Vuurwerk wedstrijd amateurs

We mopperen met zijn allen wel eens op Duitsers maar organiseren kunnen ze als geen ander.
Op 28 en 29 september vindt in RODGAU het Feuerwerk-Wettbewerb plaats.
Onderstaand een link naar het programma van die dag/avond:
http://rodgau.feuerwerk-kalender.de/programm/index.html

De competitie wordt omlijst met een demo van de firma Comet.)
Er is een professionele Openingshow
En een afsluitende show (Pyromusical)

Hier wat regels van dit festival.
Het zou mooi zijn als iemand dit kon vertalen.

Die Idee des Wettbewerbs war geboren.
Um eine Chancengleichheit zu gewähren wurde im Konzept festgelegt, das alle Teams das gleiche Budget von 725 Euro zur Verfügung gestellt bekommen. Mit diesem Geld können die Teams, die aus drei bis 5 Mitgliedern bestehen, Artikel von einem Artikelpool bestellen, der von verschiedenen Herstellern der Feuerwerksindustrie zusammengestellt wird, wobei jeder Hersteller maximal 20 Artikel in den Pool eintragen darf. 2006 unterstützen den Wettbewerb die Herstelle Comet, Keller, Nico und Weco, so dass den Teams ein Artikelpool mit 80 verschiedenen Artikeln zur Verfügung steht.
Die Teams müssen dann mit diesen Artikeln die Choreografie entwickeln, das Feuerwerk selbständig aufbauen und abrennen. Alle diese Vorgänge werden dabei von einer Fachjury beurteilt, die später den Wettbewerbs-Sieger ernennt.

Die wichtigsten Regeln für die Feuerwerke

Die verwendeten Artikel (ausgewählt aus der Artikel-Poolliste) bis zum 12.8.2004 zu nennen.

Das vereinbarte Budget pro Team in Höhe von 725 Euro darf dabei nicht überschritten werden.

Die Teams bekommen ihre benötigten Artikel vom Veranstalter am Wettbewerbstag zur Verfügung gestellt.

Das Feuerwerk muss mindestens eine Länge von 5 Minuten haben und sollte nicht länger als 8 Minuten dauern.

Es dürfen nur Artikel aus der Artikel-Poolliste verwendet werden, sowie 15 freie Artikel der Klasse II.

Die Artikel dürfen nicht umgebaut oder manipuliert werden.

Eigenbauten / Umbauten sind strengstens verboten und führen zur sofortigen Disqualifikation.

Artikel dürfen nicht elektrisch oder pyrotechnisch (mit Litze, Stoppine oder Tapematch ) verleitet werden.

Das Abbrennen der Feuerwerkskörper geschieht manuell mittels Anzündlichtern (z.B. WECO Bengal Duo).

Für alle beteiligten Feuerwerker (Hobby- und Profi-Feuerwerker) besteht am Tag ihres Feuerwerks absolutes Alkoholverbot bis nach dem Abbau ihres Feuerwerks/ihrer Geräte.

Das Feuerwerk muss innerhalb des fest vorgegebenen Zeitfensters (18.00 – 21.00 Uhr) aufgebaut werden.

Jedes Team baut sein Feuerwerk selber auf.

Die Vergabe des Abbrennplatzes und Reihenfolge für das Abbrennen wird ausgelost.

Am Abbrennplatz besteht absolutes Rauchverbot!

Ik ben het voor een groot deel met jullie eens.
Er moet wel sprake zijn van een strijd/competitie.
Ik heb begrepen dat de deelnemende ploegen bij de Zena Trophy wel de show bedacht hebben maar het zelf niet mochten afsteken.
Vindt ik raar want het ging toch om klasse II ?

Ik probeer de Duitse tekst zo goed mogelijk te vertalen:

De belangrijkste regels van het vuurwerk zijn:

Het vuurwerk wat de teams willen afschieten moet worden gekozen uit een soort van Artikel-Pool en moet voor 12 augustus worden doorgegeven aan de organisatie

Het budget per team bedraagt 725 Euro en mag niet overschreden worden.

Op de wedstrijddag worden de benodigde artikelen door de organisatie aan de deelnemende teams beschikbaar gesteld.

De duur van het vuurwerk moet minstens 5 en maximaal 8 minuten zijn.

Er mag alleen vuurwerk worden afgeschoten uit de artikel pool lijst en uit 15 artikelen naar vrije keuze. alle produkten klasse II

De producten mogen niet omgebouwd worden. Ombouw/eigenbouw leidt tot diskwalificatie van het team.

Vuurwerk mag niet electrisch worden afgeschoten.

Voor alle deelnemers bestaat op de competiedag een alcohol verbod.

Elk team moet zijn vuurwerk zelf opbouwen op de voorgeschreven tijd. (tussen 18.00 – 21.00 Uhr)

De volgorde van afsteken geschiedt door loting.

Op de afsteekplaats geldt een absoluut rookverbod

Ik hoop dat ik het zo goed vertaald heb.
Voor commentaar hou ik mij aanbevolen.

Goed werk Moontan:wink: Dan doe ik de overige zin, ik moet namelijk aan mijn duits gaan werken:wink: . (5.4 op het rapport.)

Het vuurwerk moet binnen door het feest voorgeschreven tijdvensters (18.00-21.00) opgesteld worden.

Ik vind dit een goed idee, en je zou opzich niet al te veel veranderingen moeten aanpassen wil het in Nederland voldaan, of heb ik dat fout?
Let wel, Duits vuurwerk is vele malen goedkoper, omdat de opslagkosten veel lager zijn. Dus heb je voor 725 euro heel wat meer vuurwerk in Duitsland dan in Nederland.
Speelt dit een rol?
:bye:

Er zijn inmiddels heel wat reacties op dit topic binnengekomen.
De algehele tendens is toch dat men pessimistisch is over de kans van slagen van een dergelijk evenement.
Met name ingegeven door de wet en regelgeving in Nederland.
Maar toch leeft het, dat blijkt ook uit de reacties.
Voor het goed welslagen van een dergelijk evenement heb je sponsors nodig en een organisatie.
En natuurlijk medewerking door de overheid.
Ik blijf nog steeds enthousiast.
Ik ga toch proberen om een balletje uit te gooien en informatie in te winnen.
Neen heb je toch. Ja kan je altijd krijgen.

Mijn eigen persoonljke mening is, is dat wat in andere landen kan, kan natuurlijk in Nederland ook. We hebben in Nederland alleen te maken met een veel zwaardere wetgeving als in andere landen.
Ik wacht nog even op informatie van de experts die op basis van hun kennis en ervaring misschien een genuanceerde mening kunnen geven of zoiets haalbaar is in Nederland.

Ik vind het altijd zo jammer dat we in zo'm ongelooflijk dichtbevolkt land leven.
Ook de natuur... is allemaal aangelegd. Als er dus een mooie plek is om vuurwerk af te steken dan zal je waarschijnlijk weer allerlei dierenstichtingen en Femke Halsemaal over je hoofd krijgen, dat het de natuur verstoord (wat eigenlijk ook wel is een beetje, daar zo ken ik er nog wel een paar) en dat er te veel mensen klagen hier in NL. Als mensen elkaar beter zouden begrijpen of willen begrijpen hier in NL zouden een heleboal dingen mogelijk kunnen zijn worden (vb. Formule 1 in NL schijnt ook ondenkbaar te zijn.

En wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens Moontan als het ergens anders kan, kna het hier ook. Maar dan moet de politieke wil er ook zijn.

Als mensen elkaar beter zouden begrijpen of willen begrijpen hier in NL zouden een heleboal dingen mogelijk kunnen zijn worden (vb. Formule 1 in NL schijnt ook ondenkbaar te zijn.

Formule 1 noem ik geen goed voorbeeld, als je bijvoorbeeld ziet dat in Monaco de Formule 1 baan gewoon dwars door de stad loopt.
Het is gewoon duur, en het neemt veel plaats in beslag. Maar het is zeker niet ondenkbaar, er is gewoon geen vraag naar.
En zonder vraag is de prijs heel hoog, zoals je weet.
Niet rendabel dus.:wink:

Maar ik snap je principe wel, en daar geef ik je ook gelijk in.

Zijn er mensen hier op het forum die het zien zitten om een dergelijke wedstrijd op poten te willen zetten en mee willen helpen met de organisatie van een wedstrijd voor amateurs hier in Nederland. In 2008/2009
Zelf heb ik ervaring in het organiseren van een groot evenement. (alleen geen vuurwerkevenement dan)
Alleen serieuze reacties. Je hoeft niet direct te reageren. Denk er eerst maar goed over na.
Reageren mag ook via PM of email.

Laatst bewerkt:
Zijn er mensen hier op het forum die het zien zitten om een dergelijke wedstrijd op poten te willen zetten en mee willen helpen met de organisatie van een wedstrijd voor amateurs hier in Nederland.
Bijvoorbeeld in 2008.
Alleen serieuze reacties. Je hoeft niet direct te reageren. Denk er eerst maar goed over na.

Ik wil wel meewerken aan de promotie, denk aan een website, posters (advertenties) enz:wink:

(Ik weet niet of je dit ook ziet als meehelpen, maar niet geschoten is altijd mis..)

Zijn er mensen hier op het forum die het zien zitten om een dergelijke wedstrijd op poten te willen zetten en mee willen helpen met de organisatie van een wedstrijd voor amateurs hier in Nederland. In 2008/2009
Zelf heb ik ervaring in het organiseren van een groot evenement. (alleen geen vuurwerkevenement dan)

bied me aan!

Toppie Red Baron. Is er alvast een proffessional in de organisatie.
Ik ben voornemens eerst alle reacties af te wachten.
Vervolgens de moeilijkste stappen ondernemen (vergunning, het vinden van een geschikte locatie)
En last but not least het maken van een draaiboek.
Alvast bedankt voor de reacties.

Reacties op het idee van moontan graag via pm afhandelen. Voor vragen kun je wel dit topic gebruiken, maar anders krijgen we allemaal reacties van "ik wil wel". :wink:

Ik heb een paar vraagjes
Ben je er al uit waar je het gaat doen, hier bedoel ik het land mee?
Hoeveel teams wil je met deze competitie mee laten doen?
Ik neem aan dat je ook een leeftijdsgrens gaat instellen i.v.m. met afsteken
Uit hoeveel personen mag een team bestaan en hoeveel personen mogen er schieten?
Ik weet het, het is wat voorbarig, maar ik denk dat je met dit soort dingen wel rekening moet houden, voordat het straks een chaos wordt.
Het idee is leuk

Natuurlijk is dit niet helemaal voorbarig want voor het zoeken van sponsoren zijn deze dingen ook erg belangrijk...
Je moet weten in wat voor prijsklasse de sponsoren moeten zitten qua budget hoeveel mensen je ermee gaat trekken voor de reclame en dergelijke...
Andere dingen zijn meestal goed te regelen maar dit soort dingen zijn het lastigst....
Hier zullen we een dezer dagen maar eens wat beslissingen over gana maken want het is handig als je het toch allemaal op papier hebt alvast...
Dat je in ieder geval een idee hebt van de schaal...

Ik heb een paar vraagjes
Ben je er al uit waar je het gaat doen, hier bedoel ik het land mee?
Hoeveel teams wil je met deze competitie mee laten doen?
Ik neem aan dat je ook een leeftijdsgrens gaat instellen i.v.m. met afsteken
Uit hoeveel personen mag een team bestaan en hoeveel personen mogen er schieten?
Ik weet het, het is wat voorbarig, maar ik denk dat je met dit soort dingen wel rekening moet houden, voordat het straks een chaos wordt.
Het idee is leuk

Dank je voor je goede reactie en vraag Poziloc.
Het organiseren van een dergelijk evenement is geen sinecure. Dat realiseer ik mij maar al te bewust. Er zullen veel beren op weg verschijnen. Maar het inspireert mij om het toch te doen. Net wat jij zegt het is leuk. En vele freaks zullen dit leuk gaan vinden om mee te gaan doen en/of te komen kijken.
Het idee is pas sinds kort bij mij opgekomen. Ik ben op dit moment met een inventarisatie bezig en een soort van plan te maken.
Zo,n plan bestaat dan uit hoofdzaken en details.
Hoofdzaken zijn bijvoorbeeld : vergunningen,organisatie/medewerkers.locatie,sponsors,PR,randactiviteiten en natuurlijk een draaiboek.
Andere zaken, die jij ook met name noemt zijn heel erg belangrijk. Zijn geen details maar dat moet ik nog verder uitdenken.
Ik ben zowiezo van plan om in september af te reizen naar Rodgau in Duitsland, waar de Duitse competitie plaats zal vinden.
Daar zal ik op zijn Japans de kunstjes van het vak gaan leren.
Een 100% antwoord op je vraag volgt zo spoedig mogelijk

Mijn vader zit bij de gemeente (bouw en woning toezicht) en komt wel eens op de afdeling milieu (afdeling milieu verstrekt verguningen voor evenementen mbt vuurwerk). Ik zou aan hem kunnen vragen of hij wat info kan vragen aan de mensen daar of mischien een voorbeeld van een vergunning, zo kun je mischien een beter beeld of overzicht krijgen van wat zo'n vergunning inhoudt? Ik zal het hem eens vragen:wink:

Mijn vader zit bij de gemeente (bouw en woning toezicht) en komt wel eens op de afdeling milieu (afdeling milieu verstrekt verguningen voor evenementen mbt vuurwerk). Ik zou aan hem kunnen vragen of hij wat info kan vragen aan de mensen daar of mischien een voorbeeld van een vergunning, zo kun je mischien een beter beeld of overzicht krijgen van wat zo'n vergunning inhoudt? Ik zal het hem eens vragen:wink:

de benodigde formulieren zijn zo op het net te vinden (http://www.provincie-utrecht.nl/prvutr/internet/vuurwerk2.nsf/all/bedrijvenpagina?opendocument ) hier de papierwinkel die de provincie utrecht gebruikt.

ik denk dat het niet moeilijk is om 1 vuurwerk neer te zetten, maar dat de moeilijkheid juist ligt in het competitieverband, aangezien ik verwacht dat als je bijvoorbeeld 6 teams mee laat doen, dit door de instanties word gezien als 6 verschillende vuurwerken, met 6 bijbehorende vergunningen.....

moeilijk, moeilijk.....

Bedankt voor je info Mickey
Het aanvragen voor een vergunning (1 of meer) zal een van de grootste obstakels worden. Dat realiseren we ons maar al te goed.
Maar wie niet waagt wint niet.
Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen.

Ook Engeland kent zijn vuurwerkcompetie voor amateurs.
Genaamd: St George Reloaded, gehouden op 21 april
Met deelname van 4 teams. Maximum budget 500 Engelse pond.
De show mag maximaal 4 a 5 minute duren.
Leuk detail is dat deze competie op muziek geschoten wordt.

Voor verslag inclusief de video,s van de winnende artikelen zie onderstaande website:

http://www.fireworkscrazy.co.uk/fireworks_competion_st_george_2007.asp

Goed werk Fred, harstikke nuttig.
4/5 minuten vuurwerk voor 750 euro?
Dat zijn al gauw 125 euro die je moet gebruiken per minuut. Daar krijg je de lucht wel lekker vol mee zou ik dan zeggen, hoewel het engelse vuurwerk duur is, heb ik horen zeggen.

Back
Bovenaan