Vuurwerkvandalisme, doen en laten?

@Pyromaniac: Daar komt bij dat de helft van de ouders niet eens weet wat hun kroost uitspookt. Dit omdat ze bijvoorbeeld beide werken. Ik denk dat je vandalisme altijd blijft houden wat je er ook aan doet. Vaak is het ook een vorm van verveling of een schreeuw om aandacht naar de gemeente toe. HELP WE VERVELEN ONS! GEEF ONS WAT TE DOEN, EN WE STOPPEN MET SLOPEN

In sommige steden/dorpen is gewoon geen kloot te doen voor de jeugd. Die gaan zich ook vervelen in de vakanties. Wat krijg je dan? Hangjeugd, alcoholgebruik op straat, soms ook drugsgebruik en daarna komt vaak het slopen van andermans spullen.

De meeste mensen die wat slopen hebben zelf vaak niet eens door dat we met zijn allen de schade betalen. Dus ook de slopers. Alleen het is zo jammer dat onze belastingcenten op gaan aan bijvoorbeeld nieuwe bushokjes, bankjes, prullenbakken en niet te vergeten brievenbussen.

Ik ben dan ook een voorstander van het zelf betalen van de schade. Stel je bent 16 jaar en sloopt een brievenbus (hoeft niet persee met vuurwerk te zijn) dan ben ik ervoor om de complete schade te verhalen op de dader/daders. Daar bedoel ik mee, de materiaalkosten+plaatsingskosten+uurloon van de mannen die alles weer terug moeten plaatsen. Voor een klein deel is dit bedrag zo hoog, dat ze er erg van schrikken. Een groot deel kan het echt niet interesseren en gaan gewoon door met wat ze aan het doen waren.

Ik heb een beetje een hekel aan HALT straffen. Als je een duur object sloopt van de staat mag je 4 uur blaadjes prikken in het park. Of nog erger een videoband bekijken en een werkstukje schrijven. Ik vind dat dit totaal niet in verhouding staat met de prijzen van de gesloopte objecten.

Dit betreft alleen mijn mening. Zo zie ik het. Niemand hoeft zich dus aangesproken te voelen.

:bye: Tot zover mijn zegje.

@Pyromaniac: Daar komt bij dat de helft van de ouders niet eens weet wat hun kroost uitspookt. Dit omdat ze bijvoorbeeld beide werken. Ik denk dat je vandalisme altijd blijft houden wat je er ook aan doet. Vaak is het ook een vorm van verveling of een schreeuw om aandacht naar de gemeente toe. HELP WE VERVELEN ONS! GEEF ONS WAT TE DOEN, EN WE STOPPEN MET SLOPEN

In sommige steden/dorpen is gewoon geen kloot te doen voor de jeugd. Die gaan zich ook vervelen in de vakanties. Wat krijg je dan? Hangjeugd, alcoholgebruik op straat, soms ook drugsgebruik en daarna komt vaak het slopen van andermans spullen.

De meeste mensen die wat slopen hebben zelf vaak niet eens door dat we met zijn allen de schade betalen. Dus ook de slopers. Alleen het is zo jammer dat onze belastingcenten op gaan aan bijvoorbeeld nieuwe bushokjes, bankjes, prullenbakken en niet te vergeten brievenbussen.

Ik ben dan ook een voorstander van het zelf betalen van de schade. Stel je bent 16 jaar en sloopt een brievenbus (hoeft niet persee met vuurwerk te zijn) dan ben ik ervoor om de complete schade te verhalen op de dader/daders. Daar bedoel ik mee, de materiaalkosten+plaatsingskosten+uurloon van de mannen die alles weer terug moeten plaatsen. Voor een klein deel is dit bedrag zo hoog, dat ze er erg van schrikken. Een groot deel kan het echt niet interesseren en gaan gewoon door met wat ze aan het doen waren.

Ik heb een beetje een hekel aan HALT straffen. Als je een duur object sloopt van de staat mag je 4 uur blaadjes prikken in het park. Of nog erger een videoband bekijken en een werkstukje schrijven. Ik vind dat dit totaal niet in verhouding staat met de prijzen van de gesloopte objecten.

Dit betreft alleen mijn mening. Zo zie ik het. Niemand hoeft zich dus aangesproken te voelen.

Ik kan me hier bijna volledig in vinden.
Op twee dingen na.
Ook al is er niets te doen in een afgelegen dorp ergens in sintjutemus.
dat wil nog niet zeggen dat dat een vrijbrief moet zijn om maar de boel te gaan slopen.
Waarom, omdat ik bijna zeker weet, dat als deze jongeren verplaatst zouden worden naar een plaats waar genoeg te doen is, er ook gewoon door gegaan zal worden met slopen.
Het is namelijk stoer om een brievenbus op te blazen. :frusty:

Wat betrefd HALT, zoals er nu gewerkt wordt, dat helpt het inderdaat geen %^&(&^%.
Ze zouden die joggies eens met een ervaren VW bedrijf mee moeten sturen en de hele dag of een hele week laten pyroclocken.
Dan heb je ook blaren en piepen ze wel anders.
Groetjes en bedankt voor je bijdrage.
Giron

vandalisme

vandalisme

Ik denk inderdaad dat mensen zouden schrikken van de bedragen die ze dan moeten betalen, Alleen er worden zo weinig mensen gepakt, dat het niet eens zoveel uitmaakt voor de regering, die paar duizend minder.

Zou het niet werken als de regering een campanje op touw zou zetten voor oud en nieuw, want veel mensen die iets slopen denken er niet over na. En bij vuurwerkforums bij de aanmeldings i-mail, een stukje over dit onderwerp te plaatsen (misschien scheelt het wat) En bij vuurwerkwinkels ook informatie te verstrekken over dit onderwerp met de nadelen van slopen.

Het heeft geen nut om gewoon te zeggen van: je mag niets slopen met vuurwerk!
Jongeren moeten er zelf van overtuigd zijn dat ze het gewoon niet moeten doen omdat het misschien wel verboden wordt enz,

Ik denk inderdaad dat mensen zouden schrikken van de bedragen die ze dan moeten betalen, Alleen er worden zo weinig mensen gepakt, dat het niet eens zoveel uitmaakt voor de regering, die paar duizend minder.

Zou het niet werken als de regering een campanje op touw zou zetten voor oud en nieuw, want veel mensen die iets slopen denken er niet over na. En bij vuurwerkforums bij de aanmeldings i-mail, een stukje over dit onderwerp te plaatsen (misschien scheelt het wat) En bij vuurwerkwinkels ook informatie te verstrekken over dit onderwerp met de nadelen van slopen.

Het heeft geen nut om gewoon te zeggen van: je mag niets slopen met vuurwerk!
Jongeren moeten er zelf van overtuigd zijn dat ze het gewoon niet moeten doen omdat het misschien wel verboden wordt enz,

via hyves bijvoorbeeld kun je ook een grote groep benaderen

Die mensen die spullen van anderen kapot maken met vuurwerk,die moeten gewoon een vuurwerk verbod krijgen en een flinke boeten enzo. ......Want ze verpesten het voor iedereen ....

Dat zou inderdaad de beste oplossing zijn vuurwerkgek02 maar dit is domweg niet te handhaven. De politie heeft zijn handen vol met nog meer problemen. Ze kunnen toch nooit iedereen te pakken krijgen die zich misdragen heeft met vuurwerk. Helaas!

Een paar simpele maar effectieve maateregelen ja zoals:

- Meldingsplicht op 31 December
- Huisarrest, simpel te controleren en te handhaven dmv van een enkelbandje
- Boetes
- Desnoods preventieve gevangenisstraf in de periode rond 31 December.
- verbod op aankoop en bezit vuurwerk.

Zijn inderdaad erg goede regels jack. Behalve de laatste. Mensen die een verbod hebben om vuurwerk te kopen in Nederland gaan het dan wel in het buitenland halen.

De beste optie vind ik persoonlijk huisarrest. Gewoon een vuurwerk huisarrest straf opleggen van 4 jaar voor een vernieling met vuurwerk. Dan leren ze het wel:bye:

Die mensen die spullen van anderen kapot maken met vuurwerk,die moeten gewoon een vuurwerk verbod krijgen en een flinke boeten enzo. ......Want ze verpesten het voor iedereen ....

helpt niet, gewoon werkstraf opleggen alla 320 uur waarvan 200 voorwaardelijk + een boete van € 200,- krijgen en schade betalen, dan zullen ze leren.

waarschuwen helpt in deze maatschappij niet meer.

Laatst bewerkt:
Een paar simpele maar effectieve maateregelen ja zoals:

- Meldingsplicht op 31 December. ja en dan daarna weer vrolijk vuurwerk afsteken?
- Huisarrest, simpel te controleren en te handhaven dmv van een enkelbandje (heus niet betonschaar proef)- Boetes
- Desnoods preventieve gevangenisstraf in de periode rond 31 December. (dat kan helpen)- verbod op aankoop en bezit vuurwerk. (kan je doodweg niet controlleren omdat de politie het te druk heeft met flitssen end at soort onnosele dingen)

even mijn antwoorden hiero spreek dan wel uit ervaring.

het lijkt wel of het met het jaar erger wordt, moet je maar eens op youtube kijken wat je met een pijp en sterretjes kan doen:shocked: echt ziek gwoon, die ''pijpbommen'' hebben de kracht van een handgranaat!!!:shocked: en de scherven die er vanaf komen!! een kind van 5 kan zo'n ding maken:frusty:

dit moet hard aangepakt worden want vooral de ''homemade'' dingen zijn levensgevaarlijk! youtube moet opgeschoont worden, het is v*rd*mme gewoon een handleiding om de hardste bom te maken met de meeste vernietegingskkracht!!:angry: het lijkt wel een wedstrijd wie de hardste bom maakt:frusty:

gr johnno

Tja, ik denk dat het je gewoon een kick geeft,
vooral als iets, door zo'n klein dingetje, helemaal kapot gaat!
Maar, ik zie het inderdaad wel als een probleem.
Het was volgens mij ook een van de redenen waarom groenlinks vuurwerk wou afschaffen ofzo? (ik hoor wel als het niet zo is :p ik dacht het tenminste xD)
Nja, we zien wel weer verder :bye:

ik wil alleen wel even 1 ding hierover kwijt....zelfmaak vind ik niet hetzelfde als vuurwerkvandalisme....
Ik vind het namelijk prima als mensen zelf dingen in elkaar bouwen of brouwen (als men maar heel goed weet wat men aan het doen is)..dat maakt hun nog niet meteen tot vandalen...
Meestal valt dit ook onder pyrotechniek en hebben de mensen die dit doen ook de benodigde papieren hiervoor gehaald. (niet altijd, maar goed...)
Je kunt bijvoorbeeld een hele mooie bom, shell of iets anders maken..en deze afsteken zonder er iets mee te beschadigen. Aan de andere kant kun je met een nitraat of een vlinder en een bus haarlak de grootste vernielingen aanrichten.
Helaas behoort het gros tot deze laatste groep en ook de media besteed alleen hier aandacht aan, dus op een verkeerde manier zoals ruben al heeft aangegeven.
Het beste wat je tegen vuurwerkvandalisme kunt doen is mijns inziens er geen aandacht aan besteden en erg torenhoge boetes op gaan zetten. Zoals het nu is zijn wij de pineut door dit soort mensen....

Laatst bewerkt:
Zelfmaak hoeft écht niet voor slopen te zijn hoor, kijk eens naar chem sites etc. Je kan het als een hobby zien net als illegaal vuurwerk, en als je geen domme dingen doet hoeft het echt niet gevaarlijker te zijn dan normaal vuurwerk.

njah ik hoor dus veel over youtube maar wat denken jullie van mastaline dat is ook een site die redelijk veel met vandalisme en zelfmaak shit te koope lopen.

Ik zie eigelijk nooit dat ze bij mij in de buurt wat slopen... Er word best veel gezegd dat het door kleine kindjes komen, zal best waar zijn hoor maareh ik zie wel dat de oudere jongeren rond de 16 t/m 20jaar ook nogal gou zwaar spul hebben en figuurlijk de boel slopen...:bonk:

Zelfmaak hoeft écht niet voor slopen te zijn hoor, kijk eens naar chem sites etc. Je kan het als een hobby zien net als illegaal vuurwerk, en als je geen domme dingen doet hoeft het echt niet gevaarlijker te zijn dan normaal vuurwerk.

Het zelf maken van vuurwerk valt onder de wapenwet omdat je bezig bent om explosieven te maken en dit geldt in Nederland als een misdrijf waar een flinke straf op staat.

Ik neem ook aan dat de meeste pyrotechnici niet aan zelfmaak doen, ze houden zich alleen bezig met doorlonten en dergelijke dingen.

Ik schrik soms van wat ik tegen kom op sites als youtube: Als je dingen als pijpbommen en dergelijke maakt ben je levensgevaarlijk bezig!

Ik heb vanuit mijn werk (ben docent scheikunde) redelijk wat ervaring met stoffen als buskruit en weet dan ook dat er niet altijd vuur voor nodig is om dit te laten ontploffen, teveel wrijving (bijvoorbeeld door het aandraaien/erop slaan van de dop) kan al voldoende zijn om het te laten ontploffen met alle gevolgen van dien.

Een verstandig mens koopt vuurwerk in Nederland en steekt het af zoals het bedoelt is

waarom moeten mensen het voor andere verpesten.
blaas je eigen raam eruit of je auto in de fik.
door opblazers word vw dadelijk afgeschaft in NL

NADELEN:

1. vuurwerk word er door afgeschaft!
2. dadelijk komt er een stukje staal in je oog!
3. als je word gepakt kan je betalen!

VOORDELEN:

zijn er niet!

Back
Bovenaan