Vuurwerkfederatie demonstreert verschillen legaal en illegaal vuurwerk

Het debat zit erop. Zowel gisteren als vandaag is, zij het heel bescheiden, de actie van gisteren op het Malieveld voorbij gekomen. Heeft het iets geholpen? Absoluut maar niet t.a.v. de politieke standpunten van de anti-partijen helaas.

Samengevat zijn er aardig wat moties ingediend om zowel op het gebied van een (deel)verbod als op handhaving e.d. veel verdere stappen te maken dan dat het Kabinet voor ogen heeft. Het lijkt erop dat moties t.a.v. nog meer vuurwerksoorten in de ban doen dan dat het Kabinet nu wil (bijv. klein "werpbaar" siervuurwerk) het niet gaan halen omdat er onvoldoende partijen vóór zullen stemmen. Maar... het deelverbod op knalvuurwerk en vuurpijlen lijkt er daarmee wel te gaan komen. Wát daar precies onder valt is nog niet geheel duidelijk maar rotjes, single shots en pijlen zijn daar al wel bij genoemd, naast de eerdere aankondiging van F3 single shots en F3 rollen.

Ook een motie voor het inperken van het aantal verkoopdagen lijkt onvoldoende draagvlak te hebben. Verder is er nog een motie ingediend om vuurwerkwinkeliers meer te "stimuleren" om zich om te laten scholen tot beziger en heeft de VVD voor de winkeliers (en importeurs) een motie ingediend voor een compensatieregeling voor het vuurwerk waarvan zij nog voorraad hebben liggen. Of die laatste 2 moties het gaan halen is niet geheel duidelijk. Over de andere moties ga ik het maar niet hebben, bijv. een totaalverbod door Groen Links, want daar is onvoldoende draagvlak voor. Gelukkig maar!!

Ook op gebied van handhaving, samenwerking met de landen om ons heen om illegale handel tegen te gaan, op Europees niveau dit verder op de kaart zetten en afspraken over maken, enz. zullen opgepakt worden in een plan dat de komende maanden klaar moet zijn en toegepast gaat worden. Dus niet alleen maar verbieden maar ook daar op toe zien en waar mogelijk voorkomen als het gaat om de handel in en afsteken van illegaal vuurwerk.

Hoe nu verder? Volgende week dinsdag zal er over alle plannen en moties gestemd gaan worden. Alles wat dan aangenomen wordt omdat er meer vóór- dan tegenstemmers zijn, zal opgepakt en verwerkt moeten worden in van toepassing zijnde wetgeving. Aangezien het pas net februari is, is de verwachting dat dit dan nog in dit jaar allemaal van kracht gaat worden. A.s. dinsdag weten we dan dus meer...

Het debat zit erop. Zowel gisteren als vandaag is, zij het heel bescheiden, de actie van gisteren op het Malieveld voorbij gekomen. Heeft het iets geholpen? Absoluut maar niet t.a.v. de politieke standpunten van de anti-partijen helaas.

Samengevat zijn er aardig wat moties ingediend om zowel op het gebied van een (deel)verbod als op handhaving e.d. veel verdere stappen te maken dan dat het Kabinet voor ogen heeft. Het lijkt erop dat moties t.a.v. nog meer vuurwerksoorten in de ban doen dan dat het Kabinet nu wil (bijv. klein "werpbaar" siervuurwerk) het niet gaan halen omdat er onvoldoende partijen vóór zullen stemmen. Maar... het deelverbod op knalvuurwerk en vuurpijlen lijkt er daarmee wel te gaan komen. Wát daar precies onder valt is nog niet geheel duidelijk maar rotjes, single shots en pijlen zijn daar al wel bij genoemd, naast de eerdere aankondiging van F3 single shots en F3 rollen.

Ook een motie voor het inperken van het aantal verkoopdagen lijkt onvoldoende draagvlak te hebben. Verder is er nog een motie ingediend om vuurwerkwinkeliers meer te "stimuleren" om zich om te laten scholen tot beziger en heeft de VVD voor de winkeliers (en importeurs) een motie ingediend voor een compensatieregeling voor het vuurwerk waarvan zij nog voorraad hebben liggen. Of die laatste 2 moties het gaan halen is niet geheel duidelijk. Over de andere moties ga ik het maar niet hebben, bijv. een totaalverbod door Groen Links, want daar is onvoldoende draagvlak voor. Gelukkig maar!!

Ook op gebied van handhaving, samenwerking met de landen om ons heen om illegale handel tegen te gaan, op Europees niveau dit verder op de kaart zetten en afspraken over maken, enz. zullen opgepakt worden in een plan dat de komende maanden klaar moet zijn en toegepast gaat worden. Dus niet alleen maar verbieden maar ook daar op toe zien en waar mogelijk voorkomen als het gaat om de handel in en afsteken van illegaal vuurwerk.

Hoe nu verder? Volgende week dinsdag zal er over alle plannen en moties gestemd gaan worden. Alles wat dan aangenomen wordt omdat er meer vóór- dan tegenstemmers zijn, zal opgepakt en verwerkt moeten worden in van toepassing zijnde wetgeving. Aangezien het pas net februari is, is de verwachting dat dit dan nog in dit jaar allemaal van kracht gaat worden. A.s. dinsdag weten we dan dus meer...

Hey Gizmo, heb het debat ook gevolgd en moet zeggen dat je het prima samengevat hebt.. :thumbup:

Bedankt voor de samenvatting, top!

Ondertussen is er een ander, veel ernstiger proces aan de gang. En dat is het aantal gemeenten dat op eigen houtje het afsteken van vuurwerk wil gaan verbieden in hun APV. Volgens mij inmiddels al een stuk of 6. Maar ook (Veiligheid)regio's die pleiten voor een algeheel verbod. Zelfs in Overijssel, waar nauwelijks problemen zijn.

Uit angst voor vuurwerktoerisme zullen steeds meer buurgemeenten ook een verbod overwegen. Op deze manier wordt de traditie van onderop langzaam maar zeker de nek omgedraaid. En is landelijke wetgeving bijna overbodig geworden.

Bedankt voor de samenvatting, top!

Ondertussen is er een ander, veel ernstiger proces aan de gang. En dat is het aantal gemeenten dat op eigen houtje het afsteken van vuurwerk wil gaan verbieden in hun APV. Volgens mij inmiddels al een stuk of 6. Maar ook (Veiligheid)regio's die pleiten voor een algeheel verbod. Zelfs in Overijssel, waar nauwelijks problemen zijn.

Uit angst voor vuurwerktoerisme zullen steeds meer buurgemeenten ook een verbod overwegen. Op deze manier wordt de traditie van onderop langzaam maar zeker de nek omgedraaid. En is landelijke wetgeving bijna overbodig geworden.

Nog steeds de vraag of een gemeentelijk verbod wel rechtsgeldig is. Zie https://www.destentor.nl/apeldoorn/...ldoorn-maar-raad-van-state-twijfelt~ac7f9d05/

Ik mag hopen dat, als het zo ver is, links en rechts mensen bewust een boete pakken en die gaan aanvechten bij de rechter. Financiele steun voor die mensen van importeurs/winkeliers in dat geval gewenst. Blijkt uiteindelijk dat een gemeentelijk verbod niet rechtsgeldig is, kunnen winkeliers de plaatselijke overheid confronteren met enorme schadeclaims. Toch?

Ik lees zowel in de huidige model APV als in de toekomstige, dat het om openbare plaatsen en erven gaat. De APV lijkt dus, zoals ik het lees, geen mogelijkheid te bieden, om het afsteken van een potje op jouw eigen grond gebied te verbieden. Kan het mis hebben, maar ik denk dat een boete voor het afsteken van vuurwerk op jouw eigen oprit bijvoorbeeld ook nog wel eens met groot succes aan te vechten is.

Ik lees zowel in de huidige model APV als in de toekomstige, dat het om openbare plaatsen en erven gaat. De APV lijkt dus, zoals ik het lees, geen mogelijkheid te bieden, om het afsteken van een potje op jouw eigen grond gebied te verbieden. Kan het mis hebben, maar ik denk dat een boete voor het afsteken van vuurwerk op jouw eigen oprit bijvoorbeeld ook nog wel eens met groot succes aan te vechten is.

Het Besluit omgevingsrecht geeft een juridische definitie van erf:
‘Al dan niet bebouwd perceel, of een gedeelte daarvan, dat direct is gelegen bij een hoofdgebouw en dat in feitelijk opzicht is ingericht ten dienste van het gebruik van dat gebouw, en, voor zover een bestemmingsplan of een beheersverordening van toepassing is, deze die inrichting niet verbieden;’

Dus ook op je oprit ben je gewoon aan de beurt.

Wat altijd nog wel geld is dat de politie je op heterdaad moet betrappen op het afsteken van vuurwerk. Stel je hebt een achtertuin dat omheind is met schuttingen en/of heggen en de politie heeft niet direct zicht op de tuin. Je staat met een aantal mensen in deze tuin. 1 van de personen steekt vuurwerk af en de politie kan niet zien wie dit heeft gedaan, dan kan er geen proces-verbaal worden uitgeschreven

Wat altijd nog wel geld is dat de politie je op heterdaad moet betrappen op het afsteken van vuurwerk. Stel je hebt een achtertuin dat omheind is met schuttingen en/of heggen en de politie heeft niet direct zicht op de tuin. Je staat met een aantal mensen in deze tuin. 1 van de personen steekt vuurwerk af en de politie kan niet zien wie dit heeft gedaan, dan kan er geen proces-verbaal worden uitgeschreven

Nee maar een getuigenverklaring is ook voldoende dus als je niet met al je buren door 1 deur kan heb je al een probleem...

Stemmingen Tweede Kamer
Morgen, dinsdag 11-02, vinden vanaf 15.00u de stemmingen in de Tweede Kamer plaats. Ook de bij het Debat over de Jaarwisseling en Vuurwerk ingediende moties zullen ter stemming worden gebracht. Het gaat om het volgende:

Moties ingediend bij het debat over het verloop van de jaarwisseling
28684-599 Motie d.d. 5 februari 2020 - C.J.L. van Dam, Tweede Kamerlid
Motie van het lid Van Dam c.s. over preventief fouilleren mogelijk maken

28684-600 Motie d.d. 5 februari 2020 - C.J.L. van Dam, Tweede Kamerlid
Motie van het lid Van Dam c.s. over garanderen dat een beperking van vuurwerk niet ten koste gaat van carbidschieten

28684-601 Motie d.d. 5 februari 2020 - L.M.J.S. Helder, Tweede Kamerlid
Motie van het lid Helder over het beperken van de verkooptijd van vuurwerk tot één dag

28684-602 Motie d.d. 5 februari 2020 - L.M.J.S. Helder, Tweede Kamerlid
Motie van het lid Helder over een deugdelijke compensatieregeling voor vuurwerkondernemers

28684-603 Motie d.d. 5 februari 2020 - L.M.J.S. Helder, Tweede Kamerlid
Motie van het lid Helder over de groepsaansprakelijkheid bij openlijke geweldpleging verruimen

28684-604 Motie d.d. 5 februari 2020 - D. Yesilgöz-Zegerius, Tweede Kamerlid
Motie van het lid Yesilgöz-Zegerius over versterkte handhaving en inzet van bestuurlijke bevoegdheden

28684-605 Motie d.d. 5 februari 2020 - D. Yesilgöz-Zegerius, Tweede Kamerlid
Motie van de leden Yesilgöz-Zegerius en Ziengs over schadeloosstelling van vuurwerkondernemers

28684-606 Motie d.d. 5 februari 2020 - S.J.F. van der Graaf, Tweede Kamerlid
Motie van de leden Van der Graaf en Van der Staaij over de mogelijkheden voor gemeenten om het afsteken van vuurwerk enkel in georganiseerd verband toe te staan

28684-607 Motie d.d. 5 februari 2020 - S.J.F. van der Graaf, Tweede Kamerlid
Motie van de leden Van der Graaf en Van der Staaij over een algeheel verbod op het kopen en afsteken van consumentenvuurwerk

28684-608 Motie d.d. 5 februari 2020 - C.G. van der Staaij, Tweede Kamerlid
Motie van de leden Van der Staaij en Krol over het verbieden van siervuurwerk dat een gevaar vormt voor de veiligheid van hulpverleners

28684-609 Motie d.d. 5 februari 2020 - H.C.M. Krol, Tweede Kamerlid
Motie van de leden Krol en Azarkan over een scholingstraject voor vuurwerkverkopers

Als voor een motie in meerderheid wordt gestemd dan wordt deze aangenomen en wordt het Kabinet gedwongen om daar serieus mee aan de slag te gaan.

Let op: er worden een hele berg moties van allerlei debatten ter stemming gebracht. Over het algemeen gaat het vrij snel maar als ze de gepubliceerde volgorde aanhouden dan zullen er eerst andere moties over andere onderwerpen ter stemming worden gebracht.

Je kunt de stemmingen hier vanaf 15.00u live volgen: https://www.tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/plenaire-zaal

Het Besluit omgevingsrecht geeft een juridische definitie van erf:
‘Al dan niet bebouwd perceel, of een gedeelte daarvan, dat direct is gelegen bij een hoofdgebouw en dat in feitelijk opzicht is ingericht ten dienste van het gebruik van dat gebouw, en, voor zover een bestemmingsplan of een beheersverordening van toepassing is, deze die inrichting niet verbieden;’

Dus ook op je oprit ben je gewoon aan de beurt.

Ik bedoelde openbare plaatsen en openbare erven. Ik lees dus nergens over prive erven. Maar goed, laten we het afwachten, want ook ik speculair nu over van alles en nogwat, maar de juridische haalbaarheid wordt steeds lager volgens mij, gezien meerdere gemeenten Apeldoorn zijn gevolgt en er mogelijk een strijdige situatie ontstaat met EU regels.

Nee maar een getuigenverklaring is ook voldoende dus als je niet met al je buren door 1 deur kan heb je al een probleem...

Gelukkig hebben de buren die niet van vuurwerk houden geen vrij zicht op mijn tuin, dus die kunnen ook niet zien wie van de groep het vuurwerk aansteekt :p

Back
Bovenaan