Hallo Vuurwerk freak nog maar 122 dagen te gaan, dan is het weer zover.
Zoals ieder jaar schrijf ik hier op het forum mijn verhaaltje.
Echter dit jaar is het wel een heel byzonder jaar.
De prijzen in China stijgen, de verkoopprijzen staan onder druk ( ha, ha goed voor de freaks).
Maar wat het jaar echt byzonder maakt zijn de aangepaste regels omtrent vuurwerk.
Vuurwerkshows die niet meer mogen doorgaan, omdat de afstand van 30 naar 40 m is gegaan, Vuurwerk wat niet door de Ce keuring komt en de onduidelijkheden wat betreft de verkoop van niet Ce gekeurd vuurwerk.
Toen wij destijds ons gingen bezig houden met vuurwerk, was de regelgeving duidelijk en een uitdaging voor ons.
Wij konden die regels wel de baas, kom maar op was onze gedachte.
Maar nu bijna 10 jaar later, 122 dagen voor oud en nieuw 2012, weten wij nog steeds niet met welke regels wij worden gecontrolleerd.
Volgens de eerste berichtgeving mogen de winkels 4 juli 2013 geen niet gekeurd vuurwerk meer op voorraad hebben.
Dat wil dus zeggen, dat iedere winkel 31 december om ongeveer 17.00 uur alle niet Ce gekeurd vuurwerk de deur uit moet hebben.
En als dat niet gelukt is, kan de winkelier het maar beter zelf afsteken of weggeven aan zijn personeel, omdat het laten vernietingen als chemisch afval wel heel zonde van het vuurwerk en zonde van het geld is.
En natuurlijk, er zijn importeurs die beloven het niet Ce gekeurde vuurwerk in 2013 terug te nemen, omdat het in Duitsland nog wel voorhanden mag zijn.
maar wat hoorde ik laatst .....
Na 31 december 2012 mag het niet meer vervoerd worden ? Dat was weer kompleet nieuw voor mij.
En dat in tegenstelling tot wat mij door de branch ter ore is gekomen, nl we hebben 1 jaar uitstel gekregen....
Oke, maar mijn controle dienst, de DCMR, denkt daar toch heel anders over.
Kort om, welkom in vuurwerkland !
PS. stem VVD als je voor vuurwerk bent !
wordt vervolgt.....