Vuurwerkcampagne Stichting Vuurwerktraditie

Ik sluit niets uit. Maar de kans op een herhaling van de muntstickeractie is zeer klein. Zoals gezegd; die liep prima en deed precies wat het moest doen. Alleen denken we dat een herhaling van die actie weinig meerwaarde biedt.

Persoonlijk vind ik de uitingen op onze website overigens belangrijker dan stickers of andere merchandise. Vergeet niet dat het vervaardigen van deze materialen ook geld kost. Bij de laatste acties, inclusief de muntstickers, is vanuit onze eigen portemonnee gefinancierd. Dat kwam deels terug, maar een groot deel "schenk" je eigenlijk aan het goede doel. Mede omdat de gemoeide bedragen best grote vormen aan kunnen nemen hebben we de focus gelegd op manieren waarbij we ons gedachtengoed uiten op bestaande platformen. Allereerst natuurlijk onze site, daarnaast diverse publieke fora en tenslotte de vuurwerkfora.

Eind 2008 en 2009 heb ik zelf diverse keren actief contact gelegd met de media om ons gedachtengoed te ventileren, maar je komt toch meestal van een koude kermis thuis. Journalisten zitten niet te wachten op de mooie verhalen van oudjaar of een uitleg hoe letsel terug te brengen is op een gestructureerde manier. Verhalen over afgerukte vingers en zielige hondjes doen het veel beter bij het publiek. Ik merkte al snel dat je eigenlijk wordt gebruikt als schietschijf voor goedkope oneliners of slecht onderbouwde uitingen vanuit het anti-vuurwerkfront. Ik heb besloten daar niet meer aan mee te werken. Het voegt namelijk niets toe en bezorgd mij enkel een hoge bloeddruk.

-------------------

Dat we iets bereikt hebben tot dusver is inmiddels wel duidelijk geworden. Arno Bonte sprak eerder dit jaar van "overwachte heftige tegenstand uit de liefhebbershoek". Dat waren wij natuurlijk niet alleen, maar we hebben hem (en David Rietveld) wel veelvuldig door de mangel gehaald als er weer iets werd verkondigd dat gewoon niet klopte. Denk aan de smerige bloederige foto's die ze een keer toonden op hun weblog, zogenaamd van "onschuldige knulletjes waarbij een rotje in hun hand ontplofte". Dan ga je zo'n foto uitpluizen en zoeken naar de bron en blijkt het te gaan om een Duitss persoon met zwaar letsel aan de hand tgv het vasthouden (in de vuist) van een knalpatroon. Een heel ander verhaal dus.

Als je de ware achtergrond van iemands stellingen op die manier gestructureerd blijft controleren/naspeuren en het resultaat publiceert neemt het vertrouwen in de uitingen van zo'n persoon al snel af. Precies dat is gebeurd met onze Groene vrienden. Ze zochten het grote toneel voor bijval. Eigenlijk was het onderwerp niet direct relevant voor ze, want het gaat ze echt om media-aandacht in het algemeen. Het gevaar is dan dat mensen die er net iets meer van afweten je verhaal onderuit halen.

------------

Goed, genoeg over Groen Links. Je merkt; het vuur is er nog steeds, maar de manier waarop we de boze tongen bezweren is geëvolueerd. Publicaties over onze traditie, onjuist verkondigde "waarheden" en de goede feiten blijft van essentieel belang. En het mooie is dat we hier allemaal, vrij eenvoudig en zonder grote kosten aan kunnen bijdragen.

Cameo

Back
Bovenaan