Vuurwerk verbod deel 2

kauwboy

VWC lid
Naar aanleiding van gisteren over het artikel van de burgemeester van Scheidam lees ik dit artikel net in de Telegraaf:

di 11 jan 2011, 10:09 | lees voor
Burgemeesters praten over vuurwerkverbod
DEN HAAG - Het Nederlands Genootschap van Burgemeesters gaat in zijn eerstvolgende vergadering praten over een vuurwerkverbod voor particulieren. Dat gebeurt naar aanleiding van uitspraken van burgemeester Wilma Verver van Schiedam, die maandag liet blijken schoon genoeg te hebben van de schade die het vuurwerk elk jaar oplevert.

Een woordvoerder van het genootschap bevestigde dinsdag een bericht daarover in De Telegraaf.

Schiedam schat de schade dit jaar op ongeveer 85.000 euro. „Gemeenschapsgeld kan beter geïnvesteerd worden in de ontwikkeling van Schiedam dan in het herstel van de schade”, aldus burgemeester Verver.

Het genootschap van burgemeesters gaat bekijken hoe een eventueel vuurwerkverbod voor particulieren vorm kan krijgen. Een woordvoerder verwacht dat zoiets op de weg ligt van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/...icht_verboden__.html?sn=binnenland,buitenland

Nu toch niet dubbel toch:wink: We zullen zien waar dit heengaat maar ben benieuwd.. Word er wel een beetje frusty van eigelijk :frusty:

Ik zie dit in ieder geval met vertrouwen tegemoed.
We praten hier over een verbod op een jarenlange traditie.
Dit is niet 1.2.3. aan de kant te drukken met een verbod.
En daarbij denk ik als men het voor elkaar zou krijgen dit na 1 jaar weer opgeheven zal worden doordat vandalisme,criminaliteit,brandstichting,ordeverstoring etc explosief is gestegen door het verbieden ervan.

grtz

Ik denk zelf ook dat er dan nog meer gesloopt zal worden en de meeste mensen die nu vuurwerk kopen het ook wel zullen krijgen via de iligale handel. En het valt denk ik ook moeilijk te controleren wie er nou op oudjaarsdag/avond vuurwerk afsteekt. Hebben ze te weinig man voor lijkt me.

Toevallig kwam ik dit net tegen

Politiek
28 december 2010

GroenLinks-raadsleden Arno Bonte uit Rotterdam en David Rietveld uit Den Haag pleiten niet langer voor een landelijk verbod op consumentenvuurwerk. De twee gooien de handdoek in de ring omdat het politieke draagvlak te klein is en de maatschappelijke weerstand te groot.

Bonte en Rietveld startten twee jaar terug een campagne voor een jaarwisseling zonder vuurwerkslachtoffers. De twee raadsleden hoopten met het initiatief te bereiken dat alleen professionals nog vuurwerk af mogen steken. In twee weken tijd konden ze rekenen op zestigduizend steunbetuigingen maar de Tweede Kamer wilde het burgerinitiatief niet in behandeling nemen.

"De meeste politici durven zich niet te branden aan het onderwerp", zeggen Bonte en Rietveld dinsdag. "Het ligt te gevoelig." Ook de maatschappelijke weerstand werd onderschat. "Ondanks een krappe meerderheid in de peilingen voor ons voorstel, stuit het op hardnekkig verzet vanuit de vuurwerkbranche en een luidruchtige groep vuurwerkfanatici."

De GroenLinksers blijven zich wel inzetten voor het verminderen van vuurwerkoverlast tijdens de jaarwisseling. "De strengere aanpak van vuurwerkvandalen door de burgemeesters in Rotterdam en Den Haag is daar een eerste resultaat van."

http://www.trouw.nl/nieuws/politiek/article3356546.ece/GroenLinksers_geven_vuurwerkverbod_op.html

Hoe willen ze dit gaan doen? Winkeliers hebben voor een vermogen bunkers laten bouwen, en nu willen ze het gaan verbieden. Dit gaat niet lukken. Verder valt het mij op dat hier in de buurt veel minder vernield is dan voorgaande jaren, er minder afgestoken wordt voor oud en nieuw. Ik denk persoonlijk dat een dezer jaren de afsteektijden wel worden beperkt naar 6 uur 's avonds.

Ook al zullen ze de afsteektijden veranderen men begint toch al te knallen zodra je het kan kopen ;) Ik meende ook dat het een aantal jaar geleden de afsteektijd was van 22 uur tot 2 uur maar toen knalde iedereen ook vanaf verkoopdag 1:)

Ik denk zelf ook dat het niet tot een algeheel verbod zal komen maar misschien wel tot een verkorting van de afsteektijden, ik hoop het niet. De dag gaat sowieso al veel te snel voorbij.

Hoe denken de gemeentes illegaal vw tegen te gaan wat dan massaal ingekocht gaat worden ? Daarnaast hoe willen ze de verkooppunten schadeloos gaan stellen ?

Is ook niet haalbaar, een verbod gaat ze nog veel meer kosten natuurlijk.
Uiteraard is het aantal vernielingen belachelijk, dat moge duidelijk zijn, maar nogmaals; dit gebeurt niet met consumentenvuurwerk.
De vernielingen zullen dus doorgaan, zo niet stijgen als ze een dergelijke maatregel nemen om een traditie af te schaffen. Ze pakken zo de verkeerde mensen, maar dat blijkt altijd zo.

Echter kan een gemeente het zelf beslissen natuurlijk....

Is ook niet haalbaar, een verbod gaat ze nog veel meer kosten natuurlijk.
Uiteraard is het aantal vernielingen belachelijk, dat moge duidelijk zijn, maar nogmaals; dit gebeurt niet met consumentenvuurwerk.
De vernielingen zullen dus doorgaan, zo niet stijgen als ze een dergelijke maatregel nemen om een traditie af te schaffen.

Daar heb je helemaal gelijk in Mattenfreak, door zoiets te verbieden wek je alleen maar woede los bij de menigte die deze vernielingen aan richt. Met het Nederlandse vuurwerk valt niet veel te vernielen en het heeft dus ook geen zin om de vuurpijltjes en de cake's af te schaffen.

Volgens mij beseffen ze niet dat ALS ze vuurwerk verbieden dat 3/4 Nederland dan illegaal gaat halen.
Ik weet zeker dat ik dat zou doen, en bijna iedereen hier.
Dan wordt helemaal drama qua letsel/dood en vernielingen.

Het word echt een zooitje dan!!
Zoveel winkeliers die speciale bunkers hebben moeten bouwen om alles veilig te kunnen opslaan.
Nieuwe bunkers die ze momenteel nog aan het bouwen zijn.
En wat heeft het voor zin om in de ene gemeente wel en in de andere niet te mogen afsteken.
Zal druk worden dan daar waar ze het wel mogen afsteken.:wink:
De gemeentes zitten daar ook niet op te wachten denk.
Het zal een hel worden!!

Het vuurwerk waarmee de schade wordt aangericht waar de burgemeester van Schiedam het over heeft is nu al niet legaal te koop dus snap het nut van een totaalverbod op consumenten vuurwerk ivm schade niet echt?
Als het verbod er komt ga ik gewoon door, wel of niet legaal, knallen zal ik. Laat me mijn hobby en vrijheid niet afnemen door een paar hypocriete pipo's die alleen maar aan hun eigen belangen en die van alle zeiksnorren hier in Nederland denken.

Je zal zien, dat als er 1 jaar echt een vuurwerkverbod komt dat je kans heb dat er nog veel schade aangericht gaat worden!
Misschien moeten ze het eens een jaar echt doen.. Zullen ze zien dat er met legaal vuurwerk niets gebeurd en dat de illegale bende dan pas echt gaat bloeien en knallen..

Ik gedraag mijn tijdens oudejaar altijd heel sociaal naar de mensen toe die vuurwerk haten,al val dit niet mee met die zeikers.
Dat mijn gedrag anders wordt als het vuurwerk wordt verboden zal duidelijk zijn,dan pas zullen ze reden tot klagen hebben,dan ga ik niet meer verder op afsteken enz.

ik heb een beter verbod :D

het verbod op mensen die uitspraken doen zoals deze !!
zijn daar eerdaags weer verkiezingen ofzow en wonen er veel oudjes ?

doe me een lol en laat deze mensen lekker op een eilandje gaan wonen :D
ergens in de noordzee op 50 km afstand van de kust lkkr rustig.

Ik snap ook niet dat zij de illusie hebben dat als vuurwerk verboden is, dat er dan niets of minder wordt vernield en dat iedereen dan ook braaf geen vuurwerk meer gaat afsteken. Tuurlijk, de brave huisvader gaat het niet meer doen, maar hij is ook degene die de minste overlast veroorzaakt. Vooral de jongeren die geen kanonslagen e.d. kunnen krijgen zullen illegale knallers uit Belgie en het illegale circuit gaan halen. Het siervuurwerk moet ook daar vandaan gehaald worden en dat knalt weer harder dus nog meer overlast. Dit vuurwerk gaat dan ook voor meer slachtoffers zorgen, omdat meer onkundige mensen dit vuurwerk willen hebben. De politie kan er ook weinig aan doen, dat zien we nu al. Het knalt vanaf november tot na 1 januari door met illegale knallers en dat houdt in de toekomst echt niet op. Daarnaast dat slappe verhaal van: Dan gaan we toch overal shows houden. Ja, zoveel profs zijn er ook echt in Nederland:bonk:

Kom jongens, laten we ademhalen ook verbieden, want iedereen die ademhaalt kan schade aanrichten, en dat geld kunnen we natuurlijk beter gebruiken om Schiedam te verbeteren dan de schade te moeten herstellen, toch mevrouw Verver?

Nee even serieus, zoals hierboven al gezegd, een verbod zorgt voor alleen maar meer schade..

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan