede Kamer heeft toegezegd dat de schade moet worden gecompenseerd. Maar hoe dat moet, is nog totaal niet duidelijk. „Het is ook zo ingewikkeld”, zegt Groeneveld. „Voor sommige bedrijven is de vuurwerkverkoop maar 3 procent van hun omzet. Anderen zijn er voor hun inkomen van afhankelijk. Sommige winkeliers moeten straks mensen ontslaan, of kunnen niet zomaar van hun huurcontract af. Het is echt maatwerk.”

Een verkoper laat het vuurwerk in zijn opslag zien.
Een verkoper laat het vuurwerk in zijn opslag zien. © ANP
Toen de eerste discussies over een landelijk vuurwerkverbod speelden, becijferde Groeneveld dat de schade weleens richting een miljard euro kon gaan. Dat was in het scenario waarbij er abrupt geen vuurwerk meer afgestoken mocht worden.
De meeste kosten zouden in dat geval moeten worden gemaakt om al het reeds ingekochte vuurwerk te vernietigen. Nu mag dat dit jaar nog worden verkocht, dus verwacht Groeneveld dat de schade veel lager zal zijn, maar een bedrag durft hij niet te noemen.
Grote onduidelijkheid is er volgens Groeneveld ook over wat te doen met het vuurwerk dat overblijft. Winkeliers vertellen dat ze nu al meer verkopen dan in dezelfde periode vorig jaar, maar volgens Groeneveld is het een illusie dat iedere winkelier op oudejaarsdag helemaal uitverkocht is.

Los vuurwerk groot probleem​

„Er is op dit moment twintig procent meer vuurwerk in Nederland dan vorig jaar, maar zelfs als de verkoop zo hard blijft gaan als nu, blijft er altijd iets over. En zeker los vuurwerk is een groot probleem. Dat mogen winkeliers niet vervoeren.”
Ook is er volgens Groeneveld in heel Europa nauwelijks plek om het vuurwerk te vernietigen. „Ik ken één afvalcentrale in Polen waar ze capaciteit hebben om elke week één vrachtwagen met vuurwerk te ontvangen, maar in dat tempo gaat de vernietiging nog heel lang duren.”
Een woordvoerster van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laat in een reactie weten dat het proces zorgvuldig doorlopen moet worden en dat dit tijd kost.

Hmm, anders gaan we in 2026 nog een jaartje door. Ideaal is anders want dan moet ik weer allemaal filmpjes gaan kijken en orders plaatsen, wat mij dan weer geld kost... Maar je moet wat hè! Help de locale ondernemer!

En weer een bericht alsof er al een verbod is en we niet meer terug kunnen. Ik wil meer berichten waarin staat dat een verbod niet werkt.

Dit hele plan moet de prullenbak in, het werkt niet, het gaat niet werken en zal ook nooit wat worden. De ellende wordt groter, de overlast heftiger en kosten stijgen de pan uit. Of wordt dit allemaal betaald van de corrupte GreenDeal van Timmermans?
Precies.. plan moet van tafel en niet "hoeveel geld ga ik krijgen".. zucht

Back
Bovenaan