Vuurwerk uit de oude doos

Bedankt aan iedereen die hier foto’s plaatst. Wat een genot en konden waar maar terug naar die tijd.

Urenlang je Draakbox in-en-uit pakken, stiekem een Happiness afsteken (nouja, stiekem… je hoorde ze prima) op 30 december, inderdaad pielen met de Flower Shots, hopen op springende Star Balls, genieten van Flying Cranes, een Chinese vaas en aaaaaal dat andere machtig mooie spul wat ik hier niet heb benoemd.

Als we dan toch op de kaarsen tour zijn, misschien heeft iemand hier een exemplaar. Vroeger had BKV Romeinse kaarsen met een paars handvat en Duits opschrift: ‘Römische Lichter’.

Die heb ik als onderdeel van mijn eerste hoeveelheid vuurwerk ooit mogen stoken, in 2000. Daarna nooit meer gezien - weet iemand welke ik bedoel en heeft iemand daar toevallig eentje van in de vitrine staan of er een foto van?

Paar leuke oude items op de foto gezet.🔥
Prachtig dit! Een driekleuren fontein en deze old school wondertollen waren als kleine Pantservuist de eerste sier achtige producten die ik kon betalen. Spaarpotje legen en dan bij elkaar en dan als 8 of 9 jarige voor 20 gulden vuurwerk kopen. Paar piraatjes en astronauten erbij.

Paar leuke oude items op de foto gezet.🔥

Wauw! Wat een collecties hebben jullie! Ben oprecht jaloers!
Vooral hetgeen wat we op deze foto zien lijkt in perfecte staat te wezen, complimenten! En dat allemaal voorzien van een "Red Lantern" logo.

Echt jammer dat dealers dit soort stukjes vuurwerk terzijde hebben gelegd vanwege het modernere vuurwerk.
Het had best naast elkaar kunnen bestaan. Anderzijds was de kwaliteit en afwerking met de jaren mee, misschien wel tegen gaan vallen. Al las ik wel ergens dat er fabrieken in China zijn die nog steeds van dit soort dingen in goede kwaliteit produceren, alleen dat het simpelweg niet meer wordt geïmporteerd.

Wie kent de moontravellers nog

Deze rode Moontravellers heb ik nog nooit meegemaakt. Het duurde overigens best lang voor ik doorkreeg dat het doosje een schietdoosje/lanceerinstallatie was met doorgeluste pijltjes.
Wanneer ik de Engelstalige handleiding die op beide doosjes te zien is doorneem (zover dat kan), wordt er met geen woord gerept over het schietdoosje en de doorgeluste pijltjes. En Nederlandstalige etiket is (helaas) niet leesbaar, maar denk dat het daar ook niet op staat vermeld.

En niet te vergeten de parachute. Nieuwjaarsdag de straten door om de afgeschoten parachutes te zoeken, het liefst zoveel mogelijk verschillende kleuren. Allemaal op de kop aan de waslijn hangen en haarlak erop spuiten zodat ze bol bleven staan.

Heb een mooie verzameling van verschillende kleuren. Op een aantal staat ook een jaartal op geschreven 1989 en 1983

Bijlagen

• Screenshot_2025-02-12-18-20-14-572_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_2025-02-12-18-20-14-572_com.facebook.katana.jpg
    726,1 KB · Weergaven: 22
  • Screenshot_2025-02-12-18-20-24-934_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_2025-02-12-18-20-24-934_com.facebook.katana.jpg
    586,1 KB · Weergaven: 24
  • Screenshot_2025-02-12-18-21-58-433_com.google.android.apps.photos.jpg
    Screenshot_2025-02-12-18-21-58-433_com.google.android.apps.photos.jpg
    971,4 KB · Weergaven: 17
  • Screenshot_2025-02-12-18-22-04-154_com.google.android.apps.photos.jpg
    Screenshot_2025-02-12-18-22-04-154_com.google.android.apps.photos.jpg