Vuurwerk: van fabriek tot op jouw keukentafel

ok, dan heb ik me daarin iig vergist. Ik haal adviesprijs maar van het forum hier.
maar dan zit ik er tien euro naast.
kom ik op 98.36 euro. zou ik op 58 euro terecht komen als inkoop. Maar mijn gevoel zegt me dat ik aan de hoge kant zit.
greetzz

BTW bereken je door 110 /121 * 100 = € 90,90
Ik zie wel dat niet iedereen goed oplet bij economie. :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Als een product in de winkel €100,- kost en je haalt daar 40% korting van af dan blijft er nog €60,- over! Daar moet je als ondernemers in ieder geval 21% BTW over afdragen. €60,- 21%btw = €47,40 wat er uiteindelijk van de 100 euro overblijft. Als jij in de veronderstelling bent dat de winkeliers van de €47,50 dan nog flinke winst maken van bijvoorbeeld €30 a €35,- dan zit je er helemaal naast.

Ik zeg bij mijn winkel B ook "zonder 30% korting", en 100 euro min 30% is nogsteeds 70 euro.

Min BTW blijft er een euro of 50 over. Min inkoop, blijft er denk ik nog een euro of 5 a 10 over. Dus 5 a 10% van de omzet.

Een beetje redelijke winkel kan hiermee "overleven". Rekenen ze 100% van de prijs, dus zonder korting, blijft er meer over, zelfs na alle overige kosten.

heren of ik begrijp jullie niet, maar het is jullie toch wel duidelijk dat een winkelier van een verkoop bedrag a €100,00 21% aan de belasting moet geven? Dan houdt €82,64 over (100x100/121) Als een potje dan €40,00 inkoop kost dan hou je €42 over. Niks geen 55-56 Euro. Daar gaan dan alle bijkomende kosten vanaf zoals ik al genoemd had.

Dat is nou net een van problemen in deze discussie; er wordt wat geroepen terwijl men niet weet waar de klepel hangt.

edit: ik zie dat er al een paar de klepel wel weten te vinden

Vind het niet zo vreemd dat importeurs om hun eigen afzet te beschermen een soort van minimumprijzen instellen. Ze zullen op de lange termijn meer baat hebben bij stabiele verkooppunten dan bij een prijsstunter die op korte termijn een hoge omzet haalt. Maar er misschien volgend jaar niet meer is omdat hij een te lage winstmarge berekent.

Eigenlijk is het heel simpel: de verkooppunten met stuntprijzen en hoge kortingen rekenen te lage prijzen en de groep winkeliers zonder kortingen of acties juist een veel te hoge prijs. Misschien moeten ze met z'n allen er ergens tussenin gaan zitten...

Neemt niet weg dat ik dol ben op de megakortingen die sommige verkooppunten bieden:p

Tony (en de rest) wanneer je over BTW begint dan doe het dan zelf goed! Je berekent BTW over een bedrag, je trekt het percentage er niet vanaf zoals je hierboven als voorbeeld stelde.
Namelijk 60 euro min 21% BTW is volgens jou €47,40 wat de winkelier over zou houden. WRONG.
BTW wordt over 49,60 berekend. Immers, 49,60 plus 21% BTW is €60,02. De winkelier houdt dus van de 60 euro 49,60 euro over en niet 47,40 euro. Is maar slechts 2,20 euro verschil hoor.

Prijs zonder btw is adviesprijs gedeeld door factor 1.21
Dit moet je verrekenen met de korting die je krijgt.

Grizmo gebruikt 60 euro, dus daar ga ik mee verder. Ik ga uit van een korting van twintig procent.
Prijs exlcusief btw = 49,60.
Korting= 60:100x20 = 12,-
Blijft van die 60 euro staan na geven korting en afdragen btw = 49,60 - 12 = 37,60.

Voor degenen die nu nog twijfelen aan freakkortingen. Ik zou nog maar eens kritisch nadenken over wat je zegt aan grof verdienen...

Laatst bewerkt:
Prijs zonder btw is adviesprijs gedeeld door factor 1.21
Dit moet je verrekenen met de korting die je krijgt.

Grizmo gebruikt 60 euro, dus daar ga ik mee verder. Ik ga uit van een korting van twintig procent.
Prijs exlcusief btw = 49,60.
Korting= 60:100x20 = 12,-
Blijft van die 60 euro staan na geven korting en afdragen btw = 49,60 - 12 = 37,60.

Voor degenen die nu nog twijfelen aan freakkortingen. Ik zou nog maar eens kritisch nadenken over wat je zegt aan grof verdienen...

?????
Het gaat allemaal over een paar centen, maar sommigen hebben teveel bier op. Belgisch bier is niet goed voor je haha :wink:

€60,00 verkoopprijs. Daarover 20% korting: Korting is €12,00, verkoopprijs wordt 60-12= €48,00.
Daarover wordt 21% BTW afgestaan aan de fiscus (het heet omzetbelasting) waardoor je als winkelier overhoud aan verkoopprijs 48x100/121 = €39,67.
Inkoop ergens rond de €25,- (ex BTW, die BTW betaal je aan de importeur, maar krijg je weer terug van de fiscus), waardoor je als winkelier ca. €15,00 overhoudt om alle lasten te betalen aan personeel, huisvesting etc. etc. en dan ook nog wat te verdienen voor jezelf.

Zo ingewikkeld is het toch allemaal niet....

Verrekt. Je hebt gelijk. Verkeerd om gedaan. Had eerst de korting moeten verrekenen en dan de btw. Stom van me. Maar als we elkaar zo corrigeren, dan wordt alles wel stukken duidelijker. Tnx!

Besef wel dat de BTW al doorberekend is in de adviesprijzen! En dat een (toch wel flink) gedeelte van de BTW teruggevorderd kan worden (iig van gemaakte kosten binnen alle EU landen).
Vergeet niet dat een ondernemer grotendeels BTW-vrij inkoopt/kosten maakt..

Heren.

We kunnen er een lange discussie van maken.

Ik heb contact gehad met de nma, wat rubro doet mag niet.
Dit zijn verticale prijsafspraken.

Ik heb geen namen genoemd... ga ik ook niet doen zo zit ik niet inelkaar maar het mag gewoon niet. Heel simpel. Adviesprijzen geven mag maar al geeft de winkelier het product gratis weg, dat is aan de winkelier!

Ik heb wim ook al uitgedaagd om wat rubro doet voor te leggen aan de nma en te vragen wie er gelijk heeft. Discussie beeindigt en wim steekt zijn kop in het zand.

Voor de mensen met een bedrijfje... op ouwejaar organiseerde je voor een zakenrelatie een feestje en dus trek je de btw af.

Wat ik bij iedereen hierboven met de leuke berekeningen mis, is dat een winkelier die korting geeft ook gewoon 21% btw betaald. Echter zoals btw al zegt is dit 21% over de toegevoegde waarde.

Stel een product is 50 euro inkoop in de btw.
Winkel a verkoopt deze voor 121 euro inc btw maakt deze 50 euro winst er gaat 21 euro naar de belastingdienst. winkel b verkoopt het product voor 242 euro, maakt 150 euro winst en draagt 42 euro af. Echter over de inkoop betaal je ook btw welke je later terug krijgt. Bedrijf a houd dus 61 euro winst over en bedrijf b 161.

Laatst bewerkt:
Een voorbeeld van een verticale prijsafspraak is het opleggen van een adviesprijs. De verkoper mag een product dan van de leverancier niet onder een bepaalde prijs verkopen. Er is hierbij alleen sprake van een overtreding van de Mededingingswet indien aangetoond kan worden dat de verkoper niet vrijwillig de adviesprijs aanhoudt.

Daarbij maken ze ook nog is misbruik van hun economische machtspositie,omdat ze weigeren te leveren als je je niet aan hun voorwaarden gaat houden.

Maar ja, zoals Tony ook al zei; Rubro krijgt nou ff de zwarte piet toegeschoven vanwege een in het oog springend product, maar dit soort prijsstellingen zijn al jarenlang een normale zaak bij vele importeurs. NMa mag lekker aan de slag van onze belastingcentjes, ik duim dat (áls het gebeurt) het een positief effect heeft op de vwmarkt, en geen negatief..

Ik volg dit nu een tijdje en rubro krijgt hier nogal de volle laag.

1) De winkeliers dwingen rubro erop aan de prijzen op een minimaal bedrag te houden.
2) door punt 1 behoud het product zijn waarde
3) Doordat op internet steeds meer korting gegeven wordt trappen de kleine winkels op rem (wanneer ze er niets aan doen zoeken de kleinere een andere partij)
4) Voor sommigen 1 nieuwtje; IN IEDERE TAK IS DIT VAN TOEPASSING!!!! of het nu werkschoenen, kleding of wat dan ook is. Je maakt met je leveranciers afspraken over de prijsstelling zo werkt het.

internet werkt eigenlijk heel simpel;
Winkel A geeft 10%, Winkel B denkt bij zich zelf verrek ik verlies klanten op het zelfde product. Hup 15% korting bij Winkel B. Winkel A en B houden elkaar voortdurend in de gaten en winkel A denkt, ja maar wacht is ff, nu ben ik niet meer het goedkoopst... 20%.... en zo gaat het steeds verder.

Importeur A ziet deze marktwerking, krijgt klachten van Winkel C en D en hop, A & B worden op de vingers getikt.

Een prijsafspraak is een overeenkomst tussen concurrenten betreffende de prijs. Prijsafspraken zijn in veel landen verboden.

De methodes van prijszetting kunnen omvatten:
Afspraken om een gemeenschappelijke prijzen te hanteren.
Afspraken om gelijke kredietvoorwaarden aan kopers aan te bieden.
Afspraken om gelijke inruilkortingen te geven.
Afspraken om kortingen te beperken.
Afspraken om niet langer gratis service te verlenen of een ander onderdeel van de prijs vast te leggen.
Afspraken om niet af te wijken van eerder aangekondigde prijzen en verkoopvoorwaarden.
Afspraken die uniforme kosten en prijsverhogingen vaststellen.
Afspraken die verplichte toeslagen opleggen.

De handhaving van deze regels komt voor rekening van een mededingingsautoriteit, die boetes kan opleggen bij overtreding van het verbod.

Voor de goede duidelijkheid, het gaat om prijsafspraken tussen concurrenten die vrije handel belemmeren. Aangezien Rubro geen concurrent is van zichzelf, kan het dus geen afspraken met zichzelf maken. Rubro maakt zoals het er nu naar uitziet geen afspraken met directe concurrenten als Royal, Wolff of Lesli. Dat kan in deze ook niet, omdat Rubro de enige importeur is die met de Immortal Gold op de proppen komt.

Rubro mag wel een minimumverkoopbedrag voor een product vragen, om zo niet te veel onder de marktconforme prijs uit te komen. Als je namelijk met verlies gaat verkopen, dan torpedeer je de markt en maak je concurrenten op onredelijke manier kapot. Op die manier maak je de martwerking helemaal kapot en houdt je één of enkele partijen over die een zeer dominante positie bekleden op de markt. Weg keuzevrijheid. De kans is groot dat als Rubro dit zal doen, dat niet alleen de NMa optreedt, maar ook de mededingingsautoriteit van het Europese Hof.

Voor prijsfafspraken zul je dus eerder de klagende winkeliers aan moeten spreken in plaats van Rubro. Zij zijn het namelijk die prijsafspraken af proberen te dwingen door de samenwerking met Rubro op te zeggen.

Een prijsafspraak is een overeenkomst tussen concurrenten betreffende de prijs. Prijsafspraken zijn in veel landen verboden.

Afspraken om niet langer gratis service te verlenen of een ander onderdeel van de prijs vast te leggen.
Afspraken om niet af te wijken van eerder aangekondigde prijzen en verkoopvoorwaarden.

De handhaving van deze regels komt voor rekening van een mededingingsautoriteit, die boetes kan opleggen bij overtreding van het verbod.

Voor de goede duidelijkheid, het gaat om prijsafspraken tussen concurrenten die vrije handel belemmeren. Aangezien Rubro geen concurrent is van zichzelf, kan het dus geen afspraken met zichzelf maken. Rubro maakt zoals het er nu naar uitziet geen afspraken met directe concurrenten als Royal, Wolff of Lesli. Dat kan in deze ook niet, omdat Rubro de enige importeur is die met de Immortal Gold op de proppen komt.

Rubro mag wel een minimumverkoopbedrag voor een product vragen, om zo niet te veel onder de marktconforme prijs uit te komen. Als je namelijk met verlies gaat verkopen, dan torpedeer je de markt en maak je concurrenten op onredelijke manier kapot. Op die manier maak je de martwerking helemaal kapot en houdt je één of enkele partijen over die een zeer dominante positie bekleden op de markt. Weg keuzevrijheid. De kans is groot dat als Rubro dit zal doen, dat niet alleen de NMa optreedt, maar ook de mededingingsautoriteit van het Europese Hof.

Voor prijsfafspraken zul je dus eerder de klagende winkeliers aan moeten spreken in plaats van Rubro. Zij zijn het namelijk die prijsafspraken af proberen te dwingen door de samenwerking met Rubro op te zeggen.

HEHE eindelijk iemand die het begrijpt...

Dit leek mij toch ook wel al duidelijk hier, niet?
Als je in het dagelijks leven gaat kijken zijn er natuurlijk zoveel producten waar een minimale prijs aan hangt, en waar prijzen tussen afnemers/winkeliers en importeurs besproken worden.
Neem als simpele voorbeeld effe de nieuwe iPhone 5...

Het ging er nu geloof ik om of dat een winkelier nog winst maakt na een kortingspercentage van +- 35%, waarbij enkele personen ook nog de BTW daar vanaf trekken??
Correct me if i'm wrong!

Back
Bovenaan