Vuurwerk uit de oude doos

daar zijn wij zeer blij mee vuurvent
een geweldige vuurpijl,top dat die er nog is,en dat je hem wil schenken aan VWM :cool:
wil je nu al bedanken namens de heren van het museum.

Bekijk bijlage 13813
Dummy van een pijl uit 93 van Horsebrand.
Display Shell Rocket.

Ik overeenkomsten met deze.
DSC_1014_zps38818858.jpg

Niet de pijl, maar de prijs stikker en de dummy stikker.

Wat een geweldige bijdrage Roel. En dat het vuurwerk het allemaal dan gewoon nog doet he?
Wat je zegt: voor die tijd het duurste vuurwerk, meer hadden we niet, we wisten niet beter.
Maar mooi was het wel. We mogen blij zijn met het Vuurwerkmuseum

Kwam tijdens het opschonen een topic tegen over Pyro Reports.. zij zijn al langer gestopt en het topic wordt dus verwijderd.
Maar er stonden een aantal leuke, oude filmpjes in die ik niet verloren wilde laten gaan.. bij dezen dus!

Hmm, visco gebruik in consuvuurwerk gaat terug naar de jaren 30, waarschijnlijk nog eerder maar dat is giswerk. USA knallers bijvoorbeeld zoals op onderstaande poster komen uit de jaren 30 (!) t/m jaren 50, alles behalve 1 is uitgerust met visco.

salutes.jpg

Ik denk dat vanuit NL er nooit echt om gevraagd is, dus kreeg het meeste Nederlandse, en zeker het massa werk aan rotjes, pijltjes, etc, vuurwerk grijslont. Toen de visco fabricage capaciteit toenam werd langzaam maar zeker alles uitgerust met visco wat gewoon voordelen heeft.
Enne, de liefhebbers die de jaren 70 meegemaakt hebben liepen alleen met klein spul met papermatch, die enkele pot die wél visco had is in de vergetelheid geraakt bij de ouwe l*llen. :)

Met die oranje Schuurmans rotjes is het voor mij in 1960 allemaal begonnen. Kan er tranen van in m'n ogen krijgen om die weer te zien... :wink:

Vroegah, voelde ik mij met dit pakket al een wijze aap! Ik ben alleen ff vergeten wat de naam was van dit pakket. Die 2 onderste waren schelle fluitfontijnen!

Bijlagen

• pakket1.jpg
    pakket1.jpg
    148,7 KB · Weergaven: 1
fantastisch Black Dragon! kan me deze goed herinneren!!

nog een vraag voor de OldSkool kenners:

hoe heetten die paarse candles ook alweer die veel in pakketjes zaten? ze hadden 5 schoten en dat waren zilveren spinners!

fantastisch Black Dragon! kan me deze goed herinneren!!

nog een vraag voor de OldSkool kenners:

hoe heetten die paarse candles ook alweer die veel in pakketjes zaten? ze hadden 5 schoten en dat waren zilveren spinners!

Ik weet welke jij bedoeld, die waren leuk. Spinning flower candle oid?

gaaf zeg! volgens mij waren het de derde, die korte candles... echt prachtig om te zien. puur sentiment!

Back
Bovenaan