Vuurwerk uit de oude doos

Yessss, ik kan weer in dit prachtige topic!

Lesli Crash grondbloemen met crackling uit 2005. Deze zaten enkele jaren in het rugzakje voor overdag!
20230202_195444.jpg

20230202_195452.jpg

Ik heb destijds wat Special Edition dingetjes gehad. O.a. de Magnum Candles en dat assortiment in zak; 2 gronde rechthoekige fonteinen en 2 ronde fonteinen.

Ik herinner mij nog de websites die op de kaart staan (voorkant). Waren in soort van lichtblauwe stijl.

Prachtige variant van de welbekende grondbloem. Komt mij vaag bekend voor. Is wel een hele poos geleden. Idd 1 om te koesteren.:p

Wauw!! Ik heb deze nog nooit gezien, maar wat een meesterwerkje is dit! In perfecte staat en de druk lijkt ook erg netjes te zijn (chromatische abberatie van de macro opname achterwege latende).

De druk is scherp en de kleuren zijn nog steeds flets. Mooie kleurkeuze dat paarse, zeker i.c.m. die rode letters en hun gele gloed! Die Chinezen konden er wel wat van. :biertje:

Ik weet dat ik in de dagen na Oud & Nieuw als kleine jongen, onderweg naar de basisschool en terug, mijn ogen uitkeek naar al het afgestoken vuurwerk dat nog op straat lag (lag er destijds gerust dagen :D) met al die karakter, sfeer- en kleurvolle labels. Dat was genieten. De huidige labels zijn ook erg mooi, maar zullen nooit het Chinese meesterschap weten te vervangen.

Nooit geweten dat deze paarse grondbloemen bestonden. Past echt bij de oranje en roze versies, vooral bij de roze.

Kreeg je deze in slof/doosje Janniekske? :)

Zijn klassiekers die de afgelopen jaren in NL/EU zijn geimporteerd vanuit de USA, absurd mooi label. Dit model is in NL nooit (op grote schaal) verkocht. Sterker nog; deze staan niet eens in de meeste Chinese fabrieks catalogi van die tijd die we kennen. Heel uniek model dus. :thumbsup:

Een pagina van een Yueng Loong Hong catalogus waar 'ie op staat, artikel GW-3. Catalogus is van vroeg jaren 70; de tijd van de mooiste Chinese vuurwerk labels en de tijd dat de NL fabrikanten overgingen van eigen productie naar Chinese import.

Let ook op het artikel boven de mooie grondbloem; met daar op de NL tekst 'draadzonnetje'; de Nederlandse import van Chinees vuurwerk was zo groot dat er afbeeldingen met NL teksten in catalogi terecht kwamen. (Ja, we waren toen al een kruit verslaafd volkje.. :angel: )

9~2.jpg

Laatst bewerkt:
Zijn klassiekers die de afgelopen jaren in NL/EU zijn geimporteerd vanuit de USA, absurd mooi label. Dit model is in NL nooit (op grote schaal) verkocht. Sterker nog; deze staan niet eens in de meeste Chinese fabrieks catalogi van die tijd die we kennen. Heel uniek model dus. :thumbsup:

Een pagina van een Yueng Loong Hong catalogus waar 'ie op staat, artikel GW-3. Catalogus is van vroeg jaren 70; de tijd van de mooiste Chinese vuurwerk labels en de tijd dat de NL fabrikanten overgingen van eigen productie naar Chinese import.

Let ook op het artikel boven de mooie grondbloem; met daar op de NL tekst 'draadzonnetje'; de Nederlandse import van Chinees vuurwerk was zo groot dat er afbeeldingen met NL teksten in catalogi terecht kwamen. (Ja, we waren toen al een kruit verslaafd volkje.. :angel: )

Bekijk bijlage 71611

Dank voor deze info.

Geïmporteerd in welke zin? Voor de consumentenmarkt of privécollecties? Lijkt mij dat zelfs kleine hoeveelheden per boot moeten gebeuren?
Had dit type grondbloemen nog een ander effect dan die oranje en roze versies, of was slechts het label anders?

Hier een groene variant (wel met crackling) van dit stukje vuurwerk, ook weer Amerikaans import:

0901C.jpg

Bron: https://jurassicfireworks.com/Fireworks/ground-bloom-flower-crackling/
De prijzen hier zijn wel een beetje gek. Dit stukje (ook bekend bij de meesten geloof ik) moet afgerond 14 dollar kosten: https://jurassicfireworks.com/Fireworks/friendship-flowers/

Hier blauwe zelfs, US (opnieuw) en Canada. Schijnt ook door Vulcan gemaakt te worden:

ground-bloom-flower-with-reports-fireworks00012441614.jpg

Bron: http://www.championfirework.com/gro...ound-bloom-flower-with-reports-fireworks.html
https://www.feuxartifice.ca/custom-fireworks/ground/jumbo-ground-bloom-flower.html

Al zijn deze net wat anders dan de groene, paarse, oranje en roze; de bloemen zijn anders getekend.

BTW, de Flashing Wheel van de jaren 80/90/00, zag er in de eerste instantie kennelijk anders uit dan op je afbeelding te zien. Ik moet zeggen dat ik het "gereviseerde label" mooier vind dan deze uit deze catalogus.

De meeste babyijltjes waren Moon Travellers of gewoon zwarte met allerhande namen en een platte kop. De pijltjes met van die stompe plastic koppen hadden vaak een goede knal of crackling. Die zaten tussen de normale babypijltjes en de Maxi pijltjes (van bijvoorbeeld Wolff) in.

Dat kleine setje pijltjes linksboven zó vaak gehad en toch pas jaaaaaaren later (:D) begrepen dat ze in die vorm als kant-en-klaar geleverd werden en bedoeld om vanuit dat kartonnetje af te steken.

Laatst bewerkt:
Geïmporteerd in welke zin? Voor de consumentenmarkt of privécollecties? Lijkt mij dat zelfs kleine hoeveelheden per boot moeten gebeuren?
Had dit type grondbloemen nog een ander effect dan die oranje en roze versies, of was slechts het label anders?

Deze bloemen zijn natuurlijk oudjes, in de verzamel (privé) sfeer zijn er een aantal in Nederland terecht gekomen. Of het effect anders is kan ik niet met zekerheid zeggen maar (heb wat ervaring met oude grondbloemen) ik denk dat het effect het tradiotionele is, dus: rood, groen, oranje. Ik denk dat alleen het label anders is.

Back
Bovenaan