Okee, even een berichtje namens Vuurwerktraditie.
Terugkijkend op het vorige seizoen, de akties die we hebben uitgezet en de resultaten die zijn geboekt (niet alleen door ons, maar vooral ook door jullie!) mogen we tevreden zijn met het resultaat. We hebben uit vele hoeken steun gehad en merkten dat onze oprechte bezorgdheid omtrent de Nederlandse vuurwerktraditie positief werd ontvangen.
Mediacontacten
Met de media verliep het contact helaas nog niet altijd even soepel. Het blijkt toch maar al te vaak zo te zijn dat een vuurwerkliefhebber vrijwel uitsluitend wordt uitgenodigd bij een gesprek of debat om de rol van de "onruststoker" op zich te nemen. Een gespreksleider laat vervolgens de klagende persoon (bijvoorbeeld oogarts de Faber, die ik eind december op radio 1 te woord stond omtrent een voorgesteld vuurwerkverbod) uitvoerig een betoog voeren. Daarna krijg ik precies 3 seconden om daarop te reageren en zelfs in die tijd werd ik nog bruut onderbroken, want "de tijd was helaas op". En dit patroon herhaalde zich bij een interview van RTL en nog een keer bij een lokale omroep. De grootste uitdaging voor ons, als liefhebbers, lijkt vooralsnog om als gelijkwaardige gesprekspartner in een debat of discussie op te kunnen treden.
Ik was het na deze, toch wel wat teleurstellende, "optredens" een beetje zat om enkel opmerkingen te mogen incasseren, zonder er rationeel en eerlijk op te kunnen reageren. Daarom zijn we daarna vooral onze tijd gaan investeren in onderzoek naar cijfers, feiten en ontwikkelingen.
Wijze woorden van onze minister
De brief, in reactie op "de klaagzang" van de Partij van de Dieren aan minister Huizinga-Heringa, herstelde in één keer een groot deel van ons vertrouwen in de manier waarop onze overheid met het onderwerp omgaat. Diverse "hete mediafeiten", zoals het met vuurwerk mishandelde poesje (dat later
aangereden bleek te zijn), bleven verder beter onbesproken. Jammer dat de correctie van het nieuwsbericht niet even prominent als het originele bericht in de media is verschenen. Vrijwel iedereen die ik over dit incident spreek heeft nog het verhaal van "de poes met de rotjes in de poeperd" in het hoofd.
Conclusie
Goed, om een toch al lang verhaal niet veel langer te maken;
We zijn er nog steeds, ook al vernemen jullie momenteel niet veel van ons. Er word achter de schermen nog steeds aan tal van onderwerpen gewerkt, al is de druk ietwat van de ketel na de laatste ontwikkelingen. We blijven echter scherp en letten vooral op bewegingen uit de hoek van "Stichting Staakt het Vuren". Voor Arno Bonte en David Rietveld is de lol er een beetje af, lijkt wel. Zij schoppen momenteel tegen andere heilige huisjes en hebben straks, als ze zo doorgaan, écht geen vrienden meer over.
Goed, tot zover. Ik doe mijn best om elke week een column te blijven schrijven op
onze site. En daarnaast doen wij, van vuurwerktraditie, nog steeds ons best om feitenstukken te produceren. Deze worden gepubliceerd via onze website, welke ons centrale communicatiepunt is geworden. Wie zelf een feitenstuk ter publicatie wil aanbieden kan deze aan mij toesturen via
mail. Uiteraard lopen wij e.e.a. grondig na voor daadwerkelijke publicatie.
Cameo