Vuurwerk uit de oude doos

n' bargen oldskool vuurwerk waar ik vroeger altijd jaloers op was!

Bijlagen

• bergvuurwerk.jpg
    bergvuurwerk.jpg
    150,5 KB · Weergaven: 2
  • bergvuurwerk2.jpg
    bergvuurwerk2.jpg
    151,3 KB · Weergaven: 2
  • bergvuurwerk3.jpg
    bergvuurwerk3.jpg
    153,6 KB · Weergaven: 2
Ik kwam deze foto toevallig tegen toen ik in een oud fotoboek bladerden. Dit is 1 van mijn eerste vuurwerk pakketen uit 1997. Ik heb het destijds voor 35 gulden gekocht van een handelaar die het uit België had gehaald. De effecten duurden toen ook langen dan de potten die nu in een meterpakket zitten.
20141212_205555.jpg

Volgens mij is dit inmiddels ook alweer vuurwerk uit de oude doos...

Weco Super 3 Corsair

Kan iemand mij vertellen hoe oud deze zijn,en of ze nog te koop zijn?
Kan ze niet echt vinden via google namelijk.

DSCN2044.jpg

DSCN2045.jpg

heb ze zelf gehad in die tijd maar wanneer precies...ik houd het op de jaren 80...wellicht zijn ze pas tegen 2000 verdwenen maar in de jaren 80 waren ze er al.....

Ik had niet het idee dat ze al zo oud waren om eerlijk te zijn....weet je het zeker dat dit jaren 80 spul is??

Ik kwam deze foto toevallig tegen toen ik in een oud fotoboek bladerden. Dit is 1 van mijn eerste vuurwerk pakketen uit 1997. Ik heb het destijds voor 35 gulden gekocht van een handelaar die het uit België had gehaald. De effecten duurden toen ook langen dan de potten die nu in een meterpakket zitten.
Bekijk bijlage 21144

Die herken ik nog, wij verkochten deze rond 1996 ook nog.
Was het Europa of Poker pakket:)

Op dit moment ben ik een serie aan het maken met oud/ouder vuurwerk.

ik zal hier wat filmpjes plaatsen.

Blitzknall pijl

BO-PEEPS

CWT Bonbridge

Magic Lily

Coloured flower

Bumper harvest (Kat vuurwerk)

Rotje (kat leiden)

Flashing Wheel (JNS Leeuwarden)

De bedoeling is elke week 2 filmpjes te uploaden.

Zoals vorig jaar beloofd nu dan de tweede unboxing video, deze keer is het de beurt aan de 'moeder der zwermpotten' uit de jaren 70 en begin jaren 80; de Bumper Harvest, No.0839A. Uit de fabrieken van Red Lantern, één van de top level producten welke China toen produceerde o.a. voor de NL markt, geimporteerd door KAT Vuurwerk Leiden. Toen, zeg even eind jaren 70, waren dit voor ons als kleine ventjes de onbereikbare vuurwerk artikelen omdat ze simpelweg de helft van je budget in beslag zouden nemen. Daarom was het dan ook een magisch wondertje om deze in 2013 in 'grootverpakking' vorm tegen te komen in de klassieke vuurwerkjes verzamelaars scene.

Vroegâh was het hebben van een onbeschadigd Bumper Harvest etiket vaak het hoogst haalbare voor vuurwerk liefhebbertjes van mijn leeftijd, dit was een aantal jaar het grootste (in afmetingen) stuk vuurwerk welke op het gaatjesboard prijkte van de vuurwerkwinkel. Om een maagdelijke kist ~40 jaar later alsnog in bezit te krijgen en te mogen openen was -zonder dramatisch te willen doen- best een momentje.

De zending vuurwerk waar deze kist toen deel van uit maakte is volgens de papperassen gearriveerd in 1984 en is daarna min of meer zoek geraakt. Tot in 2013 enkele kisten in Antwerpen opdoken en via een lang verhaal bij het VWM terecht zijn gekomen. Tijdens het openen van zo'n kist zijn er natuurlijk foto's gemaakt, die dan weer de basis vormden van de 'uitpak video'. In de video ook aandacht voor het binnenwerk van deze klassieker, een en ander om te laten zien hoe deze oude vuurwerk items werden geproduceerd. (Probeer dit niet thuis; het uit elkaar halen van vuurwerk kan levensgevaarlijk zijn en is alleen door experts veilig uit te voeren!). Tot slot een aantal beelden van de uitwerking van deze klassieke zwermpot.

Een bedankje gaat uit naar Patrick voor het lenen van het video fragment van de VWM ledendag 2014 waar een aantal van deze potten afgaan. Thx!

Uijt d'oude doosch sijn onlanghsch wat antieke doozen American Pistol Capsch gefabriceert door Schuurmansch gekoomen.DSC08914 (Medium).jpgDSC08917 (Medium).jpgSchuurmans american pistol caps.JPGSchuurmans Amorces rollen.JPG

Back
Bovenaan