Vuurwerkvandalisme, doen en laten?

Ik vind het wel goed dat zo'n discussie wordt aan gezwengelt.Want laten we eerlijk zijn: Een Nederlander met een cobra of lawinepijl MOET gewoon iets vernielen.Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.Raar dat er in onze buurlanden en in Zuid-Europa anders wordt om gegaan met dit vuurwerk.Als voorbeeld kan ik ook geven dat in Belgie sommige discotheken en kroegen gewoon 24 uur open zijn.Stel je dat hier eens voor!De boel blijft niet heel hoor! In Belgie kun je nog gewoon een blikje fris,bier of brood kopen aan een automaat langs de straat.In Nederland wordt daar gelijk korte metten meegemaakt door hem finaal kapot te maken.In onze buurlanden kun je nog gewoon bij een tankstation een pilsje kopen.In Nederland niet meer,door het misbruik daar van.
Begrijp me niet verkeerd,ik scheer niet iedereen over een kam maar veel hebben we aan ons zelf te danken.Ik krijg ook klanten in de winkel die vol trots vertellen dat ze met vuurwerk zijn gaan slopen! Nou,stoer hoor!

Ik krijg ook klanten in de winkel die vol trots vertellen dat ze met vuurwerk zijn gaan slopen! Nou,stoer hoor!

En dan verkoop je ze gewoon alsnog weer een nieuwe voorraad? :rolleyes:
Doe iedereen een lol, en laat die gasten dan eerst eens even afkicken zodat ze weten dat dat gewoon not done is...
Een goed milieu,begint bij de verkoper(s) vind ik wel op zijn plaats in zo'n situatie hoor.

En dan verkoop je ze gewoon alsnog weer een nieuwe voorraad? :rolleyes:
Doe iedereen een lol, en laat die gasten dan eerst eens even afkicken zodat ze weten dat dat gewoon not done is...
Een goed milieu,begint bij de verkoper(s) vind ik wel op zijn plaats in zo'n situatie hoor.

Ik vertel die gasten dus echt wel dat wij daar niet van gediend zijn.Maar met onze knallers blaas je niet echt dingen op zoals met het zwaardere spul.En een goed milieu begint bij de ouders,niet bij ons.Wij adviseren alleen en geven goede raad.

Gelukkig maar Corné :) Goed om te lezen dat jullie daar dan wel wat van zeggen wanneer jullie dat opmerken. Natuurlijk begint hun opvoeding niet bij jullie, zo bedoelde ik het ook niet. Ik ben het zeker met je eens dat dat al eerder dient te gebeuren. Ik doelde er meer op, zoals je gelukkig aangeeft, dat jullie er dan niet klakkeloos aan voorbij gaan. Maar dat gebeurt dus niet, top!

In het vuurwerkwereldje lopen erg veel(te veel) ongeleide projektielen rond die gooien met Cobra's naar alles wat ze maar kunnen slopen.Van die gasten komen er ook in onze winkels ja.Ze beginnen stoer te vertellen wat ze hebben gedaan maar als ik ze een kop koffie aanbied en we hebben over hun gedrag gaan ze toch weg met de belofte het niet meer te doen.Of het helpt weet ik niet,maar we doen ons best.

Ik snap ook niet wat de lol ervan is om de boel te moeten slopen. Schijnbaar geeft het bij die lui een kick ofzo. Ik sta liever gewoon lekker in de straat voorzichtig vuurwerk af te steken zodat mijn buurt ook ziet dat wat ik doe, dat dat veilig is. Op die manier heeft iedereen meer plezier van het vuurwerk. Als ik een artikel afsteek dan kijk ik altijd eerst 20x om me heen of er niet toevallig een auto, fietser of voetganger in de buurt is. Ben liever iets te voorzichtig dan dat er op een feestelijke dag mensen naar het ziekenhuis moeten of iets dergelijks.

Ik heb een keer gehad dat ik zelf keihard moest rennen om dat een buurman perongeluk een pijl om liet donderen. Deze schoot zo achter mij aan, en hier kun je niet tegen lopen. Gelukkig zag ik het op tijd en knalde het ding achter mij uit elkaar, maar dat wil je dus niet in je gezicht hebben!

De boetes van nu etc zijn een lachertje..Gewoon BAM. Ik heb ook weleens een ongelukje me knockout dat die omvalt/baby pijlen rekje.. Maar snap niet wat er leuk aan is om een brievenbus van binnen uit kapot te knallen.. maar dat zal vast aan mij liggen

Mag ik inhaken en tussen de topics wat door vermelden.

Ik ben een ouwe vuurwerk gek, maar ik ken nog tijden dat er nog voorlichting was over het afsteken van vuurwerk, denk bijvoorbeeld aan de reclame met (de jonge) Martijn krabbe die op eigenwijze manier in vorm van een rapliedje/muziek (wat toen heel in was in die tijd) het jonge of oude publiek de regels van het veilig afsteken rapte.

vandaag de dag zie je alleen wat er mis kan gaan, denk aan het stomp handje en etc , dit is voor het jonge grut de aanleiding om nog idioter met vuurwerk om te gaan, het is net als roken, mag je het niet van je ouders dan doen we het stiekem toch ergens anders. en dan gebeuren er ongelukken en gelijk de hele mediacircus komt weer in werking.

waarom niet na sinterklaas, elke dag in elke reclame blok een soortgelijke voorlichtingsfilmpje als toen met bijvoorbeeld rappende Lange Frans of de wereld DJ Tiesto of een andere HOT artiest in de ether zenden zodat iedereen deze ziet. het heeft toen (aan de cijfers te zien) heel wat geholpen, kijk bijvoorbeeld eens naar de vuurwerkbril, deze gingen massaal over de toonbank, toen bekend werd in de media dat er veel oogletsel waren, dus media werkt, waarom maken ze daar geen gebruik van zou ik zeggen.

Daarnaast bestraf misbruik van het veilig afsteken eens zwaarder dan nu het geval, de straffen die hier zijn , zijn een lachertje, laten die misbruikers van het veilig afsteken maar flink boeten.

door mijn goede voorlichting en gezonde verstand, heb ik al me ogen, armen,voeten en etc. . nog, dus voorlichting helpt wel zeker.

Waarom een traditie stoppen, terwijl het zo mooi kan zijn, want het kan ook anders

MvG
MR Traditie

Zouden die jonge broekkies er niet wat van aantrekken als Corné er bijv wat van zegt in zijn winkel? Die jongens handelen vaak vanuit hun 'kind zijn'. Ze begrijpen niet dat het veel geld kost het gesloopte spul weer te fixen. We zijn allemaal jong geweest en hebben allemaal wel eens dingen gedaan waarbij we later dachten goh, dat is toch niet zo slim.

Persoonlijk heb ik nooit wat met vuurwerk opgeblazen, maar ik heb wel eens uit pure baldadigheid iets gesloopt op school. Ik kreeg toen een preek van de juffrouw dat zij er heel lang over had gedaan om het te maken etc, en dat ze heel teleurgesteld was dat ik het had gesloopt. Het is natuurlijk een beetje op het gevoel van een kind in praten, maar meestal realiseren ze het zich dan wel. Het is gewoon baldadigheid.

Als het grotere kinderen betreft van een jaar of 18 ofzo, tsja. Daar van mag je verwachten dat ze het wel weten, en een zware straf zou dan ook niet misstaan.

Zwaarder straffen is niet het probleem want de pakkans is veel te laag. Als ik weet dat alle schade op mij word verhaald, ik daar boven op nog een hoge boete krijg en een straat verbod krijg voor het volgende jaar dan zou het mij het er niet van weerhouden omdat ik weet dat het risico dat ik gepakt word 0,2% is.

Tsja dat is waar... En je kunt er ook niet meer politie auto's voor laten rond rijden. Dat is de pest, als het gebeurd is, is het al te laat...

Ik vertel die gasten dus echt wel dat wij daar niet van gediend zijn.Maar met onze knallers blaas je niet echt dingen op zoals met het zwaardere spul.En een goed milieu begint bij de ouders,niet bij ons.Wij adviseren alleen en geven goede raad.

Corné, Zijn die NL prullenbakken en verkeersborden dan zoveel slapper dan die Belgische? :D

Laatst dit jaar dan bijvoorbeeld.
Hier houdt de politie 2 jongens aan en 200m verderop blazen mensen een verkeersbord op.
Als je er wat van zegt krijg je een grote mond van heb ik jou daar.
En als je pech hebt komen ze terug met hun vriendjes.

Of met oud en nieuw zit ik in de auto met me moeder.
Wordt er voor onze auto rijdend een nitraat gegooit.
Bij me zelf denk ik dan.
Ligt het aan mij of ligt het gemiddelde IQ
Bij die gastjes op 1?

Dan willen/wouden ze een vuurwerkverbod invoeren.
Waarom? Wat doet het vuurwerk verkeerd?
Het ligt aan die mensen wat het verkeerd gebruiken of misbruiken.
De meeste jongeren zijn minderjarig en krijgen een Halt straf.
Die jongens lachen zich kapot.
Hun maakt het toch niks uit paar uur werken in de vakantie achja. Zo denken hun.
Want van die verhalen wat je soms op school hoort:
Ja wat boeit mij doe Halt straf hoor je dan.

Harder straffen moeten ze.
Want die jongeren maakt taafstraf niet uit.
Geld betalen maken ze uit. Want dan kunnen ze niks.
De ouders horen het ook want die moeten meebetalen want een prullenbak kost geen tientje.

Laat de ECHTE FREAKS GEZELLIG hun HOBBY hebben!

Groetjes Tristen:)

Minderjarig

Minderjarig

Tja , meestal word het een burohalt affaire en laat totaal geen indruk achter , helaas .
Affijn ik zou deze heren weleens willen zien als deze zelf aan het verkeer gaan deelnemen , en dat er een GROTE boem onder de familie gesponsorde BMW
word gegooit .:angel:

Ik snap er helemaal niks van, waar zijn we mee bezig in Nederland?? Kijk ik ben nog jong (15) maar het komt toch echt niet in me op om dingen te vernielen, wat is daar nou leuk aan? Het is toch veel leuker om lekker met je vrienden samen op een pleintje te staan, gewoon gezellig wat vuurwerk afsteken, en vooral veilig vuurwerk afsteken. Ik vind dat iedereen die in Nederland nog wat vernielt gewoon een boete van minstens 1000euro moeten krijgen, misschien denken ze dan de volgende keer wel na en hebben ze misschien het besef maar ze mee bezig zijn.

Er moet gewoon een landelijke regel ingaan dat als je wordt aangehouden voor vernieling dat je dan een boete krijgt en een maand voorwaardelijk krijgt en dat je die moet uitzitten van 1 December tot 1 Januari de jaar erop. Dat is eigenlijk de periode waar het meest wordt gesloopt, dus zal die het wel afleren om niet te slopen want hij kan ook niet meer stoken met oud en nieuw!

Vuurwerktips ik vraag me af wanneer je nou eindelijk eens een nieuwe discussie aanhaalt. Begrijp me niet verkeerd maar je zogenaamde tips etc zijn al diverse malen hier besproken.

Dus het heeft naar mijn mening ook niet echt een meerwaarde om de discussie omtrend het opblazen van prullebakken en een vuurwerkverbod voor de tienzuidendste keer te bespreken

Hetzelfde geld voor je veiligheidstips. Op dit forum zitten vuurwerk liefhebbers en die zullen dus ook echt wel snappen dat je een knaller niet in de hand moet houden. Of het verschil tussen een kanonslag en een black bermuda kennen

misschien dat het voor jou helder is omdat je altijd met vuurwerk bezig bent. MAar jij kunt ook iets betekenen voor de mensen om je heen. Misschien gaat het daarom. Het is dus niet zozeer bedoeld voor ons als die tips, maar wel voor het merendeel uit de maatschappij en de jongeren.
Ik ben overigens voor een zero tolerance beleid wat betreft slopen en misbruik. Kei en keihard aanpakken. Desnoods met grove boetes zodat er echt een maand voor gewerkt moet worden om het te kunnen betalen.
Want misbruik, op wat voor gebied ook, moet echt voorkomen worden. En ik denk dat we nog te lief zijn voor mensen. Project halt is naar mijn idee echt een wanvertoning. Ik ken mensen die ermee in aanraking zijn geweest en die vertellen ook dat het nergens over gaat. Het idee is goed, dus iets doen voor de maatschappij, maar ik denk dat je mensen meer pijn doet als je ze er echt een maand of misschien twee voor moeten werken. Dan beseffen ze dat je het beter niet kunt doen.
Ook op youtube kun je een heleboel achterhalen als politie. Dus kijk daar eens op en pak de mensen die dingen posten als ze dingen kapot maken.
maargoed... helemaal schadevrij zullen we O&N nooit doorkomen denk ik.

greetzzzz

Nog even terug te komen op dit onderwerp, vind zelf eigenlijk dat dit een beetje op onzin begint uit te lopen, vind het zelf eigenlijk nog onnodig om hierover in discussie te gaan, want heel veel mensen hebben hier 2 gezichten zoek maar eens op youtube daar gaan ze flink slopen en al en dan kom je hier en dan zijn ze netjes.
Waarom jongens als je niet fatsoenlijk met vuurwerk om kan gaan "rot dan" maar even een eindje op om het zo even brutaal te zeggen.
Nederland is zowiezo al een landje van regels, wat doe je hier dan nog, je hebt je aan te passen aan de regels en wordt je gepakt dan is het je eigen schuld 99% van de users hier weet de consequenties.
Dit betekent natuurlijk niet dat we het erover kunnen hebben wat jullie graag zouden zien, zou er zelf natuurlijk ook wel verandering in willen zien maar of dat gaat gebeuren?
@de mods, verwijder maar als dit niet gepast is maar die PM's hier zetten mij soms wel aant denken dat wilde ik even kwijt.....

Back
Bovenaan